Gå til innhold

Missliker utekatter

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Dersom jeg ikke kan nyte min egen hage, alle blomstene mine dør, uteplassen stinker piss er dette vesentlige problemer for meg som bør møtes med mer enn katt må få være katt.

Hvis du leser oppover i tråden så har de blitt møtt med mer. De har blitt møtt med

a) forståelse

b) tilbud om å dekke kostnadene ved kjøp av f.eks Get Off-spray

c) tilbud om å utføre jobben med å spraye slik at hageeier slipper merabeid

For noen er ikke engang dette godt nok.

Endret av Tabris
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gleden og ansvar ved å ha katt

Trekker frem

Over halvparten av alle katter i Norge er hjemløse og dør en langsom og pinefull død av sult, kulde og sykdommer. Årsaken til denne ufattelige tragedien er oftest at disse kattene en gang er blitt sviktet av sine eiere, samt at det fødes for mange katter. Mange vil ikke vite av sine katter når de blir voksne, og andre katteeiere lar kattene få unger som det ikke finnes gode nok hjem til. Det er en skam å få kattunger. Det beste en katteeier kan gjøre for at de uverdige tilstandene hos kattene skal opphøre, er å sterilisere sin egen katt. Skulle du likevel være så uheldig at din katt får unger, plasser ungene kun til seriøse mennesker. Dersom du ikke greier det, så ta den tunge oppgaven å få ungene avlivet hos veterinær. Det er en dårlig løsning, men den er bedre enn at kattungene må lide ute. Husk at din kattunge tar plassen til en hjemløs katt, som også en gang var liten og ønsket.

'

6. La katten få eget kattetoalett inne

La toalettet stå på et rolig sted der katten kan komme til hele tiden. Toalettet må ikke være i nærheten av maten. Et kattetoalett gjør at katten ikke gjør fra seg på uønskede steder som i sandkasser. Sandkasser kan dekkes til når barna ikke leker der.

Skrevet

Hva har dette med saken å gjøre? Selvsagt er det grusomt med alle hjemløse katter, og jeg er helt enig i at det er et problem - og at det er altfor mange ansvarløse katteeiere ute og går.

Skrevet (endret)

Og da er det ikke ditt kattehold jeg synest er uholdbart Tabris.

Endret av Endlessly
Skrevet
Det er helt OK å ikke like katter. Det er også helt OK å ikke like å ha katter i hagen sin osv. Det jeg derimot ikke synes så mye om er denne egoistiske  alle må tilpasse seg meg-holdningen. Liker man ikke at en katt går inn i hagen din, neivel, det er faktisk DITT problem - bygg et høyt gjerde - kattene må ikke  tilpasse seg deg da en katt ikke gjør noe ulovlig om den ferdes i din hage, det er du som på tilpasse seg den. Ufattelig enkelt.

Heldigvis for hageeiere som ikke liker katter, finnes det faktisk andre ting (enn gjerder) som gjør at de holder seg borte, disse tingene er allerede nevnt i tråden, og om noen katteeiere faktisk ser seg villig til å gå til innkjøp av disse for deg og å gjøre hele arbeidet, bør man være mer enn glad da dette ikke er lovpålagt fra katteeiers side.

Nå er det heldigvis sånn at det ikke bare er mennesker som lever på denne jorda.

http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2743225.ece

Hvis du leser oppover i tråden så har de blitt møtt med mer. De har blitt møtt med

a) forståelse

b) tilbud om å dekke kostnadene ved kjøp av f.eks Get Off-spray

c) tilbud om å utføre jobben med å spraye slik at hageeier slipper merabeid

For noen er ikke engang dette godt nok.

Hallo.

Hvor er alle disse katteeierene som tilbyr seg dette .

Ingen jeg har sett eller hørt om.

Skrevet
Og da er det ikke ditt kattehold jeg synest er uholdbart Taris.

Vel, mine katter har alltid gått ute når og hvor de vil, og jeg har aldri hatt kattedo (bortsett fra når de var kattunger og om vinterstid), og ingen har kommet til meg og klaget.

Skrevet

Skjønner heller ikke hvorfor det ble dratt frem nå da det ikke har så mye med saken å gjøre.

Mange katter har tilgang til toalett inne, men de aller fleste går vel ikke inn på do hvis de er ute - eller jo, det gjør mange - på vinteren vel og merke.

Skrevet

Ja til lovpålagt innedo til alle katter . :sjarmor:

Skrevet
Hallo.

Hvor er alle disse katteeierene som tilbyr seg dette .

Ingen jeg har sett eller hørt om.

Det var et svar på dette:

Dersom jeg ikke kan nyte min egen hage, alle blomstene mine dør, uteplassen stinker piss er dette vesentlige problemer for meg som bør møtes med mer enn katt må få være katt.

Skrevet
Ja til lovpålagt innedo til alle katter . :sjarmor:

Mange katter har tilgang til toalett inne, men de aller fleste går vel ikke inn på do hvis de er ute - eller jo, det gjør mange - på vinteren vel og merke.

Jepp, det også. Selv når jeg har hatt kattedo inne - f.eks ved vinterstid - så har kattene ofte valgt å gå ut på do uansett.

Skrevet (endret)
Mange katter har tilgang til toalett inne, men de aller fleste går vel ikke inn på do hvis de er ute

Men om den ikke har toalett inne er vel sjangsen større for at den krafser på døren og løper rett i naboens blomsterbed om den er inne når den må på do?

Endret av Endlessly
Skrevet
Men om den ikke har toalett inne er vel sjangsen større for at den krafser på døren og løper rett i naboens blomsterbed om den er inne når den må på do?

Sjansen er like så stor for at den løper i katteeiers eget blomsterbede og går på do der.

Jeg kan være enig i at om man bor i et tettbygd strøk med mange hager og mange katter, så kan man vurdere å ha kattedo inne året rundt. Dette er likevel ingen garanti for at katten gjør fra seg inne, men kan være verdt et forsøk.

Ellers vil jeg si at det kan være lettere for katteeiere å gå med på noen kompromisser om man ikke blir møtt med aggresjon og argumenter som "lyst å avlive alle katter", "ja til lovpålagt båndtvang for katter" og "ikke se bort fra at katten din kan "forsvinne"". Det frister ikke akkurat til kommunikasjon og løsning.

Skrevet

Ellers vil jeg si at det kan være lettere for katteeiere å gå med på noen kompromisser om man ikke blir møtt med aggresjon og argumenter som "lyst å avlive alle katter", "ja til lovpålagt båndtvang for katter" og "ikke se bort fra at katten din kan "forsvinne"". Det frister ikke akkurat til kommunikasjon og løsning.

Helt enig.

Det vil også være lettere for oss å være saklig når vi ikke blir møtt med uttalelser som ; Bygg et høyt gjerde, eller flytt til et sted der det ikke er utekatter.

Skrevet
Helt enig.

Det vil også være lettere for oss å være saklig når vi ikke blir møtt med uttalelser som ; Bygg et høyt gjerde, eller flytt til et sted der det ikke er utekatter.

Enig.

Skrevet
jeg har ikke tenkt på det at bjelle i halsbåndet kan hindre katten min i å få jakte.. så nå vurderet jeg å ta den av..

Blir litt nysgjerrig: Hvorfor vil noen henge en bjelle rundt halsen på katten sin? Kan til nød skjønne det hvis det er for å skremme vekk fugler katten jakter på. Men hvis det ikke er derfor - why? :overrasket:

Skrevet (endret)
Hvorfor rister du på hodet?

Jeg rister på hodet fordi du, i de fleste tråder hvor det gavner deg, ser ut til å slåss for individets soleklare rett til å gjøre slik de ønsker.

Ja, jeg har katt. Ja, den er ute. Nei, ingen naboer klager, men det er kanskje fordi katten min er kastrert og derfor ikke markerer? Eller kanskje fordi de fleste naboene også har katter?

Endret av Veslejenta
Skrevet (endret)

Jeg vil gjerne snu litt på det jeg da, og foreslå at den som kjøper seg hus med hage i et tettbebygs strøk må regne med visse ulemper med dette i kraft av at man da gjerne får mange naboer med mange forskjellige interesser. Det kan være at en av dem har fire unger som skriker og hyler hele dagen, noen liker opera og spiller dette på full guffe halve dagen, noen maler huset sitt i en farge du syns er grusom, noen har hund som bjeffer halve natte og noe har da også katt som driter i blomsterbedet ditt. Spør du meg, så er alt dette noe man må regne med når man bor i tettbebygde strøk!

Det blir jo bare tåpelig når enkelte hyler og skriker om at alle katter burde holdes i bånd eller sågar skytes!! Ikke rart det er krig i verden, spør dere meg..

Hvis det er noen som er så forferdelig plaget av katteavføring i blomsterbedet sitt, så er det jo mange gode forslag her hvordan man blir kvitt det. Sitron eller pepper er også lukter som de aller fleste katter avskyr, så det kan jo være verdt et forsøk å sprute litt sitron på blomsterbedet. Og, kjære vene, det kan da virkelig ikke være så stor et problem å anskaffe en presenning til å ha over sandkassa??

Endret av rangi
Skrevet
Jeg vil gjerne snu litt på det jeg da, og foreslå at den som kjøper seg hus med hage i et tettbebygs strøk må regne med visse ulemper med dette i k

Spesielt hvis man kjøper et hus i et område hvor det finnes katter fra før - da vet man hva man går til.

Skrevet

Så når man bor i tettbygde strøk skal man ikke ta hensyn til naboen. Man kan la ungene leke ekstremt høylytt, la hundene bjeffe, feste hele natten og la operaen stå på himmelhøyt

Skrevet
Så når man bor i tettbygde strøk skal man ikke ta hensyn til naboen. Man kan la ungene leke ekstremt høylytt, la hundene bjeffe, feste hele natten og la operaen stå på himmelhøyt

Det handler ikke om å ta hensyn til naboen eller ikke, noen har jo åpenbart en lavere irritasjonsgrense enn andre. Det er ikke så enkelt å fortelle en gjeng med smågutter at de ikke må leke så høylytt fordi naboen ikke liker det, eller få hunden til å være stille 24/7. Jeg har selv bodd i blokk i en storby, og mine naboer gjorde da absolutt ting som jeg syns var litt irriterende til tider, men jeg mener at når man har valgt å bo slik må man til en viss grad jenke seg, og tåle at andre mennesker lever sine liv på en annen måte enn din.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...