Noodle Skrevet 12. mai 2007 #81 Skrevet 12. mai 2007 Hva med å akseptere naturens gang ? En katt er en jeger og et rovdyr og det er helt naturlig å jakte på, leke med og drepe både fugler og mus.
Brunhilde Skrevet 12. mai 2007 #82 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Åhuffameg. Nå må jeg revurdere hele mitt syn på de stakkars pusene mine. Går nok rund å har migrene og er deprimerte pga manglene småuglfangst hele gjengen. Får det heller være om noen fuglunger sulter ihel, pusen må da få lov å være pus . Og de er jo så søte når de kommer og er stolte over fangsten sin. ← Katten min har halsbånd med navnelapp i en liten beholder slik at den har en mulighet for å komme hjem igjen hvis den blir borte og noen finner den. Bjella som hang på halsbåndet da jeg kjøpte det ble klippet av med en gang, nettopp fordi pus, i motsetning til det du ser ut til å tro, får lov til å være pus! Jeg fatter ikke at det er mulig å tenke slik du gjør! Endret 13. mai 2007 av Veslejenta
la Flaca Skrevet 12. mai 2007 #83 Skrevet 12. mai 2007 Sauer er ikke flokkdyr, og der har flere individer bjelle for at man lettere skal kunne lokalisere dem. ← Ikke at det har noe med diskusjonen å gjøre, men man finner vel egentlig ikke noe med utpreget flokkdyr enn sauen...
Gjest Frysepulver Skrevet 12. mai 2007 #84 Skrevet 12. mai 2007 Problemet med katter er jo at eierne deres ikke passer på de, slik at de pisser og driter i nabobarnas sandkasser blant annet. Kan man ikke holde styr på de hersens kattene får en la vær å anskaffe seg katt. Hunder går i bånd, hvorfor gjør ikke katter det samme?
Brunhilde Skrevet 12. mai 2007 #85 Skrevet 12. mai 2007 Naboen får legge lokk på sandkassa da, vet du!
Rosalie Skrevet 12. mai 2007 #86 Skrevet 12. mai 2007 Naboen får legge lokk på sandkassa da, vet du! ← Eller strø oregano i den (Ja, katter hater oregano)
NovaFlare Skrevet 12. mai 2007 #87 Skrevet 12. mai 2007 Hunder går i bånd, hvorfor gjør ikke katter det samme? Mine katter går i bånd! Men ærlig talt.. Du har sikkert måkebæsj i hagen din også, hva skal du gjøre med det?
Gjest Frysepulver Skrevet 12. mai 2007 #88 Skrevet 12. mai 2007 Naboen får legge lokk på sandkassa da, vet du! ← Så du mener at sandkasseeiere bør bekoste sandkasselokk fordi andres katter bryter eiendomsretten? Følgelig kan jeg sette meg og drite på verandaen din og pisse ned tulipanene dine - du får kjøpe et høyere gjerde da! Mine katter går i bånd! Men ærlig talt.. Du har sikkert måkebæsj i hagen din også, hva skal du gjøre med det? ← Fint at de går i bånd. Så fremt ingen eier måkene ser jeg ikke på måkebæsj som et problem. Katter har i stor grad eiere, derfor bør eierne også passe på de.
Tabris Skrevet 12. mai 2007 #89 Skrevet 12. mai 2007 Katter og hunder er to helt forskjellige arter med ulikt behov og ulik natur. Det blir feil å automatisk sammenligne dem og si at hvis hunden går i bånd, så kan katten det også.
Brunhilde Skrevet 12. mai 2007 #90 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Så du mener at sandkasseeiere bør bekoste sandkasselokk fordi andres katter bryter eiendomsretten? Følgelig kan jeg sette meg og drite på verandaen din og pisse ned tulipanene dine - du får kjøpe et høyere gjerde da! Fint at de går i bånd. Så fremt ingen eier måkene ser jeg ikke på måkebæsj som et problem. Katter har i stor grad eiere, derfor bør eierne også passe på de. ← *rister på hodet over enkelte mennesker* Bare piss i tulipanene mine du - hvis du finner dem da! Edit: ikke verd bryet... Endret 12. mai 2007 av Linus
Gjest Frysepulver Skrevet 12. mai 2007 #91 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Katter og hunder er to helt forskjellige arter med ulikt behov og ulik natur. Det blir feil å automatisk sammenligne dem og si at hvis hunden går i bånd, så kan katten det også. ← Mine hunder syntes også det var gøy å være løs - men av respekt for naboene slapp vi de ikke villkårlig ut i naboenes hager *rister på hodet over enkelte mennesker* Bare piss i tulipanene mine du - hvis du finner dem da! Edit: ikke verd bryet... ← Hvorfor rister du på hodet? Eier du overhodet ingen forståelse for at endel mennesker ikke setter pris på å finne treåringen sin i sandkassen omgitt av din katts ekskrementer, eller at kanskje din 81 år gamle nabo ikke er helt overbegeistret over at din katt pisser ned trappen hennes med alle petuniaene slik at hun ikke orker å sitte der pga lukten? Endret 13. mai 2007 av Veslejenta
Tabris Skrevet 12. mai 2007 #92 Skrevet 12. mai 2007 Mine hunder syntes også det var gøy å være løs - men av respekt for naboene slapp vi de ikke villkårlig ut i naboenes hager ← Igjen så er hund og katt så forskjellige arter at de ikke helt kan sammenlignes på den måten. Jeg synes det er like feil med en hund som aldri får være løs som en katt som må gå i sele. I tillegg er en hund et flokkdyr, noe som gjør at den av natur vil holde seg nær eieren (les: flokken) på en helt annen måte enn hva en katt vil. Katter jager alene og sjekker reviret alene - hunder gjør alt dette i flokk.
Gjest Olava Skrevet 12. mai 2007 #93 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Mine hunder syntes også det var gøy å være løs - men av respekt for naboene slapp vi de ikke villkårlig ut i naboenes hager Hvorfor rister du på hodet? Eier du overhodet ingen forståelse for at endel mennesker ikke setter pris på å finne treåringen sin i sandkassen omgitt av din katts ekskrementer, eller at kanskje din 81 år gamle nabo ikke er helt overbegeistret over at din katt pisser ned trappen hennes med alle petuniaene slik at hun ikke orker å sitte der pga lukten? ← Kanskje nok en grunn til at kattehold passer best på "landet". For det ER faktisk ganske meningsløst at en ikke-katte-eier skal måtte ha utgifter og ekstraarbeid på å holde eiendommen fri for kattebæsj/tiss! Endret 13. mai 2007 av Veslejenta
Lizzie123 Skrevet 12. mai 2007 #94 Skrevet 12. mai 2007 Han har heller ikke do inne, og får ikke lov å være inne om natta, men likevel tror jeg egentlig at han har det bra jeg. ← Du tror EGENTLIG han har det bra?? Enten så tror du det, eller så tror du ikke det. Når du sier "egentlig", får det meg til å tro at den ikke har det bra, og at du er enig med meg. Egentlig! Og jeg har funnet katten til naboen i sengen min. ( Hvor har spysmilyen blitt av ????) Men siden jeg er så dum at jeg lufter. ← Er du nabo'n min? Beklager, isåfall. Og ellers så syns jeg den tråden her har gått fullstendig over styr, og jeg blir skikkelig irritert (på grensen til forbanna) over de som sammenligner det å ha hunder og katter i bånd. Er dere helt blåst eller??? :klø:
Gjest Frysepulver Skrevet 12. mai 2007 #95 Skrevet 12. mai 2007 Igjen så er hund og katt så forskjellige arter at de ikke helt kan sammenlignes på den måten. Jeg synes det er like feil med en hund som aldri får være løs som en katt som må gå i sele. I tillegg er en hund et flokkdyr, noe som gjør at den av natur vil holde seg nær eieren (les: flokken) på en helt annen måte enn hva en katt vil. Katter jager alene og sjekker reviret alene - hunder gjør alt dette i flokk. ← Du tror EGENTLIG han har det bra?? Enten så tror du det, eller så tror du ikke det. Når du sier "egentlig", får det meg til å tro at den ikke har det bra, og at du er enig med meg. Egentlig! Er du nabo'n min? Beklager, isåfall. Og ellers så syns jeg den tråden her har gått fullstendig over styr, og jeg blir skikkelig irritert (på grensen til forbanna) over de som sammenligner det å ha hunder og katter i bånd. Er dere helt blåst eller??? :klø: ← Hva annet skal man gjøre med katteproblemet da? For det er faktisk et problem for mange. Min far liker ikke katter, han er redd for dem. Hva mener du han skal gjøre når din katt kommer luskende inn i hans hage når han sitter der og aner fred og ingen fare? Hva skal allergikerne gjøre? Min mormor var astmatisk og fryktelig allergisk - men nabolagets katter yndet å oppsøke akkurat henne. Når det gjelder hunder er det straks mange fler restriksjoner og regler å forholde seg til. Det er båndtvang, Viking tauer inn hunder som har gått seg en tur på egen hånd over ne lav sko - kort sagt tas den hundeproblematikken som er på alvor - mens kattene og deres eiere får gå fri - selv om katter sjenerer vel så mange mennesker. Hundebæsj kreves det at man plukker opp (det er derfor vi går med disse sorte posene når vi er ute på tur), mens kattebæsj i andres sandkasser får sandkasseeieren vær så god å ta seg av??? Kjære vene, hvor er logikken? Det er så lett for katteeierne å si at "ja, men det er kattens natur det". Tenk om jeg fikk en sønn. Tre år gammel sender jeg han i barnehagen med beskjed om at "jeg har jo gitt faen i deg, slått deg og sparket deg i alle disse tre årene - derfor kan du nå gå i barnehagen og gjøre akkurat det samme mot barna der. Slik er du nemlig oppdratt, så da må du få utfolde deg akkurat slik du og jeg måtte ønske"
Gjest Frysepulver Skrevet 12. mai 2007 #96 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Hva med å akseptere naturens gang ? En katt er en jeger og et rovdyr og det er helt naturlig å jakte på, leke med og drepe både fugler og mus. ← I min familie har vi ikke oppdratt noen hunder til å drepe de kattene de møter på sin vei. Like fullt kom min farmors hund hjem med mang en katt med knukket nakke, for stolt å vise frem til a'mor hva hun hadde fått til i dag. Dette kalles også naturens gang (hunden er større og sterkere, følgelig knerter den kattene) og da mener du selvfølgelig at det er helt i orden også? Endret 12. mai 2007 av Frysepulver
Lizzie123 Skrevet 12. mai 2007 #97 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Hva annet skal man gjøre med katteproblemet da? For det er faktisk et problem for mange. Min far liker ikke katter, han er redd for dem. Hva mener du han skal gjøre når din katt kommer luskende inn i hans hage når han sitter der og aner fred og ingen fare? Hva skal allergikerne gjøre? Min mormor var astmatisk og fryktelig allergisk - men nabolagets katter yndet å oppsøke akkurat henne.← En spruteflaske f.eks, effektivt og billig! Så lærer de seg det at de ikke er velkomne der lenger. Når det gjelder hunder er det straks mange fler restriksjoner og regler å forholde seg til. Det er båndtvang, Viking tauer inn hunder som har gått seg en tur på egen hånd over ne lav sko - kort sagt tas den hundeproblematikken som er på alvor - mens kattene og deres eiere får gå fri - selv om katter sjenerer vel så mange mennesker.← Hunder er større (jeg vet noen er små), og farligere (selvom noen vil si at deres er snill som et lam) enn katter. Spesielt for små barn som ikke burde bli hoppet ned av glade og viltre hunder. Men har du fullstendig kontroll på hunden, så må du gjerne slippe den løs for min del. Hundebæsj kreves det at man plukker opp (det er derfor vi går med disse sorte posene når vi er ute på tur), mens kattebæsj i andres sandkasser får sandkasseeieren vær så god å ta seg av???← Ja, kattebæsj kan være et problem. Men de fleste katter liker faktisk ikke å se bæsjen sin etterpå da, så de gjør fra seg i skog el lignende. Ellers så er sikkert sandkassa et alternativ, fordi de faktisk får gravd over etterpå, men de burde såklart ikke gjøre fra seg der. Mine katter har alltid hatt kattedo, og den ble brukt flittig etter at de hadde vært ute, så noen katter foretrekker å gjøre fra seg inne. Men kom gjerne med forslag til hvordan man kan slippe kattebæsj, bortsett fra å ha kattene i bånd da. Kjære vene, hvor er logikken? Det er så lett for katteeierne å si at "ja, men det er kattens natur det". Tenk om jeg fikk en sønn. Tre år gammel sender jeg han i barnehagen med beskjed om at "jeg har jo gitt faen i deg, slått deg og sparket deg i alle disse tre årene - derfor kan du nå gå i barnehagen og gjøre akkurat det samme mot barna der. Slik er du nemlig oppdratt, så da må du få utfolde deg akkurat slik du og jeg måtte ønske"← Det var et merkelig eksempel Endret 13. mai 2007 av Marielle83
Lizzie123 Skrevet 12. mai 2007 #98 Skrevet 12. mai 2007 I min familie har vi ikke oppdratt noen hunder til å drepe de kattene de møter på sin vei. Like fullt kom min farmors hund hjem med mang en katt med knukket nakke, for stolt å vise frem til a'mor hva hun hadde fått til i dag. Dette kalles også naturens gang (hunden er større og sterkere, følgelig knerter den kattene) og da mener du selvfølgelig at det er helt i orden også? ← Hvis bikkja har vært ute på egen hånd og drept katter, så har den sikkert driti litt rundt omkring også. Hva gjorde dere med det da??
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #99 Skrevet 13. mai 2007 En spruteflaske f.eks, effektivt og billig! Hvorfor i all verden skal JEG måtte gå til anskaffelse av en spruteflaske (om den er aldri så billig) når det er DIN katt som DU har anskaffet som fører til at JEG får problemer??? Men har du fullstendig kontroll på hunden, så må du gjerne slippe den løs for min del. Spiller ingen rolle hva DU mener om det, for regelen om båndtvang gjelder uavhengig av hva du måtte mene. Dessuten liker jeg at det er båndtvang. Jeg er ikke begeistret for løse hunder (og ei heller for løse katter som du sikkert skjønner). Å ha hunden i bånd fører også til en trygghet for meg som hundeeier. Ja, jeg stoler på min hund når det gjelder meg selv, men jeg stoler ikke på hvordan den kan reagere dersom et fremmed barn drar den i halen. Ellers så er sikkert sandkassa et godt alternativ, fordi de faktisk får gravd over etterpå. Ja? Men hva skal vi gjøre med det problemet det medfører for dine nabobarn da? Men kom gjerne med forslag til hvordan man kan slippe kattebæsj, bortsett fra å ha kattene i bånd da. Hvorfor skal JEG gjøre det? Det er du som eier problemet, ikke jeg. Selv ville jeg foretrukket at man skjøt alle katter omgående, men jeg antar det ikke går rett hjem hos de mange tusen katteeiere i dette landet. Hvis bikkja har vært ute på egen hånd og drept katter, så har den sikkert driti litt rundt omkring også. Hva gjorde dere med det da?? ← Det er lettere å plukke opp litt hundebæsj enn å sy sammen en brukket kattenakke Dessuten foregikk denne kattedrepingen fortrinnsvis i min farmors skog bak huset - hvor altså nabokattene tuslet rundt. Farmors hund "eide" skogen, det gjorde ikke katteinntrengerne
Lizzie123 Skrevet 13. mai 2007 #100 Skrevet 13. mai 2007 Hvorfor i all verden skal JEG måtte gå til anskaffelse av en spruteflaske (om den er aldri så billig) når det er DIN katt som DU har anskaffet som fører til at JEG får problemer???← Om det er katta mi som plager deg, så spanderer jeg gjerne en spruteflaske istedetfor at du skal være slem mot den eller irritere deg mer enn nødvendig. Selv ville jeg foretrukket at man skjøt alle katter omgående, men jeg antar det ikke går rett hjem hos de mange tusen katteeiere i dette landet. Det er lettere å plukke opp litt hundebæsj enn å sy sammen en brukket kattenakke ← Det her er jo bare latterlig Hadde vel foretrukket å skyte bikkja di jeg også, om den hadde kommet med katta mi i kjeften. Men heldigvis er ikke det problemet her. Ærlig talt tror jeg ikke du kommer noe særlig langt med å hyle ut om båndtvang på katter, for det skjer ikke. Kunne kanskje hjulpet å ta en prat med eierne til de kattene som plager deg, men tror ikke det finnes noen som putter på kattene sine bånd fordi det plager deg at de går løse. Men det ser jo ut som hele ditt problem bare er at du ikke liker katter, og det kan vi vel ikke gjøre så mye med
Fremhevede innlegg