Tabris Skrevet 10. mai 2007 #41 Skrevet 10. mai 2007 Selvfølgelig KAN innekatter mistrives, men det kan vel utekatter også som nesten ikke ser eieren sin fordi han jobber så mye, og kun har EN katt slik at den kjeder seg? Mine er iallefall to... ← Må innrømme at dine holdninger her ikke er spesielt mer nyanserte enn onyx'. Vi har bare en katt, og jeg skal love deg at hun ikke kjeder seg. Katter som får leve så nær naturen som mulig får leve ut sin natur og sine instinkter vil ikke "kjede seg". Derimot så kan katter som blir begrenset kjede seg, fordi de har instinkter og behov som de ikke får levd ut. (Legg merke til at jeg skriver "kan").
NovaFlare Skrevet 10. mai 2007 #42 Skrevet 10. mai 2007 Må innrømme at dine holdninger her ikke er spesielt mer nyanserte enn onyx'. Vi har bare en katt, og jeg skal love deg at hun ikke kjeder seg. Katter som får leve så nær naturen som mulig får leve ut sin natur og sine instinkter vil ikke "kjede seg". Derimot så kan katter som blir begrenset kjede seg, fordi de har instinkter og behov som de ikke får levd ut. (Legg merke til at jeg skriver "kan"). ← Jeg tror deg, Tabris! Jeg tviler overhodet ikke på at katten din har det bra, men jeg blir mektig irritert når folk sier at de synes synd på innekatter. Da kan de heller si at de synes synd på innekatter som lever alene, får dårlig stell, lite stimulanse, dårlig mat og uten tilgang til frisk luft og gress. DET er en annen historie! JEG synes synd på utekatter som ikke får lov til å ha do inne om natten og som har eiere som lar den være ute i 10 minusgrader om natten på vinteren. Skjønner du hva jeg mener? Jeg hater at man drar alle over én kam. Mine katter har det fantastisk og skulle en av dem noensinne bli deprimerte eller kjede seg, så vil jeg være den første til å ta tak i problemet!
dront Skrevet 10. mai 2007 #43 Skrevet 10. mai 2007 Er det noe verre at katter spiser fugler enn at andre kjøttetende dyr finner mat i naturen? ← Eller at en stor andel av oss mennesker spiser kjøtt som ikke akkurat har hatt det bra Det blir fort mye dobbeltmoral om en synes at en katt er verre enn et annet dyr osv... Det er lett å mislike utekatter, særlig i boligfelt hvor det er mange av dem, men et dyr er et dyr, og gjør bare det det instinktivt føler for. Noen steder burde kanskje katteeierne tenke seg om; kommer katten til å få det trygt om det f eks er mye trafikk i nærheten, er det nok katter som driter i sandkassene og bedene i borettslaget fra før osv. Og før vi skaffet oss katt, spurte vi vår fugleelskende nabo om det var greit, noe det var. Katten vår er eneste "fastboende" utekatt på et område på flere kvadratkm, og tar ikke mange fugler i året - her har han god konkurranse i røyskatt, skjærer, kråker, ravn, rovfugler og ekorn. For det meste gjør han nytte for oss ved å spise mus. Han kjeder seg forøvrig ikke, tror jeg - og om sommeren er han bare såvidt innom huset en gang i døgnet, så han er ikke veldig avhengig av vår underholdning... Men det er jo uansett ikke den enkelte katts feil at det blir konflikter. Det er vi mennesker som gjør oss opp meninger om hvordan nabolaget skal eller ikke skal være.
Tabris Skrevet 10. mai 2007 #44 Skrevet 10. mai 2007 JEG synes synd på utekatter som ikke får lov til å ha do inne om natten og som har eiere som lar den være ute i 10 minusgrader om natten på vinteren. ← Jeg synes også det er feil å la katten være ute - hvis den ikke har noe sted å varme seg - når det er minusgrader ute. Katter hører opprinnelig ikke til her og er ikke laget for vårt kalde klima. Mine katter har alltid fått være inne så mye de vil - noen ganger har det vært 2-3 dager i strekk på det kaldeste og da har de selvsagt do inne. Min pus nå har faktisk lagt seg til min jobberytme og er inne om natten og går ut grytidlig om morgenen og er ute til neste kveld - fordi hun selv har valgt det slik. Grunnen til at jeg reagerer så kategorisk mot innekatter uansett stimuli er fordi jeg er dypt uenig med selve begrepet innekatter, og ingen form for vaksine, kvalitetsfôr, stimuli, selskap, leker og klatrestativ kan endre på det faktum at de ikke får gå ut og være fri. Dermed vil innekatter aldri bli riktig for meg.
NovaFlare Skrevet 10. mai 2007 #45 Skrevet 10. mai 2007 Men det er ok med båndtvang for hunder? Vi er nok enig i mye også Tabris, for jeg hører du har mye kunnskap om katter, men å ha innekatter må man neste oppleve før man virkelig vet. Jeg har kun hatt utekatter fram til jeg fikk Zoltan, og hadde samme tankene som deg, men nå vet jeg bedre. Hadde jeg hatt utemuligheter, skulle kattene mine fått vært mer ute, men jeg bor langs en riksvei, derfor ble det slik.
Tabris Skrevet 10. mai 2007 #46 Skrevet 10. mai 2007 Båndtvang året rundt synes jeg slett ikke er ok. Jeg synes også det er feil med hunder som lever hele livet sitt inne i hus/i bur/i bånd og sjelden eller aldri får være løs. Jeg har selv vært hos folk som har innekatter, og jeg sier ikke at innekatter går rundt og er ulykkelige og at de mistrives. Overhodet ikke. Men jeg synes det er galt, prinsippielt, etisk og verdimessig, utfra hvordan jeg ser på dyr og dyrehold. Etter min mening så bør man ikke skaffe seg katt om man bor slik til at de ikke kan være ute.
NovaFlare Skrevet 10. mai 2007 #47 Skrevet 10. mai 2007 Jeg respekterer din mening, selv om jeg er uenig. For jeg skjønner poenget ditt.
Gjest Olava Skrevet 10. mai 2007 #48 Skrevet 10. mai 2007 Slik jeg ser det, så er det etikken og verdisynet bak det hele jeg reagerer på, selv om pus er lykkelig med å jage en snor. ← Dette er synes jeg er godt sagt, Tabris! Det å ha en "innekatt" eller to, strider helt mot mitt syn på det å ha katt. Uansett stimuli og godt stell, det er selve tanken bak (menneskeskapt) som blir helt feil for meg. Jeg ville aldri i livet likt å være "innemenneske" heller.
Rosalie Skrevet 10. mai 2007 #49 Skrevet 10. mai 2007 Poenget er at jeg har aldri frarøvet de en dritt siden de aldri har vært ute! Å gjøre uteinnekatter til innekatter derimot, er jeg ikke helt for... ← Nåja, for å si det sånn, så er det utrolig å se innekatter som blir til utekatter. Om pusene var søte og blide fra før, blir de direkte lykkelige når de får utfolde seg ute i stedetfor bare å være innendørs.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 10. mai 2007 #50 Skrevet 10. mai 2007 Tror du virkelig ikke at vi som har innekatter kanskje kjenner kattene våre LITT bedre enn de som ser kattene et par timer på kvelden etter søvn og jobb? ← Nei, det tror jeg ikke. Dessuten - sett fra kattens side, tror du det er så viktig for den å kjenne deg litt bedre enn å være ute? Selvfølgelig KAN innekatter mistrives, men det kan vel utekatter også som nesten ikke ser eieren sin fordi han jobber så mye, og kun har EN katt slik at den kjeder seg? Mine er iallefall to... ← Katter er ikke flokkdyr, men de kan læres opp til å leve i grupper fordi de er såkalt sosialt fleksible. Det anbefales derfor at folk som absolutt skal ha innekatt, anskaffer to stykker, slik at de kan få stimuli fra hverandre.
Gjest Eir Skrevet 10. mai 2007 #51 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Vi er nok enig i mye også Tabris, for jeg hører du har mye kunnskap om katter, men å ha innekatter må man neste oppleve før man virkelig vet. ← Jeg har hatt både innekatt og utekatt, og er helt enig med Tabris. Ville aldri hatt innekatt igjen, etter å ha sett hvordan kattene mine blomstret opp etter at de ble utekatter. Angående småfugler så er de skadedyr, på lik linje med mus og rotter. Og siden jeg har katt for å bekjempe skadedyr, så er bjelle uaktuelt på mine katter. I tillegg til at jeg ser det som dyreplageri å tvinge katten til å høre på den bjellelyden hele tida, da de har svært følsom hørsel. Endret 10. mai 2007 av Eir
Gjest DyneTryne Skrevet 10. mai 2007 #52 Skrevet 10. mai 2007 For en tøysetråd. Skal en binde deg fast til et tre i et halsbånd da, endlessly, så du ikke får dratt på butikken og kjøpt deg middag? Pføy. Med en slik ekstrem holdning bør du være vegetarianer, hvis ikke håper jeg du koser deg neste gang du spiser kylling som engang var en søt liten pip
Lurvina Skrevet 10. mai 2007 #53 Skrevet 10. mai 2007 JEG synes synd på utekatter som ikke får lov til å ha do inne om natten og som har eiere som lar den være ute i 10 minusgrader om natten på vinteren. ← Ok, så jeg er dyremishandler jeg da?
Kosemose Skrevet 10. mai 2007 #54 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Hvert år så er jeg vitne til at de ... kattene spiser opp småfugler slik at ungene må sitte i reiret å sulte. Sett bjelle på kattene, hjalp godt på vår katt, eneste var at naboen tok av haldsbåndene og mente vi var dyreplagere?? (bånd som løser seg ut når de sitter fast) Jeg vil ikke si at det er noen katterett å få utløp for jaktinnstinktet. Dessuten så får de like mye glede av å jage en skygge eller ett strå. Mat får de jo hjemme. Nå har den .... nabokatten vært ute på tokt, kommet seg helt opp på taket og tatt fugleunger, kommer seg ikke ned igjen. Aldri i livet om jeg hjelper den. Bjelle hadde ikke hjulpet her, men samtidig får ikke situasjonen meg ikke til å like utekatter noe bedre. ← Så det er ille at en katt jakter men greit at den sitter fast på et hustak? I naturen er det slik at dyr spiser andre dyr, og at noen dyreunger blir spist eller mister foreldrene sine. I mine øyne er det verre å sperre inne en katt i en leilighet kontra at katter jakter. Og å henge bjelle på katten Håper du er vegetarianer da, TS. Husk at hver eneste karbonade har vært kalv en gang... Endret 10. mai 2007 av Kosemose
Gjest Miss Guided Skrevet 11. mai 2007 #55 Skrevet 11. mai 2007 Katter har ikke noe problem med å fange fugler selv om de har bjelle på, de lærer seg en teknikk hvor de beveger seg uten at bjellen høres. Vet det av egen erfaring fra min musefanger og andres fuglefangere. Bjelle har aldri hindret jakten.
Gjest Miss Guided Skrevet 11. mai 2007 #56 Skrevet 11. mai 2007 I tillegg til at jeg ser det som dyreplageri å tvinge katten til å høre på den bjellelyden hele tida, da de har svært følsom hørsel. ← I følge vår dyrlege så er det visst helt greit med bjelle.
Tabris Skrevet 11. mai 2007 #57 Skrevet 11. mai 2007 Dette med at en del innekatter visst blomstrer opp når de får lov til å gå ut har jeg ikke hørt om før. Veldig interessant. Det sier jo sitt egentlig.
NovaFlare Skrevet 11. mai 2007 #58 Skrevet 11. mai 2007 Ok, så jeg er dyremishandler jeg da? ← Dyremishandler er et veldig sterkt og heldekkende ord da, men jeg kaller det ikke godt stell, nei.
Tabris Skrevet 11. mai 2007 #59 Skrevet 11. mai 2007 (endret) Dyremishandler er et veldig sterkt og heldekkende ord da, men jeg kaller det ikke godt stell, nei. ← Jeg kunne nesten sagt det samme om innekatter. Endret 11. mai 2007 av Tabris
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 11. mai 2007 #60 Skrevet 11. mai 2007 Jeg synes absolutt det er "mer synd på" katter som lever hele sitt liv innendørs enn katter som av og til er ute når et er litt vel kaldt om vinteren (og det er jo vanligvis enkelt å se på gradestokken før man evt slipper ut katten på vintermorgener, da.. så det skulle være mulig å unngå det stort sett) Selv vil jeg helst unngå begge deler dersom jeg skal ha katt (derfor har vi fremdeles ingen katt). Men jeg synes at "livsstilen" til katten teller tyngre for hvor godt den har det enn enkeltepisoder som ikke blir ideelle. (det opplever vel også innekatter? å bli tatt med i bur til en dyrlege f.eks)
Fremhevede innlegg