Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ingen trenger å jobbe 70 timer i uka. For alle har valget om en annen, mindre krevende jobb. Jeg skjønner virkelig ikke at noen i det hele tatt klarer å forsvare overfor seg selv og sine barn å jobbe så mye at de ikke klarer å delta i den daglige oppfølgingen av barna de har satt til verden.

Så dermed er alle yrker, unntatt rene kontorstillinger helt uaktuellt dersom man skal ha barn? Da hadde Norge blitt et kjedelig land, gitt. Pluss at ingen hadde valgt yrker som leger, ambulansjesjåfører, flyvere, flyvertinner, fiskere og you name it. Folk har faktisk også behov for å jobbe med det de har talent for eller er flinke til. Mener du at jeg skal si til min mann at nå får du pent slutte i yrket ditt fordi vi skal få barn? Du må få deg en 8-16 jobb, ellers så blir det ingen unger her i gården.

Jeg er stolt av min mann, yrket hans definerer på mange måter den personen han er. Vi skal ha barn snart og jeg er den "stabile" i vår familie. Jeg har en "vanlig" kontorjobb mens han aldri kommer til å få det. Jeg vet enda ikke om jeg noengang blir hjemmeværende, men skulle jeg ønske det så gjør jeg det uansett om andre skriker opp.

Har forresten et vennepar hvor hun har en sjefstilling. Der var det han som reduserte arbeidstiden sin noen år da barna var små. Fetteren min har også vært hjemmeværende husfar en stund så det går begge veier hos noen familier...

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Folk må finne en løsning som passer dem og deres livssituasjon!

Ikke båssetting hvor noe er mer berd enn det andre. :forvirret:

Jeg har en samboer som er tilstede for barna sine mer enn hva mange 9 - 4 fedre er. :)

Skrevet
Så da forstår jeg det slik at du utelater mange til å bli mor og far?

Nei, men man bør for barns skyld vurdere om man vil være i stand til å stille opp som forelder og om man er villig til å ofre noe for å la barna komme i første rekke.

Til ts: Lykke til som hjemmeværende. Når ting har gått seg til, vil du jo fort finne ut om det er noe for deg, eller om du vil jobbe noen prosenter. Ei jeg kjenner jobber som tilkallingsvakt i hjemmesykepleien i bydelen de bor i, og jobber dermed så mye som det passer henne. Hun får frisket opp faget sitt, i tillegg til den fleksibiliteten hun gjerne vil ha. Og dersom du blir hjemmeværende i flere år, kan det være lurt å ta litt ekstra utdanning. Mange fine muligheter til det over nett nå, spesielt for videreutdanning innen helsevesenet. :)

Gjest Mayamor
Skrevet
Nei, men man bør for barns skyld vurdere om man vil være i stand til å stille opp som forelder og om man er villig til å ofre noe for å la barna komme i første rekke.

Nei - vi kan ikke sette i bås ut i fra antall arbeidstimer!

En som er der lite noen dager er det mer når de først er der er kanskje bedre for barnet.

Kvalitet og kvantitet; mor/far ligger på sofaen eller sitter på pc mens barn blir ignorert er da heller ikke til barnets beste... ;)

Skrevet

Etter all denne fordømmingen av fedre som må være mye borte fra hjemmet, p.g.a. jobben, forstår jeg nå at det er mange som ikke "burde vært fødd"...

MEG innkludert... :sjenert:

Skrevet
Etter all denne fordømmingen av fedre som må være mye borte fra hjemmet, p.g.a. jobben, forstår jeg nå at det er mange som ikke "burde vært fødd"...

MEG innkludert...  :sjenert:

Eller meg som hadde både en mor og en far som var mye borte i jobb-sammenheng. Pappa var mye borte i ukedagene, mamma i helgene. Husker ikke at det var så stor krise, jeg :)

Gjest Mayamor
Skrevet (endret)

Men det er jo mitt poeng:

En kan ikke dømme ens mor/far instinkter basert på arbeidstid.

Mange andre faktorer spiller inn!

Endret av Mayamor
Skrevet

Men hvis mennene deres jobber så mye fordi de må, hvordan mener dere at dere har valgfrihet? Hvis dere er nødt til å gå ned i prosent på jobben eller bli hjemmeværende for å få tilværelsen til å gå rundt, hva er alternativet da, egentlig? Å jobbe fullt som før og la det gå ut over dere selv og barna? Mao: Jeg skjønner at det å bli hjemmeværende løser mange problemer, men ikke hvordan dere kan hevde at dere har valgfrihet. Det synes jeg blir uærlig, kan dere ikke i det minste innrømme at dere er nødt til å slutte i jobben for å redde familieidyllen siden mennene deres tydeligvis har tenkt å fortsette å prioritere jobben?

Skrevet
Men hvis mennene deres jobber så mye fordi de må, hvordan mener dere at dere har valgfrihet? Hvis dere er nødt til å gå ned i prosent på jobben eller bli hjemmeværende for å få tilværelsen til å gå rundt, hva er alternativet da, egentlig? Å jobbe fullt som før og la det gå ut over dere selv og barna? Mao: Jeg skjønner at det å bli hjemmeværende løser mange problemer, men ikke hvordan dere kan hevde at dere har valgfrihet. Det synes jeg blir uærlig, kan dere ikke i det minste innrømme at dere er nødt til å slutte i jobben for å redde familieidyllen siden mennene deres tydeligvis har tenkt å fortsette å prioritere jobben?

Men :klø: velger hun ikke selv at hun vil være i ekteskapet?

Har hun ikke valgt å gifte seg med mannen, og få barn med han?

Hun er sikkert ikke så hjelpesløs som mange av dere så gjerne tror.

Skrevet

Var på helsestasjonen med mine små, og helsesøster reagerte faktisk negativt på at jeg var hjemmeverende. Hun mente alle barn skulle gå i barnehage. Så det er ikke like enkelt å gå hjemme med barn nå som før, man møter mye motgang.

Skrevet
Men  :klø:  velger hun ikke selv at hun vil være i ekteskapet?

Har hun ikke valgt å gifte seg med mannen, og få barn med han?

Hun er sikkert ikke så hjelpesløs som mange av dere så gjerne tror.

Vis meg gjerne hvor jeg skrevet at hun er hjelpeløs...

Jo, hun har valgt å gifte seg, forbli gift og få barn, men det betyr ikke at hun (nå siktet jeg ikke til henne spesielt heller, men til alle hjemmeværende mødre som har menn som jobber svært mye) har valgfrihet med tanke på hvor mye hun er hjemme eller jobber.

Skrevet
Dummeste jeg har hørt at mannen din ikke kan jobbe mindre. Han vil ikke jobbe mindre, kan vi vel si.

Jobber selv innen det private næringsliv, og ser jo at det blåser på toppene til tider. Men det er ingen her som har normaluke på 60 timer, med mindre de vil det selv.

Kan ikke mannen få jobbe så mye som han vil da?

Skrevet
Jeg synes at med alle arumentene om hva som er passende foreldre, er det mange (dersom en tar argumentene og lager en liste) som aldri burde fått barn:

* de som jobber for mye (tar seg ikke av barna sine)

* de som er hjemmeværende (er egoister og tar fra barna den andre foreldren)

* kjendis-personer som jobber mye/er i media (kan jo "umulig" ha tid til de hjemme)

* nordsjøarbeidere/fiskere/sjøfolk/andre pendlere

* idrettsutøvere

* politikere

* rike mennesker (de ansetter jo bare Nanny...)

* fattige mennesker (de kan jo ikke opprette en viss standard)

* de som "absolutt vil" skille seg og dermed frarøver barna den andre foreldren

* sjefer/personer i høyere stillinger

* forskere

Hva da med de som har:

* rusproblemer

* sykdom som reduserer dem

* depresjoner

Og av en eller annen grunn ikke kan ta seg av barna?

Ja da har vi barnevernet som er der for barna. Takk for at barna har et vern.

Hva om en får uforutsette hendelser som:

* plutselig sykdom med varig mèn

* skadet for livet i trafikkulykke

* kreft

* skilsmisse

* arbeidsledighet

* tsunami

* eget firma som går skeis og en havner i store økonomske vansker

* ektefelle/barn dør

* barn som blit utagerende selv om der har vært gode oppvekstvilkår

* såkalt asfaltbarn som klarer seg utmerket til tross for dårlige oppvekstvilkår.

Kan ramse opp i fleng. ;)

Men vil ikke si noen bestemt liste da poenget mitt er at en kan ikke gi seg selv/bedre halvdel eller barn noen som helst garanti. Livet blir til mens en lever det.

Vi gjør alle våre valg og vil det beste for oss selv og de vi er glade i.

Noen kan ha intensjoner om noe, men ender opp med noe annet.

Barn kan ikke ta valget for foreldrene, det er derfor de er barn:

De voksne skal ta valgene og gjøre det beste de kan.

Har mor og far det bra har barna det bra!

Og dersom det bare er den gyldne middelvei som teller; vil jo det bli en form for rensing/dyrking av rase... Bare de som:

* jobber 60% i småbarnstiden

* jobber 80% resten av barneårene

* hva da med tenåringen som trenger synlige foreldre så det skal gå bra?

Jeg velger nå å poengtere dette innlegget så langt med et stort: :ironi: skilt, så ingen misforstår.

Jeg mener vi trenger mangfoldet vi har.

Ønsker vi ikke alle de beste for oss selv og våre nærmeste...?

:sjenert: Nå var dette også langt ut på viddene i forhold til TS sitt spørsmål.

Tilbake til tema:

Hva de enkelte mennesker velger burde i en perfekt verden ikke bli sett ned på.

Være romslig og lite fordømmende mot andre valg enn hva en selv gjør.

Mayamor

Det var veldig godt poeng!

Skrevet

Jo, hun har valgt å gifte seg, forbli gift og få barn, men det betyr ikke at hun (nå siktet jeg ikke til henne spesielt heller, men til alle hjemmeværende mødre som har menn som jobber svært mye) har valgfrihet med tanke på hvor mye hun er hjemme eller jobber.

Et parforhold er et team, ikke et ark med regler og rettigheter. Hvor er kjærligheten i dine øyne? Tror du ikke fok klarer å finne ut av livene sine selv???

Skrevet (endret)

Jeg sier ikke at du har skrevet det :)

Jo hun har visst valgfrihet! Tror du ikke hun har diskutert dette med sin mann?

"OI! Han jobber visst 70 timer.. Hm, DET har jeg aldri tenk på at er lenge.. :sjenert: "

Du vet vet ikke på hvilket grunnlag hun "dikuterer" ut ifra.

Og ja! Alle kvinner har sin "plikt" fra et samfunnsmessig aspekt i å väre lojale mot/stå opp for andre kvinner som ikke har de rettigheter som de selv - Det vet jeg, og det står jeg selv for.

Poenget mitt er at man heller ikke skal dömme de mennesker som velger å ta et valg man selv ikke er disponert for - det skal så mange forutsettninger til for at vi skal forstå hvilket grunnlag hun dömmer utifra. Så det å ta opp hele kvinnekampen på grunnlag av denne diskusjonen blir for mitt öye en desperat kamp.

Det virker mer som man ikke for sagt sitt hjemme i sin egen stue...

Endret av Neffi
Skrevet
Var på helsestasjonen med mine små, og helsesøster reagerte faktisk negativt på at jeg var hjemmeverende. Hun mente alle barn skulle gå i barnehage. Så det er ikke like enkelt å gå hjemme med barn nå som før, man møter mye motgang.

Fordommer mot hjemmeværende mødre er stor.

Det har jeg merket;

"Å - du er bare hjemme du..."

"Burde du ikke tenke på barnet ditt og sende ham i barnehage..."

"Blir du ikke litt hjernedød av å bare gå hjemme..."

"Jeg går i full jobb og klarer fremdeles å gjøre husarbeid like godt som deg. Hva gjør du egentlig..."

Nå har jeg 50% barnehageplass og jobber hjemmenfra de dagene og litt på kveldstid.

Da er jeg mer "respektert" i enkelte kretser.

Er en far hjemmeværende, er mor så utrolig heldig som er sammen med en slik snill ressursperson.

Likestilling eller fordommer...? ;)

Skrevet

Jeg er hjemmeværende nå. Har en gutt på 1 år som har 40 % barnehageplass, og ei jente på 5 år, som har 80%. Så jeg er "bare hjemme", og to dager i uka er jeg uten barn også. Tar meg selv i å unnskylde meg noen ganger, men prøver å ta meg sammen å la være å gjøre det. Dette er et valg vi som familie har gjort. Jeg vil ikke jobbe bare fordi andre forventer at jeg skal gjøre det, eller bare fordi det er det som er normalt i samfunnet vårt. Vi får heller bruke litt mindre penger. Muligheten til å bruke tiden min som jeg vil, er noe jeg setter veldig høyt.

Skrevet
Jeg er hjemmeværende nå. Har en gutt på 1 år som har 40 % barnehageplass, og ei jente på 5 år, som har 80%. Så jeg er "bare hjemme", og to dager i uka er jeg uten barn også.  Tar meg selv i å unnskylde meg noen ganger, men prøver å ta meg sammen å la være å gjøre det. Dette er et valg vi som familie har gjort. Jeg vil ikke jobbe bare fordi andre forventer at jeg skal gjøre det, eller bare fordi det er det som er normalt i samfunnet vårt. Vi får heller bruke litt mindre penger. Muligheten til å bruke tiden min som jeg vil, er noe jeg setter veldig høyt.

Så rart at det alltid er kvinnene som har valget. Det er ikke mange menn som har valget om å gå hjemme og ikke jobbe. Hva om en mann hadde sagt at "Jeg vil ikke jobbe bare fordi andre forventer at jeg skal gjøre det, eller bare fordi det er det som er normalt i samfunnet vårt. Vi får heller bruke litt mindre penger. Muligheten til å bruke tiden min som jeg vil, er noe jeg setter veldig høyt." Lat? Arbeidssky?

"Muligheten til å bruke tiden min som jeg vil, er noe jeg setter veldig høyt." Tro meg, det gjør alle andre også.

Skrevet
Så rart at det alltid er kvinnene som har valget. Det er ikke mange menn som har valget om å gå hjemme og ikke jobbe. Hva om en mann hadde sagt at "Jeg vil ikke jobbe bare fordi andre forventer at jeg skal gjøre det, eller bare fordi det er det som er normalt i samfunnet vårt. Vi får heller bruke litt mindre penger. Muligheten til å bruke tiden min som jeg vil, er noe jeg setter veldig høyt." Lat? Arbeidssky?

"Muligheten til å bruke tiden min som jeg vil, er noe jeg setter veldig høyt." Tro meg, det gjør alle andre også.

Husk nå også på at vi nå tross alt ikke er helt likestillte da i vårt flotte land. Det er som regel en grunn til at det ikke går så mye utover husholdet - rent finansielt - at mor er hjemme.

Mannen tjener fortsatt vesentlig mer en kvinnen.

Skrevet
Husk nå også på at vi nå tross alt ikke er helt likestillte da i vårt flotte land. Det er som regel en grunn til at det ikke går så mye utover husholdet - rent finansielt - at mor er hjemme.

Mannen tjener fortsatt vesentlig mer en kvinnen.

Nettopp. Så for mange er det ikke noe reelt valg, utfallet er mer bstemt på forhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...