Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Har sporet litt av her nå føler jeg, for i utgangspunktet var det vel erfaringer på det å være hjemme, og om noen fortsatt er det i 2006, og det har heller kommet inn diskusjoner som går mere i retning likestilling. Men dere damer som mener mannen må redusere sin stilling; bidrar dere også med full likestilling i hjemmet?? Skifter dekk, tar oljeskift på bilen, beiser hus, hogger ved? Vi har båt, og jeg skal ærlig innrømme at jeg har til dags dato ikke tatt båten opp på en slip og tatt vårpussen på den enda...

Jeg er ikke av de som mener mannen må redusere sin stilling, men jeg er av denne forderdelige typen som motarbeider likestillingen fordi jeg gjerne vil være hjemmeværende husmor i noen år (selv om dette er en helt hypotetsik situajson for meg da, men det er en annen sak) (Så jeg svarer ikke egentlig deg, men siterer deg for å skrive litt om det likevel, greit ? :) )

Likevel bidrar jeg til å skifte dekk jeg. Og når huset skal beises om et år eller to, så kommer vi til å gjøre det sammen ja. Veden er vi så late at vi kjøper ferdig hugget da, men jeg var med på å bære den (og jeg har vært med på å hugge ved også tidligere ja.)

Ironisk, er det ikke? At jeg med mine håpløst bakstreverske holdninger (ifølge enkelte) faktsik gjør disse "mannegreiene", selv om jeg gjerne vil sitte hjemme og være forsørget... :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest LilSweetie
Skrevet
Det....

...gjør.

:fred::fred::fred:

Jeg prøvde bare aa si at det var lurt med pensjonsforsikring.... Siden det er en realitet at uten det faar hun mindre pensjon...

Men naa ødelegger vi traaden hennes. Orker ikke aa starte paa en lang debatt jeg overhodet ikke mente aa initiere.

Gjest Gjest35
Skrevet
...så skal jeg innrømme at fordommene mine mot Caffe Latte-drikkende husmødre på R.O.O.M, ikke akkurat blir mindre...

Nettopp! Her er jo flust med innlegg som indikerer at husmødre er, ehem, litt indolente, kanskje?

1.

men ja.. jeg er nok gammeldags... er 32 år og trives hjemme med pannekaker, bollebaking, leksehjelp, lekeplasser, kosestunder med eventyr klokken 11 på formiddagen, ferdig middag, spill og kos på kvelden med mannen fordi vi har tid til det. *smiler pent*

2.

Jeg valgte å gå hjemme mens barna var små.  I ettertid føler jeg meg priviligert som hadde anledning til det.  Plutselig var alt stresset borte.  Jeg hadde god tid til ungene, og det ble av den grunn mindre krangel.  Husarbeid ble gjort fortløpende og ikke minst var det luksus å kunne ha tid til seg selv og ting JEG hadde lyst til å gjøre.

Nå har mine begge begynt på skolen, men jeg jobber likevel ikke mer enn 50%.  Så lenge jeg/vi har anledning til det, orker jeg ikke gå i full jobb.  Har fortsatt mer enn nok å henge fingrene i, med ungenes fritidsaktiviteter, husarbeid osv.

3.

Jeg var hjemmearbeidende i 4-5 år fram til yngstebarnet var 2-3 år.

arbeidende, my ass! :roll:

Synes mange er saa nedlatende overfor hjemmevaerende her inne. Er det ikke fint at man kan velge, da? At det er valgfrihet? Har stor respekt baade for de som har full jobb og barn og de som velger aa trappe ned. Man gjoer saa godt man kan uansett, og forhaapentligvis lider ikke barna noen noed enten mor/far jobber mye eller lite.

Hvis alle mødre (eller fedre) hadde benyttet seg av denne valgfriheten hadde det etterhvert ikke vært så mange igjen i jobb til å betale feks. skole og helsetjenester for ungene deres, har dere tenkt på det?

Har sporet litt av her nå føler jeg, for i utgangspunktet var det vel erfaringer på det å være hjemme, og om noen fortsatt er det i 2006, og det har heller kommet inn diskusjoner som går mere i retning likestilling. Men dere damer som mener mannen må redusere sin stilling; bidrar dere også med full likestilling i hjemmet?? Skifter dekk, tar oljeskift på bilen, beiser hus, hogger ved? Vi har båt, og jeg skal ærlig innrømme at jeg har til dags dato ikke tatt båten opp på en slip og tatt vårpussen på den enda...

Åh, herregud, kan ikke husmødre og mannfolk komme opp med bedre argumenter enn det der? Å skifte dekk tar 15 min. 2 ganger i året, oljeskift gjøres på verksted og hvor mange ganger for året beiser man hus i forhold til hvor ofte man gjør annet husarbeid?
Skrevet
Maya76: jeg er ALENE med barn.

Ergo har jeg ingen mann som kan skifte dekk eller beise hus. Ikke trenger jeg det heller, fordi jeg vet hva jeg skal gjøre for å få det gjort.  :)

Og ja - dersom jeg skal dele bo med en mann igjen, så tar jeg det som en selvfølge at han tar like mye ANSVAR som meg for vårt felles hjem, både det som har med innvendig og utvendig arbeid å gjøre. Jeg ser derimot ikke noe problem i at han gjør de tingene som han liker mens jeg gjør det jeg liker.....  ;) Det ingen av oss liker får vi ta sammen/bytte på å få gjort. Poenget er at jeg i dag er både hushjelp/garnter/hjemmets organisator, og det har jeg tenkt å fortsette med også med en mann i hus - med den forskjellen at da er vi to som er/gjør dette!

Likestilling handler ikke om å vaske halve gulvet, eller skifte 2 av bilens dekk hver. Det handler om ansvar. Og så vidt jeg kan se av denne tråden er det laaangt igjen til vi kan snakke om likestilling, siden det er så mange som fortsatt syns det er helt greit å overlate alt økonomisk ansvar til mannen.

Helt enig i at det økonomiske er begges ansvar, men en må jo sette ting i perspektiv utifra hvor mye en tjener. Jeg tjener i allefall mye mindre enn mannen min, og da synes jeg det er naturlig at han spytter mere inn i kassen enn meg også. Dessuten var det for en kortere periode jeg vurderte å være hjemme, ikke for evig og alltid.... Vet også at det er tøft å være alene med barn, har faktisk en far som er alene-pappa med mine tre mindreårige attpåklatt-brødre.

Skrevet
Mannen min er kirug, og han er faktisk den som jobber minst av sine kollegaer...., tro det eller ei, men det er fakta!!

Jeg ønsker ikke å bli operert av en kirurg som jobber 70 timer i uken! Det vil gå utover konsentrasjon og resultatet vil bli deretter. Dersom det finnes mange som jobber mer enn dette så er det ikke rart at det skjer mange stygge feil i helsevesenet. For pasientene sin skyld så bør din mann trappe ned. Det er ingenting annet enn egoistisk å jobbe så mye innen et slikt yrke. Han er ikke uunværlig.

Gjest Madam Felle
Skrevet (endret)
Og så vidt jeg kan se av denne tråden er det laaangt igjen til vi kan snakke om likestilling, siden det er så mange som fortsatt syns det er helt greit å overlate alt økonomisk ansvar til mannen.

Hva er egentlig likestilling for deg? Er det at alt bare må være likt, eller kan det være at man skal ha muligheten til å bestemme selv hva en ønsker å gjøre?

Skal ikek jeg kunen gå hjemme, bare fordi du mener at det da ikke blir liekstilling? Om min mann tjener 350 000 mer enn meg i året, hadde det da vært riktig av meg å kreve at han skulle gå hjemme?

Tror ikek du helt har peiling på hva likestillingen egentlig går ut på, for for meg er likestilling: lik lønn for likt arbeid, like stor mulighet til å få en jobb som en mann, kunne gå i arbeid om jeg ønsker det, men også kunne være hjemme om det er muligheter for det.

Bare det at enkelte ser på det som negativt at en kvinne vil gå hjemme, er bare helt utrolig i mine øyne. Jeg trodde virkelig at vi kvinner skulle kunne velge selv, men i dine øyne skal kvinnen kreve sin rett og kvinnen må for all del hjelpe til med den økonomiske delen uansett om det går ut over hus og heim.

Det er ikke likestilling i mine øyne, for det tvinger kvinnen i den andre retningen.

Endret av Madam Felle
Skrevet
Neffi: Nå spurte faktisk TS om råd her da, i forhold til et valg hun er litt usikker på.

Forøvrig er det mulig å være kirurg uten å jobbe 70-timers uker også. Og TS har selv sagt at hun ikke gikk inn i et forhold med så lang arbeidstid hos mannen og at det ikke er hun som har valgt dette.

Vet ikke helt hvem du går i forsvar for her - for TS klarer fint å snakke for seg selv, og hun virker også både reflektert og fornuftig. Du virker bare som om du er i angrepsposisjon til alle som stiller spørsmålstegn ved at en mann skal kunne prioritere jobb på denne måten i en familiesituasjon. For det er vel det vi alle er i først og fremst? Familiesituasjonen?

oi :overrasket:

Jeg setter kun spörsmålstegn ved at en utenforstående rakker ned på deres eventuelle valg. Og ned på hele deres situasjon, og drar det til ytterste grenser mht likestilling osv. TS lurte ikke på hvorfor hennes mann ikke kunne väre mer hjemme - det vet hun nok godt svar på selv..

Jeg ser bare ikke hva galt jeg har gjort - eller når jeg har fört debatten på ville spor.

Skrevet

skal si det er mangen meninger om hva som er rett å galt med å være hjemmeværende......

har aldri tenkt tanken på skilsmisse når jeg selv har vurdert dette, heller ikke pensjonsordning men er dette så relevant når en skal gå hjemme i en liten periode da??

hva med å jobbe 60-80%?? kan få gjort mye på en dag og to hjemme som feks husarbeid,bankbesøk,trening,treffe venner osv viktig med egenomsorg for økt energi til alle andre!!!!!

lykke til med valget å beibi nr3!!!

sikker på at dere sammen finner en løsning som virker for dere!!!

Skrevet
oi  :overrasket:

Jeg setter kun spörsmålstegn ved at en utenforstående rakker ned på deres eventuelle valg. Og ned på hele deres situasjon, og drar det til ytterste grenser mht likestilling osv. TS lurte ikke på hvorfor hennes mann ikke kunne väre mer hjemme - det vet hun nok godt svar på selv..

Jeg ser bare ikke hva galt jeg har gjort  - eller når jeg har fört debatten på ville spor.

Ganske så enig, jobben til mannen min er som den er, spørsmålet er om hvordan det ville blitt å være hjemme i småbarnsperioden. Det økomomiske er egentlig ikke et spørsmål, med litt planlegging og omlegging har vi råd til det.

Skrevet
Ganske så enig, jobben til mannen min er som den er, spørsmålet er om hvordan det ville blitt å være hjemme i småbarnsperioden. Det økomomiske er egentlig ikke et spørsmål, med litt planlegging og omlegging har vi råd til det.

Jeg tror du kommer til å få ned stressnivået ;) , og få mulighet og tid til å gjöre flere ting som du har lengtet etter.

Du finner raskt ut om du vil ut i arbeid igjen - eller om du kanskje vil fortsette i 50% e.l.

Vi planlegger å gjöre akkurat det samme - og jeg gleder meg!

Skrevet
Det er såååå deilig å bli delvis forsørget av sin mann..... :) Jeg er et selvstendig individ med høy utdannelse og integriteten fult i behold uten problemer med å følge min mann i samf.debatter eller andre aktualiteter.... selv om jeg ikke "drar" inn halve familiebudsjettet hver mnd. Å argumentere med at man velge å ikke være hjemme med barna de første årene pga av at man ønsker å være forberedt økonomisk på en evt. skilsmisse blir for meg nesten som selvoppfyllende profetier. Har du bein i nesa til å takle en hektisk hverdag som småbarnsmor i tillegg til å realisere egne jobb,venne og fritidsbehov ja da har du gøds nok til å skape en trygg (økonomisk)tilværelse for deg og dine barn ved en eventuell skilsmisse også, selv om du velger hjemmetilværelsen noen år. Barn som vokser opp i dag sliter med angst og depresjoner pga hurtige skiftninger, mange valg, mye å forholde seg til og foreldre som er for sliten til å følge de opp både mentalt og fysisk. Det er såååå typisk i en slik debatt at det er de voksnes behov som settes i fokus.

Signerer på denne jeg. :klappe:

Skrevet

Nå mener ikke jeg at mannen din skal redusere din stilling for å ha sagt det. Men i dine første innlegg så det ut som om dette var helt utenfor din kontroll, og det syns jeg blir feil når man er familie. Når det så kommer frem at dere er enige, og at du syns det er bra at han jobber så mye, er det jo helt greit.

Jeg bidrar med full likestilling hjemme. Vi deler husarbeidet i to og hver gjør det den er best på. Ingen liker å vaske så det betaler vi noen for å gjøre. Det samme gjelder oljeskift og dekkskift, vedhogst og husbeising ;) .

har aldri tenkt tanken på skilsmisse når jeg selv har vurdert dette, heller ikke pensjonsordning men er dette så relevant når en skal gå hjemme i en liten periode da??

Det kan jo gå bra om man ikke tenker på det. Men det er jo ikke usannsynlig statistisk at du ender med en skilsmisse, og de 50% som ender der trodde det ikke mer enn du gjør nå.... For pensjonen har det en del å si om du ikke vil jobbe til 67, og du har høyere utdanning. Du må nemlig jobbe i 40 år for full opptjening.

Nå endres pensjonsreglene fortere enn skattereglene for tiden, så noe regnestykke kan ingen av oss lage. Men så lenge hjemmearbeid "bare" belønnes med tre pensjonspoeng per år, og bare mens man har barn under 6/7 år, er det liten tvil om at man taper.

Skrevet
Hva er egentlig likestilling for deg? Er det at alt bare må være likt, eller kan det være at man skal ha muligheten til å bestemme selv hva en ønsker å gjøre?

Skal ikek jeg kunen gå hjemme, bare fordi du mener at det da ikke blir liekstilling? Om min mann tjener 350 000 mer enn meg i året, hadde det da vært riktig av meg å kreve at han skulle gå hjemme?

Tror ikek du helt har peiling på hva likestillingen egentlig går ut på, for for meg er likestilling: lik lønn for likt arbeid, like stor mulighet til å få en jobb som en mann, kunne gå i arbeid om jeg ønsker det, men også kunne være hjemme om det er muligheter for det.

Bare det at enkelte ser på det som negativt at en kvinne vil gå hjemme, er bare helt utrolig i mine øyne. Jeg trodde virkelig at vi kvinner skulle kunne velge selv, men i dine øyne skal kvinnen kreve sin rett og kvinnen må for all del hjelpe til med den økonomiske delen uansett om det går ut over hus og heim.

Det er ikke likestilling i mine øyne, for det tvinger kvinnen i den andre retningen.

jesses - så hissig du var da....

Tråkket jeg på noen tær?

jeg vet faktisk meget godt hva likestilling er ;). ironisk nok bedre enn ganske mange......

Og ja - det handler om valgfrihet. En valgfrihet som verken trådstarter eller mange andre kvinner har. Fordi mannen åpenbart har tatt et valg om å jobbe så mye at det er helt uforenelig med familieliv..... For ikke å snakke om menn. Hvor er likestillingen når det SKAL være et sk. valg at MOR skal gå hjemme, men ikke far?

Så vidt jeg har skjønt så viser undersøkelser hvor mor og far har delt på fødselspermisjonen slik at far har vært hjemme lenger enn de obligatoriske ukene, at disse familiene har det "bedre". Hvorfor? Jo - fordi BEGGE foreldrene ser verdien av å ha familie, og at det må investeres tid i den.

Som sagt tidligere - høres meget behagelig ut å kunne gå hjemme "noen år" og å la seg forsørge. Helt enig, og som jeg har sagt før så må jo enhver gjøre som de vil. :sjenert: Personlig har jeg ingen tro på at det er til særlig fordel for familien, der har jeg mye større tro på likestilling som går på at begge har ansvar for det økonomiske, og begge har ansvar for å "drifte" familien.

Skrevet
jesses - så hissig du var da....

Tråkket jeg på noen tær?

jeg vet faktisk meget godt hva likestilling er  ;). ironisk nok bedre enn ganske mange...... 

Og ja - det handler om valgfrihet. En valgfrihet som verken trådstarter eller mange andre kvinner har. Fordi mannen åpenbart har tatt et valg om å jobbe så mye at det er helt uforenelig med familieliv..... For ikke å snakke om menn. Hvor er likestillingen når det SKAL være et sk. valg at MOR skal gå hjemme, men ikke far?

Så vidt jeg har skjønt så viser undersøkelser hvor mor og far har delt på fødselspermisjonen slik at far har vært hjemme lenger enn de obligatoriske ukene, at disse familiene har det "bedre". Hvorfor? Jo - fordi BEGGE foreldrene ser verdien av å ha familie, og at det må investeres tid i den.

Som sagt tidligere - høres meget behagelig ut å kunne gå hjemme "noen år" og å la seg forsørge. Helt enig, og som jeg har sagt før så må jo enhver gjøre som de vil.  :sjenert: Personlig har jeg ingen tro på at det er til særlig fordel for familien, der har jeg mye større tro på likestilling som går på at begge har ansvar for det økonomiske, og begge har ansvar for å "drifte" familien.

Og når du selv ingår i en familie kan du vel komme tilbake og si din mening da - jeg mener, bare slik at du har noe å sammenligne med ;)

Skrevet
Og når du selv ingår i en familie kan du vel komme tilbake og si din mening da - jeg mener, bare slik at du har noe å sammenligne med ;)

Og når du om noen år er skilt og sitter igjen med Svarteper, så kan du jo komme innom og si din mening. ;)

neida, jeg mener ikke det. Men la oss forsøke å holde debatten litt sakligere og vise litt mer respekt for hverandre.

Selv sitter jeg i utlandet og forundrer meg over debatten. Her er trenden veldig annerledes og man blir nesten sett rart på om man ikke ønsker å være hjemme i minst tre år.

Skrevet

Nå spurte ts egentlig om andres erfaringer med å være hjemme. Kansje denne prinsippdebatten kan føres videre i en egen tråd?

Jeg syns du skal gjøre det DU FØLER FOR. Kjenner du sterkt at dette går inn på deg, og ønsker å være hjemme, så prøv da vel. Ta ulønnet permisjon og ta en oppsummering når denne er over.

(Men, som du ser bør du ha rak rygg, for er du hjemme er du både dum og lat.... :ironi:

Noe jeg forøvrig syns er like nedlatende og fordømmende å insinuere som å påstå at utearbeidende mødre ikke bryr seg om ungene sine!).

Skrevet

Jeg inngår i en familie og er helt enig med Regine. Kan vi så diskutere sak og ikke person?

Madam Felle: Lik lønn for likt arbeid betyr ikke bare i lik stilling i likestillingsøyemed. Så lenge kvinneyrker er lavere betalt enn tradisjonelle mannsyrker, får vi ikke likestilling. Så lenge kvinner tar på seg hovedansvaret for familien, er mye mer hjemme, jobber mye mer deltid, har mye lengre permisjon mv. får vi ikke lik lønn for kvinnedominerte yrker, og det blir vanskeligere for yngre kvinner å få stillinger som krever høy grad av tilstedeværelse. Derfor er det en utfordring likestillingsmessig.

Det er ikke et problem at DU blir hjemme. Eller TS. men det blir et problem når 90% (tall tatt ut av lufta) av hjemmeværende/deltidsarbeidende er kvinner. Uansett om man skylder på at man har lavere lønn, at familien trives best slik eller hva som helst annet...

Skrevet

Noen som har tenkt paa at mange menn vil ha godt betalte jobber med lange dager for aa soerge for at familien har det bra? Som mannen min sier, saa er de neste ti aarene de aarene han kan tjene mest, hvor han kan soerge for at vi som familie har et godt grunnlag og mer fleksibilitet. Han oensker ikke aa jobbe i det tempoet han jobber i naa for alltid, men i en fase er det det beste for oss. Akkurat som jeg heller ikke oensker aa vaere hjemmearbeidende i en aarrekke, men akkurat mens vi har smaa barn. Jeg vil nemlig ikke at en "tilfeldig" au-pair eller barnehage skal vaere dem som oppdrar mine barn og som faar oppleve deres utvikling - hvorfor faa barn hvis man ikke selv vil spille en stor rolle i deres oppdragelse? I tillegg vil vi oppdra barna til aa vaere tospraaklige, og det tror jeg hadde blitt vanskelig om jeg var i full jobb.

Skrevet
I tillegg vil vi oppdra barna til aa vaere tospraaklige, og det tror jeg hadde blitt vanskelig om jeg var i full jobb.

dette er et viktig punkt for oss som bor i utlandet og som ønsker at barna skal kunne norsk. Det er viktig at barna får høre og snakke mye norsk når de bor i en annen omgivelse, ellers kommer det norske språket til å bli lidende.

I tillegg kommer det at de sosiale ordningene slett ikke er så gode som i Norge mange steder. Ikke så lett å kombinere arbeid og barn i et land hvor en heldagsjobb er til klokka 17 eller 18, mens de fleste barnehagene stenges kl 12-13, noen unntak (og svært få plasser) har åpent til 16.30

Skrevet
Noen som har tenkt paa at mange menn vil ha godt betalte jobber med lange dager for aa soerge for at familien har det bra? Som mannen min sier, saa er de neste ti aarene de aarene han kan tjene mest, hvor han kan soerge for at vi som familie har et godt grunnlag og mer fleksibilitet. Han oensker ikke aa jobbe i det tempoet han jobber i naa for alltid, men i en fase er det det beste for oss. Akkurat som jeg heller ikke oensker aa vaere hjemmearbeidende i en aarrekke, men akkurat mens vi har smaa barn. Jeg vil nemlig ikke at en "tilfeldig" au-pair eller barnehage skal vaere dem som oppdrar mine barn og som faar oppleve deres utvikling - hvorfor faa barn hvis man ikke selv vil spille en stor rolle i deres oppdragelse? I tillegg vil vi oppdra barna til aa vaere tospraaklige, og det tror jeg hadde blitt vanskelig om jeg var i full jobb.

Har du tenkt på at mange kvinner kanskje kunne tenke seg det samme? Å jobbe lange dager en periode for å sørge for at familien har det bra? Men at det krever en hjemmeværende mann, og at det er det få som har? Så lenge det vanlige - anerkjente - forventede er at fordelingen er som du beskriver får vi dessverre ikke full likestilling. Jeg sier ikke at dere velger feil, men jeg er lei for at det påvirker mange unge kvinner som vil gjøre karriere at mange medsøstre prioriterer slik.

Jeg ser forøvrig ikke situasjonen slik som du gjør - jeg anser ikke at det er barnehagen som oppdrar mine barn, det er det meg som gjør. Jeg opplever også deres utvikling. Og det er lite som provoserer meg mer enn at noen våger stille spørsmålstegn ved hvorfor jeg får barn, med bakgrunn i at jeg ikke går hjemme med dem i årevis. :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...