Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Piper
Skrevet

For min del må folk gjøre som de vil, men jeg ønsker faktisk ikke å se et så stort barn ligge ved puppen. Det blir på grensen til incest i mine øyne, der mor ikke klarer å slippe taket. Så får de som ammer så lenge ha sin mening, men det er ikke normalt å amme et så stort barn.

Å si at det er for kosen sin del blir for dumt i mine øyne, for selv en far som ikke ammer klarer å kose med et barn. Eller er den kosen så viktig for mor, at hun ikke klarer å slutte? For det har jo bare med kos å gjøre, for et barn som er 3 år må ikke ha morsmelk.

Men for all del, dere må amme så mye dere bare orker men gjør det ikke fremfor mine øyne takk. For jeg ønsker ikke å se det, og det syns jeg også bør respekteres.

Nå har jeg ikke noen problemer når folk ammer en liten baby, så jeg snakker bare om å amme store barn i offentligheten. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Fordi det overhode ikke er nødvendig og ydmykende for barnet, dersom det forgåroffentlig, vil jeg si. Perverse mammaer som har hengt seg opp i babytiden, spør du meg.

:klappe::klappe:
Gjest Gjest
Skrevet
:klappe:  :klappe:

Greit nok at det ikke er nødvendig, men hvorfor er det ydmykende for barnet?

Skrevet
Greit nok at det ikke er nødvendig, men hvorfor er det ydmykende for barnet?

Fordi det å amme fortrinnsvis er forbeholdt babyer. Barn kan godt, til en viss grad, være barnslige hjemme på privaten. Noe helt annet er om noen skulle se dem.

Gjest Gjest
Skrevet
Fordi det å amme fortrinnsvis er forbeholdt babyer. Barn kan godt, til en viss grad, være barnslige hjemme på privaten. Noe helt annet er om noen skulle se dem.

Dette er utforbi tema og kanskje et litt dumt spm, men hvor lenge er man baby? Hva er definisjonen liksom. Jeg bare lurer... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er utforbi tema og kanskje et litt dumt spm, men hvor lenge er man baby? Hva er definisjonen liksom. Jeg bare lurer... :sjenert:

Baby opp til året, da blir de regnet som småbarn, noe de er til de er 3.

Skrevet

Kkristin - har du svart på hvor mye du ammer enda? Jeg er bare nyskjerrig. ;)

Jeg har begynt med ammingen igjen for andre gang og førstemann var 1,5 år da nummer to kom. Eldste får morsmelk på flaske hver dag nå. Det begynte fordi fryseren gikk i stykker og jeg hadde ikke lyst til å hive ut melka, men nå opplever jeg en viss tilfredsstillelse av å se at hun drikker vidundermelken min igjen. :ler: (Jeg mistet nemlig melka da hun var rundt 3 mndr. sist.)

Bare stå på med ammingen din du - og gi f i hva andre måtte mene om det. Morsmelk er gull verdt og jeg nekter å tro at langtidsamming ødelegger noe som helst for ungene. :overrasket: Amming gir trygghet og nærhet!

:klem:

Skrevet
Kkristin - har du svart på hvor mye du ammer enda?

...nå opplever jeg en viss tilfredsstillelse av å se at hun drikker vidundermelken min igjen. :ler:  (

Nei, vi har bare fått forklart at de som ammer lenge gjør det fordi de har lyst og det må vi bare godta. Hvis ikke er vi intolerante idioter!

Jeg blir litt bekymret når jeg leser det siste sitatet også, men det er meg da...

Gjest Gjest
Skrevet

Til alle dere som er imot langtidsamming: Når mener dere at man bør slutte å amme?

Skrevet
Til alle dere som er imot langtidsamming: Når mener dere at man bør slutte å amme?

Når det ikke lenger er nødvendig ut fra ernæringsmessige/fysiske forhold der barnet faktisk vokser opp. Hvor lenge synes du det er nødvendig?

Gjest Gjest
Skrevet
Når det ikke lenger er nødvendig ut fra ernæringsmessige/fysiske forhold der barnet faktisk vokser opp. Hvor lenge synes du det er nødvendig?

Og når er det? Hvor gammelt er barnet da?

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom man skal se slik på det er det jo strengt tatt ikke nødvendig å amme i det hele tatt. Det blir jo folk av de som vokser opp på morsmelkerstatning også...

Jeg synes WHO's globale anbefalinger er greie å forholde seg til, som sier at fullamming anbefales frem til ca 6 mnd, og at man ammer videre ved siden av annen føde frem til barnet er minst 2 år. Dette er bla viktig for å forebygge allergier hos barnet, og generelt styrker immunforsvaret, i tillegg til at det også er bra for mors egen helse, ved at det forebygger brystkreft.

Skrevet (endret)
Jeg sa iutgangspunktet i denne diskusjonen at jeg mente KKarin og andre som ammer så store barn bør gjøre det privat.

Etter å ha lest innleggene i denne diskusjonen syns jeg de bør gjøre det offentlig. Maken til intoleranse for folk som gjør noe annet enn det en ville ha gjort selv! :frustrert:

Jeg mener nå at de som ammer store barn offentlig utdanner de som er så snevre at de ikke tolererer dette!

Kjenner at jeg begynner å få usaklige følelser i denne diskusjonen også fordi jeg syns noen går laaaangt over streken, snakke om bekymringsmelding?? :overrasket: Idioti! Det er snakk om amming her altså, ikke overgrep. Kjære min tid!

Stå på KKarin! Du gjør ikke barnet ditt noe vondt ved å amme henne!

Det kan være greit å i hvert fall forsøke å huske hva trådstarter kaller seg hvis man til stadighet har planer om å referere til nettopp det..

Dersom man skal se slik på det er det jo strengt tatt ikke nødvendig å amme i det hele tatt. Det blir jo folk av de som vokser opp på morsmelkerstatning også...

Nei, i Norge p.t. er det strengt tatt ikke nødvendig å amme i det hele tatt, men så lenge barnet ikke er i stand til å ta til seg annen føde, ser de fleste nytteverdien. Jeg også! Når barnet begynner å utvikle eget tannsett og gjerne vil spise selv, ser jeg imidlertid ikke poenget lenger. WHO's anbefaling som sier mellom ett og to år, er helt grei!

Hadde jeg fått barn p.t. ville jeg nok forsøkt å fullamme inntil barnet var 5 - 6 måneder gammelt for deretter å la det gå gradvis over på annen føde. Ved 10 - 12 måneders alder hadde jeg nok tatt sikte på at far kunne delta som omsorgsperson på lik linje med meg selv siden jeg i vårt samfunn anser betydningen av fars omsorg som større enn en betydningen av noe usikre påstander omkring styrkingen av barnets immunforsvar. Dersom barnet hadde hatt helt spesielle behov (F.eks. allergier eller handicap) kunne jeg sikkert ha fortsatt lenger og hadde det samme vært tilfelle hos meg kunne jeg fint ha sluttet før eller latt hele ammingen være med god samvittighet.

Endret av Leo
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har begynt med ammingen igjen for andre gang og førstemann var 1,5 år da nummer to kom. Eldste får morsmelk på flaske hver dag nå. Det begynte fordi fryseren gikk i stykker og jeg hadde ikke lyst til å hive ut melka, men nå opplever jeg en viss tilfredsstillelse av å se at hun drikker vidundermelken min igjen. :ler:  (Jeg mistet nemlig melka da hun var rundt 3 mndr. sist.)

Bare stå på med ammingen din du - og gi f i hva andre måtte mene om det. Morsmelk er gull verdt og jeg nekter å tro at langtidsamming ødelegger noe som helst for ungene. :overrasket: Amming gir trygghet og nærhet!

Heilt uenig etter å ha diskutert temaet med naboen. ho fekk ei mindre syster da ho sjølv var seks år. Mora serverte morsmelk i glass til seksåringen. No syns ho det er ekkelt å tenkje på.

Skrevet

I Sverige anbefaler man nå fullamming til 9 måneders alder iflg min lege.

Gjest Gjesta
Skrevet
I Sverige anbefaler man nå fullamming til 9 måneders alder iflg min lege.

ja da skal det bli gøy på småbarnsavdelingene i barnehagene fremover...... *rister på hodet*

Skrevet
ja da skal det bli gøy på småbarnsavdelingene i barnehagene fremover...... *rister på hodet*

Men kjære vene da! Da får vel bare svenske helsemyndigheter beklage at de ikke har tatt hensyn til deg når de anbefaler dette...? :ler:

Du tror ikke det at dette kan ha noe med at hvis forholdende ligger til rette for det OG man får til etc? Det er da vel ikke annerledes sånn sett enn at man i Norge sier 6 måneder? De aller fleste barn er ikke så heldig å få barnehageplass før de er to år i alle fall. Mitt barn er dessuten fullammet og får minst halvparten av måltidene sine av far. Pumpe veit du... *rister på hodet tilbake*

Det var en saksopplysning til alle disse som sier at det ikke er noe verdi i morsmelken etter en gitt tid. Og for å gi litt perspektiv til at ikke alle tenker som deg.

Gjest Lovegeckos
Skrevet
Det kan være greit å i hvert fall forsøke å huske hva trådstarter kaller seg hvis man til stadighet har planer om å referere til nettopp det..

Spiller det noen rolle da? Tror de fleste skjønte hva jeg mente... Men hvis det var det eneste du kunne finne å sette fingeren på i innlegget mitt så er det bra :)

Hvis du ikke har barn enda, og da heller aldri vært i situasjonen bør du jo være litt moderat kanskje i hva man mener om saken. Om du skulle endre mening om du får et lite nurk en gang (som du mest sannsynlig syns er et lite nurk også når h*n er 1) kan det være at du må, som mange som har hatt sterke meninger om babyer og barn, bite i det sure eple :)

Skrevet
Kkristin - har du svart på hvor mye du ammer enda? Jeg er bare nyskjerrig. ;)

Jeg har begynt med ammingen igjen for andre gang og førstemann var 1,5 år da nummer to kom. Eldste får morsmelk på flaske hver dag nå. Det begynte fordi fryseren gikk i stykker og jeg hadde ikke lyst til å hive ut melka, men nå opplever jeg en viss tilfredsstillelse av å se at hun drikker vidundermelken min igjen. :ler:  (Jeg mistet nemlig melka da hun var rundt 3 mndr. sist.)

Ja, gi f.. i hva andre mener, og gi f... i hvordan dette kommer til å påvirke barnet senere. Tenk kun på ditt eget syke kos behov. I mine øyne er 5 åringer små gutter, og sier bare stakkars den lille gutten som må drikke melk av pupp når de andre gutta drikker saft!!Tror også det samme mange andre har sagt her, at barnet kommer til å bli vanskelig å ha med å gjøre på skolen. Beklager sterke ord her, men jeg er rystet over å lese att enkelte ammer barn opp til skolealder. Og, det er vell en grunn til att svært få gjør dette Kkristin???Du er meget bastant i dine meninger, og burde kanskje tenke over hvorfor flesteparten av mødrene mener dette tipper over til galskap?

Skrevet

Kan tenke meg at mange av de hissigste her ikke har barn selv. ;) Det er faktiskt

ganske vesentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...