Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er tragisk å se hvor mange skitne tanker folk kan komme med om noe som er så naturlig og sunt som amming. Og at noen kan komme og si at det nærmer seg overgrep, er direkte sjokkerende. Jeg antar at de som roper høyest her inne er dem som ikke har barn eller bare har adoptivbarn, og dermed ikke aner hva de snakker om.

Jeg ammer fremdeles min 6 åring og planlegger å fortsette med det så lenge han har lyst. Morsmelk er sunt og det danner et helt spesielt bånd mellom mor og barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ok, men hvis det ikke er et argument, hva er så argumentet da?

Og hvorfor mener du at barn skal bestemme akkurat dette selv? Hvorfor vet barnet best når det skal slutte å die?

Og jeg har full respekt for mennesker som velger å gå egne veier og som ikke bryr seg om hva folk sier, men når det involverer barn - da syns jeg det er litt drøyt. For store barn som ammes kan faktisk oppleve latterliggjøring og negative konsekvenser fra omgivelsene. Greit nok at mor er villig til å kjempe denne kampen, men barnet er jo en del av det og.

Og som sagt - hadde det vært pga næring, så hvorfor ikke pumpe og gi av glass? Hvorfor ikke pumpe og gi hele familien morsmelk?

Det er flere som pumper seg og gir til familien. Hvis noen i familien får cellegift feks, så er morsmelk veldig bra. Men det er et annet tema.

Jeg vet om en god del som driver, har bedrevet selvavenning. Har aldri hørt om at noen blir mobbet. To ganger har to forskjellige femåringer reagert da jenta mi fikk pupp. Den ene spurte om han også kunne få. ;) den andre hoppet på mammaen sin og insisterte på å få pupp. Tror de fleste barn har et mer naturlig til dette en mange voksne i vår kultur.

Barn i skolalder som ammes enda har jeg aldri vært borti, og jeg kjenner ingen barn som har villet ha pupp lenger enn til fem års alder. Men om så er, at noen ammer skolebarn er det nok lurt å bare gjøre det hjemme kanskje.

Jeg mener at barnet vet selv når det er klar for å slutte, fordi det er slik det er i de fleste kulturer i verden. Fordi det føles naturlig i mitt morshjerte. Fordi det styrker imunforsvaret og har andre helsemessige fordeler om barn ammes til fireårsalder+++. (driver å sporer opp de artiklene igjen)

Fordi jeg kjenner flere som har gjort det på den måten, og sett hvor naturlig den prosessen går av seg selv.

Og på toppen av det hele vet jeg at jeg gir barnet mitt trygghet ved å la henne selvavennes.

Å die er for et barn svært intimt og vakkert.

:) :)

Endret av kkristin
Gjest Embla s
Skrevet
Jeg synes det er tragisk å se hvor mange skitne tanker folk kan komme med om noe som er så naturlig og sunt som amming. Og at noen kan komme og si at det nærmer seg overgrep, er direkte sjokkerende. Jeg antar at de som roper høyest her inne er dem som ikke har barn eller bare har adoptivbarn, og dermed ikke aner hva de snakker om.

Jeg ammer fremdeles min 6 åring og planlegger å fortsette med det så lenge han har lyst. Morsmelk er sunt og det danner et helt spesielt bånd mellom mor og barn.

Det er naturlig og sunt å amme en baby. Det er ikke lenger sunt eller naturlig når barnet blir seks år. Hva om han har lyst til å fortsette med dette som 15 åring? Fortsatt naturlig og sunt? Jeg tror ikke det ligger noe seksuelt til grunn for at du ammer han fortsatt - jeg skjønner at det dreier seg om kos og nærhet. Men har du tenkt på at du utsetter ham for noe som gjør han veldig aparte og annerledes enn de andre i klassen hans? Det er flott at du går dine egne veier og blåser i normer, men det er kanskje greit å ikke gjøre det på en måte som involverer en seksåring, som ikke selv er i stand til å foreta et rasjonelt valg?

Og har du tenkt noe på hvilke grunner han skal ha for å ønske å slutte med dette? Jeg gjetter at det blir en slutt på dette den dagen han opplever å bli flau for dette.

Gjest Embla s
Skrevet
Det er flere som pumper seg og gir til familien. Hvis noen i familien får cellegift feks, så er morsmelk veldig bra. Men det er et annet tema.

Jeg vet om en god del som driver, har bedrevet selvavenning. Har aldri hørt om at noen blir mobbet. To ganger har to forskjellige femåringer reagert da jenta mi fikk pupp. Den ene spurte om han også kunne få.  ;)  den andre hoppet på mammaen sin og insisterte på å få pupp. Tror de fleste barn har et mer naturlig til dette en mange voksne i vår kultur.

Barn i skolalder som ammes enda har jeg aldri vært borti, og jeg kjenner ingen barn som har villet ha pupp lenger enn til fem års alder. Men om så er, at noen ammer skolebarn er det nok lurt å bare gjøre det hjemme kanskje.

Jeg mener at barnet vet selv når det er klar for å slutte, fordi det er slik det er i de fleste kulturer i verden. Fordi det føles naturlig i mitt morshjerte. Fordi det styrker imunforsvaret og har andre helsemessige fordeler om barn ammes til fireårsalder+++. (driver å sporer opp de artiklene igjen)

Fordi jeg kjenner flere som har gjort det på den måten, og sett hvor naturlig den prosessen går av seg selv.

Og på toppen av det hele vet jeg at jeg gir barnet mitt trygghet ved å la henne selvavennes.

Å die er for et barn svært intimt og vakkert.

:) :)

ok. Men hvilke tanker har du i fht hun som skriver at hun fortsatt ammer sin seksåring (skolebarn) og har tenkt å fortsette med det?

Skrevet
Det er naturlig og sunt å amme en baby. Det er ikke lenger sunt eller naturlig når barnet blir seks år. Hva om han har lyst til å fortsette med dette som 15 åring? Fortsatt naturlig og sunt? Jeg tror ikke det ligger noe seksuelt til grunn for at du ammer han fortsatt - jeg skjønner at det dreier seg om kos og nærhet. Men har du tenkt på at du utsetter ham for noe som gjør han veldig aparte og annerledes enn de andre i klassen hans? Det er flott at du går dine egne veier og blåser i normer, men det er kanskje greit å ikke gjøre det på en måte som involverer en seksåring, som ikke selv er i stand til å foreta et rasjonelt valg?

Og har du tenkt noe på hvilke grunner han skal ha for å ønske å slutte med dette? Jeg gjetter at det blir en slutt på dette den dagen han opplever å bli flau for dette.

Alle barn som selvavennes slutter helt med pupp når de selv er klar for det. Det er ikke noe problem. :)

Skrevet
ok. Men hvilke tanker har du i fht hun som skriver at hun fortsatt ammer sin seksåring (skolebarn) og har tenkt å fortsette med det?

Jeg vet at barnet hennes kommer til å slutte med pupp når han er klar for det. Det eldste barnet jeg har hørt om som fortsatt ammes, er syv år. Og det er veldig sjeldent. Men det betyr ikke at det er noe galt med det. Folk er forskjellige.

Gjest Embla s
Skrevet
Alle barn som selvavennes slutter helt med pupp når de selv er klar for det. Det er ikke noe problem. :)

Hva mener du med "klar for det"? Er det den dagen de ikke lenger ønsker den nærheten og kosen og intimiteten med mor? Eller er det den dagen de skjønner at dette er litt pinlig og uvanlig og noe som er mest for babyer?

Skrevet
Hva mener du med "klar for det"? Er det den dagen de ikke lenger ønsker den nærheten og kosen og intimiteten med mor? Eller er det den dagen de skjønner at dette er litt pinlig og uvanlig og noe som er mest for babyer?

Når de ikke har behov for pupp lenger. :)

Gjest Gjest2
Skrevet
http://breastfeeding.co.uk/index.php?optio...mid=29&catid=30

"My 10 year old daughter whom I still breastfeed for some bonding time before she goes to bed calls them Boobie Milk. So does my 6 year old daughter. Sometimes they suckle together."

..........

Jeg håper virkelig det hører til sjeldenhetene at barn ammes opp til 10 års alder. Her setter jeg virkelig spørsmålstegn ved hva denne mora tenker.

Gjest Embla s
Skrevet

Jammen hvilket behov er det du snakker om? alle mennesker liker jo å kose, føle trygghet, kroppskontakt og nærhet. Det er vel det disse store barna også får ut av å die? Tror du virkelig at det er en indre "klokke" som regulerer når dette behovet avtar, tror du ikke det har noe som helst med omgivelsene å gjøre?

Gjest gjest1
Skrevet

Et behov skapt av mødrene tenker jeg, som har lært barna at kos og nærhet fra mor = amming. Som sikkert igjen vil bety at den dagen barnet avviser puppen så blir mor skuffet.

Skrevet
Argumentet om at det er koselig for mor syns jeg er direkte hårreisende.

Hvorfor er det hårreisende? Er det ut i fra et moralsk perspektiv? Eller er det ut i fra et skadeperspektiv? Tar barnet skade av å få lov til å amme så lenge som det ønsker?

Kan det tenkes at de som er kritiske til å amme et tre år gammelt barn seksualiserer handlingen? Og dermed har en moralistisk fy-fy-innstilling som er typisk for vår protestantiske nytelsesforaktende kultur?

Skrevet
Hvilken voksen person her på KG kan si med hånden på hjertet at de ville syns det var helt greit å huske og ha drukket morsmelk fra puppen til mammaen sin?

MEG-MEG-MEG-MEG! :hoppe::hoppe::hoppe::hoppe:

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg at jeg ville syntes det var usedvanlig bra å være i stand til å huske at jeg sugde på puppen til mamma. Med forbehold om at jeg sluttet med det når jeg ikke lenger var spedbarn.

Hvorfor? Fordi det ville vært en solid indikator på at jeg eksepsjonelt intelligent.

Men dessverre kan jeg ikke erindre at jeg har sugd puppen til mamma en eneste gang. Noe som antagelig skyldes at jeg bevisst har fortrengt det. Jeg kan ikke forstå noe annet.

Gjest Gjest
Skrevet
Mange barn syns det er koselig å kose seg med sjokolade og tegnefilm midt om natten også - men de får jo ikke det av den grunn?

Argumentet om at det er koselig for mor syns jeg er direkte hårreisende. Det er mye som er koselig for mor, men når man har fått barn er det barnets ve og vel som står i fokus. Mor må finne seg en annen måte å få utløp for sitt nærhet- og kosebehov.

:klappe::klappe::klappe:

Gjest Gjest
Skrevet
Barn ammes på verdensbasis til de er fire fem år.

Og i hvilken verden lever så du i? Dette er nonsens, og det tror jeg du vet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener at barnet vet selv når det er klar for å slutte, fordi det er slik det er i de fleste kulturer i verden. :) :)

Hvor har du disse merkelige "faktaene" dine fra? Kan du vennligst henvise til hvor du "vet" dette fra? Kan du ikek heller besvare alle spørsmål du har fått rundt ammingen? Ett av dem var HVORFOR du ammer, om du fullammer, isåfall hvorfor ikke. Dette med morsmelk og cellegift var en interessant påstand, på hvilken måte hjelper morsmelk de som går på cellegift?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet at barnet hennes kommer til å slutte med pupp når han er klar for det. Det eldste barnet jeg har hørt om som fortsatt ammes, er syv år.

Det var ikke det du sa i et tidligere innlegg

Barn i skolalder som ammes enda har jeg aldri vært borti, og jeg kjenner ingen barn som har villet ha pupp lenger enn til fem års alder.

Kanskje greit å slutte å argumentere for dette bare for å argumentere? Gjør barnet ditt en tjeneste, stopp vanviddet. Den eneste som har utbytte av ammingen nå er deg, kkristin. Barnet får den næringen det skal fra vanlig mat og får den nødvendige kosen fra en sutteklut, en bamse og mors varme armkrok. H*n er akkurat like trygg selv om h*n ikke blir pådyttet puppen fordi mor skal ha seg en kosestund.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor har du disse merkelige "faktaene" dine fra? Kan du vennligst henvise til hvor du "vet" dette fra? Kan du ikek heller besvare alle spørsmål du har fått rundt ammingen? Ett av dem var HVORFOR du ammer, om du fullammer, isåfall hvorfor ikke. Dette med morsmelk og cellegift var en interessant påstand, på hvilken måte hjelper morsmelk de som går på cellegift?

Så vidt jeg kan se så er det faktisk bare kkristin som har henvist til noe i denne tråden her. Hun startet jo tråden med å legge ut linker som anbefaler utvidet amming.

Derimot så er det ennå ingen som har klart å henvise til noe for det motsatte. Til dere som "vet" at utvidet amming er skadelig, kan dere henvise til hvor dere "vet" det fra?

Skrevet
Det var ikke det du sa i et tidligere innlegg

bare for å oppklare. Jeg kjenner ingen barn som har blitt ammet lenger enn fem år. Men jeg har hørt og lest om barn som ammes lengre. Beklager misforståelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...