Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2006 #321 Skrevet 9. juli 2006 Jeg har ikke lest noe sted at det er sunt å amme opp mot skolealder heller.... ← Nei, akkurat. Det er ikke noen som har klart å komme med bevis for at det er skadelig med utvidet amming, og det er heller ikke noen som har klart å komme med bevis for at det er sunt. Det er vel derfor denne tråden har blitt så lang, begger parter prøver å forsvare sine meninger uten å ha forsknigsresultat eller faktastoff å vise til.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #322 Skrevet 10. juli 2006 Det er et voksent menneske som påfører barnet sitt en ansvar det ikke bør ha. For barn er slemme. Og barn er ærlige. Dette langtidsammende barnet vil i sin naivitet fortelle om sine vaner fra hjemmet, og reaksjonene det vil møte kan ingen forutsi. Er dette noe man med hånden på hjertet kan si er rett? At man legger aktivt opp til å skille sitt eget barn ut fra fellesskapet og normalen, gi det en fremmed oppvekst og "skeive blikk" og rykteflom? ←
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #323 Skrevet 10. juli 2006 Da kan vel likeså godt barnet sutte på far sine brystvorter og da , eller hva? ← Denne vil jeg gjernet at DU, krristin kommenterer. Interessant å høre hva du synes om dette, Er det like koselig???
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #324 Skrevet 10. juli 2006 Kan ikke se at trådstarter har svart på dette gode, faglig velfunderte innlegget? ← nei, det etterlyser også jeg. påiaf hadde et innlegg som trådstarter kanskje ikke kan argumentere imot`da er det jo lettere å bare overse det...
tuji Skrevet 10. juli 2006 #325 Skrevet 10. juli 2006 SElvfølgelig kan ikke barnet suge på fars brystvorter, det er jo ikke noe melk der.
la Flaca Skrevet 10. juli 2006 #326 Skrevet 10. juli 2006 SElvfølgelig kan ikke barnet suge på fars brystvorter, det er jo ikke noe melk der. ← Joda, lille gullegutten på tre måneder fant det for godt her om dagen han. Bortsett fra at det var litt hår i veien og vorta ikke var så lett å få tak på hekta han seg på pappan og sugde det han var god for! Selvfølgelig kom det ikke mye melk ut, men om han hadde fått lov hadde det nok vært en litt kos i pappapuppen også...
mari Skrevet 10. juli 2006 #327 Skrevet 10. juli 2006 Dere som driver selvamming; er dere ikke redde for at barnet ikke slutter fordi de tror mamma vil bli lei seg? Jeg vet mange barn som har fått drevet selvavenning, og det har blitt fine barn av de også, så det er ikke et problem i mine øyne, men jeg vet at jeg reagerer når jeg ser barn som er mer enn 2 år hoppe opp på fanget til mor og dra opp genseren og suger pupp, for det har jeg sett litt for mange ganger Folk får amme så lenge de vil, men jeg vil helst slippe å se det, og det er min personlige mening som jeg også forteller de foreldrene rundt meg som gjør det!
Gjest Gjesta Skrevet 10. juli 2006 #328 Skrevet 10. juli 2006 Vil bare si at jeg henger meg på Leos innlegg i denne tråden. Det meste er sagt.
Gjest Solrunn Skrevet 10. juli 2006 #329 Skrevet 10. juli 2006 Man avvenner barn fra tåteflaske når de er store nok til å drikke av vanlige kopper, man slutter å mate barnet når det er i stand til å spise selv, man avvenner barnet med bleier når det er i stand til å gå på do selv. Man avvenner barnet fra å sove på formiddagen når det ikke lenger har behov for dette. Så hvorfor i all verdens navn og rike skal man ikke også avvenne barnet fra å suge pupp? Kan noen av dere som mener det er bra med langtidsamming være så vennlig å forklare meg hvorfor det er riktig at barnet skal få bestemme dette med avvenning av puppen selv, når vi som foreldre bestemmer det meste annet? Det kan da vel ikke være så vanskelig for dere så svare på?
Gjest gjest1 Skrevet 10. juli 2006 #330 Skrevet 10. juli 2006 til opplysning så synes jeg det er like uspiselig å amme en seks år gammel gutt. Synes du at en seks år gammel gutt som dier er like uspiselig som en seks år gammel gutt som blir voldtatt av sin far? Da har du et veldig sprøtt syn på hva amming faktisk er. DET ER IKKE EN ENESTE GODT FORNUFTIG ARGUMENT SOM KAN RETTFERDIGJØRE AMMING AV EN SEKSÅRING. kjenner at jeg er temmelig forbannet her. Hvorfor blir du sint av at noen velger å amme barnet sitt lenge? Én ting er å ha en oppfatning av hvorvidt man synes det er nødvendig eller ikke. Men å bli personlig opprørt - har du et litt anstrengt forhold til amming? Beklager om du synes jeg fokuserer spesielt på deg nå. Men din ordbruk rundt temaet får ta skylden for det. Jeg er sjokkert av hva du lirer av deg.
Gjest *** Skrevet 10. juli 2006 #331 Skrevet 10. juli 2006 SElvfølgelig kan ikke barnet suge på fars brystvorter, det er jo ikke noe melk der. ← Nei , men det er jo for kosen så da gjør vel ikke det noe ?
tuji Skrevet 10. juli 2006 #332 Skrevet 10. juli 2006 Ingen har sagt at det er bare for kosens skyld.
Duracell Skrevet 10. juli 2006 #333 Skrevet 10. juli 2006 Synes du at en seks år gammel gutt som dier er like uspiselig som en seks år gammel gutt som blir voldtatt av sin far? Da har du et veldig sprøtt syn på hva amming faktisk er. Hvorfor blir du sint av at noen velger å amme barnet sitt lenge? Én ting er å ha en oppfatning av hvorvidt man synes det er nødvendig eller ikke. Men å bli personlig opprørt - har du et litt anstrengt forhold til amming? Beklager om du synes jeg fokuserer spesielt på deg nå. Men din ordbruk rundt temaet får ta skylden for det. Jeg er sjokkert av hva du lirer av deg. ← Nå er ikke pedofili nødvendigvis ensbetydende med en far som voldtar. Den siste tabu her i verden er mødre som forgriper seg på sine barn. At folk reagerer med sinne når noen argumenterer med dette mot langtidsamming forstår jeg, for det er en høyst uhyggelig tanke. Men den er nå like fullt reell, på tross av ubehaget man måtte føle av å tenke tanken.
Gjest gjest1 Skrevet 10. juli 2006 #334 Skrevet 10. juli 2006 Nå er ikke pedofili nødvendigvis ensbetydende med en far som voldtar. Den siste tabu her i verden er mødre som forgriper seg på sine barn. At folk reagerer med sinne når noen argumenterer med dette mot langtidsamming forstår jeg, for det er en høyst uhyggelig tanke. Men den er nå like fullt reell, på tross av ubehaget man måtte føle av å tenke tanken. ← Jeg sier ikke at det kun er far som voldtar. Vi vet at det dessverre også er mødre som forgriper seg på sine barn. Men hva i all verden har det med amming å gjøre? Det er ikke en seksuell handling å amme sitt barn. Og det er hårreisende å sammenligne amming med incest. Man må gjerne si at det er unødvendig. At det er rart. At det er dårlig barneoppdragelse. Osv osv. Men det er ikke en voldshandling og ikke seksuelt misbruk. Og akkurat det er det viktig å påpeke i en tråd hvor folk slenger ut av seg de groveste beskyldninger mot mødre som velger å amme lenger enn de fleste. Snakk om heksejakt.
Gjest *** Skrevet 10. juli 2006 #335 Skrevet 10. juli 2006 Ingen har sagt at det er bare for kosens skyld. ← Nå har jo trådstarter sagt at det er for kosen (neida jeg vet ikke BARE kosen) , men fakta er at et så stort barn har ingen nødvendige behov for å bli ammet, som man ikke kan få sørget for på andre måter. så for kosen kan vel barnet sutte på far sine også da . .
Gjest Pet Skrevet 10. juli 2006 #336 Skrevet 10. juli 2006 Jeg sier ikke at det kun er far som voldtar. Vi vet at det dessverre også er mødre som forgriper seg på sine barn. Men hva i all verden har det med amming å gjøre? Det er ikke en seksuell handling å amme sitt barn. Og det er hårreisende å sammenligne amming med incest. Man må gjerne si at det er unødvendig. At det er rart. At det er dårlig barneoppdragelse. Osv osv. Men det er ikke en voldshandling og ikke seksuelt misbruk. Og akkurat det er det viktig å påpeke i en tråd hvor folk slenger ut av seg de groveste beskyldninger mot mødre som velger å amme lenger enn de fleste. Snakk om heksejakt. ← Jeg er så enig med deg. Det er virkelig folk her inne som har et helt forkvaklet forhold til kropp og følelser. Skjønner ærlig talt ikke hvor aggresjonen over at noen velger å amme barna sine lenge kommer i fra.
Gjest baby-E Skrevet 10. juli 2006 #337 Skrevet 10. juli 2006 Jeg forstår ikke helt nødvendigheten av amming når barnet er så stort. De viktige vitaminene og næringsstoffene kan barnet fint få i seg gjennom mat, og om det er for kosens skyld, kan det vel få ligge i armkroken, uten å sutte på mors bryst. Jeg forstår det bare ikke. Enkelt og greit.
Gjest Lovegeckos Skrevet 10. juli 2006 #338 Skrevet 10. juli 2006 Jeg er så enig med deg. Det er virkelig folk her inne som har et helt forkvaklet forhold til kropp og følelser. Skjønner ærlig talt ikke hvor aggresjonen over at noen velger å amme barna sine lenge kommer i fra. ← Helt enig! Heeeelt utrolig at noen blir så opprørte at de snakker om alt fra incest til bekymringsmeldinger når temaet er amming! Forstå det den som kan... Jeg har ikke vært medlem kjempelenge, så jeg lurer på om det er det ofte at så mange blir så opptatt og opprørt over en tråd?
Gjest Pet Skrevet 10. juli 2006 #339 Skrevet 10. juli 2006 Jeg har ikke vært medlem kjempelenge, så jeg lurer på om det er det ofte at så mange blir så opptatt og opprørt over en tråd? ← Slike heksejakt-tendenser er ikke helt uvanlig her inne, nei.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #340 Skrevet 10. juli 2006 Hvorfor skal man kalle det heksejakt fordi om noen er uenig med seg? Tror de aller fleste er enig i at det er bra å amme og at det er bra å amme lenge. Men når barna begynner å bli store (det er jo til og med nevnt skolealder her), da begynner uenigheten. For de aller fleste voksne mennesker er pupper en erogen sone, og de blir sett i sammenheng med sex og voksen kos. Med unntak av amming. Mens man ammer er brystene melkestasjon og det seksuelle aspektet forsvinner. For de fleste, blir brystene igjen en erogen sone og noe man delvis forbinder med sex etter at babyen vokser opp og slutter å være baby og slutter å amme. Og jeg tror nok at for mennesker som har hatt et lite ammebarn, som så har blitt stor og sluttet å suge pupp, er det vanskelig å tenke seg at man skulle lagt 4åringen eller 9åringen til brystet igjen. Jeg tror at mange tenker incest/seksuelle undertoner fordi man ikke kobler en 5-åring som suger pupp, med denne mor/baby-aktiviteten som amming er. Og jeg tror noen trekker slike koblinger fordi man tenker på brystene som en erogen og seksuell sone hvor den voksne utnytter barnets suging til å stimulere seg. Jeg savner noen skikkelig gode argumenter for hvorfor man skal amme en femåring! Og hvorfor disse argumentene er så gode at de overgår alle ulempene i forhold til at barnet skal fungere i et samfunn der dette ikke er normen. Jeg tror ikke det er melkedråpene barnet får i seg som er poenget. I såfall kunne man pumpet ut og gitt fra glass. Jeg tror det er selve sugingen av puppen som er det store. Og jeg skjønner ikke hvorfor en femåring skal suge på mamman's pupper hver kveld. Kos og nærhet kan man gi hverandre på andre måter. Jeg syns at amming av store barn virker utrolig egoistisk og tror det er noe man holder på med for mammans skyld mer enn for barnets skyld. Og da minner det om overgrep. Og det å dytte ansvaret over på barnet...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå