Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg husker at jeg brukte puppen som “smokk” nå og da på kvelden, selv om min mor mistet melken når jeg var rundt 6-7 måneder (hun måtte han en ammepause pga medisiner, og når medisinene var ute av kroppen var jeg ikke interessert lengre)

Jeg aner ikke hvor ofte det var snakk om, og jeg aner ikke hvor gammel jeg var (kanskje 3-4 år), men jeg vet det var mitt valg, og at jeg ikke har tatt skade av det.

Tviler på at langtidsamming i seg selv er skadelig (eller spesielt nyttig etter barnet er 1,5 -2 år), men jeg kan fint forstå at holdningene til langtidsamming er skadelig. Diskusjonen blir egentlig ganske lik den om homofile foreldre, er det at foreldrene ser homofile som er problemet, eller at holdningene samfunnet har til homofile foreldre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Å amme barn over 2 år er ekkelt.

Å amme barn over 3 år er kvalmt.

Å amme barn fra 4 år til skolealder er direkte motbydelig.

Skrevet
Å amme barn over 2 år er ekkelt.

Å amme barn over 3 år er kvalmt.

Å amme barn fra 4 år til skolealder er direkte motbydelig.

Helt enig.

En bekjent av meg lot datteren få pupp til hun var 4 år. *grøss*

Datteren gikk bort til moren, trakk opp genseren og begynte å suge :kvalm:

Dette skjedde i et "kaffeselskap" hjemme hos et vennepar av meg.

Tok ikke lange tiden, før jeg takket for meg og gikk.

Skrevet
Ja, det er behagelig for kvinner å amme, naturen har laget det slik at kvinner skiller ut en del hormoner som gir kvinner (og en del hunndyr av andre arter) en følelse av velvære når vi ammer. Dette for å oppmuntre oss til å amme, selv om det til tider kan oppleves strevsomt, siden amming er svært heldig for barnet.

Dette er helt naturlig, og jeg synes det virker mere tvilsomt å fornekte og latterliggjøre slike instinktive følelser, enn å godta og være bevisst at de er der. Og jeg synes det er nokså trist å se hvor fremmedgjorte moderne mennesker kan være ovenfor en del grunnleggende fysiske funksjoner.

Når det gjelder det utsagnet om at "det finnes andre måter å kose på" så ser jeg ikke at det skal være noe argument i seg selv. Bare fordi det finnes flere alternativer til noe, betyr det da ikke at bare det ene er riktig? Det blir som å si at det er feil å drikke te, for "det finnes da andre ting man kan drikke"...

:klappe: Signerer

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, det er behagelig for kvinner å amme, naturen har laget det slik at kvinner skiller ut en del hormoner som gir kvinner (og en del hunndyr av andre arter) en følelse av velvære når vi ammer. Dette for å oppmuntre oss til å amme, selv om det til tider kan oppleves strevsomt, siden amming er svært heldig for barnet.

Dette er helt naturlig, og jeg synes det virker mere tvilsomt å fornekte og latterliggjøre slike instinktive følelser, enn å godta og være bevisst at de er der. Og jeg synes det er nokså trist å se hvor fremmedgjorte moderne mennesker kan være ovenfor en del grunnleggende fysiske funksjoner.

Når det gjelder det utsagnet om at "det finnes andre måter å kose på" så ser jeg ikke at det skal være noe argument i seg selv. Bare fordi det finnes flere alternativer til noe, betyr det da ikke at bare det ene er riktig? Det blir som å si at det er feil å drikke te, for "det finnes da andre ting man kan drikke"...

Jeg sikter de som ammer barna sine lengre enn opp mot 2år, ikke mot amming generelt.

Skrevet (endret)

"Such frequent suckling may indeed be nature's norm, reports Sheila Kippley in her book, Breastfeeding and Natural Child Spacing, as it is true of both chimps and gorillas as well as representative of a number of human cultures living in natural conditions. The Gainj of New Guinea nurse their infants at an average interval of 24 minutes. For their 3-year-olds, the average interval between nursings is 80 minutes. It is interesting to compare these practices to the standard recommendation given to new mothers today of 8 to 12 nursings in a 24-hour period.

http://naturalchild.org/guest/priscilla_colletto.html

Sitatet er forkortet iht. reglene. Bruk linken til å lese resten.

Hannen -mod

Endret av Hannen
Gjest Gjest
Skrevet

Helt klart. Det finnes utallige studier på at langtidsamming er sunt for barnet, både fysisk og psykisk. I tillegg danner det et bånd mellom mor og barn, men det må man være mor selv for å forstå - noe jeg mistenker de som skriker høyest her ikke er.

Ikke sant? Det er trist å se at folk greier å flette seksuelle undertoner inn i noe så naturlig som amming og at noen greier å få det til å bli overgrep er helt hårreisende. Det må være trist å være så utrygg på seg selv og sin egen kropp.

Flere og flere er positive til langtidsamming, så venn dere til det folkens!

Det er vel Janteloven som kommer på banen IGJEN! Du skal ikke komme her å være annerledes for da altså...

Skrevet

Først syntes jeg Kkristin var rar som ammet lenge. Nå tenker jeg bare at det er dere som roper om overgrep som er syke i skallen. Så sånn er det.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
"Such frequent suckling may indeed be nature's norm, reports Sheila Kippley in her book, Breastfeeding and Natural Child Spacing, as it is true of both chimps and gorillas as well as representative of a number of human cultures living in natural conditions. The Gainj of New Guinea nurse their infants at an average interval of 24 minutes. For their 3-year-olds, the average interval between nursings is 80 minutes. It is interesting to compare these practices to the standard recommendation given to new mothers today of 8 to 12 nursings in a 24-hour period."

http://naturalchild.org/guest/priscilla_colletto.html

Sitatet er forkortet iht. reglene.

Hannen -mod

Å sammenligne u-land og i-land blir vel litt feil vel. De fleste u-land har dårlig tilgang på medisiner, drikkevann og mat, så her kan det være helsemessige årsaker til at de ammer lenger. I land som Norge finnes det ingen helsemessige grunner til å amme barn i 4-5års alderen som jeg ser flere skriver at de gjør. Og at noen ammer 10 års gamle barn synes jeg er direkte hårreisende.

Endret av Hannen
Gjest Embla s
Skrevet
Først syntes jeg Kkristin var rar som ammet lenge. Nå tenker jeg bare at det er dere som roper om overgrep som er syke i skallen. Så sånn er det.

jammen så bra å ha det på plass da!

Skrevet
Jeg synes det er tragisk å se hvor mange skitne tanker folk kan komme med om noe som er så naturlig og sunt som amming. Og at noen kan komme og si at det nærmer seg overgrep, er direkte sjokkerende. Jeg antar at de som roper høyest her inne er dem som ikke har barn eller bare har adoptivbarn, og dermed ikke aner hva de snakker om.

Jeg ammer fremdeles min 6 åring og planlegger å fortsette med det så lenge han har lyst. Morsmelk er sunt og det danner et helt spesielt bånd mellom mor og barn.

ja jeg synes det er perverst å helt klart uten tvil på grensen til overgrep. å til opplysning så har jeg barn. hverken adoptert eller noe annet. men du synes jo tydeligvis ikke det er noe galt i det. når har du tenkt å slutte. til konfirmasjon? eller kanskje når ungen din tar lappen. JA amming er naturlig og JA de er sunt

FOR EN BABY

en skoleunge har ingenting å gjøre med puppene til mor. å for å være ærlig hadde jeg observert deg amme din 6 år gamle unge er sannsynligheten for at jeg hadde anmeldt deg for incest og overgrep temmelig stor.

for i mine øyne er det akkurat det det er

Skrevet
Å sammenligne u-land og i-land blir vel litt feil vel. De fleste u-land har dårlig tilgang på medisiner, drikkevann og mat, så her kan det være helsemessige årsaker til at de ammer lenger. I land som Norge finnes det ingen helsemessige grunner til å amme barn i 4-5års alderen som jeg ser flere skriver at de gjør.

Jeg la først og frems ut artikkelen for dem som finner den interessant og spennende. Men du må selvsagt mene hva du vil. No problem. :)

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Hvis barnet ditt hadde blitt ertet i barnehagen/park i en aldrer av 4 fordi de fortsatt får pupp, hadde du stoppet da?

Skrevet
å for å være ærlig hadde jeg observert deg amme din 6 år gamle unge er sannsynligheten  for at jeg hadde anmeldt deg for incest og overgrep temmelig stor.

Så du mener at det er en seksuell handling?

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke sant? Det er trist å se at folk greier å flette seksuelle undertoner inn i noe så naturlig som amming og at noen greier å få det til å bli overgrep er helt hårreisende. Det må være trist å være så utrygg på seg selv og sin egen kropp.

Sex er også naturlig, men ikke mellom foreldre og barn. De fleste ammende barna blir til etter sex. Å sette grenser for omgivelsenes benyttelse av sin egen kropp er et sunnhetstegn og ikke tegn på utrygghet.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
ja jeg synes det er perverst å helt klart uten tvil på grensen til overgrep. å til opplysning så har jeg barn.

Det er vel å overdrive kraftig selv om man er imot å amme lenge.

Idiotisk og et misbruk av ordet

Skrevet
Så du mener at det er en seksuell handling?

når ungen er 6 år gammel så kan man jo begynne å lure :kvalm:

Gjest Gjest
Skrevet

Når ungen er gammel nok til å gå på kjøkkenet og smøre sin egen brødskive, er perverst det rette ordet for å amme den.

Jeg ville hatt problemer med å huske mine egne diepauser i lekselesingen ..

Skrevet
når ungen er 6 år gammel så kan man jo begynne å lure :kvalm:

Da har du jammen en skitten fantasi, hvis du tror at mødre tenner på å amme ungene sine. Det sier mye om deg.

Gjest gjest1
Skrevet

en skoleunge har ingenting å gjøre med puppene til mor. å for å være ærlig hadde jeg observert deg amme din 6 år gamle unge er sannsynligheten  for at jeg hadde anmeldt deg for incest og overgrep temmelig stor.

Langtidsamming og incest er den sprøeste sammenligningen jeg har hørt. Og av respekt for incestofre bør du slette den kommentaren. For den var mildt sagt uspiselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...