Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er riktig at WHO anbefaler amming i to år, men husk at WHO's anbefalinger gjelder for hele værden inkludert fattige land hvor de hverken har tilgang på mat eller rent vann.

Jeg synes hele denne amme-debatten tar fullstendig av i forholdet morsmelk vs. pupp. Åraken til dette er dårlig skjulte agendaer for at mødre skal beholde permisjonstiden for seg selv (dvs at fars eventuelle utvidede rettigehter kommer i tillegg til dagens kvote). Amming anbefales av ærnæringsmessige hensyn, ikke for nærhet og kosens skyld, der er substituttene mange. For å få morsmelk er det slett ikke nødvendig at mor er hjemme, hun kan pumpe brystene slik at melken senere kan gis via flaske.

Jeg har selv tre søsken hvor ingen av oss hverken ble ammet eller fikk morsmelk, årsaken til dette var at vår mamma kun hadde verdiløs skummetmelk å tilby. Ingen av oss har slitt med underernæring , allergier eller andre sykdommer. Vi har ligget på normalkurven alle sammen. I tillegg har vi en god psykisk nærhet til begge våre foreldre fordi begge tok sin del av kosen, ikke bare mamma!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For å få morsmelk er det slett ikke nødvendig at mor er hjemme, hun kan pumpe brystene slik at melken senere kan gis via flaske.

Må bare få si en liten ting om akkurat det - jeg kunne bare gi morsmelk fra selve brystet. Når jeg prøvde å pumpe meg kom det ikke så mye som en liten dråpe ut engang uansett hvor mye brystspreng jeg hadde. Kjenner flere som opplever akkurat dette. Og de sa på kvinneklinikken at det faktisk er sånn at hos enkelte stopper det opp bare de ser pumpen nesten.Prøvde flere ulike typer, og jeg kan love at det er ganske fortvilende når det er slik. Det gjorde jo at den lille jenta mi pent måtte få melken sin av mamma.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Og andre siden av diskusjonen har heller ikke noe særlig å legge frem bortsett fra at folk opplever det som ekkelt og rart, perverst og sykt. Mye synsing og føling fra begge sider. Det er jo helt ok i et diskusjonsforum, bortsett fra at vi på anti-siden her ser fullstendig mangel på respekt for de som måtte mene annerledes enn seg selv.

Bare for å ha sagt det, så har jeg ikke problemer med langtidsamming fordi jeg syns det er kvalmt og ekkelt. Jeg skjønner heller ikke helt de som vil ha seg frabedt å se en 4-åring bli ammet i offentlighet. Den eneste grunnen til å ikke amme et stort barn offentlig, må være fordi barnet ikke skal bli mobbet, og generelt fordi jeg ikke tror det gjør barnet noe bra.

Min motstand mot å amme store barn, går mer på at jeg ikke tror det er til barnets beste.

Gjest Gjest
Skrevet

Langtidsamming er jeg desverre ikke for.

Blir rett og slett kvalm av store barn som ligger ved brystet.

Men som flere her nevner så er det tydeligvis for kosens skyld.

Leste faktisk en gang om en kvinne som fikk orgasme da hun ammet barnet sitt :overrasket::overrasket::kvalm:

*grøss*

Skrevet

Leste faktisk en gang om en kvinne som fikk orgasme da hun ammet barnet sitt  :overrasket:  :overrasket:  :kvalm:

*grøss*

:overrasket::overrasket::overrasket::overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Leste faktisk en gang om en kvinne som fikk orgasme da hun ammet barnet sitt  :overrasket:  :overrasket:  :kvalm:

*grøss*

Og som en kuriositet, det er ikke helt uvanlig at kvinner får orgasme under fødsel.

Skrevet
Og som en kuriositet, det er ikke helt uvanlig at kvinner får orgasme under fødsel.

:overrasket::overrasket::overrasket:

Hærregud det tror jeg er det siste jeg hadde fått under fødsel.

Hadde aldri fått det av noe som gjorde så inn i helv.... vondt. Men lykkefølelse etterpå, ja det fikk jeg i massevis :hjerte:

.........og hvor har du lest dette egentlig :klø: :klø: :klø:

Skrevet

ATTE DET VAR???? Er du mann gjest? :overrasket::overrasket::overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Etter å ha lest denne tråden, fikk jeg nesten lyst til å amme til ungen er tre år. Folk er så låst fast i tabuer og er så redde for ting som har med kropp å gjøre! Amming er vel noe av det mest naturlige i denne verden. Jeg ville nok ikke ammet fireåringen min i offentlighet, men gir gjerne en melkeskvett etter et brødmåltid. Nå skal det sies at sønnen min er ti måneder, men etter hva jeg har skjønt, så er det flere som synes at det er helt uakseptabelt å amme ham offentlig da også.

Skrevet

Orgasme av fødsel? Ja, særlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Grunnen til at kvinner kan amme i årevis er at naturen er innrettet slik i tilfelle hungersnød, altså, hvis det ikke finnes annen mat, kan mødre amme sine barn i flere år. Og kun derfor. Ikke for at mødrene skal kose seg med sine avhengige gullunger. Har noen forresten sett Little Brittain? Veldig morsomt med den brudgommen som blir ammet avmoren midt under vielsen!

Jeg personlig synes det er en uting at kvinner ammer i full offentlighet, jeg synes det er ganske uappetittelig, og synes derfor at en bør finne seg en usjenert krok på kaféen eller i parken. Også hjemme hos venninner synes jeg det er noe drøyt om de sitter ammende rett foran meg, men om de setter seg litt til rette borti en krok er det greit. Jeg oppfatter amming som en privat ting som jeg vil holde på en viss avstand, akkurat som jeg synes at en bør snu seg bort når en pusser nesen, ikke klø seg i øret i selskap med andre, ikke råkline rett oppi ansiktet på andre mennesker, eller at en ikke spiser på bussen eller oppi kunder (hvis en ikke har lunsj sammen, da). Det er svært mye som er naturlig som ikke passer å gjøre i alle sammenhenger. Menneskene lever i samfunn og vi har velutviklede kulturer, derfor har vi normer, regler og grenser.

Til slutt må jeg si at jeg synes det ser ekkelt ut når store barn blir ammet. Det er ikke snakk om å "tørre" å amme sine barn i 3-4 år eller ikke, men snakk om å gi slipp på babyen sin når de ikke er baby lenger, nemlig rundt høyden et år. Barnet må få utvikle seg, bli selvstendig, slippe å henge i puppen på mor.

Må bare få komme med en skikkelig sur kommentar til slutt, og det er at langtidsammende mødre sannsynligvis oppnår en stor tilfredsstillelse ved at de har klart å gjøre seg uunnværlige. Det synes jeg er toppen på egoisme.

Gjest Gjest
Skrevet

Prøv å presse en 4 kgs skinkestek ut av analen og se om det går for deg da....,

Gjest gjest1
Skrevet

Orgasme av å føde? Det har jeg faktisk aldri hørt om før. Og jeg var vel så langt fra å få orgasme selv når jeg var i fødsel som det går ann.Følelsen av at :"nå dør jeg, dette klarer jeg ikke" var adskillig mere framtredende enn opplevelser av seksuell art.

Jeg ser at denne tråden har blitt nesten uhyggelig lang; til og med til KG å være. ;) Langtidsamming er tydeligvis et tema som engasjerer!

Gjest gjest1
Skrevet

Orgasme av fødsel? Ja særlig!!!! Det er alt for smertefullt til det.

Men lykkefølelsen når alt er over kan ingenting måle seg med!

Gjest Gjest
Skrevet

She suggests women often experience something close to an orgasm when they are breast feeding and produce hormones associated with orgasm, including oxytocin and prolactine.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1948547.stm

Jeg tror dette er et tema som er veldig tabu, men hormonene som produseres ved amming er de samme som produseres ved orgasme. Man kan også oppleve orgasme ved voldtekt. Det betyr ikke at man ser på voldtekten som noe positivt. Stimulerer man de erogene sonene så kan man oppleve orgasme enten man ønsker det eller ikke. Det er ikke viljestyrt.

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet
She suggests women often experience something close to an orgasm when they are breast feeding and produce hormones associated with orgasm, including oxytocin and prolactine.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1948547.stm

Jeg tror dette er et tema som er veldig tabu, men hormonene som produseres ved amming er de samme som produseres ved orgasme. Man kan også oppleve orgasme ved voldtekt. Det betyr ikke at man ser på voldtekten som noe positivt. Stimulerer man de erogene sonene så kan man oppleve orgasme enten man ønsker det eller ikke. Det er ikke viljestyrt.

Tror nok jeg har mange med meg når jeg sier at det ikke er ukjent at man får orgasmer når man ammer. Det er faktisk naturlig at kroppen reagerer på stimulering av puppene og brystvortene!

Kanskje ekkelt å snakke om, men det er nok temmelig vanlig. :)

Skrevet

Har aldri følt noe i nærheten av seksuelt mens jeg har ammet, det kan jeg si med hånden på hjertet.

Gjest Gjest
Skrevet

Uff, nå synes jeg denne debatten nærmer seg lavmål. En ting er dette sinnet mot at folk/kvinner ammer barna sine litt utover det som er vanlig, en annen ting er denne mistenkeliggjøringen av at det kanskje er sexuelt motivert.

Synes at hver og en får gjøre som man vil jeg.

Og argumentet med at barn som kanskje blir lenge ammet kan bli mobbet synes jeg heller ikke holder vann. Skal man la vær å gjøre alt mulig som er litt utenom normalen da, bare fordi barna kan bli mobbet for det? Hvis noen unger bli mobbet, på generell basis og uavhengig av grunn, er det samfunnet og særlig de som mobber som er problemet, ikke de som blir mobbet fordi de ble ammet til de var 6 (for den saks skyld).

Når det er sagt ammet jeg begge barna mine til de ikke ville ha mer, den ene sluttet da hun var 10 måneder, og den andre da hun var 9 mnd. Begge begynte med å snu seg vekk fra brystet, og da skjønte jeg at de var fornøyd. (Selv om jeg gjerne skulle ammet begge i alle fall til de var året. Rett og slett fordi jeg vet det er sundt med morsmelk. Den inneholder blant annet mange antistoffer, som gjør at ungene mer sannsynlig holder seg friske først leveår.)

Nei, andre kan få gjøre som de selv vil. Det finnes da også de som overhodet ikke vil amme (Noen inrømmer det gjerne, andre påstår de ikke har melk, eller oppgir andre grunner for ikke å amme, og det må da være like greit som at man velger å amme litt lenger enn gjennomsnittet. Vet at enkelte mammaer også synes det er direkte ekkelt med amming, rent generelt og derfor ikke ammer sine barn. Dette er det også tabu si rett ut, dermed hører man mange underlige grunner til at folk velger å ikke ammme. Men men, det er vel greit nok, synes jeg. (Selm om det hadde vært mye greiere å sagt det rett ut, at man har motforestillinger mot amming)

Har deltatt før i denne debatten, og lurt på hvorfor i all verden enkelte blir så provosert av amming av større barn og også amming i offentlighet, og ikke funnet noe svar. Men jeg begynner å helle mot den teorien at de med størst motforestillinger er folk som har et unaturlig syn på amming, og helst ikke vil vite av det, forstå det den som kan, siden amming faktisk er noe av det mest naturlige i verden.

La folk gjøre som de vil. Hva med å være litt mer tolerante og akseptere at vi er forskjellige?

Skrevet

Har deltatt før i denne debatten, og lurt på hvorfor i all verden enkelte blir så provosert av amming av større barn og også amming i offentlighet, og ikke funnet noe svar. Men jeg begynner å helle mot den teorien at de med størst motforestillinger er folk som har et unaturlig syn på amming, og helst ikke vil vite av det, forstå det den som kan, siden amming faktisk er noe av det mest naturlige i verden.

La folk gjøre som de vil. Hva med å være litt mer tolerante og akseptere at vi er forskjellige?

Jeg er definitivt FOR amming. Også ute blandt folk. Jeg sjeneres ikke av kvinner som ammer barn på restaurant eller kafe. MEN når barna blir store, dvs over 2 år da finner jeg det unaturlig. Hadde en kunde i salongen engang som hadde med seg sin 3 årige sønn. Vi snakket om hvor flink han var til å bruke PC osv, han gikk rundt og snakket (rent) og var generellt oppegående til å være 3 år. Da hun satte seg til for å amme han, fikk jeg totalt hakeslipp!!! :overrasket: Et barn som bruker PC som i neste øyeblitt ammet????? Det var ekkelt faktisk!

Gjest Gjest
Skrevet

Fordi det går utover et barn som ikke har behov for å suge pupp, men som blir gjort avhengig av mammaen sin lengre enn nødvendig fordi mamma syns det er så koslig at "babyen" hennes suger pupp av henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...