Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #401 Skrevet 3. august 2006 Fantastisk tråd. Heldigvis blir langtidsamming mer og mer utbredt her i landet.
Kittykat Skrevet 3. august 2006 #402 Skrevet 3. august 2006 (endret) Å amme barna til de er 4-5 år gamle blir for meg fullstendig feil. Det er vi foreldre som skal sitte grenser for de og det gjelder alt fra amming til bleieslutt. Et barn på 2 år og over har ikke behov for morsmelk ( uansett hvordan man vrir og vender på det ). Et barn på 2 år og over spiser samme mat som resten av familien. Et så stort barn trenger ikke puppen til kos, nærhet og trygghet. Man kan få kos, nærhet og trygghet på mange andre måter enn å måtte dra fram puppen foran barnet. Det finnes faktisk en grense for alt. Det er nå ikke selve ammingen vi reagerer på, men det at ungen er 4-5 år og fremdeles ammes. Og det at mødrene påstår at barna har behov for det. Noe som er helt feil i mine øyne. Jeg synes det er ekkelt rett og slett og det hører ingen sted hjemme. Jeg har fremdeles til gode å ha sett en mor som har ammet sitt 5 år gamle barn, men ser jeg det en dag så kommer jeg helt sikkert til å få bakoversveis pga barnets alder. Jeg ser rett og slett ikke behovet for morsmelk hos et 4-5 år gammelt barn. Og ja, jeg har barn og har ammet, men jeg kunne aldri i livet ammet barna så lenge. Det hadde blitt for ekkelt uansett. Et barn på den alderen har ikke behov for morsmelk, så da er det ikke rart at vi trekker den konklusjonen at det er kun for mødrenes behov. Greit nok at de ammer så lenge i u-land, men selv da ville jeg reagert på samme måte. Men der har ikke de tilgang til alt som vi har her i Norge. Barn i Norge har ikke behov for det, så sånn er det. Jeg har enda ikke lest et eneste godt argument for amming så lenge. Nærhet, kos og trygghet kan barna få på mange andre måter. Antistoffene som finnes i morsmelken trenger de når de er mye mindre enn 4-5 år. Så dette er ikke noe argument for meg i det hele tatt. Barn som blir langtidsammet til skolealder kan bli mobbet for det. Barnet kan få problemer som følge av langtidsamming, som mannen en skrev om i et tidligere innlegg, der han måtte ha terapi for å komme over det. Greit nok at man kun vil det beste for barna sine, men alt med måte. Jeg prøver ikke å tråkke noen på tærne, men jeg ser ikke helt behovet for langtidsamming her i Norge..... Endret 3. august 2006 av Kittykat
nat26 Skrevet 3. august 2006 #403 Skrevet 3. august 2006 Amming er da ikke den eneste måten å kose med barnet på!Hvis det er for kosens skyld kristin ammer mener jeg.Hva du velger å gjøre er din sak men jeg kan ikke fatte at en 3 åring har behov for pupp.Skjønner heller ikke at det er for hennes skyld du gjør det
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #404 Skrevet 3. august 2006 De som ammer så lenge gjør det vel heller for sin egen skyld fordi de vil tviholde på babytiden litt lenger.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #405 Skrevet 3. august 2006 Fantastisk at så mange har fått øynene opp for hvor positivt langtidsamming er. Selv ammet jeg min første til han var 5 år, halvparten av tiden tandemammet vi med minstejenta som er 2 1/2 år yngre.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #406 Skrevet 3. august 2006 Fantastisk at så mange har fått øynene opp for hvor positivt langtidsamming er. Selv ammet jeg min første til han var 5 år, halvparten av tiden tandemammet vi med minstejenta som er 2 1/2 år yngre. ← perverst. Og potensielt traumatisk for femåringen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå