Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Har deltatt før i denne debatten, og lurt på hvorfor i all verden enkelte blir så provosert av amming av større barn og også amming i offentlighet, og ikke funnet noe svar. Men jeg begynner å helle mot den teorien at de med størst motforestillinger er folk som har et unaturlig syn på amming, og helst ikke vil vite av det, forstå det den som kan, siden amming faktisk er noe av det mest naturlige i verden.

La folk gjøre som de vil. Hva med å være litt mer tolerante og akseptere at vi er forskjellige?

Det er mye som er naturlig som en ikke gjør ute blant folk, feks. tissing (det er faktisk forbudt), og det er mye som er naturlig som en ikke gjør opp i ansiktet på folk, som å pusse nesen eller pirke seg i tennene (en snur seg diskret bort). Jeg synes at ammende mødre også skal ha respekt for andre ved ikke å slenge ut puppen hvor som helst. Det går an å være diskret.

Jeg tror en av grunnene til at folk blir så provosert av amming av større barn og amming i offentlighet, er at en del ammende mødre opptrer så suverent og som om de er uangripelige. Selvsagt er det naturlig og viktig å amme sine barn (selv om jeg også synes det er lov å la være av ymse grunner), men å la det gå sport i å amme lengst mulig, er vel ikke noe å trakte etter, det blir veldig sært, og jeg oppfatter det som en form for mødrenes oppmerksomhetsbehov fra sine barn, de ønsker ikke å gi slipp på babyen (som etter ettårsalderen faktisk er et barn , ikke en baby). Det er ikke bevist at amming utover 6-10 mnd. har noen effekt mht. antistoffer etc.. Å amme oppi ansiktet på folk er ikke mye hensynsfullt overfor andre mennesker, fordi mange synes det er ubehagelig. Javel, så er folk pripne, men det må vel være greit. Det er problematisk at når en prøver å si i fra om at ammingen godt kan foregå mer diskret, blir disse ammekvinnene fornærmet og mener det er "det mest naturlige i verden" og det må alle tåle å se på - altså oppfatter de amming hvor som helst som uangripelig. Det er provoserende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje denne tråden bør døpes om til Langtidsjammer?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det har blitt en unødig krass diskusjon dette her.

Kkristin har lagt fram sine argumenter på en saklig måte.

Mer enn enkelte andre her har klart... :forvirret:

Noen mener det ene, noen det andre.

De fleste (meg inkludert) har gjort rede for at de synes amming er flott.

Amming i offentlighet er også helt ok.

MEN at de reagerer når et stort barn på 3+ får pupp.

For ikke å snakke om 5-6 år og opp... ;)

Det må være lov å mene det uten å få seksuelle baktanker! :overrasket:

Jeg har født og ammet to barn og kan ikke se noe seksuelt i verken fødsel eller ammingen.

Jeg ammet offentlig til barnet var ca 8 måneder da barnet ikke fant roen men var mer opptatt av omgivelsene... ;)

At enkelte er i mot amming av små babyer i det offentlige kan jeg ikke helt forstå;

Hodet til bayen skjuler jo brystet... Og babyen kan jo ikke innta annen næring enn flytende føde.

Men jeg er ikke tilhenger av å sitte på restaurant/cafè og slenge ut brystet opp i kaffikoppen til naboen...

Er litt mer bluferdig og innehar diskresjon som jeg har det på mange andre områder i livet mitt... :)

At noen vil amme sine store barn i sin private sfære er da opp til dem.

Om de vil amme offentlig er da også opp til dem;

Men at jeg vil trekke godt på smilebåndet - er det ingen tvil om. ;)

Og hva vil ikke da et annet barn synes om nabogutten han kommer i klasse med som suger pupp...? Og er det da verd den risikoen om at ens trygge/harmoniske barn blir ammet til 5-6+ men blir klassens mobbeoffer...?

For om vi voksne er "slemme" mot hverandre er det INGENTING mot hva barn kan gjøre mot hverandre!

Eller skal hele verden bare legge seg flate og synes dette er helt ok?

Når barnet ellers har sluttet med andre babyting som bleie og babyspråk - men skal få lov å beholde puppen i åresvis etter det...?

Mayamor ikke innlogget

Skrevet
Det er også mulig at uenighetene her stikker dypere enn det kulturelle

Ja, det er mulig uenighetene stikker dypere enn det kulturelle. Likevel seg jeg ikke at du kommer med noe som avkrefter en kulturell kjerne.

Hvorfor er det slik at det å slutte die nødvendigvis må være en vesentlig del av prosessen med å få et språk, en bevissthet og en jeg-følelse? Vil ikke dette skje uavhengig av når man slutter å die?

Jeg ser heller ikke hvordan du kan det for gitt at det emosjonelt skadelige for barnet er å die så lenge som det selv ønsker. Hvorfor kan det ikke like gjerne tenkes at det emosjonelt skadelige for barnet er å få en brutal avslutning på ammingen, og den emosjonelle nærkontakten dette innebærer med mor?

Hvorfor er mors lyster en kompliserende faktor? Kan det ikke tenkes at den mest naturlige avslutningen på dieperioden oppstår som en symbiose mellom morens og barnets lyster?

Jeg vil si du forsterker mer enn du avkrefter tesen om at kritikken mot langtidsamming har sitt opphav i vår pietistiske nytelsesforaktende kulturarv. Mer enn et sannhetsvitne fremstår du derfor som et eksempel på hvordan en dyktig penn kan skrive mye skitt som fremstår som både fornuftig og sant (jf alle dine støtteerklæringer).

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke bevist at amming utover 6-10 mnd. har noen effekt mht. antistoffer etc..

Det er veldokumentert at barn som ammes opp til 3-4 årsalder feks er mindre syke, og at de trenger færre antibiotikakurer, dersom de først blir syke. Mye tyder også på att amming til utover 2 årsalderen medfører mindre risiko for allergier og astma senere i livet. Og siden både overdreven bruk av antibiotika og allergi er blitt ett problem i samfunnet, så synes jeg dette er viktige faktorer å ta hensyn til.

Gjest gjest1
Skrevet
She suggests women often experience something close to an orgasm when they are breast feeding and produce hormones associated with orgasm, including oxytocin and prolactine.

Jeg husker en eller anne serie på TVN der dette var tema. Jeg kunne ikke fatte det.

Å amme for meg var absolutt ikke noe seksuelt.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er veldokumentert at barn som ammes opp til 3-4 årsalder feks er mindre syke, og at de trenger færre antibiotikakurer, dersom de først blir syke. Mye tyder også på att amming til utover 2 årsalderen medfører mindre risiko for allergier og astma senere i livet. Og siden både overdreven bruk av antibiotika og allergi er blitt ett problem i samfunnet, så synes jeg dette er viktige faktorer å ta hensyn til.

Vel. Her må vi møtes på halvvegen. Det ER dokumentert at amming opptil 2-års alder er bra for barnet. Jeg var nok litt raskt ute og hadde gammel informasjon. Men dog skal barnet begynne med annen føde fra 4-6 mnds alder. Det kan også føre til allergier (feks. cøliaki) om barnet ikke får "normal" kost fra ganske tidlig av (altså, tilpasset og økende).

Likevel er det ikke barnemishandlig å slutte tidligere, akkurat som det ikke er barnemishandling å fortsette lenger.

Uansett, så er ikke dette mine ankepunkter. Det er at jeg må innrømme jeg synes det er ugreit med amming av spedbarn oppi ansiktet mitt, og du sikkert tenke deg hva jeg synes om halvstore barn på 3-4 år. Det er hvordan jeg føler det. Det jeg tror, er at barn ikke bør forkjæles ved å bli ammet for lenge. Det er mitt syn på barneoppdragelse. Det er mye som er sunt for en, men ikke nødvendigvis bra rent sosialt eller kulturelt. Husk at livet ikke bare er biologi.

Det ermange diskudjoner parallelt her, og mange engasjerer seg, så temaet er nok ganske viktig for mange. Kanskje kan det ha med vår fremdeles post-moderne tenkemåte, der alle skal få plukke selv hva de mener er best, skape seg en egen identitet. Det er vel og bra, men ulempen er at det blir heftige diskusjoner som kanskje ikke fører så langt avsted, fordi alle føler seg personlig angrepet, for meningene og verdiene vi har valgt oss, står vi på en måte personlig till ansvar for. Eller hur?

Skrevet
Jeg husker en eller anne serie på TVN der dette var tema. Jeg kunne ikke fatte det.

Å amme for meg var absolutt ikke noe seksuelt.

Jeg tror helst det dreide seg om lyst av ikke-seksuell karakter.

I så måte er min teori at det problematiske for mange er at amming er lystbetont for kvinnen. Slik at all amming utover det funksjonelle må slås ned på.

Skrevet

Syns det er litt mye følelser i forhold til fakta her...

Noen fakta (både for de som ikke har ammet, og de som har det):

- Amming er anbefalt av WHO i minst to år - ikke bare for barn i u-land. Noen grunner er at det støtter/styrker immunforsvaret (bl.a. får barn mye færre infeksjoner som må antibiotikabehandles så lenge de blir ammet - og unødig antibiotika er vi jo ikke så veldig glad i...) og fordi morsmelken har fettsyrer som er spesiallaget til bl.a. hjerneutviklingen. Amming er selvfølgelig viktigere i u-land enn her (her er det jo bare snakk om litt bedre helse - ikke liv/død).

- Barns immunforsvar er ikke ferdig utviklet før det er flere år gammelt. Det er samfunnsøkonomisk å amme lenge fordi man statistisk får færre syke-barn-dager på jobb (noe som òg er upraktisk og irriterende...) og friskere barn.

- Fullamming betyr at barnet ikke får annet enn morsmelk. Det er ikke vanlig å fullamme lenger enn ca 6 mndr i Norge. Når det gjelder amming av store barn, er det ikke snakk om mye melk. Barnet får ernæringen sin gjennom annen mat, og det får litt morsmelk med antistoffer av og til. Man kan reise fra barnet (evt pumpe seg hvis man får spreng).

- Offentlig amming kan man vel ikke gi så mye fakta om - der blir det jo mest følelser... Men til de som ikke har sittet med en trøtt og lei 1 1/2-åring på bussen i rusjtiden, kan jeg fortelle av min erfaring at det føles bedre å la småtten stikke hodet under genseren og bli rolig og fornøyd og la de stakkars trøtte og sultne medpassasjerene sine få ro, enn å holde et prinsipp om at offentlig amming av "store" barn er ekkelt, og at minsten bør lære å takle å sitte helt i ro (så naturlig som det er for småbarn) på bussen sjøl om han er sulten og sliten. (Joda, det går an å få han rolig ved å synge den samme yndlingssangen 25 ganger (den tar dessverre bare 20 sekunder), men så var det disse medpassasjerene...

- Det er ikke alle 3-åringer som forbinder pupper med sex.

- Det går faktisk an å forbinde egne pupper med mat når barnet ligger der, og med sex når mannen ligger der.

- Det fins pappaer som syns det er greit at barnet blir ammet i flere år, og som likevel klarer å glede seg over partnerens pupper.

Skrevet
- Det fins pappaer som syns det er greit at barnet blir ammet i flere år, og som likevel klarer å glede seg over partnerens pupper.

Uffda, betyr dette at jeg argumenterer mot mine egne interesser her? :murvegg:

Skrevet
Orgasme av fødsel? Ja, særlig.

Det er mulig.

En venninne av meg fikk orgasme akkurat i det barnet gled ut...

Det høres sært ut, men vi kan jo ikke alltid kontrollere kroppen vår

Skrevet

I så måte er min teori at det problematiske for mange er at amming er lystbetont for kvinnen. Slik at all amming utover det funksjonelle må slås ned på.

Godt poeng ;)

Skrevet
Det er mulig.

En venninne av meg fikk orgasme akkurat i det barnet gled ut...

Det høres sært ut, men vi kan jo ikke alltid kontrollere kroppen vår

Jeg kan ikke skjønne at det skal være plass til en orgasme i den settingen

:klø:

Skrevet
Kanskje denne tråden bør døpes om til Langtidsjammer?

Enig :ler:

Gjest Lovegeckos
Skrevet
Syns det er litt mye følelser i forhold til fakta her...

Noen fakta (både for de som ikke har ammet, og de som har det):

- Amming er anbefalt av WHO i minst to år - ikke bare for barn i u-land. Noen grunner er at det støtter/styrker immunforsvaret (bl.a. får barn mye færre infeksjoner som må antibiotikabehandles så lenge de blir ammet - og unødig antibiotika er vi jo ikke så veldig glad i...) og fordi morsmelken har fettsyrer som er spesiallaget til bl.a. hjerneutviklingen. Amming er selvfølgelig viktigere i u-land enn her (her er det jo bare snakk om litt bedre helse - ikke liv/død).

- Barns immunforsvar er ikke ferdig utviklet før det er flere år gammelt. Det er samfunnsøkonomisk å amme lenge fordi man statistisk får færre syke-barn-dager på jobb (noe som òg er upraktisk og irriterende...) og friskere barn.

- Fullamming betyr at barnet ikke får annet enn morsmelk. Det er ikke vanlig å fullamme lenger enn ca 6 mndr i Norge. Når det gjelder amming av store barn, er det ikke snakk om mye melk. Barnet får ernæringen sin gjennom annen mat, og det får litt morsmelk med antistoffer av og til. Man kan reise fra barnet (evt pumpe seg hvis man får spreng).

- Offentlig amming kan man vel ikke gi så mye fakta om - der blir det jo mest følelser... Men til de som ikke har sittet med en trøtt og lei 1 1/2-åring på bussen i rusjtiden, kan jeg fortelle av min erfaring at det føles bedre å la småtten stikke hodet under genseren og bli rolig og fornøyd og la de stakkars trøtte og sultne medpassasjerene sine få ro, enn å holde et prinsipp om at offentlig amming av "store" barn er ekkelt, og at minsten bør lære å takle å sitte helt i ro (så naturlig som det er for småbarn) på bussen sjøl om han er sulten og sliten. (Joda, det går an å få han rolig ved å synge den samme yndlingssangen 25 ganger (den tar dessverre bare 20 sekunder), men så var det disse medpassasjerene...

- Det er ikke alle 3-åringer som forbinder pupper med sex.

- Det går faktisk an å forbinde egne pupper med mat når barnet ligger der, og med sex når mannen ligger der.

:klappe::klappe:

Utrolig informativt og godt formulert innlegg.

Dette vil jeg være med å signere.

Skrevet
:klappe:  :klappe:

Utrolig informativt og godt formulert innlegg.

Dette vil jeg være med å signere.

Ja, men jeg synes likevel at en korreksjon på funksjonelt nivå først og fremst bekrefter at vi er produkter av en nytelsesforaktende pietistisk kulturarv.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan ikke skjønne at det skal være plass til en orgasme i den settingen

:klø:

Hormoner og neurotransmittorer som frigis i hjernen er årsaken til den gode følelsen du får ved orgasme. Det har ingenting med plassen i kjønnsorganene å gjøre. Hormonene fører til sammentrekningene du opplever ved orgasme og ikke omvendt. Det er et hormon som er ansvarlig for at fødselen går sin gang, det samme hormonet er medvirkende ved orgasme. Så kan du jo prøve å forstå resten selv. Det er trist at dette skal være tabu å snakke om. Det må være vanskelig å oppleve dette ved fødsel dersom man aldri har hørt om det før. Det at man opplever orgasme eller lignende følelser ved amming betyr ikke at man har seksuelle følelser i forhold til barnet men at det frigis hormoner på grunn av at erogene soner blir stimmulert og at hormonene som frigis er nødvendig for å i det hele tatt kunne amme. Jeg tror at det er mange som ikke tørr å snakke om dette i redsel for å bli betraktet som pedofil.

Skrevet
Jeg tror at det er mange som ikke tørr å snakke om dette i redsel for å bli betraktet som pedofil.

Nå har ikke akkurat kvinner den samme pedofilitrusselen hengende over hodet som menn. Så det spørs vel om det er frykt for et pedofilistempel som gjør det lystbetonte i forhold til barn problematisk for kvinner.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Men som flere her nevner så er det tydeligvis for kosens skyld.

Leste faktisk en gang om en kvinne som fikk orgasme da hun ammet barnet sitt  :overrasket:  :overrasket:  :kvalm:

Dette har jeg også hørt om. Kan det ha vært her på KG? Kvinnen som fortalte om dette, var ganske fortvilet, fordi det var høyst ufrivillig. Det var altså ikke barnet i seg selv som var opphissende, men den fysiske stimuleringen. Vet ikke hvor vanlig det er, men for noen som er ekstremt følsomme seksuelt på brystvortene, kan det kanskje være et problem?

Må bare få komme med en skikkelig sur kommentar til slutt, og det er at langtidsammende mødre sannsynligvis oppnår en stor tilfredsstillelse ved at de har klart å gjøre seg uunnværlige. Det synes jeg er toppen på egoisme.

Er delvis enig i dette, selv om jeg ikke nødvendigvis tror at det er en bevisst handling fra morens side. Lurer forresten på om noen mødre ammer det yngste/siste barnet lengre enn de første barna? Vet om flere som sier at de skulle ønske det siste barnet ikke vokste så fort, og babytiden kunne vare lenger. Forståelsesfullt på noen måter, men samtidig litt dumt for barnet (i forhold til selvstendighet bl.a.).

Og argumentet med at barn som kanskje blir lenge ammet kan bli mobbet synes jeg heller ikke holder vann. Skal man la vær å gjøre alt mulig som er litt utenom normalen da, bare fordi barna kan bli mobbet for det? Hvis noen unger bli mobbet, på generell basis og uavhengig av grunn, er det samfunnet og særlig de som mobber som er problemet, ikke de som blir mobbet fordi de ble ammet til de var 6 (for den saks skyld).

Skulle ønske at ting var så enkelt... Man kan selvfølgelig si at det er samfunnet som har et problem, men til syvende og sist er det barnet som får lide for mobbing. Barnet har det like ille, selv om man kan fortelle dem at det er resten av verden som tar feil. Jeg sier ikke at man skal føye seg på alt, men jeg syns man bør gjøre noen ting for at barna ikke skal bli mobbet. Selv om man kan tenke med seg selv at man har retten på sin side, så er det barnet som må ta konsekvensene.

På noen områder, som f.eks. overvekt, så skulle jeg ønske at samfunnet var mer tolerant overfor folk som er litt større enn andre. Men er jeg villig til å la barnet mitt bli "prøvekanin" av den grunn? Barn har godt av å lære om mangfold, men jeg vil likevel f.eks. anstrenge meg for at barnet mitt ikke er spesielt overvektig eller har helt ekstremt rare klær. For å være ærlig, så vet jeg ikke om jeg er villig til å forårsake en vanskelig og venneløs skolegang (for å sette det litt på spissen) fordi jeg ønsker å endre holdninger i samfunnet. Det spørs selvfølgelig på hva det er. Vil jo at barnet skal lære å tenke selv, og ikke dilte etter alle andre. Men på noen ting, som det er veldig lett å bli veldig mobbet for, så vil jeg ønske å være litt forsiktig. Er jeg feig av den grunn?

Skrevet
Er jeg feig av den grunn?

Nei, du er rasjonell. En hver som hevder noe annet er ei forkvakla skrulle. Så regner jeg også spørsmålet for å være mer retorisk ment.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...