Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet
Hvorfor skal man kalle det heksejakt fordi om noen er uenig med seg?

At en er uenig i at barn bør langtidsamme, det kaller jeg ikke heksejakt. Men at man beskylder de man er uenige med for å begå seksuelle overgrep - DET kaller jeg heksejakt. Og at man blir personlig opprørt fordi noen mener at et barn har utbytte av amming i mange år. Hvis Kkristin mener at hennes barn har utbytte av amming fremdeles så må da hun få lov til det uten å bli beskyldt for å være pervers og psykopat.

At diskusjonen mangler henvisning til forskning for hvorfor man skal amme lenge er jeg enig i. Og andre siden av diskusjonen har heller ikke noe særlig å legge frem bortsett fra at folk opplever det som ekkelt og rart, perverst og sykt. Mye synsing og føling fra begge sider. Det er jo helt ok i et diskusjonsforum, bortsett fra at vi på anti-siden her ser fullstendig mangel på respekt for de som måtte mene annerledes enn seg selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Slike heksejakt-tendenser er ikke helt uvanlig her inne, nei.

Du er vel en av dem har jeg skjønt når du skriver som gjest :frustrert:

Skrevet

:forvirra::ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Mens man ammer er brystene melkestasjon og det seksuelle aspektet forsvinner. For de fleste, blir brystene igjen en erogen sone og noe man delvis forbinder med sex etter at babyen vokser opp og slutter å være baby og slutter å amme.

Det er nettopp denne snart/hvitt-tankegangen som blir så fremmed for meg. Jeg har ikke barn enda, men er da fullstendig på det rene med at puppene mine både er erogene soner, og en matstasjon for mine fremtidige barn. Og når folk skriver at de ikke lar mannen sin ta på puppene sine i ammeperioden så synes jeg det høres direkte hysterisk ut. Formeg blir det som om jeg skulle nekte å håndhilse på folk, fordi håndflaten minogså er en erogen sone. Og det kan da umulig være sunt å ha ett så anstrengt og fremmedgjort forhold til sin egen kropp, og dens ulike funksjoner?

Gjest gjest1
Skrevet
Det er nettopp denne snart/hvitt-tankegangen som blir så fremmed for meg. Jeg har ikke barn enda, men er da fullstendig på det rene med at puppene mine både er erogene soner, og en matstasjon for mine fremtidige barn. Og når folk skriver at de ikke lar mannen sin ta på puppene sine i ammeperioden så synes jeg det høres direkte hysterisk ut. Formeg blir det som om jeg skulle nekte å håndhilse på folk, fordi håndflaten minogså er en erogen sone. Og det kan da umulig være sunt å ha ett så anstrengt og fremmedgjort forhold til sin egen kropp, og dens ulike funksjoner?

Dette er jeg helt enig i, selv om det ikke har noe med diskusjonen å gjøre. (og ja, jeg er mor og har ammet)

Skrevet
Og når folk skriver at de ikke lar mannen sin ta på puppene sine i ammeperioden så synes jeg det høres direkte hysterisk ut.

For min egen del må jeg si at det ikke frister med kos på brystene mens jeg ammer.

Når brystene er helt melkesprengte, og berøring fører til "melkebad", da får han heller holde seg unna

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke vært medlem kjempelenge, så jeg lurer på om det er det ofte at så mange blir så opptatt og opprørt over en tråd?

Det skjer nokså ofte ja. Her inne skal man ikke komme og skille seg ut.

Gjest Bare innom
Skrevet
For min egen del må jeg si at det ikke frister med kos på brystene mens jeg ammer.

Når brystene er helt melkesprengte, og berøring fører til "melkebad", da får han heller holde seg unna

Helt enig...

Skrevet

:klø: Hvem har jeg drevet heksejakt på som gjest?

Gjest Gjest
Skrevet

Du er jaggu god hvis du kan skille alle gjestene fra hverandre

Skrevet

Jeg har aldri likestilt langtidsamming med incest, så om noen klarer å lese det i innleggene mine så trenger de lynkurs i lesing.

Jeg har bare poengtert at:

- Incest ikke er ensbetydende med en far som voldtar, og at det kan være hensiktsmessig å tenke litt bredere enn som så.

- Personlig synes jeg langtidsamming skurrer i mine ører.

- Personlig stiller jeg meg svært kritisk til de eventuelle personlige psykiske belastninger dette måtte føre til, og som voksen finne ut at minnene dine fra du var liten er høyst unormale.

Skrevet

Se her, nå har jeg til og med funnet noe som jeg velger å bruke som argument for mitt synspunkt:

http://www.adressa.no/nyheter/article587674.ece

Å amme i to år ser jeg poenget i. Jeg ser også at det er noe nytt som kulturen vår ikke er helt kjent med ennå, som vi må vennes til. Slik som jeg, som hadde reagert på å se en to-åring amme, men som tenker at "jaja, her må jeg bare henge med i tiden, kunnskapen vokser og ting utvikler seg".

Men å amme i mer enn to år ser jeg ikke noe annet enn problemer ved! Subjektivt, okay, men meg om det!

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Det skjer nokså ofte ja. Her inne skal man ikke komme og skille seg ut.

Nei, her går alle helt i takt! At det heter diskusjonsforum er egentlig bare for å lure all andre...

:ironi:

Skrevet

Jeg personlig, kunne ikke tenke meg å amme ungene mine til de var i 3-4 års alderen og det av mange grunner,men om andre velger å gjøre det så synes jeg det er opp til dem. Jeg må jo være ærlig å si at jeg har "reagert" og glodd litt lenger enn jeg kanskje burde når jeg har sett noen som ammer så store barn, men som noen nevnte tidligere her,så reagerer man på det som er uvanlig. For det er jo strengt tatt ikke et veldig vanlig syn nå for tiden. Jeg tror ikke det er så viktig for barna ernæringsmessig at de får pupp så lenge og heller ikke absolutt nødvendig for trygghetetsfølelsen og kosen. Det finnes jo mange ting man kan kompensere med her.

Jeg skal på ingen måte påstå at det jeg synes er riktig,men det er min mening.

Får samtidig litt vondt av trådstarter,for det er jo ikke nødvendig å gå på personen når man diskuterer her inne,men heller holde seg til TEMAET.

Det å kalle en person syk,kvalm og pervers synes jeg er en smule over grensen :overrasket: Men som mange andre her inne,så lurer jeg på hva som evt kan skje når barnet begynner på skolen og det fortsatt får pupp? da tenker jeg på erting og mobbing.... og til dere som ammer barn i skole alder: Hvordan fungerer det? blir barna noe plaget?går det greit?

Gjest Embla s
Skrevet
Se her, nå har jeg til og med funnet noe som jeg velger å bruke som argument for mitt synspunkt:

http://www.adressa.no/nyheter/article587674.ece

Å amme i to år ser jeg poenget i. Jeg ser også at det er noe nytt som kulturen vår ikke er helt kjent med ennå, som vi må vennes til. Slik som jeg, som hadde reagert på å se en to-åring amme, men som tenker at "jaja, her må jeg bare henge med i tiden, kunnskapen vokser og ting utvikler seg".

Men å amme i mer enn to år ser jeg ikke noe annet enn problemer ved! Subjektivt, okay, men meg om det!

Ja, artikkelen du linker til gir en god belysning av tema: Jeg har fått noen reaksjoner på at hun fortsatt får pupp. Men det bryr jeg meg ikke noe om. Selvsagt er det en sosial grense for hvor lenge man ammer et barn. Men så lenge både moren og barnet trives med det, synes jeg det må være bare positivt inntil barnet er to år, sier Randi.

Høres ut som en fornuftig mor som vil sitt barn det beste men som samtidig har beina godt plantet på bakken! Enig med denne Randi i artikkelen jeg! :)

Skrevet
Ja, artikkelen du linker til gir en god belysning av tema: Jeg har fått noen reaksjoner på at hun fortsatt får pupp. Men det bryr jeg meg ikke noe om. Selvsagt er det en sosial grense for hvor lenge man ammer et barn. Men så lenge både moren og barnet trives med det, synes jeg det må være bare positivt inntil barnet er to år, sier Randi.

Høres ut som en fornuftig mor som vil sitt barn det beste men som samtidig har beina godt plantet på bakken! Enig med denne Randi i artikkelen jeg!  :)

Ja ikke sant?

Hun møter fordommer som ammer til barnet er to, men det bryr hun seg ikke om. Og DET er jeg helt enig med henne i, at det er noe som samfunnet må modnes til å tåle.

Samtidig setter hun en strek ved 2 år, noe som jeg synes virker fornuftig.

Gjest Gjest
Skrevet

WHO anbefaler amming i minst to år. Hvorfor sees det plutselig på som usunt idet barnet fyller to? Eller tre eller hvor folk har satt grensa? Hvor går egentlig grensa? Det er tross alt bare _få_ unntak som ammes lengre enn 4 år, så de tilfellene ser jeg på som uinteressange for en generell debatt. TSs barn er 3 år - ikke 6.

WHO består av dyktige fagfolk innen dette området. Dersom de anbefaler amming i minst to år så er vel det fordi det fremdeles er viktig med morsmelk?

(Og bare så det er sagt: grunnen til at norske myndigheter sier et år i stedet for to er pga. permisjonsordningen vår som bare rekker et år)

Gjest Gjest
Skrevet
(Og bare så det er sagt: grunnen til at norske myndigheter sier et år i stedet for to er pga. permisjonsordningen vår som bare rekker et år)

Det er også verdt å merke seg at man i følge norsk lov har krav på fri til amme barnet sitt en halv time to ganger pr.dag, og at det heller ikke stilles krav til øvre grense for barnets alder, det eneste som evt kreves er en legebekreftelse på at mor fortsatt ammer. Så lovverket er absolutt tilrettelagt for de som ønsker å amme utover permisjonen.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde aldri kunnet tenkt meg å amme en unge som var tre år. Er veldig glad begge mine to sluttet av seg selv da de var litt over året. Jeg kan ikke helt klare å se hvorfor det skulle være nødvendig å ha et så stort barn liggende til brystet.

Og hadde jeg sett en som ammet en så stor gutt/jente hadde jeg helt klart reagert på det.Tror jeg hadde tenkt på hvem de egentlig gjorde det for? Er det fordi de vil ha lite barn lenger? Jeg synes det er viktig at unger får bli selvstendige individer og ikke være så avhengige av foreldrene hele tiden.En 3 åring kan drikke av kopp og har vel ikke behov for morsmelk i det hele tatt.

Det fokuseres enormt her i landet på hvor bra det er å amme, stakkars de som ikke får det til sier jeg. De har jammen litt av et press.

Jeg har selv aldri fått morsmelk da jeg var så prematur at min mor ikke hadde melk. Jeg har aldri hatt verken astma eller allergi som man sier morsmelken beskytter mot. Gutten min som ble ammet har fått det så man har jo ingen garanti uansett.

Men i mine øyne blir iallefall det å amme en treåring krampaktig.

Men det er jo opp til hver enkelt da hva man skal gjøre.Men tror ikke jeg hadde likt å få høre i voksen alder at jeg ammet min mor til jeg var så stor.

Avslutter med noen ord som gutten min sa til meg da han var akkurat blitt tre år gammel.

"Mamma, ikke sant jeg drakk melk av puppen din når jeg var liten?" Dette kunne jeg jo bare bekrefte hvorpå han svarer "Men det var i gamle dager det mamma nå får vi den nå heldigvis på kartong i kjøleskapet" :ler::ler::ler:

Tror han hadde reagert veldig han også om han så noen på 3 år bli ammet ja ;)

Skrevet
WHO anbefaler amming i minst to år. Hvorfor sees det plutselig på som usunt idet barnet fyller to? Eller tre eller hvor folk har satt grensa? Hvor går egentlig grensa? Det er tross alt bare _få_ unntak som ammes lengre enn 4 år, så de tilfellene ser jeg på som uinteressange for en generell debatt. TSs barn er 3 år - ikke 6.

WHO består av dyktige fagfolk innen dette området. Dersom de anbefaler amming i minst to år så er vel det fordi det fremdeles er viktig med morsmelk?

Litt på siden av debatten: Slik jeg leser WHOs retningslinjer er amming utover 6 måneder anbefalt i første rekke for å unngå feilernæring under tilnærmingen til 'vanlig' føde. Dette er jo allmenne råd, og her er det vel ikke norske barn som i første rekke står i faresonen.

Dessuten: Med norsk permisjonsordning samt lovfestet ammefri ligger forholdene til rette for at de aller fleste kan amme akkurat så lenge de selv ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...