Gjest gjest1 Skrevet 8. juli 2006 #201 Skrevet 8. juli 2006 Jeg fatter ikke at det er så provoserende på enkelte her at kkristin har valgt selv avvenning. :klø: Det er innlegg på innlegg om hvor ekkelt det er med 6 åringer som ammes, men kk's barn er da bare 3 år.. Jeg er helt sikker på at dette barnet venner seg av med puppen lenge før det er 6 år. Jeg har sagt i et tidligere innlegg at jeg ikke ville ha ammet så lenge. For meg hadde det blitt helt feil. At noen andre har en annen overbevisning er vel helt naturlig.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #202 Skrevet 8. juli 2006 Nå har ikke jeg ammet noen til de er seks, barnet mitt er foreløbig tre år. Utenom de helsemessige årsakene, blandt annet styrkelse av imunforsvaret, tror jeg det er en grunn til at barn selvavennes ved tre til fem års alder,(som regel) og ikke ved ett års alder. Jeg tror den nærheten er meget sunt for barnet, og at den bidrar til styrket trygghet senere i livet. ← forstår ikke du at dette bare er for din egen del og kan være traumatisk for barnet? barnet TRENGER IKKE puppene dine, kkristin! La barnet slippe. FREE WILLY, sier jeg bare..................
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #203 Skrevet 8. juli 2006 Nei, ho rope kanskje ikkje ut vinduet, men ho gjer det offentlig, det har ho skrive, og dermed kunne ho strengt tatt like gjerne ha ropt. Kva ho enn finn på på privaten får vere opp til ho, men eg vil faktisk ha meg fråbedt å måtte sjå amming av store barn når eg er ute. ← Og jeg vil ha meg frabedt å se homofile kysse eller gå hånd i hånd når jeg er ute, for det synes jeg er ekkelt og unormalt!
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2006 #204 Skrevet 8. juli 2006 Homofile som kysser har valgt å kysse selv, de er voksne mennesker. En treåring har overhodet ikke mulighet til å se seg selv utenfra i forhold til normalstandarden. Ergo er det er overgrep.
Gjest Gjesten Skrevet 8. juli 2006 #205 Skrevet 8. juli 2006 Ha deg frabedt? Jeg ser mye rart ute i Oslos gater som jeg helst vil slippe å se, men jeg kan da ikke kreve at folk skal rette seg etter det. Ikke mye toleranse å spore her, nei... ← Vel, nå handler denne debatten om amming av store barn. Derfor skriver jeg her at jeg vil ha meg frabedt å se dette i det offentlige rom. Det er mange andre ting jeg vil ha meg frabedt å se, uten at jeg nødvendigvis går bort til de det gjelder og skjeller og smeller. Jeg har heller ikke gått bort til mødre som ammer store barn i det offentlige rom og sagt noe. Jeg sier noe i denne debatten. Og det har jeg faktisk lov til, fordi dette er en debatt, og jeg verbaliserer mitt syn på tingene. Dersom debatten hadde handla om andre ting som jeg finner ubehagelig å måtte se, hadde jeg trolig frabedt meg å se det også, uten at jeg hadde krevd noe som helst. Forstår du nå forskjellen på debatt og krav?
Gjest Gjesten Skrevet 8. juli 2006 #206 Skrevet 8. juli 2006 Og jeg vil ha meg frabedt å se homofile kysse eller gå hånd i hånd når jeg er ute, for det synes jeg er ekkelt og unormalt! ← Det er helt greit om du mener det, og du kan godt lage en tråd med det som tema. Dette er et debattforum og man kan få ta opp hvilke debatter man må ønske, men bør også regne med at folk ikke nødvendigvis er enige i ens eget standpunkt. Jeg er trolig ikke enig med deg verken når det gjelder langtidsamming eller homofili. Og det er en del av det å delta i et debattforum.
Gjest Mayamor Skrevet 8. juli 2006 #207 Skrevet 8. juli 2006 Vil bare si at jeg ikke mener å gjøre narr av noen som helst i denne tråden. Jeg bare kom på den episoden med "Frustrerte fruer" hvor dette ble lagt fram slik. At jeg selv aldri ville ammet et barn på over 1,5 år er da min mening/overbevisning. Andre får da ha sin i fred. Man mener da selv at en mener det rette! Ellers ville en da ha en annen mening vel...? Men selvsagt kan en jo endre mening dersom noe overbeviser en og kommer med gode/saklige argumenter for sin mening/sitt syn. Mayamor
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #208 Skrevet 8. juli 2006 Homofile som kysser har valgt å kysse selv, de er voksne mennesker. En treåring har overhodet ikke mulighet til å se seg selv utenfra i forhold til normalstandarden. Ergo er det er overgrep. ← Her var poenget at det kan være mange ting man synes er ekkelt eller unormalt. Det betyr ikke nødvendigvis at det er galt eller at man har rett til å kreve at det ikke skal forekomme. Barn av homofile har heller ikke valgt å ha homofile foreldre, og sett utenfra så er det ikke det som er normalstandarden. Men er det overgrep? Uten å si hva jeg egentlig mener om at en treåring blir ammet så vil jeg minne dere på at det er ikke alltid at det er det normale som er det beste og riktige. I alle kulturer og samfunn så finnes det noe som blir regnet for normalt men som i virkeligheten er noe som virkelig ikke burde være det. Det er ikke tvil om at man blir påvirket av samfunnet og omgivelsene rundt en selv, og derfor er det ikke alltid like lett å se på enkelte ting med et åpent og objektivt syn uten å være en smule forutinntatt fordi man allerede har dannet seg et syn på hva som er normalt ut i fra den kulturen/samfunnet man er vokst opp i. Og det er denne argumenteringen med hva som er normalt/ikke normalt jeg blir lei av å høre. Og det med at det er et overgrep. Hva er det som gjør det til et overgrep? Og jeg synes ikke at "det er ikke normalt" er et godt svar. Jeg ser det er veldig mange som sier at det er skadelig for barnet psykisk. Men hvordan vet dere det? For at man skal kunne vite at det er skadeligt så må det ha blitt forsket på det. Men det er ingen som har kommet med forskningsresultat enda som sier at det er skadelig. Hvis det er noen som har dokumentasjon så hadde det vært fint om de kunne ha lagt ut link. For jeg har veldig lysst til å lære mer om dette temaet. Har ikke lysst til gjøre meg opp en endelig mening før jeg vet fakta.
Gjest Lovegeckos Skrevet 8. juli 2006 #209 Skrevet 8. juli 2006 forstår ikke du at dette bare er for din egen del og kan være traumatisk for barnet? barnet TRENGER IKKE puppene dine, kkristin! La barnet slippe. FREE WILLY, sier jeg bare.................. ← Hvordan kan dette være traumatisk for barnet? Kan du forklare hva du mener og underbygge det du sier med noen fakta før du slå i bordet med så harde ord.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #210 Skrevet 8. juli 2006 Hvordan kan dette være traumatisk for barnet? Kan du forklare hva du mener og underbygge det du sier med noen fakta før du slå i bordet med så harde ord. ← harde ord? AT barnet ikke trenger puppene til kkristin lengre kan vel neppe karakteriseres som harde ord, da er noen her litt for hårsåre. Jeg mener at ungen kan bli traumatisert av å bli pådyttet denne puppen til langt opp i skolealder. tenk hvilken opplevelse det vil bli for ungen når hg*n skjønner at ikke andre barn får puppen like lenge. "Jeg drikker fra mammas pupp jeg" sier h*n til skolekameratene. gjett hvem som ligger an til å bli mobbet. Jeg gjentar at ungen ikke trenger puppen, ingen ernæringsmessige grunenr til at en treåring skal ha pupp. kkristin bør gjøre ungen en tjeneste og slutte med på tilfredsstille egne behov gjennom barnet. Her er det barnet som tilfredsstiller kkristins behov, ikke omvendt. og da er noe galt.
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2006 #211 Skrevet 8. juli 2006 Her er det barnet som tilfredsstiller kkristins behov, ikke omvendt. og da er noe galt. ←
Tusenfryd Skrevet 8. juli 2006 #212 Skrevet 8. juli 2006 (endret) Er det OVERGREP at en treåring blir ammet Og dette fra et menneske som tar seg av oppdragelsen til barna våre... Noen er fane ta meg ikke sanne! Hva blir det neste? *Tusenfryd er bragt til taushet* Endret 8. juli 2006 av Tusenfryd
Gjest Pet Skrevet 8. juli 2006 #213 Skrevet 8. juli 2006 Er det OVERGREP at en treåring blir ammet Og dette fra et menneske som tar seg av oppdragelsen til barna våre... Noen er fane ta meg ikke sanne! Hva blir det neste? *Tusenfryd er bragt til taushet* ← Så enig med deg. Var ikke klar over at langtidsamming var SÅ tabu. Utrolig hva enkelte kan få seg til å si.
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2006 #214 Skrevet 8. juli 2006 Hvilken voksen person her på KG kan si med hånden på hjertet at de ville syns det var helt greit å huske og ha drukket morsmelk fra puppen til mammaen sin?
Gjest Pet Skrevet 8. juli 2006 #215 Skrevet 8. juli 2006 Hvilken voksen person her på KG kan si med hånden på hjertet at de ville syns det var helt greit å huske og ha drukket morsmelk fra puppen til mammaen sin? ← Jeg var nok veldig lykkelig når jeg fikk melk fra mamma, så det hadde sikkert vært et veldig fint barndomsminne (hvis jeg hadde husket det)!
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #216 Skrevet 8. juli 2006 Homofile som kysser har valgt å kysse selv, de er voksne mennesker. En treåring har overhodet ikke mulighet til å se seg selv utenfra i forhold til normalstandarden. Ergo er det er overgrep. ← Når vi snakker om så små barn, så er det faktisk foreldrenes ansvar å ta slike valg for dem, siden de ennå ikke er i stand til det selv. Og det har ingenting med overgrep å gjøre. Ett barn på 6mnd har da like liten mulighet til å selv ta stilling til amming, så da gjør foreldrene det for barnet, med grunnlag i hva de mener er best, utifra den informasjonen de har tilgjengelig.
Gjest Gus Skrevet 8. juli 2006 #217 Skrevet 8. juli 2006 Når vi snakker om så små barn, så er det faktisk foreldrenes ansvar å ta slike valg for dem, siden de ennå ikke er i stand til det selv. Og det har ingenting med overgrep å gjøre. Ett barn på 6mnd har da like liten mulighet til å selv ta stilling til amming, så da gjør foreldrene det for barnet, med grunnlag i hva de mener er best, utifra den informasjonen de har tilgjengelig. ← Men nå er det da ikke ammig av 6 mnd gamle barn det diskuteres i denne tråden, men amming av barn helt opp mot skolealder.
Holly Hobbie Skrevet 8. juli 2006 #218 Skrevet 8. juli 2006 En ting er aa amme en treaaring, noe helt annet aa amme et skolebarn. Uansett om det er tabu eller ikke, saa er morsmelk sunt for smaa barn. Om det hersker det vel liten tvil.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #219 Skrevet 8. juli 2006 Jeg fatter ikke at det er så provoserende på enkelte her at kkristin har valgt selv avvenning. :klø: Det er innlegg på innlegg om hvor ekkelt det er med 6 åringer som ammes, men kk's barn er da bare 3 år.. Jeg er helt sikker på at dette barnet venner seg av med puppen lenge før det er 6 år. Inne i tråden et sted er det et innlegg fra ei mor som ammer sin 6 år gamle sønn. Det er det det refereres til. Jeg har sagt i et tidligere innlegg at jeg ikke ville ha ammet så lenge. For meg hadde det blitt helt feil. At noen andre har en annen overbevisning er vel helt naturlig. Ja, en skulle tro det, men da er man jo enten bitter og barnløs, en provokatør eller sjalu på trådstarter i følge enkelte her inne. Jeg har enda ikke sett noen komme med andre argument enn at de "ammer av helsemessige årsaker" eller på grunn av kos. Vel, hvilke helsemessige årsaker er det som gjør at man bør amme en 6 åring? ←
Gjest Gjest_hetti_* Skrevet 8. juli 2006 #220 Skrevet 8. juli 2006 Ser det er flere her som slår i bordet med påstander som. - mødre som ammer støørre barn må gjøre det for egen tilfredstillelse. Jeg skjønner ikke hvordan dere tenker som kan påstå noe slik. For det første virker dere for meg ganske skitne innvendig. For det andre virker dere som kvinner med utrolig liten kontakt med sin egen kvinnelighet. Hvis dere har barn selv kan jeg rett og slett ikke forstå det. Trodde en være modne kvinne kunne kjenne inni seg selv hvor naturlig det er å amme barn, og kunne nyte hvor godt og trygt det er for dem. Og ja, da mener jeg over treårsalder og. Kankje det er akkurat dette med nytelse som er tabuet. For å die oppleves jo som nytelse for barnet. Men nytelsen er kanskje bare opplevd og erfart igjennom selsualitet for enkelte her inn, og dermed kan ikke eksistere utenfor det seksuelle element? Kan det være derfor det å amme små barn i det hele tatt kan bli sett på som perverst? Ikke vet jeg. Jeg syns iallefall det å se et barn die er det nydeligste i verden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå