tuji Skrevet 7. juli 2006 #141 Skrevet 7. juli 2006 Kan vi ikke la være å trekke inn andre tråder av Kkristin i dette? Nå er det langtidsamming vi diskuterer, ikke samsoving eller andre ting som Kkristin har ment noe om. Det blir så slitsomt hvis man må søke seg fram til alt Kkristin har skrevet for å kunne følge med.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #142 Skrevet 7. juli 2006 Ja, dette er jeg enig i. Det har noe med hvordan samfunnet seksualiserer mors pupper, derfor fordømmer så mange det. Sekten Guds barn hadde jo denne debatten verden rundt for en tid tilbkae, der lederen oppfordret medlemmene til at de koste med barna fra de var små til de større. Det er veldig avhengig av den rådende seksualmoral for at folk skal godta slikt! Her i huset ammer jeg barna fram til skolestart, og tror ikke de tar skade av det, men at det er sunt! Både sønnen og datteren her i huset gleder seg til kosestundene. ← Bryst er i aller høyeste grad seksuelt viktige. Evolusjonsmessig sett er brystene (som menneskene er alene om å ha) erstatning for aperumpene hos menneskeapene når vi reiste oss opp og begynte å gå. Bryster signaliserer til menn at dette er en kjønnsmoden kvinne. Genetisk sett så blir de fleste menn seksuelt tiltrukket av bryster. Amming har lite med bryster å gjøre. Det er bare å se på andre pattedyr se f.eks. på katter, griser, hunder....... Melkekjertlene og brystvorten utgjør en veldig liten del av brystet, resten består av fett som overhode ikke har noe å gjøre med amming. Hadde funksjonen til brystene kun vært amming så hadde dem vært helt flate. Brystene er en av de mest erogene sonene til kvinner. Kvinner som ikke kjenner kroppen sin nok til å vite dette eller har partnere som forstår dette går glipp av mange deilige seksuelle opplevelser. Et av tegnene på seksuell opphisselse hos kvinner er at blodtilstrømningen til brystene øker slik at de blir større og brystvortene harde.
kkristin Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #143 Skrevet 7. juli 2006 Bryst er i aller høyeste grad seksuelt viktige. Evolusjonsmessig sett er brystene (som menneskene er alene om å ha) erstatning for aperumpene hos menneskeapene når vi reiste oss opp og begynte å gå. Bryster signaliserer til menn at dette er en kjønnsmoden kvinne. Genetisk sett så blir de fleste menn seksuelt tiltrukket av bryster. Amming har lite med bryster å gjøre. Det er bare å se på andre pattedyr se f.eks. på katter, griser, hunder....... Melkekjertlene og brystvorten utgjør en veldig liten del av brystet, resten består av fett som overhode ikke har noe å gjøre med amming. Hadde funksjonen til brystene kun vært amming så hadde dem vært helt flate. Brystene er en av de mest erogene sonene til kvinner. Kvinner som ikke kjenner kroppen sin nok til å vite dette eller har partnere som forstår dette går glipp av mange deilige seksuelle opplevelser. Et av tegnene på seksuell opphisselse hos kvinner er at blodtilstrømningen til brystene øker slik at de blir større og brystvortene harde. ← Og jeg ser ikke noe i veien med at brystene både kan være for barnet og mannen. Alt til sin tid.
Leo Skrevet 7. juli 2006 #144 Skrevet 7. juli 2006 Leo du vet lite om det du snakker om. Og du har et helt feil intrykk av meg og måten jeg gjør ting på. Hvor mange bøker har du lest om dette? ← At du mener det tar jeg med stor ro... Den samme beskjeden får pedagogene når de forsøker å ta opp barnas problemer med foreldrene. Det er nemlig skoleverkets feil at barna har problemer... Jeg håper virkelig jeg har et feil inntrykk av deg og måten du gjør ting på, men siden dette er et diskusjonsforum på internett, må jeg forholde meg til det du skriver. Hvor mange bøker jeg har lest, har jeg ikke tall på, men at jeg er uenig med deg, behøver ikke nødvendigvis bety at jeg har lest for lite. Kan vi ikke la være å trekke inn andre tråder av Kkristin i dette? Nå er det langtidsamming vi diskuterer, ikke samsoving eller andre ting som Kkristin har ment noe om. Det blir så slitsomt hvis man må søke seg fram til alt Kkristin har skrevet for å kunne følge med. ← Så langt har jeg sagt mitt i denne diskusjonen og med mindre det dukker opp nye interessante momenter, skal jeg holde meg unna.
Gjest gjest1 Skrevet 7. juli 2006 #145 Skrevet 7. juli 2006 Og jeg ser ikke noe i veien med at brystene både kan være for barnet og mannen. Alt til sin tid. ← Mine bryster er ikke først og fremst leketøy eller stimulans for andre, hverken mann eller barn, men en del av min kropp som er tett knyttet opp mot min seksualitet, uavhengig av om jeg har partner eller ikke. Selvfølgelig har ungene hatt nytte og kos av brystene under amming. Og sambo har da stor glede av de under sex. Men det er ikke slik at brystene er noe på meg som andre har krav eller rettighet til. Eller at de en del av meg som det er greit å "låne" ut for å tilfredstille andres behov.Og for meg blir kombinasjonen barn ved brystet lite forenelig med brystene som erogen sone. Jeg holder fast ved at jeg synes det er andre og mer velegnede måter å oppnå kos, nærhet , trygghet og problemløsning for stor barn enn å gi dem en munnfull pupp.
Ciara Skrevet 7. juli 2006 #146 Skrevet 7. juli 2006 Min sønn trivdes veldig med å bli ammet fram til han skulle begynne på skolen, og han har faktisk spurt etter det selv om han nå er 7 år. Jeg er i tvil, noen mener man kan amme likevel, men jeg synes nok kanskje han er blitt for stor? ← Gjest, hvis du allerede har ammet ham til han er seks år, hvorfor er han for stor nå når han er syv? Jeg bare lurer.
Gjest Lovegeckos Skrevet 7. juli 2006 #147 Skrevet 7. juli 2006 Jeg sa iutgangspunktet i denne diskusjonen at jeg mente KKarin og andre som ammer så store barn bør gjøre det privat. Etter å ha lest innleggene i denne diskusjonen syns jeg de bør gjøre det offentlig. Maken til intoleranse for folk som gjør noe annet enn det en ville ha gjort selv! Jeg mener nå at de som ammer store barn offentlig utdanner de som er så snevre at de ikke tolererer dette! Kjenner at jeg begynner å få usaklige følelser i denne diskusjonen også fordi jeg syns noen går laaaangt over streken, snakke om bekymringsmelding?? Idioti! Det er snakk om amming her altså, ikke overgrep. Kjære min tid! Stå på KKarin! Du gjør ikke barnet ditt noe vondt ved å amme henne!
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #148 Skrevet 7. juli 2006 Jeg har tidligere stilt spørsmålet om hvorfor man ikke skal avvenne barnet fra amming når vi avvenner ungen med alt annet? Hvorfor må en 6 åring fortsatt ha mammes brystvorte i munnen? Hvilke fordeler gir denne brystvorten kontra vanlig trøst som å sitte i en trygg armkrok? Dere som er så opptatt av det er så flott å amme, hvorfor unngår dere å svare på slike spørsmål?
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #149 Skrevet 7. juli 2006 Jeg lurer på om folk som ammer til ungene er 6-7 år ammer for sin egen del mer enn for barnet sin del. Er det et siste, desperat forsøk på å få ungen til å være baby så lenge som mulig?
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #150 Skrevet 7. juli 2006 Min sønn trivdes veldig med å bli ammet fram til han skulle begynne på skolen, og han har faktisk spurt etter det selv om han nå er 7 år. Jeg er i tvil, noen mener man kan amme likevel, men jeg synes nok kanskje han er blitt for stor? Nei kjør på du. Kanskje du kan gå innom skolen og amme i storefri....
Ciara Skrevet 7. juli 2006 #151 Skrevet 7. juli 2006 Jeg sa iutgangspunktet i denne diskusjonen at jeg mente KKarin og andre som ammer så store barn bør gjøre det privat. Etter å ha lest innleggene i denne diskusjonen syns jeg de bør gjøre det offentlig. Maken til intoleranse for folk som gjør noe annet enn det en ville ha gjort selv! ← Nå er jeg også kritisk til langstidsamming, men andre mødre må gjøre som de vil for meg. Jeg oppfatter de fleste protestene her som et ønske om forklaring fra Kkristin om hvilke fordeler langtidsamming har. Noen har vært skarpere mot Kkristin enn jeg ville vært, men langt de fleste har vært forholdsvis saklige. Jeg er skeptisk til slik amming og skulle gjerne fått gode argumenter for hvorfor det er så bra. Det har vi etter min mening fortsatt ikke fått, og det er nok også årsaken til at diskusjonen fortsetter og fortsetter.
Gjest gjest1 Skrevet 7. juli 2006 #152 Skrevet 7. juli 2006 Litt OT her, men kan ikke helt dy meg. Mine to jenter lurte litt på hva jeg holdt på med på dataen her i stad og vi endte opp med å prate om denne tråden. Og min yngste ( nå 9 år) var ikke særlig begeistret for tanken på store barn som fortsatt får pupp. For som hun lurte på: "Ka e vitsen? Dæm e da væl stor nok te å spis å drikk sjøl?"
Gjest Solrunn Skrevet 7. juli 2006 #154 Skrevet 7. juli 2006 Litt OT her, men kan ikke helt dy meg. Mine to jenter lurte litt på hva jeg holdt på med på dataen her i stad og vi endte opp med å prate om denne tråden. Og min yngste ( nå 9 år) var ikke særlig begeistret for tanken på store barn som fortsatt får pupp. For som hun lurte på: "Ka e vitsen? Dæm e da væl stor nok te å spis å drikk sjøl?" ← Javisst er de vel det.... det er bare det at mammaen deres ikke vil innse at barnet hennes er blitt stort og ikke lenger trenger å få pupp. For når barnet slutter med puppen, vil ikke mamma lenger være den eneste personen barnet kan komme til for å få trøst. Barnet vil altså ikke lenger være så avhengig av mammaen sin og det vil ikke mamma at skal skje med det første. Dette kan du fortelle barna dine så skjønner de sikkert hvorfor store barn fortsett legges til puppen på lik linje som babyer blir det.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #155 Skrevet 7. juli 2006 Grunnen til at ihvertfall jeg reagerer her er vel at jeg synes dette tipper over til incest. (Og det synes jeg ikke er greit, verken offentlig eller privat.) Er det greit at barn og foreldre koser med tissene til hverandre også? Selvsagt ikke, vil de fleste si da. Hva er egentlig forkjellen på å kose med tissen og å kose med puppen, når begge delene er for kosens skyld? For amming utover to år (her i Norge) dekker ingen andre behov enn kosebehovet og kosebehovet kan dekkes på mange andre måter enn å måtte involvere erogene soner. Jeg fatter ikke at det går an å applaudere noe så sykt som amming av store barn. Prøv å forklare meg en gang til HVA som er bra med dette. Jeg kjøper ikke argumentet med kos, for det kan oppfylles på andre måter, ei heller argumentet om antistoffer fra mamma.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #156 Skrevet 7. juli 2006 Grunnen til at ihvertfall jeg reagerer her er vel at jeg synes dette tipper over til incest. (Og det synes jeg ikke er greit, verken offentlig eller privat.) Er det greit at barn og foreldre koser med tissene til hverandre også? Selvsagt ikke, vil de fleste si da. Hva er egentlig forkjellen på å kose med tissen og å kose med puppen, når begge delene er for kosens skyld? For amming utover to år (her i Norge) dekker ingen andre behov enn kosebehovet og kosebehovet kan dekkes på mange andre måter enn å måtte involvere erogene soner. Jeg fatter ikke at det går an å applaudere noe så sykt som amming av store barn. Prøv å forklare meg en gang til HVA som er bra med dette. Jeg kjøper ikke argumentet med kos, for det kan oppfylles på andre måter, ei heller argumentet om antistoffer fra mamma. ← Selv om jeg også er kritisk til utvidet amming så synes jeg virkelig ikke at det går ann å sammenligne bryster med kjønnsorgan!
Annie Skrevet 7. juli 2006 #157 Skrevet 7. juli 2006 Ingen har vel sagt at de tvinger barna, men man sår tvil om motivet for å ikke avvenne barnet for noe det ikke lenger har behov for. Man avvenner barn fra tåteflaske når de er store nok til å drikke av vanlige kopper, man slutter å mate barnet når det er i stand til å spise selv, man avvenner barnet med bleier når det er i stand til å gå på do selv. Man avvenner barnet fra å sove på formiddagen når det ikke lenger har behov for dette. Så hvorfor i all verdens navn og rike skal man ikke også avvenne barenet fra å suge pupp? Nei det er fordi som du sier "mor og barnets kos". Altså mor har minst like stor interesse av dette som barnet og da er det ikke lenger bare fordi barnet vil det. Nærheten og kosen kan barnet fint få uten å ha mors brystvorte i munnen. Her er det også snakk om at foreldrene må sette grenser for barna sine, for en slik oppførsel der foreldrene lar barna suge unødvendig lenge på puppen, kan medføre at barnet får et utnormalt forhold til trøst og kos. Jo større barnet blir, jo vanskeligere blir det å kutte ut dette mønsteret. Og hva om det kommer ut blandt folk at en 6 åring ammes fortsatt? Hva da? Da har man som foreldrer satt barnet i en meget vanskelig og ikke minst pinlig situasjon. ← Fantastisk bra innlegg!!!
Gjest Gjest_monica_* Skrevet 7. juli 2006 #158 Skrevet 7. juli 2006 synes rett å slett at det er kvalmende og motbydelig. når ungen spiser fast føde å det antar jo at hun gjør når hun er tre år gammel, da må jeg bare si fysj. begynner jo å lure på om du fortsatt ammer henne for din gegen del. for ungen trenger i alle fall ikke dette. tror ikke ungen har godt av det rett å slett
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #159 Skrevet 7. juli 2006 synes rett å slett at det er kvalmende og motbydelig. når ungen spiser fast føde å det antar jo at hun gjør når hun er tre år gammel, da må jeg bare si fysj. begynner jo å lure på om du fortsatt ammer henne for din gegen del. for ungen trenger i alle fall ikke dette. tror ikke ungen har godt av det rett å slett ← Jeg skjønner argumentet med at en tre år gammel unge ikke trenger morsmelk og at det ikke egentlig er noen noen fordeler med det sånn sett. Men jeg lurer litt på hvorfor så mange synes det er kvalmende og motbydelig ? Hvorfor er det det?
Gjest Pet Skrevet 7. juli 2006 #160 Skrevet 7. juli 2006 Jeg skjønner argumentet med at en tre år gammel unge ikke trenger morsmelk og at det ikke egentlig er noen noen fordeler med det sånn sett. Men jeg lurer litt på hvorfor så mange synes det er kvalmende og motbydelig ? Hvorfor er det det? ← Ja, det lurer jeg virkelig på også. Jeg synes forøvrig Kkristin virker som en bevisst og trygg mor som følger instinktene sine og ikke bryr seg om hva andre måtte si og mene. Litt OT, men jeg kjenner ei som brukte tåteflaske til hun fikk mensen! Hun er en kul og smart dame som har gått sine egne veier og er absolutt frigjort og overhodet ikke nevrotisk. Og hun er faktisk ganske kjent, men jeg sier ikke hvem hun er!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå