Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #221 Skrevet 8. juli 2006 Trodde en være modne kvinne kunne kjenne inni seg selv hvor naturlig det er å amme barn, og kunne nyte hvor godt og trygt det er for dem. Og ja, da mener jeg over treårsalder og. Kankje det er akkurat dette med nytelse som er tabuet. For å die oppleves jo som nytelse for barnet. ← Ja, gjør det nå det? Eller er det en nytelse for moren fordi hun da for beholde sin lille baby lenger? Jeg har 3 barn som nå er i grunnskolealder og det kunne ikke falle meg inn å amme noen av dem. Som noen sa over her, det skurrer når barnet er så stort at det spiser en brødskive for så å avslutte med en sup morsmelk. Hva gjør dere om dere f.eks. sitter på kafe og 5 åringen kommer løpende og trekker opp genseren fordi han vil ha pupp?
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #222 Skrevet 8. juli 2006 Ja, gjør det nå det? Eller er det en nytelse for moren fordi hun da for beholde sin lille baby lenger? Jeg har 3 barn som nå er i grunnskolealder og det kunne ikke falle meg inn å amme noen av dem. Som noen sa over her, det skurrer når barnet er så stort at det spiser en brødskive for så å avslutte med en sup morsmelk. Hva gjør dere om dere f.eks. sitter på kafe og 5 åringen kommer løpende og trekker opp genseren fordi han vil ha pupp? ← Kankje du lever i en paranoid mistroisk verden, men det gjør ikke jeg. Jeg velger å tro på trådstarter når hun sier det selvsagt er for barnets skyld hun ammer. kjenner mange som lar barna få bryst til de selv slutter, og er du vant til det er det ikke vanskelig å forstå hvor naturlig det er. Jeg sluttet selv å amme da dem var rundt året. Jeg hadde egentlig lyst å amme den så lenge de hadde lyst, men presset rundt meg var for stort. Jeg angrer på at jeg ikke stolte mer på meg selv der og da. En liten ting til. At en mor skal amme sitt barn for egen nytelse høres så sykt og fjernt ut at jeg kan forestille meg meg kun kan være noen svært svært få i verden som er kokko på akkurat DEN måten. Men i følge en undersøkelse er over tusen nordmenn helt klart for selvavenning. Bare vent og se, dette kommer til å bli mer og mer vanlig.
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2006 #223 Skrevet 8. juli 2006 Men HVORFOR ammer hun? Det er det jeg lurer på. Altså, hvis det er fra et ernærings-ståsted, kan hun pumpe seg og gi det i en kopp. Så hvorfor??
Gjest gjest1 Skrevet 8. juli 2006 #224 Skrevet 8. juli 2006 Men HVORFOR ammer hun? Det er det jeg lurer på. Altså, hvis det er fra et ernærings-ståsted, kan hun pumpe seg og gi det i en kopp. Så hvorfor?? ← Fordi det er "kjempekoselig".
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2006 #225 Skrevet 8. juli 2006 Fordi det er "kjempekoselig". ← Og i mine øyne er det er skikkelig fjolleargument
Imax Skrevet 8. juli 2006 #226 Skrevet 8. juli 2006 Det er ingen ernæringsmessige grunner her i Norge å amme et barn som er tre år. Så det er nok kosen som er saken. Det har hun vel allerede innrømmet?
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #227 Skrevet 8. juli 2006 Fordi det er "kjempekoselig". ← :hår: Jeg har NUL problem med normal amming, men det her blir bare gyselig...
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #228 Skrevet 8. juli 2006 :hår: Jeg har NUL problem med normal amming, men det her blir bare gyselig... ← NULL
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #229 Skrevet 8. juli 2006 Fordi det er "kjempekoselig". ← Mer kos for mora enn for barnet tror jeg.
kkristin Skrevet 8. juli 2006 Forfatter #230 Skrevet 8. juli 2006 Men HVORFOR ammer hun? Det er det jeg lurer på. Altså, hvis det er fra et ernærings-ståsted, kan hun pumpe seg og gi det i en kopp. Så hvorfor?? ← Jeg ammer barnet mitt først og fremst fordi hun setter så stor pris på det, og koser seg sånn med det. Jeg følger egentlig bare morsinstinktet mitt. Utenom det så vet jeg at det er sunt for henne både for kropp og sjel. Og ja, jeg syns også at det er koselig. Klart jeg syns det er koselig når jenta mi koser seg. Og det skammer jeg meg ikke over.
Annie Skrevet 8. juli 2006 #231 Skrevet 8. juli 2006 Jeg ammer barnet mitt først og fremst fordi hun setter så stor pris på det, og koser seg sånn med det. Jeg følger egentlig bare morsinstinktet mitt. Utenom det så vet jeg at det er sunt for henne både for kropp og sjel. Og ja, jeg syns også at det er koselig. Klart jeg syns det er koselig når jenta mi koser seg. Og det skammer jeg meg ikke over. ← Jeg også syns det er koselig når jenta mi koser seg, men vi klarer det VELDIG bra uten puppen!! Det som argument blir bare kvalmt!
Gjest Embla s Skrevet 8. juli 2006 #232 Skrevet 8. juli 2006 Det meste er vel sagt her, men jeg skjønner ikke helt argumentasjonen. Gjør man dette (ammer 3 år og eldre - gamle barn) fordi det er så sunt for barnet eller fordi det er så koselig? For hvis det er pga næringsstoffene - kan ikke mor bare pumpe seg og gi barnet fra et glass? Og hvorfor er det naturlig at så store barn ammer? Dyrebarn dier ikke så lenge (ikke at det nødvendigvis gir noen facit). Hvorfor er det slik at barnet selv vet best å regulere hvor lenge det skal die? Dette er jo en veldig hyggelig og nær vane - hvorfor skal ansvaret for å regulere dette legges på et barn?? Mange barn syns det er koselig å kose seg med sjokolade og tegnefilm midt om natten også - men de får jo ikke det av den grunn? Argumentet om at det er koselig for mor syns jeg er direkte hårreisende. Det er mye som er koselig for mor, men når man har fått barn er det barnets ve og vel som står i fokus. Mor må finne seg en annen måte å få utløp for sitt nærhet- og kosebehov.
kkristin Skrevet 8. juli 2006 Forfatter #234 Skrevet 8. juli 2006 Argumentet om at det er koselig for mor syns jeg er direkte hårreisende. Det er mye som er koselig for mor, men når man har fått barn er det barnets ve og vel som står i fokus. Mor må finne seg en annen måte å få utløp for sitt nærhet- og kosebehov. ← Hvor har dette vært et argument for å amme lenge? Kan du vise meg? Forøvrig er det helt greit for meg om du velger å ikke amme dine barn lenge. Selv om jeg ikke ville gjort som deg.
Lilletrollet Skrevet 8. juli 2006 #235 Skrevet 8. juli 2006 Da jeg gikk på hjelpepleien hadde vi besøk av ei jordmor som var for amming til ungene var minst 3 år! Hun mente dette var bra for barnet! Jeg er ikke helt enig i dette,men jeg kan forstå de som kanskje ammer barnet sitt en dråpe før legge tid,men ute blandt folk...Nei det synes jeg ikke noe om! Når ungen klatrer opp på fanget og leter frem puppen selv,da synes jeg det går litt langt...
kkristin Skrevet 8. juli 2006 Forfatter #236 Skrevet 8. juli 2006 Det meste er vel sagt her, men jeg skjønner ikke helt argumentasjonen. Gjør man dette (ammer 3 år og eldre - gamle barn) fordi det er så sunt for barnet eller fordi det er så koselig? For hvis det er pga næringsstoffene - kan ikke mor bare pumpe seg og gi barnet fra et glass? ← Hvorfor skal man pumpe seg å gi fra glass? Barn har blitt ammet lenge i norge og, før, i alle år. Barn ammes på verdensbasis til de er fire fem år. Tror du at de også blir skadet av å få pupp? Selv om det ernæringsmessig ikke lenger er livsviktig med pupp så lenge, er det fortsatt en like naturlig ting. Og dessuten er det sunt.
Gjest Pet Skrevet 8. juli 2006 #237 Skrevet 8. juli 2006 Når ungen klatrer opp på fanget og leter frem puppen selv,da synes jeg det går litt langt... ← Det gjorde min sønn da han var ti-elleve måneder. Mener du virkelig at det er en grunn til å slutte og amme?
Gjest Embla s Skrevet 8. juli 2006 #238 Skrevet 8. juli 2006 Hvor har dette vært et argument for å amme lenge? Kan du vise meg? Forøvrig er det helt greit for meg om du velger å ikke amme dine barn lenge. Selv om jeg ikke ville gjort som deg. ← Ok, men hvis det ikke er et argument, hva er så argumentet da? Og hvorfor mener du at barn skal bestemme akkurat dette selv? Hvorfor vet barnet best når det skal slutte å die? Og jeg har full respekt for mennesker som velger å gå egne veier og som ikke bryr seg om hva folk sier, men når det involverer barn - da syns jeg det er litt drøyt. For store barn som ammes kan faktisk oppleve latterliggjøring og negative konsekvenser fra omgivelsene. Greit nok at mor er villig til å kjempe denne kampen, men barnet er jo en del av det og. Og som sagt - hadde det vært pga næring, så hvorfor ikke pumpe og gi av glass? Hvorfor ikke pumpe og gi hele familien morsmelk?
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #239 Skrevet 8. juli 2006 Hvilken næring er det barn får via morsmelken som de ikke får via fast føde når de når 5-6 års alder? I Vesten er det ingen helsemessig grunn til å amme barn til de er så gamle.
Gjest Embla s Skrevet 8. juli 2006 #240 Skrevet 8. juli 2006 (endret) Hvorfor skal man pumpe seg å gi fra glass? Barn har blitt ammet lenge i norge og, før, i alle år. Barn ammes på verdensbasis til de er fire fem år. Tror du at de også blir skadet av å få pupp? Selv om det ernæringsmessig ikke lenger er livsviktig med pupp så lenge, er det fortsatt en like naturlig ting. Og dessuten er det sunt. ← Det er vel akkurat her vi er ulike. Jeg mener ikke det er en naturlig ting at fire-femåringer og eldre dier. Og jeg har heller ikke hørt at barn ble ammet så lenge i norge før. (men det kan jo godt hende uten at jeg vet det). Hvor i verden ammes barn til de er fire og fem år? Hvilke land er dette vanlig i? (og hvorfor tror du de ammer barna sine så lenge?) og hvorfor er det i såfall mer naturlig? Er ting nødvendigvis rett fordi om "vi" gjorde det i "gamle dager" eller om det gjøres i andre kulturer? Det er MYE som var naturlig i "gamle dager" som er totalt feil i dag, det er MYE som gjøres i andre kulturer som blir totalt feil i vår kultur. Hvor lenge mener du det er unaturlig at et barn ammes? Er det naturlig at en 8 åring dier? Er det naturlig at voksne mennesker gjør det? Jeg skjønner fortsatt ikke argumentasjonen din for at så store barn skal die. Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være opp til barnet å bestemme dette. Endret 8. juli 2006 av Embla s
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå