Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg er barnlaus altså, og har sikkert ikkje stemmerett. Eg berre veit at då eg var på cafe med ei venninne her ein dag, og dama ved nabo bordet drog fram puppen etter at ungen hadde ete ein brødblings, då var vi begge sjokka. Og vi jobbar i henholdvsis skuleverket og barnevernet, så vi har sett masse merkeleg, men det der var faktisk ein smule ekkelt. Det blei ikkje meir eting av oss i alle fall. Og ein ting er å amme ein liten baby på cafe, men ungar som et mat kan faktisk vente til dei kjem heim! Det har alle mine venninner gjort med ungane sine frå ca 6 mnd.

Hadde forresten ein konferansetime i ungdomsskulen der mora til eleven tok lillesøstera på nesten tre opp på fanget og amma. Eg vurderte faktisk å forlate møtet og be dei hente meg når dei var ferdige. Det der vil eg ha meg fråbedt i det offentlige rom og på jobb. Som sagt; Små ungar er noko anna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke det var mange av dem som ikke visste at småbarn også kan ha problemer. ;) Selvavennere slutter som regel mellom tre og fem år.

Gjest Gjesten
Skrevet
En liten skvett morsmelk fungerer som en daglig vaksine, sier Gro Nylander, lege ved Nasjonalt kompetansesenter for amming.

En liten skvett er IKKE det samme som offentlig amming.

Skrevet

Du skriver jo "kjempekoselig" i tittelen, og det er vel derfor du ammer så lenge, tenker jeg.

Fordi det er så koselig for deg.

Gjest Gjesta
Skrevet
Trodde ikke det var mange av dem som ikke visste at småbarn også kan ha problemer. ;)  Selvavennere slutter som regel mellom tre og fem år.

*fremdeles like sjokka* :overrasket:

ærlig talt tror du på dette selv?

Gjest Gjesta
Skrevet

-og konkret, hva slags "problemer" er det vi snakker om? Som altså kan løses ved hjelp av morsmelk?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg spurte tidligere om hvorfor amming av større barn virker så provoserende på folk og en svarte:

"Ikke så fantastisk godt spørsmål, egentlig, for det er lett å svare på: Vi reagerer fordi det ikke er vanlig, og fordi det ikke finnes noen særlig grunn til å amme store barn (etter det jeg har skjønt her). "

Men, jeg mener virkelig at det at noe ikke er vanlig ikke egentlig er noen grunn til at enkelte skal bli så enormt provosert av det. Så jeg tror det må ligge andre grunner bak, men vet heller ikke selv hva.

(Jeg har faktisk hørt noen si at det nærmer seg incest, noe jeg bare må le av, synes det er en syk påstand.)

Men kan det ha noe å gjøre med at barnet etter hvert egentlig oppleves mer som et selvstendig og også bevisst individ som vi forventer skal løsrive seg fra mor rundt 1 til 1 1/2 års alder. Jeg vet ikke.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
:overrasket: Unnskyld meg men HALLO!!!??????

Folk kan fortelle at problemene forsvant da de fikk puppen i trynet??

*har aldri blitt så sjokkert på KG før*

Mine barn fikk til de spytta ut, som vi sier der jeg kommer fra. Men dæven, det var da LENGE før de hadde "problemer" som kunne løses med puppetilgang.

Mine unger var rundt fjorten måneder da puppen ble uinteressant, og de husker ikke mye fra den tiden for å si det sånn.

Kan du (rister fremdeles på hodet her) si noe om hvor gamle disse menneskene du kjenner var da de løste sine problemer ved å drikke morsmelk fra mammas pupp?

:ler: Som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Trodde ikke det var mange av dem som ikke visste at småbarn også kan ha problemer. ;)  Selvavennere slutter som regel mellom tre og fem år.

Det er da vel forskjell på at barn kan ha problemer, og at de i voksen alder kan huske at de løste seg med amming.

Selvfølgelig kan små barn oppleve frustrasjoner og også ha reelle problemer, men er amming til de er 3-4-5 år virkelig løsningen? Jeg tror ærlig talt at det kan bli et litt usunt avhengighetsforhold mellom mor og barn ved veldig langvarig amming. Og hvorfor skal ikke faren få lov til å være med på å trøste hvis barnet har et eller annet problem? Tror ikke en trygg armkrok er noen dårlig erstatning.

Skrevet

Er helt enig med Evelina her jeg.....!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenner mange barn som avvente seg selv, og ingen av dem var mellom 3 og 5 år. Alle har vært i alderen mellom 6 og 22 mnd, de fleste rundt 18 mnd, da de "takket nei" til mammas pupp.

Gutten min var den yngste, og han var 6 mnd. da han avvente seg selv. Da spyttet han ut, og har nektet å drikke melk siden...

Den eldste var 22 mnd. Hun ville ikke dele pupp med lillesøster...

Resten sluttet ikke av noen synlig grunn, så for dem var det sikkert ikke naturlig å die lenger. De syntes sikkert flaske eller kopp var bedre å drikke av.

Gjest Dingo
Skrevet

Hmmm. Kanskje litt sprøtt å amme SÅ lenge(?)

Ammer selv og min "baby" er 15 mnd. så h*n slutter forhåpentligvis snart=)

Førstemann sluttet ved 18 mnd. av seg selv, så jeg håper og tror at minstemann også gør det, for jeg må innrømme at jeg ofte er lei av amminga.

Jeg ammer også i det offentlige rom, hvis det passer sånn. F.eks. om vi er på shopping en hel dag.

Lykke til videre!

Skrevet
Og du avviser helt tanken på at det kan være en sammenheng?

Uansett hva du måtte mene er det faktisk viktig å forholde seg til den kulturen man lever i og i vår kultur er pupper også forbundet med sex.

Jeg tror heller ikke at du skal gå rundt å tro at årsaken til at barn ikke blir ammet til de er tre år eller mer er at mødrene ikke tør. For det første synes vel de fleste at det er godt å "bli herre over egen kropp" etter et par år, for det andre er det for de fleste sunt at far kan delta som omsorgsperson på lik linje med mor når barnet er blitt så stort at det går og til dels kommuniserer selv og for det tredje kan det være stigmatiserende for barnet i det de fleste i vårt samfunn finner det litt påfallende med et barn som går og finner puppen selv. I Norge er det dessuten ingen ernæringsmessige/helsemessige grunner til å amme så lenge siden vi har full tilgang til det beste som finnes av mat og medisiner.

Det er flott at folk tar seg tid til å være sammen med og nær ungene sine, men jeg synes at å amme dem til de nærmest er skolemodne er å gå for langt. Hva hvis datteren din ikke vil avvennes? Skal du fortsette til hun er konfirmert?

Edit: Skrivefeil

Meget godt svar :klappe:

Når et barn er ute av bleiene bør det også ha gitt slipp på puppen syns jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
og dama ved nabo bordet drog fram puppen etter at ungen hadde ete ein brødblings, då var vi begge sjokka. Og vi jobbar i henholdvsis skuleverket

litt OT, men du som jobber i skoleverket bør ikke orddele :-)

Gjest Gjest
Skrevet
Når et barn er ute av bleiene bør det også ha gitt slipp på puppen syns jeg.

Bruker ikke unger nå til dags bleier til opp i 3-4-årsalderen da?

Skrevet

Når et barn er stort nok til å finne fram puppen selv, er det på tide å slutte å amme!

Gjest Gjest
Skrevet
Når et barn er stort nok til å finne fram puppen selv, er det på tide å slutte å amme!

Så når dattera mi på 7 mnd krabber opp i fanget mitt og trekker opp genseren min så er hun for stor til å die? :overrasket:

Jeg synes også at 3 år er lenge, men så lenge det er anbefalt med 2 år, så nekter jeg ikke barnet mitt pupp bare fordi hun er litt "for seg".

Skrevet
Så når dattera mi på 7 mnd krabber opp i fanget mitt og trekker opp genseren min så er hun for stor til å die?  :overrasket:

Du skjønte at det ikke var det jeg mente...

Skrevet

Kkristin, hva synes mannen din om dette? Det lurer jeg på... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...