Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ammet nok litt kortere enn jeg burde. Jeg "måtte" slutte da datteren var 8 måneder fordi jeg var tilbake i full jobb og all nattevåken ble rett og slett umulig å kombinere med dette. Vi gikk over til flaskemelk og hun sov hele natten. Jeg fikk betydelig mye mere krefter og overskudd, så for egen del syntes jeg det var udelt positivt. Nå kunne også pappaen ta kveldskosen med melken og det var jo også positivt for dem imellom. Hun var svært glad i melkeflasken sin, men etterhvert så skjønte jeg at det bare var fordi hun syntes det var hyggelig. Merket på hele jenta at hun rett og slett ikke "trengte" den melkeflasken før hun skulle legge seg. Vanskelig å forklare hvordan jeg merket det, men det ble noe tvungent over flaskedrikkingen. Så vi gikk rett og slett over til å lese bok om kvelden. Det ble absolutt ingen protester. Gikk helt fint fra en dag til neste. Hun har ikke spurt om flaskemelk siden. Å lese bok synes jeg er en bedre løsning for det kan vi fortsette med i mange år framover. Hun får en rolig stund på fanget til mamma eller pappa hver kveld før hun skal sove, med verdifull kontakt, nærhet og i tillegg er det utviklende for språket.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet
Har de ikke også sagt at dette er med tanke på barn i u-land, der alternativet er skittent drikkevann?

Der tror jeg de anbefaler det enda lenger. Det er i hvert fall ikke uvanlig å amme opp til 3-4-årsaølderen i u-land.

Nå har jeg aldri født barn, og heller aldri ammet, men jeg tror at så lenge ammingen fungerer greit så er det ideelt å amme ganske lenge. Likevel mener jeg at barnet ikke bør ammes altfor lenge. Ved 3-årsalder bør barnet spise fast føde. Jeg husker med gru FF-episoden med hun dama som stadig måtte ta ammepauser for å amme 5-åringen sin.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Barnet får jo selvsagt enzymer og ett lite tillskudd av antistoffer hver dag pluss mineraler og vitaminer, så usunt er det iallefall ikke.

Jeg må vel heller si at jeg reagerer på at TS fremdeles gjør det offentlig. Jeg er en stooooor forkjemper for at mødre må få amme barna sine offentlig, men jeg tenker at det ikke er noen grunnleggende fysiologiske behov som skal dekkes når barnet er tre så da bør man kanskje holde det privat.

Det er jeg enig i. Nå de ammes til de er så gamle så er det en privat greie.

Skrevet
Har de ikke også sagt at dette er med tanke på barn i u-land, der alternativet er skittent drikkevann?

Jo, denne anbefalingen er gjort med tanke på at de fleste barn fødes og vokser opp under forhold som vi her i Norge ikke en gang kan forestille oss! Fullamming så lenge som mulig sikrer barnet riktig og nok mat i den perioden. Tilgang til riktig og nok mat er imidlertid ikke noe problem i Norge.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg tenker mest på forholdet far får utviklet til ungen når mor fullammer så lenge.

og så tenker jeg selvsagt på faren for at ungen skal bli ertet når h*n når skolealder og må hjem i storefri for å få pupp...

Gjest Lovegeckos
Skrevet
jeg tenker mest på forholdet far får utviklet til ungen når mor fullammer så lenge.

og så tenker jeg selvsagt på faren for at ungen skal bli ertet når h*n når skolealder og må hjem i storefri for å få pupp...

Jeg tror nok neppe det er snakk om fullamming :ler:

Skrevet (endret)

I boken "Veien til verdens ende" som handler om en liten gutt som vokser opp på en gård rundt forrige århundreskifte (tror det må ha vært da), står det om en av klassekameratene som måtte løpe hjem til mor for å bli ammet i storefri. Dette var fordi familien var så fattig at de ikke hadde råd til å sende med matpakke. Har lite med dagens situasjon å gjøre selvfølgelig, men det viser jo at slikt sannsynligvis forekom oftere før i tiden, men da av helt andre årsaker enn at man trodde det var spesielt bra å få morsmelk så lenge.

(Forfatter er forresten Sigurd Hoel som selv vokste opp på en gård i Odalen, så det kan godt hende han husker dette om en av sine kamerater i skoletiden)

Endret av Varja
Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Dette reagerer jeg på. Har akkurat lest en artikkel i bladet mamma om ei som ammet til barnet var 3 år og da lurte jeg på om det var mange som gjorde dette. Jeg er totalt for amming, men synes dette med avvenning på egne premisser for barnet høres søkt ut. Husker at jeg reagerte stort når svigerinnen min dro fram puppen i familieselskap til en gutt på nesten 2 år.

Det er min mening, fint at vi ikke alle er like.

Endret av Niko
Gjest Gjest
Skrevet

De fleste andre pattedyr har da avvenning av barna sine som en del av opplæringa? bla for at de skal lære seg å takle stress (som avveninngen først opfattes som for barnet)

Skrevet

Amming når ungen er 3 år har ingen ernæringsmessige fordeler for barn i Norge. I U-land med dårlig vannkvalitet og tilgang på næring, er jo saken en helt, helt annen.

Jeg mener at amming så lenge er for mors skyld, og ikke for ungens skyld. Mor liker oppmerksomheten og det og være "spesiell" for barnet. Det er rett og slett en maktgreie, mener jeg. Jeg synes det er helt sykt å se en unge spise en brødskive med leverpostei, drikke et glass vann og så få pupp :overrasket:

Har en venninne som har ammet nå til ungen er 1 1/2, og i går snakket jeg med faren til barnet, og han var rett og slett ganske lei av at moren ikke heeelt ville gi slipp på amminga. Det ble ekstra styr med legging (som nå han ene og alene gjør nettopp for å avvenne legge-seg-puppen) og han opplever det som helt unødvendig. Og det er litt pinlig når ungen hele tiden grafser ned i t-skjorta til moren sin :sjenert:

Noen unger avvenner seg selv, andre unger gjør ikke det. Og som sistnevnet sier, andre pattedyr avvenner ungene sine med amming, så det at det skal være en "naturlig" prosess med avvenning (uten at mor setter foten ned) er jo ikke alltid sant.

Skrevet

Mannen min ble visst ammet til han var to. Det var sikkert sunt for ham ernearingsmessig, men jeg har en mistanke om at moren hans ammet ham saa lenge fordi hun visste at han ville bli hennes siste baby...altsaa for aa forlenge babytiden. Selv ble jeg ammet til jeg var nesten halvannet, og jeg haaper at jeg selv kan amme hvertfall til barnet er 1 aar. Saa lenge etter det tror jeg det er verken praktisk eller noedvendig.

Og en treaaring ved brystet i vaar kultur synes jeg er temmelig spesielt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel ikke selve næringen som er poenget, men noen stoffer som hjelper immunforsvaret?

Kommer sikkert til å amme litt (en gang eller to om dagen) fram til knøttet er 2-3 år, men da blir det nok kun amming når vi er hjemme, og ikke slik som i helt i starten når det er fullamming.

Skrevet

Tror kanskje jeg ville synes det var en tanke sært hvis jeg traff noen som var blitt ammet til de var gamle nok til å huske det...

Gjest Gjest
Skrevet

Et rent prinsippielt spørsmål: Hv orfor blir vi i vår kultur så volsomt provosert av at barn ammes lenger enn til rundt året?

Skrevet
Et rent prinsippielt spørsmål: Hv orfor blir vi i vår kultur så volsomt provosert av at barn ammes lenger enn til rundt året?

Godt spørsmål! :)

Skrevet

Ikke så fantastisk godt spørsmål, egentlig, for det er lett å svare på: Vi reagerer fordi det ikke er vanlig, og fordi det ikke finnes noen særlig grunn til å amme store barn (etter det jeg har skjønt her).

Skrevet

Enig med Tuji: Fordi det ikke er nødvendig, og når det gjelder antistoffer osv. er det viktig de første 6 mnd til 1 år, etter det har det ingen hensikt (her i Norge).

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg er en av dem som tror på selvavenning. Jeg tror det er naturlig å amme så lenge barnet selv vil det. Det er jo nærheten som er viktigst i det store løp. Folk jeg kjenner som selv har blitt selvavennet kan fortelle om hvor utrolig trygt å godt det var, og hvordan alle bekymringer og problemer løste seg da man kom til puppen.

Jeg tror det er veldig bra for små barn å ha dette, derfor skal jenta mi selv få bestemme når hun er klar for å slutte.

:overrasket: Unnskyld meg men HALLO!!!??????

Folk kan fortelle at problemene forsvant da de fikk puppen i trynet??

*har aldri blitt så sjokkert på KG før*

Mine barn fikk til de spytta ut, som vi sier der jeg kommer fra. Men dæven, det var da LENGE før de hadde "problemer" som kunne løses med puppetilgang.

Mine unger var rundt fjorten måneder da puppen ble uinteressant, og de husker ikke mye fra den tiden for å si det sånn.

Kan du (rister fremdeles på hodet her) si noe om hvor gamle disse menneskene du kjenner var da de løste sine problemer ved å drikke morsmelk fra mammas pupp?

Skrevet
:overrasket: Unnskyld meg men HALLO!!!??????

Folk kan fortelle at problemene forsvant da de fikk puppen i trynet??

*har aldri blitt så sjokkert på KG før*

Mine barn fikk til de spytta ut, som vi sier der jeg kommer fra. Men dæven, det var da LENGE før de hadde "problemer" som kunne løses med puppetilgang.

Mine unger var rundt fjorten måneder da puppen ble uinteressant, og de husker ikke mye fra den tiden for å si det sånn.

Kan du (rister fremdeles på hodet her) si noe om hvor gamle disse menneskene du kjenner var da de løste sine problemer ved å drikke morsmelk fra mammas pupp?

:ler::ler::ler:

Dette lurte jeg også på!!!!

Gjest Gjest
Skrevet

de er jo store når de er 3 år,står barnet å spiser eller ligger det......

får frysninger

sorry

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...