Gå til innhold

GI BLOD!


Arielle

Anbefalte innlegg

Gjest blodgiver
Min mann, unnskyld, eks-mann, fikk ikke gi blod for et halvt år siden fordi jeg hadde bodd i Sør-Amerika åtte-ni år tidligere. :roll:
Hvorfor bruker du rollsmily på det. Det er ingen folkerett å gi blod. De restriksjonene som er satt for blodgivere er ikke satt for moro skyld.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest blodgiver
Det tar jo egentlig ikke så mye tid da, med mindre man må reise lant for å komme til nærmeste blodbank. Tappingen tar 10-12 minutter, så sitter man og hviler i 10-12 minutter og så er man ferdig :)

Neida, det tar ikke så mye tid, men mange bruker det likevel som grunn til at de ikke kan være blodgivere.

Ellers blir tidsanslaget ditt litt feil i forhold til virkeligheten. I forkant av tappingen er det utfylling av skjema, registrering av skjema og sjekking av blodprosent. Skal godt gjøres å få hele seansen unnagjort på under 30 minutter. Så er det kjøring til og fra + parkering, eventuelt kollektivt.

Pga kjøring bruker vi nesten 2 timer + penger på parkering for å få gitt blod, men vi mener selv det er så viktig å være blodgivere at vi er villige til å bruke litt tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia
Hvorfor bruker du rollsmily på det. Det er ingen folkerett å gi blod. De restriksjonene som er satt for blodgivere er ikke satt for moro skyld.

Det er en grunn til at reglene er forandret, for å si det sånn. Eks-mannen fikk av en lettere oppgitt blodbetjent beskjed om å komme tilbake om noen måneder, da reglene ville være forandret. Ni års karantene fordi kona loffet rundt i Sør-Amerika - det synes jeg fortjener en roll-smiley. Og jeg mener ikke med det at reglene for blodgiving ikke bør være strenge, eller at det skal være en menneskerett å gi blod. For all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Dytter denne opp igjen med følgende gladmelding :

Skal gi blod første gang tirsdag! :tommel:

Jeg ga blod for første gang i dag! Skulle egentlig i våres, men så klaffet ikke tiden helt, så da ble det utsatt til høst.

Gikk heeeelt fint, merker ikkeno! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Grønn
Jeg ga blod for første gang i dag! Skulle egentlig i våres, men så klaffet ikke tiden helt, så da ble det utsatt til høst.

Gikk heeeelt fint, merker ikkeno! :)

Så bra!

Jeg ga blod for fjerde gang i forrige uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nesevingene er da ikke slimhinner.

jeg fikk ikke bli blodgiver i dag, pga. av at jeg har en helt vanlig piercing i nesa....den har jeg hatt i over seks år...hvorfor er det forskjellig praksis på dette da? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Frk. Grønn

I dag har jeg gitt blod, for femte gang (holder tellingen :ler: ). De ville gjerne ha meg i beinmargsregisteret, men jeg sa jeg skulle tenke på litt det, så får vi se til neste gang :)

Er det noen flere som har meldt seg som blodgivere i det siste?

Endret av Frk. Grønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok, av naturlige grunner, til at jeg må informere blodbanken om at jeg må ta en pause...

De vil ikke ha meg akkurat nå. Men om et par år... med mindre vi skulle være så heldige at det går kjappere enn ventet å lage søsken da, da kan det jo fort ta noen år, vel... når jeg blir godkjent igjen, så skal jeg selvsagt fortsette. I mellomtiden gir min mann regelmessig, for HAN har jo ingen restriksjoner på å gi blod, selv om han venter barn...

Edit to add: Jeg har absolutt full forståelse for hvorfor jeg ikke får gi, og ville nok ikke gitt blod heller om det var lov, tror jeg trenger det selv for tiden :)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare stikke innom og oppfordre dere til å bli blodgivere :) ! Synes nesten dette burde vært en samfunnsplikt ;) . Vi kan jo tenke selv hvis vi selv eller noen av våre nærmeste havner i en ulykke eller får en blodsykdom eller blodkreft, hvor fortvilt vi hadde vært dersom deres liv ikke kunne reddes fordi det ikke er nok folk som gir blod. Det kan faktisk redde liv at DU gir blod. Ikke bare tenk at du skal overlate det til alle andre.

Vil også oppfordre til å lese boken om Bengt Eidem -blodig alvor. En enormt bra bok om å få livet i gave fordi èn person er villig til å gi beinmargen sin for at en vilt fremmed skal få leve. Det ble en inspirasjon for meg, og neste steg er å melde meg som beinmargsdonor :)

Be the change you want to see in the world :)

Hadde det bare vært mulig å få gitt blod!

For litt over 2 år siden meldte jeg meg som blodgiver, fylte ut skjemaet og tok de prøver som må taes. Men jeg hørte aldri noe fra dem. Så for en uke siden meldte jeg meg på nytt. Fikk en telefon fra dem om at jeg kunne komme i dag. Kom dit og fylte ut skjema. Da jeg kom inn forklarte han meg hva som skulle skje. Rett før jeg skulle gå inn for å gi blod spurte han om jeg veier mer enn 50kg. Og da måtte jeg jo selvfølgekig si nei. Og det hadde jeg jo skrevet på skjemaet jeg fylte ut. Og på det skjemaet jeg fylte ut for 2 år siden.

Litt irriterende å dra dit bare for å måtte dra hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så gjerne, gjerne gitt blod. Men på grunn av kronisk lungesykdom og kortisonbehandling så kan jeg ikke. Men, skal snakke med Mannen, han er frisk som en fisk og burde fint donere blod :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. har meldt meg som blodgiver for lenge sida, men jeg blir jo aldri frisk nok til å gi. Går og er snørrete hele tida, og da vil de ikke ha meg:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Drar opp denne tråden nok en gang, med en oppfordring til alle dere som allerede er blodgivere i Oslo:

Blodbanken trenger flere aferesegivere!

Ved aferese tappes blodet ditt inn i en maskin hvor enten plasmaet eller trombocyttene (blodplatene) skilles ut, det resterende blodet får du tilbake. En aferese tar rundt en times tid, og du får god oppvarting underveis. :ler: Du kan også gi så ofte som hver 4. uke, så hvis du samler på vinglass eller Mummikopper er dette en strålende anledning til å få litt flere gaver... :sjarmor:

Er du allerede registrert blodgiver er det bare å kontakte blodbanken for å høre om du kan passe som aferesegiver. (Vær obs på at nedre vektgrense for aferesegivere er 60 kg, ikke 50 som ellers.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gresshoppa

Jeg har tenkt å melde meg som blodgiver, men jeg går på p-piller (mercilon hvis det skulle ha noen betydning). P-piller er jo medisiner. Betyr det at de ikke vil ha blodet mitt? Eller skal jeg bare ringe dem og høre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

p-piller er ok.

Har gitt blod som p-pillebruker selv. Meld deg du. Oppgi at du tar p-piller når du er der, men det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne tråden nok en gang, med en oppfordring til alle dere som allerede er blodgivere i Oslo:

Blodbanken trenger flere aferesegivere!

Ved aferese tappes blodet ditt inn i en maskin hvor enten plasmaet eller trombocyttene (blodplatene) skilles ut, det resterende blodet får du tilbake. En aferese tar rundt en times tid, og du får god oppvarting underveis. :ler: Du kan også gi så ofte som hver 4. uke, så hvis du samler på vinglass eller Mummikopper er dette en strålende anledning til å få litt flere gaver... :sjarmor:

Er du allerede registrert blodgiver er det bare å kontakte blodbanken for å høre om du kan passe som aferesegiver. (Vær obs på at nedre vektgrense for aferesegivere er 60 kg, ikke 50 som ellers.)

Hvorfor finnes det ingen ting som har vektgrense 40 kg??? Jeg vil hjelpe jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hm, skulle gjerne gitt blod, men så var det denne 50 kilo-grensa. Jeg forstår ikke helt dette, da jeg har masse nok blod til meg selv, akkurat som en person på 70 kg har? Er jo veldig lav også, derfor jeg ikke veier så mye..

Men forstår jo at de ikke vil tappe veldig undervektige mennesker, er jo en grunn til at regler er satt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skulle gjerne gitt blod, men så var det denne 50 kilo-grensa. Jeg forstår ikke helt dette, da jeg har masse nok blod til meg selv, akkurat som en person på 70 kg har? Er jo veldig lav også, derfor jeg ikke veier så mye..

Men forstår jo at de ikke vil tappe veldig undervektige mennesker, er jo en grunn til at regler er satt :)

Det snodige er at i Australia hvor man tapper nøyaktig samme volum, så er vektgrensen 45 kg

Det handler om % av totale blodvolum som er vektavhengig som blir tappet ved blodgivning.

Altså en større % av en 50 kg person enn % av en 70 kg person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

Jeg meldte meg som blodgiver for et par år siden. Fikk masse info og tok de vanlige testene. På info møte fikk vi veldig god info hvorfor det er så strenge kriterier for og bli blodgiver. Ble godkjent og pga jeg er Rhesus minus ville de gjerne ha mitt blod. MEN jeg har så dype årer at da jeg skulle gi første gangen fikk de ikke ut en dråpe. Så jeg kan ikke være blodgiver. trist sa de pga min blodtype kan gis til alle og det er kun 15% av oss i norge som har denne blodtypen. Har en pencilin allergi kan man ikke bli blodgiver. Det er fint om mangen melder seg men ikke ta det for gitt at man blir godkjent. Det har hendt at folk har fått melding om sykdom så de ikke visste om. Men her i Stavanger synes jeg informasjonen på møtet var veldig bra ang hva som skal skje/kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok blod til deg, enten du er 40 eller 50 kilo, men en halv liter er som andre sier en større prosent av din totalte blodmengde enn det er av blodmengden til en på 70 kilo.

For å si det sånn, det er muligens en årsak til at jeg (som veier rett over 50 kilo) blir vesentlig mer svimmel av å gi blod enn min mann, som er over 70. Han har mer blod, totalt sett, og det de tar ut er da en mindre andel av hans, siden de tar like mye fra oss begge.

Å komme seg over 50 kilo er dessuten noe de aller fleste voksne mennesker har godt av, selv om man er lav. En er ganske tynn om man er under 50 kilo som voksen. I know, jeg er jo ikke stort tyngre selv... De måtte vel sette grensa en plass, og dette er et ganske logisk sted, sånnsett. Greit, de kunne sikkert satt den på 45, men en plass måtte den settes, og var den 45 ville det fortsatt være noen som var "rett under". (personlig synes jeg at jeg blir svimmel nok når jeg erover 50, men jeg er muligens en som blir lett svimmel? Blodprosenten min er fin, men det erjo begrensa med blod i denne kroppen, og de tar jo en hlvliter av det...) Jeg kunne selv ikke bli blodgiver da jeg var 18, rett og slett pga vekt, men har da krabbet over disse magiske 50 etterhvert. Nå har jeg jo glodgiverpause en stund da (mens vekta går stadig oppover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...