Andale Skrevet 25. februar 2009 #341 Skrevet 25. februar 2009 Dytter på denne! Kan ikke gi selv dersverre, men oppfordrer alle jeg kjenner til å gi. Mange blodbanker som mangler blodgivere. Meld dere som blodgiver:) edit: skriveleif Jeg prøvde å melde meg som blodgiver for 4 år siden. Begge foreldrene mine gir, og jeg synes det er en god ting å gjøre. Men problemet da var at jeg hadde for lavt blodtrykk (mener jeg å huske), + at jeg veide for lite (men veide jo over 50 kg!). Så de sa at jeg måtte komme igjen om noen år.. Er det noen vits for meg å prøve igjen nå? Tror jeg fremdeles veier det samme nå som den gang (rundt 52-53 kg), og blodtrykket har sikkert ikke forandret seg. Men jeg er jo 4 år eldre.. Jeg vil jo gi blod!!
Malama Skrevet 26. februar 2009 #342 Skrevet 26. februar 2009 Vektgrensa er 50 kilo. Blodtrykket ditt kan ha forandret seg, hvem vet? Særlig om du ikke er helt sikker på om det var blodtrykket heller (?) Prøv?
Ambivalent Skrevet 18. mars 2009 #343 Skrevet 18. mars 2009 (endret) Fikk to brett jerntabletter etter timen, hvor mange av disse skal man ta hver dag? Husker ikke hva de sa. En til to kanskje? Endret 18. mars 2009 av Ambivalent
angeleyes Skrevet 18. mars 2009 #344 Skrevet 18. mars 2009 Kanskje litt dumt spørsmål; men kan man gi blod mens man går på antidepressiva? Jeg har nå akkurat bikka over 50 kg og har veldig lyst til å begynne å gi blod:)
Malama Skrevet 19. mars 2009 #345 Skrevet 19. mars 2009 Fikk to brett jerntabletter etter timen, hvor mange av disse skal man ta hver dag? Husker ikke hva de sa. En til to kanskje? Det skal da følge et pakningsvedlegg med jernpillene du fikk. Jeg vet ikke hvilken type du har fått, men begge de variantene jeg har fått er i alle fall en for dagen, gjerne på kvelden og ikke i forbindelse med mat.
gard Skrevet 23. april 2009 #346 Skrevet 23. april 2009 Hei Jeg var aktiv blodgiver i en del år man så giftet jeg med en dame fra Sør-Afrika og demed så ble jeg utestengt fra å gi blod på livstid virker det ut som Jeg var nettopp på ferie i Kambodsja og der gikk jeg forbi et barnesykehus og det sto klart og tydelig at de trengte blodgivere. Så jeg gikk inn og de tok gladelig imot meg og jeg fikk endelig donert litt blod igjen....dog kun 300 ml ettersom de tar doser beregnet utfra lokalbefolkningen som generelt har litt mindre kropper enn vestlige. Så husk...det er også mulig å donere litt blod mens man er på ferie :-)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. juli 2009 #347 Skrevet 5. juli 2009 Hmm? :? Hva slags usaklig dritt er det da? Har du noen argumenter i det hele tatt å komme med? Og sett at jeg var et egoistisk rasshøl, hvorfor skulle jeg ikke klare å gjøre folk friske? Selv om du gjerne vil ha en snill bestefar med stetoskop som hører på deg og alt pisset du kommer med, så betyr ikke det at jeg må være på den måten for å kunne diagnostisere og behandle hudsykdommer? Innlegget er endret. Reglene. ~Sissan, mod. wow, du virker som en ordentlig kjernekar!
Klematis Skrevet 5. juli 2009 #348 Skrevet 5. juli 2009 Kanskje litt usaklig å dra frem en krangel fra 2006, gjest? :klø: Men bra tråden blir hentet frem! Hiver meg på oppfordringene om å gi blod! Har selv bare gitt en gang, og har så høy blodprosent og jernlager at jeg får beskjed om at det er bare sundt for meg å gi
Nimorna Skrevet 5. juli 2009 #349 Skrevet 5. juli 2009 (endret) Jeg skulle gjerne gitt blod, men jeg får ikke lov Jeg snakket med et damemenneske på sykehuset og fortalte at jeg ville gi blod i Oslo for mange år siden, og hun var skikkelig uhøflig. Kunnskapsløs var hun også. Jeg er jammen glad at flertallet oppfører seg bedre enn henne. Endret 5. juli 2009 av Nimorna
solkrem Skrevet 5. juli 2009 #350 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har kjempelyst til å gi blod, men er redd for å bli skikkelig slapp i ettertid, og å besvime Jeg er en av dem som blir svimmel og besvimer når jeg ser blod. Er det mulig å ikke få sett hva som foregår, så jeg slipper å være redd for det?
Nimorna Skrevet 5. juli 2009 #351 Skrevet 5. juli 2009 Om du snakker med dem og forklarer problemet, går det nok bra Går det greit om du bare ser i en annen retning, tror du? Du kunne avlede oppmerksomheten på en måte, enten høre på musikk eller snakke med dem mens de tapper? Håper du finner en løsning
Miel Skrevet 6. juli 2009 #352 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har kjempelyst til å gi blod, men er redd for å bli skikkelig slapp i ettertid, og å besvime Jeg er en av dem som blir svimmel og besvimer når jeg ser blod. Er det mulig å ikke få sett hva som foregår, så jeg slipper å være redd for det? Mens tappingen pågår ligger du i en stol med beina høyt, og du får også beskjed om å bli liggende en liten stund etter at du er ferdig slik at du ikke faller og slår deg om du brått skulle bli dårlig. Selve blodposen ligger på en vippe under deg, og du ser den ikke hvis du ikke vil. Si fra om at du lett blir uvel, så vil den som tapper sitte ved siden av deg hele tiden og passe på. Om det blir for ille kan de selvsagt avbryte hele greia. All ære til de som blir blodgivere selv om de synes det er skummelt! Kanskje du til og med blir kvitt skrekken etter hvert? (Moren min meldte seg som blodgiver nettopp fordi hun var så livredd nåler - hun ble fort kurert, for å si det sånn. )
solkrem Skrevet 8. juli 2009 #353 Skrevet 8. juli 2009 Takk, nå gruer jeg meg mindre til å donere blod skal melde meg på så snart jeg kommer til byen nær sykehuset igjen. Og tanken jeg sitter igjen med: hvorfor har jeg ikke gjort dette før?
Gjest Cipheria Skrevet 8. juli 2009 #354 Skrevet 8. juli 2009 Eg gav blod då eg studerte i by. Men no er det vel ein 40min å køyre til nærmaste blodbank, så eg trur det blir litt vanskeleg då eg blir så slapp etterpå. Forresten, når eg seier "vanskeleg" så meina eg at eg muligvis må ta buss, og det er jo forferdeleg vanskeleg :gjeiper: Det blir jo litt utgifter av ein slik tur, er nok der skoen trykkjer verst. Tenkte kanskje eg skulle alliere meg med ei venninne eller noko sånt, må nesten sjå det an til hausten.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #355 Skrevet 22. november 2009 Noen her som er afereseblodgivere og kan fortelle hvordan det oppleves? Hvor ofte blir du innkalt? Og hvordan stiller jobben din seg til dette, er det greit å få fri til slike formål såpass ofte når det er så tidkrevende?
robotkalle Skrevet 22. november 2009 #356 Skrevet 22. november 2009 (endret) Hmm? :? Hva slags usaklig dritt er det da? Har du noen argumenter i det hele tatt å komme med? Og sett at jeg var et egoistisk rasshøl, hvorfor skulle jeg ikke klare å gjøre folk friske? Selv om du gjerne vil ha en snill bestefar med stetoskop som hører på deg og alt pisset du kommer med, så betyr ikke det at jeg må være på den måten for å kunne diagnostisere og behandle hudsykdommer? Innlegget er endret. Reglene. ~Sissan, mod. Gjett hvem det var, a! Good ole dayz. Endret 22. november 2009 av robotkalle
Virvel Skrevet 23. november 2009 #357 Skrevet 23. november 2009 Noen her som er afereseblodgivere og kan fortelle hvordan det oppleves? Hvor ofte blir du innkalt? Og hvordan stiller jobben din seg til dette, er det greit å få fri til slike formål såpass ofte når det er så tidkrevende? Du kan gi plasma eller trombocytter så ofte som hver måned, men aferese utføres (i hvert fall i Oslo) på faste tidspunkt, så det kan være litt vrient å få en time som passer deg. Min arbeidsgiver er ikke så innmari positiv til dette, derfor går jeg ikke på langt nær så ofte som jeg kunne ha gjort. Det er også litt andre krav til aferesegivere, blant annet må du veie over 60 kg, og du må ha gitt blod et visst antall ganger først. Selve prosessen tar en times tid, og du kan oppleve noe ubehag i form av nummenhet og prikking, særlig i lepper og fingre. Dette kan motvirkes ved å tygge kalsiumtabletter underveis. Jeg blir ofte litt kvalm etterpå, men det går fort over.
Gjest Skrevet 23. november 2009 #358 Skrevet 23. november 2009 Ga blod for en del år siden, men nå får jeg ikke lov lengre. Pierca tunga, så jeg er en av de uønskede plutselig :D
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 23. november 2009 #359 Skrevet 23. november 2009 Ga blod for en del år siden, men nå får jeg ikke lov lengre. Pierca tunga, så jeg er en av de uønskede plutselig :D Du kan gi, men må gjennom en karantenetid. Tror den er på 12 mnd. Det er karantenetid for ulike ting, som f.eks. sykdommer, bytte av seksualpartnere, piercing og tatovering. Årsaken er å forhindre uønsket smitte, og gjøre sjansen for det så liten som mulig.
Gjest Skrevet 23. november 2009 #360 Skrevet 23. november 2009 Hmm.. Det må være nytt i så tilfelle. Jeg er klar over karantenetid, men ved piercing i slimhinner så kan du ikke gi i det hele tatt inntil du har tatt den ut igjen, og så gått igjennom karantenetid. Ettersom det visstnok er konstant risiko for infeksjoner når det er piercing i en slimhinne, eller no sånt..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå