Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dytter på denne! Kan ikke gi selv dersverre, men oppfordrer alle jeg kjenner til å gi. Mange blodbanker som mangler blodgivere.

Meld dere som blodgiver:)

edit: skriveleif

Jeg prøvde å melde meg som blodgiver for 4 år siden. Begge foreldrene mine gir, og jeg synes det er en god ting å gjøre.

Men problemet da var at jeg hadde for lavt blodtrykk (mener jeg å huske), + at jeg veide for lite (men veide jo over 50 kg!). Så de sa at jeg måtte komme igjen om noen år..

Er det noen vits for meg å prøve igjen nå? Tror jeg fremdeles veier det samme nå som den gang (rundt 52-53 kg), og blodtrykket har sikkert ikke forandret seg.

Men jeg er jo 4 år eldre..

Jeg vil jo gi blod!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vektgrensa er 50 kilo. Blodtrykket ditt kan ha forandret seg, hvem vet? Særlig om du ikke er helt sikker på om det var blodtrykket heller (?)

Prøv?

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Fikk to brett jerntabletter etter timen, hvor mange av disse skal man ta hver dag? Husker ikke hva de sa. :) En til to kanskje?

Endret av Ambivalent
Skrevet

Kanskje litt dumt spørsmål; men kan man gi blod mens man går på antidepressiva? Jeg har nå akkurat bikka over 50 kg og har veldig lyst til å begynne å gi blod:)

Skrevet
Fikk to brett jerntabletter etter timen, hvor mange av disse skal man ta hver dag? Husker ikke hva de sa. :) En til to kanskje?

Det skal da følge et pakningsvedlegg med jernpillene du fikk. Jeg vet ikke hvilken type du har fått, men begge de variantene jeg har fått er i alle fall en for dagen, gjerne på kvelden og ikke i forbindelse med mat.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Jeg var aktiv blodgiver i en del år man så giftet jeg med en dame fra Sør-Afrika og demed så ble jeg utestengt fra å gi blod på livstid virker det ut som :tristbla: Jeg var nettopp på ferie i Kambodsja og der gikk jeg forbi et barnesykehus og det sto klart og tydelig at de trengte blodgivere. Så jeg gikk inn og de tok gladelig imot meg og jeg fikk endelig donert litt blod igjen....dog kun 300 ml ettersom de tar doser beregnet utfra lokalbefolkningen som generelt har litt mindre kropper enn vestlige. Så husk...det er også mulig å donere litt blod mens man er på ferie :-)

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hmm? :? Hva slags usaklig dritt er det da? Har du noen argumenter i det hele tatt å komme med? Og sett at jeg var et egoistisk rasshøl, hvorfor skulle jeg ikke klare å gjøre folk friske? Selv om du gjerne vil ha en snill bestefar med stetoskop som hører på deg og alt pisset du kommer med, så betyr ikke det at jeg må være på den måten for å kunne diagnostisere og behandle hudsykdommer?

Innlegget er endret. Reglene. ~Sissan, mod.

wow, du virker som en ordentlig kjernekar!

Skrevet

Kanskje litt usaklig å dra frem en krangel fra 2006, gjest? :klø:

Men bra tråden blir hentet frem! Hiver meg på oppfordringene om å gi blod!

Har selv bare gitt en gang, og har så høy blodprosent og jernlager at jeg får beskjed om at det er bare sundt for meg å gi :)

Skrevet (endret)

Jeg skulle gjerne gitt blod, men jeg får ikke lov :(

Jeg snakket med et damemenneske på sykehuset og fortalte at jeg ville gi blod i Oslo for mange år siden, og hun var skikkelig uhøflig. Kunnskapsløs var hun også. Jeg er jammen glad at flertallet oppfører seg bedre enn henne.

Endret av Nimorna
Skrevet

Jeg har kjempelyst til å gi blod, men er redd for å bli skikkelig slapp i ettertid, og å besvime :P

Jeg er en av dem som blir svimmel og besvimer når jeg ser blod. Er det mulig å ikke få sett hva som foregår, så jeg slipper å være redd for det?

Skrevet

Om du snakker med dem og forklarer problemet, går det nok bra :)

Går det greit om du bare ser i en annen retning, tror du? Du kunne avlede oppmerksomheten på en måte, enten høre på musikk eller snakke med dem mens de tapper?

Håper du finner en løsning :)

Skrevet
Jeg har kjempelyst til å gi blod, men er redd for å bli skikkelig slapp i ettertid, og å besvime :P

Jeg er en av dem som blir svimmel og besvimer når jeg ser blod. Er det mulig å ikke få sett hva som foregår, så jeg slipper å være redd for det?

Mens tappingen pågår ligger du i en stol med beina høyt, og du får også beskjed om å bli liggende en liten stund etter at du er ferdig slik at du ikke faller og slår deg om du brått skulle bli dårlig. Selve blodposen ligger på en vippe under deg, og du ser den ikke hvis du ikke vil. :) Si fra om at du lett blir uvel, så vil den som tapper sitte ved siden av deg hele tiden og passe på. Om det blir for ille kan de selvsagt avbryte hele greia.

All ære til de som blir blodgivere selv om de synes det er skummelt! Kanskje du til og med blir kvitt skrekken etter hvert? (Moren min meldte seg som blodgiver nettopp fordi hun var så livredd nåler - hun ble fort kurert, for å si det sånn. :ler: )

Skrevet

Takk, nå gruer jeg meg mindre til å donere blod :) skal melde meg på så snart jeg kommer til byen nær sykehuset igjen.

Og tanken jeg sitter igjen med: hvorfor har jeg ikke gjort dette før?

Gjest Cipheria
Skrevet

Eg gav blod då eg studerte i by. Men no er det vel ein 40min å køyre til nærmaste blodbank, så eg trur det blir litt vanskeleg då eg blir så slapp etterpå. Forresten, når eg seier "vanskeleg" så meina eg at eg muligvis må ta buss, og det er jo forferdeleg vanskeleg :gjeiper: Det blir jo litt utgifter av ein slik tur, er nok der skoen trykkjer verst. Tenkte kanskje eg skulle alliere meg med ei venninne eller noko sånt, må nesten sjå det an til hausten.

  • 4 måneder senere...
Skrevet

Noen her som er afereseblodgivere og kan fortelle hvordan det oppleves? Hvor ofte blir du innkalt? Og hvordan stiller jobben din seg til dette, er det greit å få fri til slike formål såpass ofte når det er så tidkrevende?

Skrevet (endret)
Hmm? :? Hva slags usaklig dritt er det da? Har du noen argumenter i det hele tatt å komme med? Og sett at jeg var et egoistisk rasshøl, hvorfor skulle jeg ikke klare å gjøre folk friske? Selv om du gjerne vil ha en snill bestefar med stetoskop som hører på deg og alt pisset du kommer med, så betyr ikke det at jeg må være på den måten for å kunne diagnostisere og behandle hudsykdommer?

Innlegget er endret. Reglene. ~Sissan, mod.

Gjett hvem det var, a! :ler: Good ole dayz.

Endret av robotkalle
Skrevet
Noen her som er afereseblodgivere og kan fortelle hvordan det oppleves? Hvor ofte blir du innkalt? Og hvordan stiller jobben din seg til dette, er det greit å få fri til slike formål såpass ofte når det er så tidkrevende?

Du kan gi plasma eller trombocytter så ofte som hver måned, men aferese utføres (i hvert fall i Oslo) på faste tidspunkt, så det kan være litt vrient å få en time som passer deg. Min arbeidsgiver er ikke så innmari positiv til dette, derfor går jeg ikke på langt nær så ofte som jeg kunne ha gjort. :sjenert:

Det er også litt andre krav til aferesegivere, blant annet må du veie over 60 kg, og du må ha gitt blod et visst antall ganger først. Selve prosessen tar en times tid, og du kan oppleve noe ubehag i form av nummenhet og prikking, særlig i lepper og fingre. Dette kan motvirkes ved å tygge kalsiumtabletter underveis. Jeg blir ofte litt kvalm etterpå, men det går fort over. :)

Skrevet

Ga blod for en del år siden, men nå får jeg ikke lov lengre. Pierca tunga, så jeg er en av de uønskede plutselig :D

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet
Ga blod for en del år siden, men nå får jeg ikke lov lengre. Pierca tunga, så jeg er en av de uønskede plutselig :D

Du kan gi, men må gjennom en karantenetid. Tror den er på 12 mnd. Det er karantenetid for ulike ting, som f.eks. sykdommer, bytte av seksualpartnere, piercing og tatovering. Årsaken er å forhindre uønsket smitte, og gjøre sjansen for det så liten som mulig.

Skrevet

Hmm.. Det må være nytt i så tilfelle. Jeg er klar over karantenetid, men ved piercing i slimhinner så kan du ikke gi i det hele tatt inntil du har tatt den ut igjen, og så gått igjennom karantenetid. Ettersom det visstnok er konstant risiko for infeksjoner når det er piercing i en slimhinne, eller no sånt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...