Gå til innhold

GI BLOD!


Arielle

Anbefalte innlegg

Gir blod selv, men ble en pause nå pga tatovering! Vurdere piercing, men det får vente til karantene tiden min er over så jeg bare mister en tapping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, nå har jeg meldt meg som blodgiver :)

Da får jeg kanskje kurert denne "tappe"-fobien for godt. Håper de aksepterer meg. Har ganske lav vekt, tidvis under 50, men jeg bare ER veldig liten. Er ikke undervektig på noen måte. Har piercing i nesa, men leste at det går bra i ved blodbanken i Oslo.

Glad jeg kom over denne tråden, det var det lille ekstra dyttet som skulle til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg meldt meg som blodgiver :)

Da får jeg kanskje kurert denne "tappe"-fobien for godt. Håper de aksepterer meg. Har ganske lav vekt, tidvis under 50, men jeg bare ER veldig liten. Er ikke undervektig på noen måte. Har piercing i nesa, men leste at det går bra i ved blodbanken i Oslo.

Glad jeg kom over denne tråden, det var det lille ekstra dyttet som skulle til :)

Det er det som er så bra med slike tråder :) Er veldig greit å bruker kg til noe så nyttig som dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve tappinge tar vel et sted mellom fem og ti minutter. Etterpå bør du ligge i ro fem til ti minutter.

Du kjenner ikke noe til tappingen, det er bare selve stikket du kjenner. Er i hvert fall min erfaring. Jeg har gitt blod i mange år.

5-10 min.? På Ullevål må man ligge i 20 min. etterpå.

Endret av Fraise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var blodgiver i 2 år, men måtte gi meg når jeg byttet partner. Får jo 6 måneders karantene om du bytter partner... :( skal melde meg inn så snart jeg kan igjen. Er tross alt 0 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-10 min.? På Ullevål må man ligge i 20 min. etterpå.

I Bergen (både Haukeland og blodbussen) må du sitte igjen en halvtime første gangen du gir blod, sånn just in case du skulle besvime eller bli dårlig. Men hvis du har gjort det flere ganger kan du stikke så snart sprøyten er ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter måtte jeg sitte! Og det var første gangen. Fikk beskjed om at neste måtte jeg bare sitte ti, med mindre jeg hadde vært i karantene, da var det tilbake til 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stolt blodgiver og oppfordrer alle til å gjøre det samme! Var litt skummelt første gangen, min far besvimte etterpå begge gangene han ga blod (lavt blodtrykk), så jeg var også redd for å bli uvel. Men det gikk helt fint :) Jeg fikk sitte så lenge jeg følte for etterpå, og de pratet med meg og hentet brus og lefse til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sittet lengere enn 5 min etter nåla er ute.

Noen ganger kjenner jeg presset fra nåla som ligger inne, andre ganger ikke. Men det er fort gjort og minimalt med ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel kanskje an på hvordan du selv føler deg. Jeg har gitt blod 3-4 ganger, og de har alltid (bortsett fra første gang, da måtte jeg ligge i noen minutter) sagt at jeg kjenner best selv. Hvis jeg følte meg bra, så skulle de ikke tvinge meg til å ligge i 10 minutter. Men det kan jo være greit å ligge eller sitte litt og drikke noe etterpå, så man får henta seg inn igjen.

En halv liter er ikke mye i forhold til det vi har i kroppen, men enkelte kan vel bli litt svimmel av det :)

Liker de små gavene man kan plukke med seg, men jeg gir blod fordi det er folk som trenger det. Dessuten får man jo en gratis helsesjekk både på forhånd, og hver gang man gir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker de små gavene man kan plukke med seg, men jeg gir blod fordi det er folk som trenger det. Dessuten får man jo en gratis helsesjekk både på forhånd, og hver gang man gir :)

Vel og merke er det ikke en full helsesjekk, de sjekker bare noen få punkter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempekoslig å gi blod! Her i Tromsø får man kjeks/kaffe/te/blader mens man venter på å komme inn, og inne får man ligge i gode stoler, lese aviser/blader, får frukt og juice! :-D Itillegg får man en gave når man går, enten det er kinobillett, mummikopp eller vinglass man ønsker seg :-) Hadde det ikke vært for at at jeg har jernmangel og er blodfattig selv for øyeblikket skulle jeg gjerne dratt på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og merke er det ikke en full helsesjekk, de sjekker bare noen få punkter ;)

Vet det ikke er en full helsesjekk, men man får da sjekket litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er blodgiver, og er oppført i benmargsregisteret.

På sykehuset hvor jeg er blodgiver er det ikke noen mulighet for å få en femtilapp som man evt kan gi til et veldedig formål, så jeg har begynt å samle på vinglass fra Iittalla i stedet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare stikke innom og oppfordre dere til å bli blodgivere :) ! Synes nesten dette burde vært en samfunnsplikt ;) . Vi kan jo tenke selv hvis vi selv eller noen av våre nærmeste havner i en ulykke eller får en blodsykdom eller blodkreft, hvor fortvilt vi hadde vært dersom deres liv ikke kunne reddes fordi det ikke er nok folk som gir blod. Det kan faktisk redde liv at DU gir blod. Ikke bare tenk at du skal overlate det til alle andre.

Vil også oppfordre til å lese boken om Bengt Eidem -blodig alvor. En enormt bra bok om å få livet i gave fordi èn person er villig til å gi beinmargen sin for at en vilt fremmed skal få leve. Det ble en inspirasjon for meg, og neste steg er å melde meg som beinmargsdonor :)

Be the change you want to see in the world :)

Åh,jeg skulle ønske det var blodbank nær meg,jeg har sjeldent blod - og gir gjerne :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare stikke innom og oppfordre dere til å bli blodgivere :) ! Synes nesten dette burde vært en samfunnsplikt ;) . Vi kan jo tenke selv hvis vi selv eller noen av våre nærmeste havner i en ulykke eller får en blodsykdom eller blodkreft, hvor fortvilt vi hadde vært dersom deres liv ikke kunne reddes fordi det ikke er nok folk som gir blod. Det kan faktisk redde liv at DU gir blod. Ikke bare tenk at du skal overlate det til alle andre.

Vil også oppfordre til å lese boken om Bengt Eidem -blodig alvor. En enormt bra bok om å få livet i gave fordi èn person er villig til å gi beinmargen sin for at en vilt fremmed skal få leve. Det ble en inspirasjon for meg, og neste steg er å melde meg som beinmargsdonor :)

Be the change you want to see in the world :)

Åh,jeg skulle ønske det var blodbank nær meg,jeg har sjeldent blod - og gir gjerne :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh,jeg skulle ønske det var blodbank nær meg,jeg har sjeldent blod - og gir gjerne :/

Jeg tror du kan få dekket reiseutgifter om du har lang vei. Vet ikke sikkert, men du kan gjerne kontakte den nærmeste blodbanken og høre hva som gjelder. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Med tanke på gårdsdagens hendelser, er det kanskje påtide å gi denne tråden et nytt skubb? Det tar litt tid å bli registrert som blodgiver og videre godkjent, så nye blodgivere kan neppe hjelpe til situasjonen slik den er akkurat nå. Men med flere registrerte, og aktive blodgivere kan det hende man er et skritt nærmere fra å få blodmangel ved et senere tidspunkt det er behov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har lenge vært blodgiver, men ikke gitt på to år pga jeg har tatt piercing i tungen.

Har fått innkallelse på mandag, men er usikker på om jeg fortsatt kan gi blod.

De aller fleste sier at folk med piercing i slimhinnene ikke kan gi, mens andre sier det er greit så lenge den har grodd.

Jeg fikk min 31. okt -09, og jeg har aldri hatt problemer med den.

Har heller ikke vært noen form for syk hverken før eller etter jeg fikk den.

Dette spørsmålet ble stilt av noen andre på lommelegen:

Hei.

Jeg er en jente som håper å få svar på dette siden jeg har vært en del å snakket med folk uten å få noe fornuftigt svar. Hvorfor kan ikke folk som har piercet seg i slimhinnen gi blod? Jeg har fått samme svaret over alt "fare for betennelse." Men det er jo ingen fare når piercingen er grodd. Jeg synst dette er en dårlig unnskyldning. Siden jeg har pratet med pierceren om dette,og han seier at det ikke er noe fare ved en piercing som er forlengst grodd. Kan du svare meg på hvorfor jeg ikke får gi blod?

Svaret fra lommelegen:

Hei!

Du kan gi blod.

Imidlertid må det gå en viss tid etter piercingen før du kan få gi blod. Dette er for at eventuelle infeksjoner du kan ha fått da du piercet deg skal bli synlige på blodprøver. Hvis du for eksempel skulle ha blitt smittet med hepatitt eller HIV som følge av en piercing kan du selvsagt ikke gi blod.

Dessuten vil personalet på blodbanken vurdere dine generelle blodprøver og helsetilstand før du aksepteres som blodgiver.

Vennlig hilsen Dr. Roar Pedersen, røntgenlege

Tror dere jeg kan gi? Har virkelig lyst til å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i Oslo, så kan du nok ikke gi. Der er det ikke lenge siden de endret regler til at ingen med piercing i slimhinnene, uansett hvor gammel den er, får gi. Har selv en i nesa og kan ikke gi igjen før jeg ev. tar den ut.

Trist - men jeg ser i grunnen fornuften i det. Ved å systematisk utelukke de gruppene som har en større sjanse for å ha infisert blod, gjør de blodoverføring langt tryggere, og ikke minst mer effektivt.

Ellers er dte bare å ringe dem i morgen og spørre, så slipper du en eventuell bomtur. De pleier å være veldig hjelpsomme og blide på telefonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...