Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet
Hmm.. Det må være nytt i så tilfelle. Jeg er klar over karantenetid, men ved piercing i slimhinner så kan du ikke gi i det hele tatt inntil du har tatt den ut igjen, og så gått igjennom karantenetid. Ettersom det visstnok er konstant risiko for infeksjoner når det er piercing i en slimhinne, eller no sånt..

I slimhinne er det nok andre regler ja.

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I dag fikk jeg gi blod for aller første gang :) var utrolig skeptisk tidligere (livredd?), siden jeg har en tendens til å bli svimmel når jeg ser blod.

Holdt på å besvime da jeg tok blodprøve. Tror det var fordi jeg var så redd for å besvime at jeg ikke klarte å tenke på noe annet, for jeg så jo ikke så mye av hva som foregikk. Dette igjen førte til at jeg ble enda mer nervøs før tapping, siden det samme kanskje skulle skje da også.

Men det var absolutt ikke noe problem. Det var jo verken vondt eller skummelt, så nå har blodbanken fått seg enda en fast blodgiver :D

Endret av solkrem
Skrevet

Skal starte opp igjen når karantenetiden min er over, men tror jeg skal stikke oppom sykehuset tidligere, siden jeg har tatt de nødvendige testene. Har også planer om å gi benmarg også.

Skrevet
Har også planer om å gi benmarg også.

Du får ikke gi benmarg på samme måte som du gir blod, men du kan be om å bli registrert som benmargsdonor. Sannsynligheten for at det noensinne vil bli bruk for deg er ikke så stor, men hvis det skulle skje blir du kontaktet. :) Det er heller ikke alle som er egnet som benmargsdonorer, selv om de er blodgivere. Men jeg oppfordrer selvsagt alle blodgivere til å registrere seg, jo flere potensielle donorer, jo større sannsynlighet er det for å finne en match til de som trenger det!

Skrevet

Fullstendig klar over det at det ikke er det samme, men har uansett lyst til å bli benmargsdonor, selv om jeg kanskje aldri blir innkalt. Er jo greit at jeg er der og vil gi litt da.

  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Lenge siden det har vært noen aktivitet på denne tråden, men jeg vil meddele at jeg ble blodgiver for et par uker siden (ja, jeg er stolt av at jeg turte å ta skrittet) - og i dag fikk jeg brosyre i posten - venter spent på medisinundersøkelsen. Det er litt skummelt, men tanken på at jeg gjør noe andre kan ha stor nytte av, gir meg et smil om munnen.

Jeg har lenge ønsket å være blodgiver, men jeg har alltid besvimt av å ta blod - etter å bli stukket utallige ganger på sykehus, er jeg nå immun. Håper jeg får gi blod snart! :)

Endret av ninuska_
  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Må man veie seg på undersøkelsen? Hva får man spørsmål om etc? Kan man gi blod selv om man røyker..?

Gjest Niema
Skrevet

Vurderer også å bli blodgiver, men sliter med sprøyter og blod jeg også, men klarer dere andre det skal nok jeg klare det også :)

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg vil gjerne gi blod, men kan ikke da jeg har gjort noe som "banner" meg på livstid.

Har forøvrig AB+, så er ikke så nødvendig med blodet mitt. Men hadde gitt dersom jeg kunne (men det ville blitt når jeg var lei tungepiercingen min, hadde ikke fjernet den for å gi blod)

Skrevet

Jeg vil jeg vil!

Jeg meldte meg, ble godkjent og nåla var stukket inn for første tapping! Men det gikk alt for sent... Den beste blodåra min var for tynn. Så jeg får ikke lov å gi blod! Veldig festlig...

Skrevet

Jeg meldte meg som blodgiver og trodde det skulle gå greit å bli godtatt, men ble avvist på grunn av allergi. Før jeg meldte meg hadde jeg fått målt blodprosent og jernlagre som begge var høye. Jeg ble derfor anbefalt at jeg burde melde meg som blodgiver, men dessverre gikk det ikke likevel.

  • 3 uker senere...
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har gitt blod for første gang i dag!

Merket det imidlertid godt da jeg skulle gå til trikken etterpå, gikk i mitt sedvanlige høye tempo og holdt på å besvime. Fikk heldigvis et sete på trikken da, og fikk satt meg med hodet lavt (veldig morsomt på en rushfull trikk :gjeipe:). Gikk heldigvis over, men har aldri vært så nære på å besvime i hele mitt liv. Så nå skal resten av dagen tilbringes på sofaen med vann ved siden av meg, og hva jeg nå enn skulle få lyst på av mat.. Greit å kunne gjøre det iblandt med god samvittighet også da :fnise:

Selve blodgivninga gikk imidlertid helt fint. De som jobber der har tydeligvis stukket et par ganger før, så jeg kjente ingenting ;)

Skrevet

Jeg meldte meg som blodgiver og trodde det skulle gå greit å bli godtatt, men ble avvist på grunn av allergi. Før jeg meldte meg hadde jeg fått målt blodprosent og jernlagre som begge var høye. Jeg ble derfor anbefalt at jeg burde melde meg som blodgiver, men dessverre gikk det ikke likevel.

Nå har ikke jeg lest hele tråden, så mulig det har blitt nevnt før, men kan man virkelig ikke gi blod når man har allergi? Eller hadde du noen spesiell form for allergi?

Kan ikke gi blod nå av andre grunner, men greit å vite til senere en gang, da jeg har en del allergier. Kan godt tenke meg å gi blod!

Skrevet

Jeg har enda ikke fått svar om jeg er godtatt som blodgiver, og det har gått snart to måneder siden jeg var inne til sjekk. Tar det virkelig så lang tid? :vetikke:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

For min del tok det ikke så lang tid, kanskje lurt å ringe og høre :)

Gjest mari kontrari
Skrevet

Noen som vet om man får problemer med å få gi blod om man:

- ble født i USA og har bodd der deler av barndommen

- "tilstår" å ha røykt hasj et par ganger i tidligere år

- har hatt en one night stand eller to for flere år siden

- har hatt fransk kjæreste i et år (men det er over tre år siden)

- har bodd i Egypt i et halvt år og hatt kjæreste der

(oppsummering av både egne og en venns "bekymringer") :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Må man veie seg på undersøkelsen? Hva får man spørsmål om etc? Kan man gi blod selv om man røyker..?

Nei du blir ikke veid, så lenge man veier over 50 kg er de fornøyde. Du kan røyke, men bør ikke røyke ett par timer før tapping.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden, så mulig det har blitt nevnt før, men kan man virkelig ikke gi blod når man har allergi? Eller hadde du noen spesiell form for allergi?

Kan ikke gi blod nå av andre grunner, men greit å vite til senere en gang, da jeg har en del allergier. Kan godt tenke meg å gi blod!

http://www.blodbanken-oslo.no/blodgivning/ikke.html

Personer med alvorlige allergiske sykdommer kan ikke gi blod. Har du hatt en alvorlig allergisk reaksjon i forbindelse med medisinbruk eller matinntak, ta kontakt med blodbanken slik at vi kan vurdere alvorlighetsgraden av reaksjonen.

Du kan altså gi blod med allergi, men det vurderes fra tilfelle til tilfelle.

Skrevet

http://www.blodbanken-oslo.no/blodgivning/ikke.html

Personer med alvorlige allergiske sykdommer kan ikke gi blod. Har du hatt en alvorlig allergisk reaksjon i forbindelse med medisinbruk eller matinntak, ta kontakt med blodbanken slik at vi kan vurdere alvorlighetsgraden av reaksjonen.

Du kan altså gi blod med allergi, men det vurderes fra tilfelle til tilfelle.

Takk for link! Sjekket ut litt og har penicillinallergi, så da er blodgiving uaktelt i mitt tilfelle uansett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om man får problemer med å få gi blod om man:

- ble født i USA og har bodd der deler av barndommen

- "tilstår" å ha røykt hasj et par ganger i tidligere år

- har hatt en one night stand eller to for flere år siden

- har hatt fransk kjæreste i et år (men det er over tre år siden)

- har bodd i Egypt i et halvt år og hatt kjæreste der

(oppsummering av både egne og en venns "bekymringer") :)

Født/bodd i USA går fint.

Røykt hasj går greit, det er narkotika tatt med sprøyte som er grunn til å nektes.

One night stand så lenge siden er også greit, det er karantene på 6 mnd når man skifter partner.

Fransk kjæreste er greit

Så lenge det er under 5 år du har bodd i Egypt går det også greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...