Malama Skrevet 3. april 2007 #261 Skrevet 3. april 2007 Ja, den der synes jeg er rar, spesielt når det er snakk om for mange år siden. Et års karantene burde da holde etter sex med en homofil, når det holder for andre ting? De HAR jo lettet litt på reglene om dette med hvilke land man ikke kan være fra, det var mye strengere før, men det er likevel rart, ettersom en "gjennomtestet" afrikaner vel er like trygg som en gjennomtestet nordmann?
Daria Skrevet 3. april 2007 #262 Skrevet 3. april 2007 min kone var også blodgiver forresten i Sør-Afrika så det virker litt merkelig at vi ikke skal få lov til å gi blod her. ← Indere som er blodgivere er bra nok i India, men ikke her, og det stusser jeg litt over må jeg si. ← Nå har ikke jeg medisinsk utdannelse, så det er godt mulig jeg er helt på jordet her, men kan ikke det ha noe med å gjøre at man er vant til forskjellige bakteriefloraer o.l.? Litt på samme måte som at vi ofte når vi er på reise unngår mat som er helt ufarlig for lokalbefolkningen? *gjetter og synser vilt*
Zelena Skrevet 3. april 2007 #263 Skrevet 3. april 2007 Jeg og mannen min har meldt oss som blodgivere i dag
IsaCathrine Skrevet 5. april 2007 #265 Skrevet 5. april 2007 1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn. 3. Prostituerte og tidligere prostituerte. 4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe Hvorfor kan ikke disse bli blodgivere? Kan ikke gi selv fordi jeg veier under 50 kilo. Dessuten har/er på grensen til å ha jernmangel, og vet ikke om det er så smart da.. Da de andre i klassen skulle få vaksine på ungdomsskolen, og jeg selv visste at jeg ikke skulle få det, ble jeg skikkelig skjelven, svimmel ol. Så tror at noe sånt ikke hadde fungert for meg! Selv om det kanskje hadde vært god trening på akkurat det. Regner med man får god oppfølging mens man er på sykehuset.
Gjest Lane Skrevet 5. april 2007 #266 Skrevet 5. april 2007 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men det er faktisk nødvendig at det er så strengt, selv om det kan oppfattes som diskriminerende. Det finnes sykdommer i blodet som ikke er merkbare eller målbare før etter ti år, men som er dødelige for dem som får det. Syns det er bra at det er strengt, slik at man ikke trenger å være redd for å motta blod dersom det er nødvendig!
Lily Skrevet 30. april 2007 #267 Skrevet 30. april 2007 Idag ga jeg blod for første gang Det gikk kjempefint, hverken vondt eller ekkelt. Ble littegranne svimmel, men utover det merka jeg ingenting. Nå slipper jeg å være nervøs for neste gang
Grønt blad Skrevet 30. april 2007 #268 Skrevet 30. april 2007 Idag ga jeg blod for første gang Det gikk kjempefint, hverken vondt eller ekkelt. Ble littegranne svimmel, men utover det merka jeg ingenting. Nå slipper jeg å være nervøs for neste gang ← Så flott at det gikk bra! Og det kommer til å gå enda bedre etter hvert også I starten ble jeg veldig dårlig da jeg gav blod, men etter en to tre fire ganger ble det veldig mye bedre
Mediocre Skrevet 30. mai 2007 #269 Skrevet 30. mai 2007 Dytter denne opp igjen med følgende gladmelding : Skal gi blod første gang tirsdag!
Grønt blad Skrevet 30. mai 2007 #270 Skrevet 30. mai 2007 Dytter denne opp igjen med følgende gladmelding : Skal gi blod første gang tirsdag! Så flott! Lykke til!
Lottelise Skrevet 30. mai 2007 #271 Skrevet 30. mai 2007 Det er feil -jeg har piercing i nesen og har vært blodgiver i flere år. Men det kan nok være som Titti sier, at man må vente en stund etter at den er tatt. En venninne av meg fikk ikke bli blodgiver, fordi hun hadde hull i nesa. Hadde hatt det i flere år, men fikk beskjed om at "nesedobben" måtte ut, dersom hun skulle gi blod.. Hun ble skikkelig skuffa, men gav opp blodgivingen i stedet for å la hullet i nesen gro. Virker som om de har ulike regler da rundt forbi... rart... Dette var ved sykehuset i Stavanger
Gjest Frk. Grønn Skrevet 17. juli 2007 #272 Skrevet 17. juli 2007 I går ga jeg blod for tredje gang Har det kommet til noen flere blodgivere i det siste?
Bokormen Skrevet 17. juli 2007 #273 Skrevet 17. juli 2007 Er ikke ny blodgiver, men er ny her :D har gitt blod i snart 6 år, siden jeg begynte å studere i Oslo som 19åring. Hadde aldri tatt blodprøver før vi tok av hverandre på studiet, og var så overrasket over hvor greit dette var, så gikk rett og meldte meg som blodgiver :D Har vært noen ganger jeg ikke har fått lov å gi pga for lavt hemoglobinnivå, men har vel gitt tilsammen 15 ganger nå tror jeg (Og samboeren har gitt i 10 år, forresten )
Miel Skrevet 17. juli 2007 #274 Skrevet 17. juli 2007 Fint at denne blir dyttet opp igjen med jevne mellomrom! Jeg har vært blodgiver siden jeg ble gammel nok, og det siste året har jeg også gitt blodplater. Aferese tar litt tid (gjerne en drøy time for min del, men da får de som oftest to enheter med plater), og det kan være litt ubehagelig, men snakk om oppvartning fra personalet, da! Veldig god start på dagen. :-D
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #275 Skrevet 17. juli 2007 <span style='color:red'>1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn. 3. Prostituerte og tidligere prostituerte. 4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe </span> Hvorfor kan ikke disse bli blodgivere?Fordi risikoen for hivsmitte og smitte av kjønnssykdommer er noe større hos denne gruppen enn hos andre. Tar f.eks. et visste antall uker før man kan få resultatene av en hiv-test. Dessuten har/er på grensen til å ha jernmangel, og vet ikke om det er så smart da..På grensen til å ha jernmangel? Hva betyr det? Lav jernprosent eller lavt jernlager? Når det gjelder å bli uvel av sprøyter, så er det psykisk. Flytt fokuset til de du kan hjelpe ved å gi blod, så blir et lite sprøytestikk ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #276 Skrevet 17. juli 2007 Sambo og jeg ga i dag. Dere som er friske bør absolutt gi blod. Greit nok at det tar noe tid, og greit nok at mange synes sprøytestikk kan være litt problematisk - men tenk om alle synes det den gangen dere kanskje trenger blod.
Ce'Nedra Skrevet 17. juli 2007 #277 Skrevet 17. juli 2007 Jeg har meldt meg som blodgiver. Var der for andre gang for ikke så lenge siden. Det gikk kjempefint! De var så flinke til å stikke. Folk pleier å slite med å finne mine årer, men de i blodbanken fant med en gang, og det gjorde ikke vondt i det hele tatt! Og jeg pleier å være litt pysete... Har blodtype AB Rh minus og er universalgiver, skal kanskje begynne å gi plasma etter hvert.
Gjest Frk. Grønn Skrevet 17. juli 2007 #278 Skrevet 17. juli 2007 Sambo og jeg ga i dag. Dere som er friske bør absolutt gi blod. Greit nok at det tar noe tid, og greit nok at mange synes sprøytestikk kan være litt problematisk - men tenk om alle synes det den gangen dere kanskje trenger blod. Det tar jo egentlig ikke så mye tid da, med mindre man må reise lant for å komme til nærmeste blodbank. Tappingen tar 10-12 minutter, så sitter man og hviler i 10-12 minutter og så er man ferdig
Orestes Skrevet 17. juli 2007 #279 Skrevet 17. juli 2007 Jeg har meldt meg som blodgiver. Var der for andre gang for ikke så lenge siden. Det gikk kjempefint! De var så flinke til å stikke. Folk pleier å slite med å finne mine årer, men de i blodbanken fant med en gang, og det gjorde ikke vondt i det hele tatt! Og jeg pleier å være litt pysete... Har blodtype AB Rh minus og er universalgiver, skal kanskje begynne å gi plasma etter hvert. Du er bare universalgiver av plasma da, ikke blod. 0 er universalgiver av blod, men ikke plasma. Har selv AB og har gitt endel plasma, men nå blir det detsverre ikke mer fra mine årer så lenge reglene er som de er.
Gjest Camelia Skrevet 17. juli 2007 #280 Skrevet 17. juli 2007 Min mann, unnskyld, eks-mann, fikk ikke gi blod for et halvt år siden fordi jeg hadde bodd i Sør-Amerika åtte-ni år tidligere. Selv skulle jeg gjerne gitt blod, men jeg blir dårlig bare av en uskyldig liten blodprøve på ett reagensglass... Kaldsvetter, blir kvalm, får tunellsyn - og blacker ut til slutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå