ynskje Skrevet 3. desember 2008 #321 Skrevet 3. desember 2008 Jeg meldte meg som blodgiver over internett for et år siden, men det var ikke så mye bruk for meg. Verken sykepleierne eller legen som var tilstede klarte ikke å få noe blod ut av meg da blodprøve skulle tas, og siden nålen som brukes ved blodgiving er tykkere enn nålene som brukes ved enkle blodprøver, fikk jeg beskjed om at det rett og slett ikke var noe vits i at de prøvde seg på det. Det eneste jeg endte opp med var to svære blåmerker nedover underarmene. Men hadde det ikke vært for litt nålproblemer hadde jeg nok vært blodgiver den dag i dag
Miel Skrevet 4. desember 2008 #322 Skrevet 4. desember 2008 jeg har 0 rhesus minus, og blir kalt inn 4 ganger i året fordi jeg er universalblodgiver. Tror andre blodtyper blir kalt inn 2-3 ganger i året. De vil jo i utgangspunktet ha alle typer blod, og gi folk riktig type blod, men rhesus minus er mer anvendelig i nødstilfeller, tror jeg... Man kan gi blod hver 3. måned, så man blir innkalt ca 4 ganger i året uansett. Det er riktig at O Rh- er såkalt "kriseblod" fordi de røde blodlegemene verken har A- eller B-antigener på overflaten, og derfor kan gis til alle, uavhengig av hva slags blodtypeantistoffer man har. Men det finnes også en rekke andre blodtypesystemer i tillegg til ABO og Rhesus (ca 30 totalt!), og dersom en pasient har uvanlige antistoffer i blodet må man også ta hensyn til dette når man skal finne en passende giver.
tomatsuppe Skrevet 4. desember 2008 #323 Skrevet 4. desember 2008 Man kan gi blod hver 3. måned, så man blir innkalt ca 4 ganger i året uansett. Det er riktig at O Rh- er såkalt "kriseblod" fordi de røde blodlegemene verken har A- eller B-antigener på overflaten, og derfor kan gis til alle, uavhengig av hva slags blodtypeantistoffer man har. Men det finnes også en rekke andre blodtypesystemer i tillegg til ABO og Rhesus (ca 30 totalt!), og dersom en pasient har uvanlige antistoffer i blodet må man også ta hensyn til dette når man skal finne en passende giver. Informasjonen jeg har fått er ihvertfall at man kan gi blod maksimum 4 ganger i året, men at gjennomsnittlig gir en blodgiver blod 2,33 ganger i året. Men fordi jeg har 0 Rhesus minus så gir jeg maks ganger. Mulig de opplysningene ikke er oppdaterte...
KnockedUp Skrevet 4. desember 2008 #324 Skrevet 4. desember 2008 Det er vel O+ som kan gies til alle?
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. desember 2008 #325 Skrevet 4. desember 2008 Jeg fikk ikke gi blod... Nye regler for folk med allergier. Jeg tror at blodet mitt egentlig er helt fint jeg, og det er så frustrerende å ikke få gi. Kanskje det kunne reddet liv!
Gjest Reka Skrevet 4. desember 2008 #326 Skrevet 4. desember 2008 Alle som gir blod skal bli innkalt automatisk 4 ganger i året
Dr_ag_on_86 Skrevet 4. desember 2008 #327 Skrevet 4. desember 2008 Jeg prøvde for noen måneder siden å sende en forespørsel om jeg kunne bli blodgiver selv om jeg går på ritalin, men har fortsatt ikke fått svar... Noen som vet om jeg kan være blodgiver?
Dr_ag_on_86 Skrevet 4. desember 2008 #328 Skrevet 4. desember 2008 nå har jeg meldt meg som blodgiver uansett.. får bare håpe de vil ha blodet mitt:)
Miel Skrevet 5. desember 2008 #329 Skrevet 5. desember 2008 Informasjonen jeg har fått er ihvertfall at man kan gi blod maksimum 4 ganger i året, men at gjennomsnittlig gir en blodgiver blod 2,33 ganger i året. Men fordi jeg har 0 Rhesus minus så gir jeg maks ganger. Mulig de opplysningene ikke er oppdaterte... At det totale snittet ikke er på akkurat fire ganger i året skyldes selvsagt sykdom og karantene av andre årsaker. Alle kalles inn fire ganger i året. Det er vel O+ som kan gies til alle? Nei. Rhesus positiv betyr at du har rhesusantigener på overflaten av erytrocyttene. For alle blodtypesystemer gjelder dette: Hvis en pasient som IKKE har det aktuelle antigenet på sine erytrocytter får tilført blod som HAR antigenet, vil vedkommende danne antistoffer mot disse erytrocyttene. Dette kan gi alvorlige transfusjonsreaksjoner. Derfor kan O Rh-, som verken har AB-antigener eller rhesusantigener, gis til alle, fordi de ikke vil føre til antistoffproduksjon. (Veldig enkelt forklart.)
Ambivalent Skrevet 17. februar 2009 #330 Skrevet 17. februar 2009 Da har jeg endelig blitt godkjent som blodgiver, og skal tappes onsdag om to uker. Dette er spennende. Er det en fordel å ta jerntilskudd i forkant av tappingen, eller er det ikke så nøye? Vet man skal ta i ukene etter.
Malama Skrevet 17. februar 2009 #331 Skrevet 17. februar 2009 Neida, ikke ta jern i forkant. Du skal aldri ta jern uten å ha fått beskjed om det fra helspersonell, det kan faktsik være farlig. På blodsentralen måler de jernlageret ditt, somregel en gang i året, det er betryggende. At du får med deg jern du skal ta ETTER tapping er fordi kroppen din da skal produsere en ny halvliter med blod ekstra, for å kompensere for det som ble tappet ut, det tærer på jernlageret, og du får derfor jern. Men i forkant skal jo ikke kroppen gjøre noe ekstra, og du har derfor ikke behiov for å ta jern av denne grunn.
Malama Skrevet 17. februar 2009 #332 Skrevet 17. februar 2009 At det totale snittet ikke er på akkurat fire ganger i året skyldes selvsagt sykdom og karantene av andre årsaker. Alle kalles inn fire ganger i året. Jeg er av dem som trekker ned snittet for tiden... Jeg er blodgiver, men ga sist blod i slutten av november 2007. Dette fordi jeg testet positivt kort tid etter, og som gravid, og nå ammende, får jeg ikke gi blod. Selv når jeg er altiv blodgiver trekker jeg ned snittet, for jeg får ikke innkalling mer enn da hver 4. måned jeg. Mulig det har noe å gjøre med min blodtype (B+) å gjøre, min mann får på dagen 3 mnd etter siste tapping. Min mann trekker også ned snittet, på vinteren får han nesten aldri gi, han er jo konstant småsnufsete (Litt problemer med nesen, en skjev skillevegg og sånn gjør ham ekstra småsnufsete) og kommer han inn der og er sånn, så sender de ham utigjen. Men de innkaller ham stadig vekk da, så en uke eller to etter han ble sendt hjem med litt snufsenese, har han ny time. Snufser fortsatt, men... han er jo ikke syk, så om han er heldig og har pusset nesen godt før han går, og ikke snufser mens han er der, så tapper de ham nok, for han er ikke syk altså. Men blir litt rennende i nesen når det er kaldt. Og det anser de som "syk nok".
inuz Skrevet 17. februar 2009 #333 Skrevet 17. februar 2009 (endret) Jeg har blodtype B+, og blir kalt inn på dagen 3 mnd etter siste tapping. Samme med samboeren. Selv om jeg har vel helt "ordinær" mengde blod for en kvinnelig blodgiver (13,5 sist), har jeg jernlager over normalen og streng beskjed om å unngå jern. Dette til tross for at jeg slet med lite jern som yngre. Dette tester de ved registrering, og gir jerntabletter til de som måtte trenge det. Endret 17. februar 2009 av inuz
Gjest kvinne24 Skrevet 17. februar 2009 #334 Skrevet 17. februar 2009 Jeg ville i grunnen bare si til dere som engang for flere år siden prøvde å bli blodgivere men fikk beskjed om at dere ikke kan bli det, bør prøve igjen. Jeg forsøkte nemlig for 4-5år siden og fikk da beskjed om at jeg ikke kunne bli da jeg brukte noen allergi tabletter. Meldte meg inn i gjen rett før jul 2008, og er nå blodgiver Da fikk jeg også beskjed om at mange av reglene som var da, var mye strengere enn det det er nå. Så om dere prøvde for flere år siden, ring å sjekk, det kan være dere går under kriteriene nå!
muesli Skrevet 25. februar 2009 #335 Skrevet 25. februar 2009 Var nettopp på sjukehuset for å melde meg som blodgiver... Men pga min penicillinallergi fekk eg ikkje lov Noko som er veldig synd, siden eg virkelig hadde lyst å hjelpe andre. Skulle også melde meg opp som beinmargsdonor. Nokon som veit om ein kan bli beinmargsdonor selv om ein ikkje kan vere blodgiver? Ellers så får eg nøye meg med å ha organdonorkort i lommeboko, noko eg oppfordrer alle til å skaffe seg. Fåes på legekontor og apotek!
Malama Skrevet 25. februar 2009 #336 Skrevet 25. februar 2009 Men husk at donorkort er absolutt null verd med mindre dine nærmeste pårørende er enig i ditt valg, det er nemlig de som bestemmer når dagen kommer. Derfor er det veldig, veldig viktig å ikke bare skaffe et slikt kort, men også snakke med dine pårørende, og dem du fører opp på kortet, og at de forstår og respekterer ditt valg.
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 25. februar 2009 #337 Skrevet 25. februar 2009 Jeg fikk ikke gi blod... Nye regler for folk med allergier. Jeg tror at blodet mitt egentlig er helt fint jeg, og det er så frustrerende å ikke få gi. Kanskje det kunne reddet liv! Har også allergi, men får gi blod enda. Årsaken til at vi med allergi kan bli nektet er fordi folk som får blodet vårt kan anafylaktisk sjokk (som kan gi hjertestans og død) dersom de spiser noe som f.eks. vi ikke tåler. En person som f.eks. får blod fra en med nøtteallergi, kan altså dø av å spise nøtter, selv om han selv ikke var allergisk for det før...
Gjest tynn Skrevet 25. februar 2009 #338 Skrevet 25. februar 2009 Jeg faar ikke gi blod fordi jeg veier for lite... Under 50 kg. Syns det er dumt.
sixx Skrevet 25. februar 2009 #339 Skrevet 25. februar 2009 De som får blodet vårt er veldig syke, noen har ikke en gang immunforsvar....derfor må de være veldig forsiktige. Jeg er stadig i karantene fra blodgiving fordi jeg reiser litt rundt omkring utenfor våre landegrenser. Nå er jeg egentlig i karantene et år, men de vil ta prøver av meg om fire måneder for å sjekke om det er trygt å tappe blod fra meg igjen. Godtar jeg ikke at de tar de prøvene....så må jeg gå ut året før jeg kan gi blod igjen. Dette fordi jeg kan ha raska med meg noen ukjente bakterier underveis. Til dere som er for lave/tynne....det er av hensyn til deres egen helbred at dere ikke får gi blod. De tapper 450 ml...og det vil bli en større påkjenning for dere små som ikke har så mye blod å ta av. Men alle andre: GI BLOD!!!!!!
Gjest hopeful Skrevet 25. februar 2009 #340 Skrevet 25. februar 2009 (endret) Dytter på denne! Kan ikke gi selv dersverre, men oppfordrer alle jeg kjenner til å gi. Mange blodbanker som mangler blodgivere. Meld dere som blodgiver:) edit: skriveleif Endret 25. februar 2009 av hopeful
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå