Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet om man får problemer med å få gi blod om man:

- ble født i USA og har bodd der deler av barndommen

- "tilstår" å ha røykt hasj et par ganger i tidligere år

- har hatt en one night stand eller to for flere år siden

- har hatt fransk kjæreste i et år (men det er over tre år siden)

- har bodd i Egypt i et halvt år og hatt kjæreste der

(oppsummering av både egne og en venns "bekymringer") :)

I spørreskjemaet jeg fylte ut, mener jeg det kun var Afrika det ble spurt om, både i forhold til seksuelle partnere og opphold der.

Det kan ikke ha røykt hasj på et år.

Det spørres om du har hatt ubeskyttet sex, men dersom du er klarert for kjønnsykdommer er det nok ingen fare med ons.

Tror kanskje skjemaet ligger ute, slik at du kan titte nærmere på spørsmålene selv :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet

Jeg melde meg nylig som blodgiver, og fikk svar etter noen dager. Der stod det at jeg blir innkalt til undersøkelse innen fire uker. Regner med litt lenger tid nå siden det er sommer. Så da er det endelig gjort, har gått og tenkt på det lenge. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge tenkt å melde meg som blodgiver. Men lurer på om det er noe vits akkurat nå, da akkurat har ny partner?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har lenge tenkt å melde meg som blodgiver. Men lurer på om det er noe vits akkurat nå, da akkurat har ny partner?

6 måneders karantenetid ved ny partner, så da er det sikkert like greit å vente :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg prøvde å bli blodgiver tidligere i sommer, men hadde for lite hemoglobin til å dele med andre. Nå leser jeg at Oslo mangler blod (særlig type 0-), så jeg oppfordrer alle som ikke vet at de er utelukket til å i det minste undersøke om de kan gi blod.

Det er en del informasjon her GiBlod.no. Blant annet skal det være mulig å finne spørreskjemaet et eller annet sted på siden. Blodbanken i Oslo har egen nettside her blodbanken

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg gi blod selv om jeg går på anti depressive?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ring og spør blodbanken, noen medisiner utelukker blodgivning andre ikke.

• 3 uker senere...
Skrevet

Nei du blir ikke veid, så lenge man veier over 50 kg er de fornøyde. Du kan røyke, men bør ikke røyke ett par timer før tapping.

Hvis du er i grenseland kan du bli veid, jo.

Selv om jeg oppga vekt (51 kg), insisterte de på å veie meg når jeg meldte meg som blodgiver. De har heldigvis ikke gjort det igjen senere.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg dytter denne tråden opp igjen jeg :) Jeg har nettopp meldt meg og sambo til blodgivning. Men vet ikke om vi kan. Han går på blodtrykksmedisin og jeg går på allergimedisin for støv og pollen og Cipralex.

Hvis det er Cipralexen som er gjør utslaget så vil jeg slutte på disse, da ting har bedret seg i det siste allikevel :)

Synes det er flott med tråder som dette. Jeg hadde bestemt meg på forfånd, men denne tråden har jo fått med mange nye blogivere. Og jeg er enig i det så mange her sier, at hvis man har muligheten så burde man virkelig gjøre det. Det koster så veldig lite, men kan redde liv :)

Skrevet (endret)

Du kan helt fint gi blod samtidig som du bruker Cipralex. Jeg bruker selv Escitalopram (tilsvarende Cipralex), jeg ringte til blodbanken for å spørre om jeg kunne gi blod samtidig som jeg bruker det og det sa de at det gikk helt fint :)

Endret av loppekasse
Skrevet

Du kan helt fint gi blod samtidig som du bruker Cipralex. Jeg bruker selv Escitalopram (tilsvarende Cipralex), jeg ringte til blodbanken for å spørre om jeg kunne gi blod samtidig som jeg bruker det og det sa de at det gikk helt fint :)

Å så bra! Nå ble jeg glad :) Har du gitt blod lenge?

Skrevet

Å så bra! Nå ble jeg glad :) Har du gitt blod lenge?

Jeg meldte meg som blodgiver i år, så jeg har kun gitt en gang :) Men jeg kommer nok til å fortsette så lenge de vil ha blodet mitt :)

Skrevet

Jeg har lyst å bli blodgiver, men jeg leste litt innpå en sånn blodgiverside at man ikke kan ha piercing i tunga? Er det virkelig sant? Og hvorfor?

Skrevet

Jeg ser ikke for meg at det skal være noe problem. Det eneste jeg vet er at det er en ventetid fra du tar hull/piercing til du kan gi blod.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst å bli blodgiver, men jeg leste litt innpå en sånn blodgiverside at man ikke kan ha piercing i tunga? Er det virkelig sant? Og hvorfor?

Det er sant men jeg vet ikke hvorfor. Datteren min hadde piercing i tunga og kunne ikke gi blod. Hun tok den ut og er nå blodgiver, noe hun veldig gjerne ville.

Både jeg og faren hennes har gitt blod i mange år så jeg tror hun var litt påvirket av oss.

Hvis du er villig til å gjøre det som skal til for å gi blod er det helt fantastisk, Benedicte. Behovet er stort. :) Hvilken blodtype har du?

Skrevet

Fin tråd :)

Jeg har lyst til å bli blodgiver, men jeg får bare helt mark ved tanken! Er ikke redd for sprøyter, men har fobi for tapping av blod. Jeg føler meg ordentlig uvel bare av å tenke på det.

Synes det er ekkelt å ta blodprøve. Ikke stikket, men det å sitte å bli tappet. Enda det bare tar noen sekunder.

Dere som gir blod, hvor lenge må dere ligge og "bli tappet"? Kjenner dere det?

AnonymBruker
Skrevet

Har lenge tenkt å bli blodgiver å har lest masse på sidene til giblod.no. Men der står det at man må ha vært "friskmeldt" fra spiseforstyrrelser i minimum 3 år før man får gi.

Gjelder dette selv om man har normalvekt? Tenker at utfra vekt bør det gå greit, men jeg har kansje større sjanse for å besvime enn normale helt friske folk. Og kan kansje bli et problem da man skal spise godt på forhånd... hva tror dere?`

Går på levaxin mot lavt stoffskifte. Er dette et problem?

Skrevet

Det er sant men jeg vet ikke hvorfor. Datteren min hadde piercing i tunga og kunne ikke gi blod. Hun tok den ut og er nå blodgiver, noe hun veldig gjerne ville.

Både jeg og faren hennes har gitt blod i mange år så jeg tror hun var litt påvirket av oss.

Hvis du er villig til å gjøre det som skal til for å gi blod er det helt fantastisk, Benedicte. Behovet er stort. :) Hvilken blodtype har du?

Aner ikke hvilken blodtype jeg har, så skal innrømme at en av grunnene til at jeg ønsker å gi blod er for å vite blodtypen min.

Men har virkelig ikke lyst å fjerne piercingen i tungen. Selvom å gi blod er mye viktigere enn en piercing har den liksom blitt en del av meg.

Skjønner ikke hvordan den kan ha noe innvirkning på blodet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som gir blod, hvor lenge må dere ligge og "bli tappet"? Kjenner dere det?

Selve tappinge tar vel et sted mellom fem og ti minutter. Etterpå bør du ligge i ro fem til ti minutter.

Du kjenner ikke noe til tappingen, det er bare selve stikket du kjenner. Er i hvert fall min erfaring. Jeg har gitt blod i mange år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...