Gå til innhold

GI BLOD!


Arielle

Anbefalte innlegg

Nå somjeg snart skal til intervju for å sjekke om jeg kan bli blodgiver er det mange tanker som har meldt seg, så jeg har sjekket litt rundt på nettet.

Jeg har blodtype B+ (ganske sikker), utifra det jeg har lest er det en ganske sjelden blodtype, kun 8% som har den i Norge.

Så da lurer jeg på om det egentlig er brukt for blodet mitt og evnt hvor ofte er det vanlig å gi blod når man har denne blodtypen?

Har jo lyst til å gi så mye som mulig når jeg først har bestemt meg for å bli blodgiver. Blir litt som et nederlag hvis jeg bare skal inn annethvert år eller noe sånt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan lesbiske gi blod da?

Det står menn, som har sex med menn. Men andre steder har jeg lest homofile, så jeg ble litt usikker nå gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå somjeg snart skal til intervju for å sjekke om jeg kan bli blodgiver er det mange tanker som har meldt seg, så jeg har sjekket litt rundt på nettet.

Jeg har blodtype B+ (ganske sikker), utifra det jeg har lest er det en ganske sjelden blodtype, kun 8% som har den i Norge.

Så da lurer jeg på om det egentlig er brukt for blodet mitt og evnt hvor ofte er det vanlig å gi blod når man har denne blodtypen?

Har jo lyst til å gi så mye som mulig når jeg først har bestemt meg for å bli blodgiver. Blir litt som et nederlag hvis jeg bare skal inn annethvert år eller noe sånt  :sjenert:

Hvis blodtypen din er sjelden er det enda viktigere at du gir blod. Tenk om alle med sjelden blodtype tror at det ikke er noen vits i å gi blod - hvem skal da gi dere blod hvis det trengs?

Er alt normalt gir man gjerne hvert kvartal, men har du lavt jernlager bør du gi sjeldnerer. Fint du vil gi blod. Du gir 450 ml pr gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blodtype B+ (ganske sikker), utifra det jeg har lest er det en ganske sjelden blodtype, kun 8% som har den i Norge.

Så da lurer jeg på om det egentlig er brukt for blodet mitt og evnt hvor ofte er det vanlig å gi blod når man har denne blodtypen?

Selvfølgelig har de brukt for blodet ditt. Dessuten kan du gi til de som har AB+ også. Det er vel ca 4% av befolkningen. Ikke så mange selvfølgelig, men de trenger jo blod som alle andre.

Vet ikke hvor ofte det er vanlig å bli kalt inn med B som blodtype. Selv har jeg A-, A er jo ganske vanlig selv om ikke - blod er det. Jeg ble kalt inn så fort jeg kunne ser jeg ga blod før, da måtte jeg faktisk begrense givningen litt fordi jeg fikk litt lite jern. Men nå har jeg flyttet til et mindre sted, og blir kalt inn sjeldnere. Er vel der et par ganger i året ca.

Lykke til på intervjuet. Husk det er en viktig "jobb", så bra at folk melder seg selv om de ikke har så vanlig blod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også B+, og opplever altså at jeg ikke kalles inn hver 3. måned, men når jeg etter drøyt 3 måneder pleier jeg gi beskjed (det står jo på kortet med uthevet skrift at amn alltid skal si ifra dersom det er gått over 3 måneder) og da får jeg en time ganske fort. Jeg regner med de ikke ville kalt meg inn om de ikke trengte meg, bare sagt at "vi trenger deg ikke helt enda"? Den gangen jeg glemte å si ifra (blodgiving var ikke det jeg tenkte på så kort tid etter dødsfall i familien) gikk det ca 4 måneder fra siste tapping til time kom i posten av seg selv.

Min forlovede som er A+ får time i postkassa ganske nøyaktig på dagen 3 måneder etter siste tapping (også må han alltid utsette den, for han pleier få i romjula, dagene midt i påska etc, sånn at han ofte ikke er hjemme... eller så måtte han utsette mye i vår fordi han var småforkjøla over en lengre periode)

Vi meldte oss samtidig, men pga en feil fikk jeg ikke innkalling til tapping etter prøvetaking, så jeg kom i gang et par måneder etter ham (jeg spurte jo tilslutt om det var en grunn til at jeg ikke skulle komme, siden han hadde vært) så han har tappet en gang mer enn meg, og tapper altså litt oftere enn meg (med mindre jeg begynner å "purre" FØR det er gått 3 måneder (og det gjør jeg ikke, men om ei uke er det 3 måneder igjen), og jeg ser ikke helt bort i fra at dette har å gjøre med at han har A+, en meget mye mer vanlig blodtype enn meg.

Men uansett trenger de blodgivere av alle blodtyper i blodbanken, så alle bør melde seg dersom de kan, uansett. Så justerer heller blodbanken dette med hvor ofte de kaller oss inn. (jeg fortsetter å si ifra, for det står det at jeg skal gjøre, og de står jo fritt til å si "takk for at du sier ifra, kan du komme om en måned?" om de vil :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forlovede som er A+ får time i postkassa ganske nøyaktig på dagen 3 måneder etter siste tapping...

og jeg ser ikke helt bort i fra at dette har å gjøre med at han har A+, en meget mye mer vanlig blodtype enn meg.

Men uansett trenger de blodgivere av alle blodtyper i blodbanken, så alle bør melde seg dersom de kan, uansett.

Mener det er ca 48% eller noe som har A, så det er nok ganske ettertraktet... De kan jo også gi blod til de som har AB og dekker jo da omtrent halvparten. Untatt de med - blod som meg da ;)

Men merket det før. Min mor og jeg var samme sted. Hun har 0- og ble ringt etter omtrent på dagen. Dette fordi de med 0 blod kan gi blod til alle andre blodtyper, så lenge det er - da i hennes tilfelle. Jeg derimot kunne jo ikke gi til de med B og de med 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk. Grønn

På lørdag kom brevet i postkassen, og jeg skal gi blod for første gang om 2 uker! Er veldig spent! Noe spesielt man må huske på første gangen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis og drikk godt før tapping. Og forsyn deg med drikke på blodbanken, og drikk.

De tar tross alt en halv liter veske ut av deg, så veskebalansen, drikk!

Selv synes jeg å oppdage at de gangen jeg slurver med å drikke godt før tapping så renner det litt sakte (og da piper maskinen og jeg må trykke på en skumgummisak) men om der er en direkte sammenheng vet jeg ikke. Blodbanken påpeker i alle fall at du skal spise og drikke godt før du kommer. Så det er nok lurt.

Men første gangen drakk jeg kjempemasse, var jo redd for å ha drukket for lite, og endte opp med å måtte på do.... og sitte stille i en haltime. Så derfor drakk jeg altså litt mindre neste gang da. Men sørg for å ha spist frokost/lunsj (avhengig av når du skal dit) ikke så veldig lenge før (evt ta en matbit mellom måltider om det passer dårelig i tid, drikk godt til maten, og drikk mens du tapper, så går det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis og drikk godt før tapping. Og forsyn deg med drikke på blodbanken, og drikk.

De tar tross alt en halv liter veske ut av deg, så veskebalansen, drikk!

Selv synes jeg å oppdage at de gangen jeg slurver med å drikke godt før tapping så renner det litt sakte (og da piper maskinen og jeg må trykke på en skumgummisak) men om der er en direkte sammenheng vet jeg ikke. Blodbanken påpeker i alle fall at du skal spise og drikke godt før du kommer. Så det er nok lurt.

Det er nok lurt å drikke masse uansett, men det som helt sikkert hjelper er å gå til Blodbanken! Få opp opp pulsen litt, da spruter blodet ut i tappemaskinen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt plasma før, men fikk problemer. Hvordan er det å gi blod i forhold til å gi plasma? Noen som har prøvd begge deler og som kan opplyse meg litt?

Det er noe helt annet! (Se mitt forrige innlegg om aferese, et par sider bakover. Ved en vanlig blodgiving får du ikke noe inn i kroppen igjen og vil derfor ikke oppleve det samme ubehaget som ved aferese. Men ettersom du mister en del blod ved tapping vil du kunne føle deg litt slapp eller svimmel umiddelbart etterpå, og spesielt for kvinner i fertil alder er det viktig å få i seg jern etterpå.)

Jeg har blodtype B+ (ganske sikker), utifra det jeg har lest er det en ganske sjelden blodtype, kun 8% som har den i Norge.

Så da lurer jeg på om det egentlig er brukt for blodet mitt og evnt hvor ofte er det vanlig å gi blod når man har denne blodtypen?

Hiver meg på de andre som alt har svart deg, det finnes ingen blodtyper det ikke er bruk for! Det finnes 27 andre blodtypesystemer i tillegg til ABO og Rhesus. Som regel tar man kun hensyn til disse to, samt et som kalles Kell, men noen mennesker kan ha dannet antistoffer mot andre blodtypeantigener og da må man selvsagt ta hensyn til disse også. ALT blod er derfor like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å drikke masse uansett, men det som helt sikkert hjelper er å gå til Blodbanken! Få opp opp pulsen litt, da spruter blodet ut i tappemaskinen  :)

Jeg går nesten alltid til blodbanken jeg, og med min elendige kondis får jeg lett opp pulsen... Jeg kommer somrgel til blodbanken svett (og det er litt dumt, papiet i stolen blir vått av meg..) fordi jeg altså går opp (a, mye OPP) til blodbanken. Men renner sakte gjør det sikkert halvparten av gangene likevel. Kanskje jeg bare har "treigt blod", hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har "vanlige dameårer", Malama, så har sikkert kanylen lett for å suge seg fast på innsiden av åreveggen.

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Grønn
Spis og drikk godt før tapping. Og forsyn deg med drikke på blodbanken, og drikk.

Bare vann, eller noe med litt sukker i? Ha hørt at det lønner seg med en sjokolade etterpå også? Vil ikke besvime på bussen hjem :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er å erstatte væsketapet, men det er egentlig det samme hva du drikker. Jeg for min del tisser så fælt når jeg drikker brus, så jeg foretrekker vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk hva du vil, jeg drikker vanlig til maten (jus somregel om jeg har tapping på ettermiddagen, for jeg drikker jus til lunsj) På blodbanken tar jeg brus, bra med sukker i det :)

Du besvimer neppe, men "sørg for å få sitteplass på bussen" fikk jeg beskjed om første gangen. Jeg tar ikke bussen uansett jeg da, gjorde ikke det da i alle fall, men besvime på vei hjem har aldri vært noe problm.

Jge blir lett svimmel når jeg reiser meg etter å ha sittet en stund, og holder meg derfor fast i nærmest dåråpning (ellr min forlvoede som kommer sturtende til når han ser jeg stopper og famler etter noe å holde i) mens verden blir helt gul et par sekunder. Dette er noe jeg opplever til vanlig også fra tid til annen, midelrtidig blodtrykksfall når jeg reiser meg, det skjer bare mer når jeg ahr gitt blod (naturlig nok)

Men alt i alt synes jeg blodgivingsdagn er en positiv dag jeg :) den gode samvittigheta, gratis brus og fri tilgang på aviser (og fri fra jobb) og all verdens gode grunn til å bare ligge på sofaen og slappe av på ettermiddagen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke noe annet før tapping enn jeg gjør ellers. Drikker ei flaske farris eller et glass vann mens de tapper.

Ikke blir jeg svimmel etterpå heller.

Hurra for deg som vil bli blodgiver!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg vært til intervju så nå har jeg fått dommen:

DE VIL IKKE HA BLODET MITT :sur:

Grunnen til det er at jeg er en del plaget med syre så jeg bruker Nexium 1-2 ganger i uken, derfor kan jeg ikke gi blod.

Hadde jeg bare brukt det et par-tre ganger i året så hadde de godtatt det.

Jeg som egentlig er redd for å gi blod er nå veldig skuffet og lei meg fordi jeg ikke kan gi, det er litt rart, men jeg var så innstilt på at jeg ville gi blod nå.

Men jeg fikk beskjed om at hvis jeg slutter å bruke Nexium så ofte så kan jeg kontakte de igjen, men det spørs om det går :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært til intervju så nå har jeg fått dommen:

DE VIL IKKE HA BLODET MITT  :sur:

Grunnen til det er at jeg er en del plaget med syre så jeg bruker Nexium 1-2 ganger i uken, derfor kan jeg ikke gi blod.

Hadde jeg bare brukt det et par-tre ganger i året så hadde de godtatt det.

Jeg som egentlig er redd for å gi blod er nå veldig skuffet og lei meg fordi jeg ikke kan gi, det er litt rart, men jeg var så innstilt på at jeg ville gi blod nå.

Men jeg fikk beskjed om at hvis jeg slutter å bruke Nexium så ofte så kan jeg kontakte de igjen, men det spørs om det går  :icon_frown:

Du kan fortsatt skaffe deg et donorkort..... Prøver å få med flest mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært til intervju så nå har jeg fått dommen:

DE VIL IKKE HA BLODET MITT  :sur:

Så synd, du som var så innstilt :tristbla:

Bedre lykke til neste gang :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd, du som var så innstilt  :tristbla:

Bedre lykke til neste gang :klem:

Ja, jeg var ordentlig innstilt på dette etter å ha lest tråden her, derfor ble jeg veldig trist da jeg alikevel ikke kan gi.

Jeg håper jeg kan gjøre det senere, skal snakke med legen min ang den spiserørsbetennelsen som jeg har. Kanskje det går ann å bli bra på en annen måte enn å bruke de tablettene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...