Gå til innhold

GI BLOD!


Arielle

Anbefalte innlegg

Jeg gir plasma, det er det de helst vil ha siden jeg har blodtype AB. (Er dermed "universal-giver" for plasma på samme måte som de med blodtype 0 er det for blod) I tillegg har jeg angivelig drømmeårer. :ler:

Setter pris på smågavene jeg kan plukke med meg når jeg går, sist valgte jeg en sammenleggbar pølsepinne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Virvel
Flott at folk vil være blodgivere, men for oss som har sprøyteskrekk og gruer oss i dagevis før vi skal ta en vanlig blodprøve, er det nok greiest at det ikke er en plikt.

:Nikke: Synes absolutt det er gyldig grunn for å la være. Klart det må være frivillig å gi blod, og man må respektere at noen ikke vil. Det å si nei fordi man er redd, eller fordi man av diverse grunner er i mot blodgiving, det synes jeg er helt ok. Men folk som ikke har satt seg inn i hva det innebærer, og som ikke har bedre argumenter enn "gidder ikke", de får null respekt fra meg. Det er ikke det at jeg på død og liv vil ha alle til å gi blod, det er holdningen jeg irriterer meg over. Tenk å bry seg så lite om andre. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært blodgiver i et års tid nå, og er registrert i benmargsdonorregisteret. Jeg synes det er flott at TS oppfordrer de som kan gi blod til å gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har gitt blod i mange år (han har vært universalgiver eller hva det heter). Nå får ikke han lov til å gi blod lenger, men jeg gir. Han overtalte meg til å bli blodgiver når vi ble sammen (sannheten er at han maste slik at jeg til slutt sa ja :ler: ). Så nå har jeg vært blodgiver i flere år.

Det er ofte mangel på blod hos blodbanken, så jeg syntes at alle som kan gi blod bør gi blod. Noen ganger har det vært så krise på sykehuset at de har ringt mannen min og fått han sendt til sykehuset i taxi. Da har det sikkert vært en pasient som ligger på operasjonsbordet...

Tenk om det var du som lå på operasjonsbordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Churg-Strauss

Jeg skal bli dermatolog, har ikke sprøyteskrekk og har blodtype null. Men jeg bare gidder ikke gi blod. Om jeg ligger på operasjonsbordet, så er det ingen som ser om jeg har gitt blod eller ikke. Hvorfor faen skal jeg gi blod? Hva har jeg igjen for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lyell
Mannen min har gitt blod i mange år (han har vært universalgiver eller hva det heter). Nå får ikke han lov til å gi blod lenger, men jeg gir. Han overtalte meg til å bli blodgiver når vi ble sammen (sannheten er at han maste slik at jeg til slutt sa ja :ler: ). Så nå har jeg vært blodgiver i flere år.

Det er ofte mangel på blod hos blodbanken, så jeg syntes at alle som kan gi blod bør gi blod. Noen ganger har det vært så krise på sykehuset at de har ringt mannen min og fått han sendt til sykehuset i taxi. Da har det sikkert vært en pasient som ligger på operasjonsbordet...

Tenk om det var du som lå på operasjonsbordet...

Da får de begynne å gi mer penger for det da kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg skal bli dermatolog, har ikke sprøyteskrekk og har blodtype null. Men jeg bare gidder ikke gi blod. Om jeg ligger på operasjonsbordet, så er det ingen som ser om jeg har gitt blod eller ikke. Hvorfor faen skal jeg gi blod? Hva har jeg igjen for det?

Hvis alle hadde hatt like egoistisk innstilling som deg, hadde folk dødd unødig. Det er tydelig at du ikke synes det er flaut å være ego.

(Hint: Du burde vært det. Fryktelig usjarmerende med din innstilling!) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady
Jeg skal bli dermatolog, har ikke sprøyteskrekk og har blodtype null. Men jeg bare gidder ikke gi blod. Om jeg ligger på operasjonsbordet, så er det ingen som ser om jeg har gitt blod eller ikke. Hvorfor faen skal jeg gi blod? Hva har jeg igjen for det?

Jaja, vi får jo håpe du mener det samme når noen du er glad i dør fordi det ikke var blod i blodbanken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Churg-Strauss
Jaja, vi får jo håpe du mener det samme når noen du er glad i dør fordi det ikke var blod i blodbanken ;)

Det vil alltid være noen nyttige idioter som gir blod selv om en ikke får skikkelig betalt for det. Skru opp prisen, så smelter isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være noen nyttige idioter som gir blod selv om en ikke får skikkelig betalt for det. Skru opp prisen, så smelter isen.

Og med den holdningen ser det ut til at du kommer til å bli en særdeles dyktig og ikke minst forståelsesfull lege. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Churg-Strauss

Hmm? :? Hva slags usaklig dritt er det da? Har du noen argumenter i det hele tatt å komme med? Og sett at jeg var et egoistisk rasshøl, hvorfor skulle jeg ikke klare å gjøre folk friske? Selv om du gjerne vil ha en snill bestefar med stetoskop som hører på deg og alt pisset du kommer med, så betyr ikke det at jeg må være på den måten for å kunne diagnostisere og behandle hudsykdommer?

Innlegget er endret. Reglene. ~Sissan, mod.

Endret av Sissan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes merkelig ut. For meg spurte de om jeg hadde og om hvor lenge siden det var jeg tokk den. For man må vente 1 år etter å ha tatt tattis.

Eller så kan det hende at hun har vært i malaria strøk?? for da tror jeg man måtte vente lengre på å kunne gi blod eller kunne ikke gi. Har glemt det  :forvirret:

Men sikkert noen som husker det.

Jeg som og hadde tenkt å ta en ny tattis. Men jeg skal heller vente til etter å ha gitt blod hvertfall en gang og se om det er noe jeg tørr gjøre igjen.

Hvis du tar tatovering i Norge får du karantene på ett år.

Vampyras søster hadde tatt tatovering i utlandet. Vet ikke om det er samme hvilket utland, men en venninne som fikk sin på en stillehavsøy er også utestengt for livet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm? :? Hva slags usaklig dritt er det da? Har du noen argumenter i det hele tatt å komme med? Og sett at jeg var et egoistisk rasshøl, hvorfor skulle jeg ikke klare å gjøre folk friske? Selv om du gjerne vil ha en snill bestefar med stetoskop som hører på deg og alt pisset du kommer med, så betyr ikke det at jeg må være på den måten for å kunne diagnostisere og behandle hudsykdommer?

Oi, så sinna vi ble. :ler: Et sånt temperament kan ikke en lege utøve i nærvær av sine pasienter, men det er vel lettere når en er anonym på nettet. ;)

En del av en leges hverdag er faktisk å lytte til pasientene. Om en lege ikke takler det så bør h*n revurdere stillingen sin. En lege som virker lite imøtekommende, distansert og uinteressert i pasientene sine bør belage seg på at færre og færre setter beina sine innenfor dørene hans eller hennes.

Dessuten har jeg ikke sagt noenting om at jeg vil ha en snill bestefar. Hvor i alle dager fikk du det i fra? :klø: Når sant skal sies går jeg sjelden til lege, og når jeg gjør det sørger jeg for å komme fort til poenget sånn at jobben til min lege blir lettest mulig. ;) Psykolog? Takk som byr, men jeg har det utmerket.

Endret av Sissan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal bli dermatolog, har ikke sprøyteskrekk og har blodtype null. Men jeg bare gidder ikke gi blod. Om jeg ligger på operasjonsbordet, så er det ingen som ser om jeg har gitt blod eller ikke. Hvorfor faen skal jeg gi blod? Hva har jeg igjen for det?

:roll:Jeg har ofte lurt på hvordan det er å ha null empati og KUN bry seg om seg selv.... og på toppen av alt er det et mysterium at slike velger å blir leger...

Og så til det jeg mente med at blodgiving burde være en samfunnsplikt, så mente jeg jo ikke at de som har sprøyteskrekk og ikke kan gi blod burde gjøre det, men at blodgiving hadde kommet mye mer på banen og at folk fikk et lite puff i rompa for å gi blod. Synes nesten det er litt egoistisk å ikke gjøre det når det ikke er noenting i veien for at man kan gjøre det. ;)

Og ang gaver: På St olavs i Trondeheim får man velge seg en gave etter at man har gitt blod, vi får ikke penger. De har mye sånn glass og glassgreier, paraplyer, kniver, t-skjorter +++ (verdi ca 50-70 kr tror jeg).Jeg synes det er innmari gøy å få en liten gave, men jeg ville gitt blod uansett, jeg visste ikke om det da jeg meldte meg som blodgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Churg-Strauss
Oi, så sinna vi ble. :ler: Et sånt temperament kan ikke en lege utøve i nærvær av sine pasienter, men det er vel lettere når en er anonym på nettet. ;)

En del av en leges hverdag er faktisk å lytte til pasientene. Om en lege ikke takler det så bør h*n revurdere stillingen sin. En lege som virker lite imøtekommende, distansert og uinteressert i pasientene sine bør belage seg på at færre og færre setter beina sine innenfor dørene hans eller hennes.

Dessuten har jeg ikke sagt noenting om at jeg vil ha en snill bestefar. Hvor i alle dager fikk du det i fra? :klø: Når sant skal sies går jeg sjelden til lege, og når jeg gjør det sørger jeg for å komme fort til poenget sånn at jobben til min lege blir lettest mulig. ;) Psykolog? Takk som byr, men jeg har det utmerket.

1. Pasientene har ikke mye valg, for jeg skal jobbe på sykehus.

2. Bestefarsbildet, fordi du ytrer de typiske klisjeene om hvordan en lege må være, og det samsvarer så veldig bra med en sånn neddopa, lite aggressiv eldre kvinne/mann uten kjønnsdrift.

3. Fint at du har det utmerket, jeg mente bare å påpeke at en psykolog/psykiater kan tilby det du etterspør, empati og evne til å lytte.

:roll:Jeg har ofte lurt på hvordan det er å ha null empati og KUN bry seg om seg selv.... og på toppen av alt er det et mysterium at slike velger å blir leger... 

Hvis du insinuerer at jeg har null empati, så driter du deg ut. Empati handler om å skjønne hvordan andre folk tenker og føler seg. Jeg skjønner det veldig godt, men jeg driter i å forholde meg til det. Det er en liten vesensforskjell der.

Dessuten må jeg da ikke være en drittsekk selv om jeg mener at det ikke er en selvfølge at en gir blod? Jeg hater sånne selvoppnevnte engler som dere her og sånne prektige fitter på studiet som mener at en har plikt til å gi blod. Hvis folk ikke stiller opp får dere skru opp prisen og heller finansiere det med mer skatt, eller innse at vi ikke har råd. En vesentlig del av helsesystemet er å innse at ressurser ikke er ubegrensede.

Når det gjelder hvorfor folk i sin alminnelighet velger å bli leger uten at de oppfyller dine snille stereotyper, så har det for min egen del å gjøre med at jeg ikke vil bli adm. direktør fordi jeg synes penger er kjedelig, matteprofessor er jeg nok ikke flink nok til å bli, men jeg vil ha en jobb som viser at jeg er god og smart. Status og lønn, enkelt og greit, men ikke bare lønn for da kunne jeg like godt vært heismontør. Hvorfor skal en ikke se på dette som legitime grunner? Ja, jeg gir ikke blod, og er ikke idealist. So what? Kan da være faglig flink for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady
Hvis du insinuerer at jeg har null empati, så driter du deg ut. Empati handler om å skjønne hvordan andre folk tenker og føler seg. Jeg skjønner det veldig godt, men jeg driter i å forholde meg til det. Det er en liten vesensforskjell der.

Ok, men som sagt, den dagen noen driter i å forholde seg til at de kan redde livet ditt eller livet til noen du er glad i med minimal innsats og null risiko for seg selv håper jeg du klarer å være empatisk da også.

Og nei, du trenger ikke svare for jeg vet at du ikke forstår det per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Nå nærmer det seg ettårsdagen siden Bengt Eidems benmargstransplantasjon, så jeg benytter sjansen til å dytte denne tråden litt lenger opp, og oppfordre alle som kan, om å bli blodgivere, og gjerne også benmargsgivere.

Endret av sushigirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...