Gjest Frk Åberg Skrevet 27. november 2006 #141 Skrevet 27. november 2006 Jeg har registrert meg som blod giver på GiBlod.no i dag. Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før jeg blir kontaktet og hvor lang tid tar det ca etter det at jeg kan gi blod? Jeg har tenkt en del på dette siden jeg registrerte meg i dag tidlig, er litt nervøs, gitt ← Tror je ble kontaktet etter et par uker, litt usikker. Men tror jeg ga blod første gang ca. tre mnd etter at jeg avla prøver.
Amalie_85 Skrevet 27. november 2006 #142 Skrevet 27. november 2006 Hvordan er det med fri fra jobb? Jeg må ta meg fri fra jobb for å få gitt blod, ikke det at det har noen innvirkning på hvorvidt jeg gjør det eller ikke, men en det noen regler eller noe for sånnt? Så det var en over her som sa hun fikk fri med lønn for å gi blod. ← Vet de fleste jobb steder er ganske runde i kantene når det gjelder å få fri for å for å gi blod. Men det er nok bare sjefen din som vet så du får spørre. Og hvorfor kan du ikke gi etter jobb da? Jeg har ikke tatt meg "fri" for å gi blod. Jeg er student og prøver å være der så best som mulig. Blodbanken har åpnet på kvelden og. Om det er hver kveld er jeg ikke sikker på. Men det er bare å spørre blodbanken din
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2006 #143 Skrevet 27. november 2006 Sånn, der har jeg sendt inn spørsmål på giblod om jeg kan gi blod når jeg går på de medisinene jeg gjør. Tviler, men greit å vite
Malama Skrevet 27. november 2006 #144 Skrevet 27. november 2006 Det vil nok vareire fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om man får fri ja, vi får fri på lik linje med legetimer, men det er vel ikke alle som får legetimer engng, så det varierer vel. Jeg synes det er bra at jeg får fri fra jobb i alle fall. Joda, blodbanken har kveldsåpent, men ikke ALLe kan komme de to kveldene i uka det er kveldsåpent (heri byen er det to dager i alle fall) og det meste av åpningstiden er nå når folk flest er på jobb, så jeg er glad min arbeidsgiver ikke har noe problem med å la meg få fri en times tid eller så (også har vi fleksitid så jeg velger å ikke gå tilbake på jobb etterpå, men drar rett hjem, med mindre jeg får en morgentime, men jeg foretrekker ettermiddag)) Min far sørget alltid for å ha den første timen på dagen, og var der før jobb. enhver får tilpasse det som passer dem best. Nå sist da jeg tappet krysset jeg av på et spørreskjema også, angående en blodbuss, om det kunne være av interesse, så de prøver jo å komme seg "ut til folket" for å legge til rette for at flest mulig skal gi blod. Samfunnet er avhengig av at frivillige gir blod, for dette kan ikke lages. Og da er det fint at så mange gjør det, for det trengs.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2006 #145 Skrevet 27. november 2006 Jeg og samboeren min har veldig lyst til å gi blod.. men jeg kan ikke fordi 1. Jeg er for lett.. 2. Samboeren min ble født i Sør-Amerika, og da kan jo ikke jeg heller siden vi er seksuelt aktive. Synes det er kjempeleit. Men hva med søstrene hans som har blitt født i Norge? Eller er det nok at de har foreldre fra sør-amerika? Og kan evt barna våre kunne gi blod? Synes det var veldig rart jeg.. Er blodet mitt "urent" nå da, siden jeg har sex med en som ble født i et annet land?
Orestes Skrevet 27. november 2006 #146 Skrevet 27. november 2006 Merker meg noen som sier at det var "vondere" å gi plasma, og stusset litt på det. Jeg ga blod første gang, og har bare gitt plasma siden da, siden det er det de helst vil ha - jeg er AB som er universalgiver for plasma (mens 0 er universalgiver for blod). Kan ikke si at det å gi plasma er noe vondere enn å gi blod? (Synes vel egentlig ikke noen av delene gjorde vondt...) Får desverre ikke gitt nå for tiden på grunn av helsekluss. Også jeg som skulle hatt meg en ny håndduk.
zymelin Skrevet 27. november 2006 #147 Skrevet 27. november 2006 Kan man ikke gi blod hvis man har tatt tatovering i utlandet? Jeg tok min i Danmark. Det stod ikke noe om utlandet på giblod.no, bare 12 måneders karantene for tatovering.
Gjest Virvel Skrevet 28. november 2006 #148 Skrevet 28. november 2006 En av grunnene til dette var at hun har kjent en blodgiver. Og han har var blodgiver i hele sitt voksne liv. Mamma sa at siden han gir blor så ofte såp vennes kroppen til å bli tappet for blod med jevne mellomrom. Og etter hvert har kroppen faktisk behov for å bli tappet for blor, for det blir for mye blod i kroppen. Slik at hvis man ønsker å slutte som blodgiver etter en stund, så er den vanskelig. Hvor riktig er dette? Det er egentlig det eneste som stopper meg fra å bli blodgiver. Det og det at jeg er litt usikker hvordan formen er etter at du gir blod, og hvor lang tid må jeg vente for å trene igjen etter at jeg har gitt blod. ← I teorien kunne man kanskje tenke seg at et slikt regelmessig blodtap ville få kroppen til å produsere mer EPO og dermed flere røde blodlegemer for å kompensere for tapet, og at ved opphold i tappingen kunne dette føre til at det ble dannet for mange celler. Når det er sagt, jeg har aldri hørt om at blodgiving kan være en årsak til polycytemi, så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for. Det var uansett et interessant spørsmål, så jeg skal prøve å undersøke det litt mer når jeg kommer hjem, ble nysgjerrig. :icon_smile: Når det gjelder formen etter en tapping: Umiddelbart etterpå kan jeg føle meg litt susete, men sjelden så mye at det er ubehagelig. Bare én eneste gang har jeg opplevd å bli såpass svimmel at jeg måtte sette meg ned, og stort sett merker jeg ingen ting utover det at jeg blir lettere anpusten og tung i bena når jeg anstrenger meg. Unngår derfor å trene samme dag jeg har gitt blod, men dagen etter går det finfint.
Gjest Virvel Skrevet 28. november 2006 #149 Skrevet 28. november 2006 Merker meg noen som sier at det var "vondere" å gi plasma, og stusset litt på det. Jeg ga blod første gang, og har bare gitt plasma siden da, siden det er det de helst vil ha - jeg er AB som er universalgiver for plasma (mens 0 er universalgiver for blod). Kan ikke si at det å gi plasma er noe vondere enn å gi blod? (Synes vel egentlig ikke noen av delene gjorde vondt...) Får desverre ikke gitt nå for tiden på grunn av helsekluss. Også jeg som skulle hatt meg en ny håndduk. ← Vondt og vondt... Det som kan være ubehagelig ved aferese er at du får i deg antikoagulant (citrat) når du får blodet ditt i retur, og ettersom antikoagulanten binder kalsium kan mange oppleve symptomer på kalsiummangel ("Prikking", særlig i ansiktet, men jeg får det i hele kroppen, jeg... ganske ubehagelig. Også blir jeg for sikkerhets skyld litt kvalm av kalsiumtablettene jeg får for å forebygge også. ).
Helen Skrevet 28. november 2006 #150 Skrevet 28. november 2006 Huff a meg. Nå er jeg litt nervøs. Jeg registrerte meg for å gi blod i går, trodde det skulle gå litt tid før jeg ble kontaktet. Men vet dere, de har akkurat ringt nå. Jeg skal møte til intervju og blodprøver/blodtrykk om ei uke, ble litt satt ut nå gitt, hadde ikke drømt om at det skulle skje så fort. Blir jeg jeg godkjent må jeg til pers i mars, da det vissnok er 3 mnd karantene. Lurer på om jeg overlever dette, jeg :klø:
Gjest Virvel Skrevet 28. november 2006 #151 Skrevet 28. november 2006 Er det ikke greit å få det unnagjort da, m@msen? :icon_smile: Nå slipper du å gå og lure på når du blir innkalt og virkelig bygge opp nervene... Må bare få si at det er sånne som deg som virkelig varmer et blodgiverhjerte, de som eeeegentlig ikke tør, men som gjør det likevel!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2006 #152 Skrevet 28. november 2006 Pokker heller, den spørsmål og svar tjenesten har visst ikke vært i drift det siste halvannet året.
Arkana Skrevet 28. november 2006 #153 Skrevet 28. november 2006 Pokker heller, den spørsmål og svar tjenesten har visst ikke vært i drift det siste halvannet året. ← Joda, men de legger ikke ut svaret på nettet, de sender svaret til deg på mail.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2006 #154 Skrevet 28. november 2006 Aha. Gikk ut fra at generelle spørsmål ble besvart på siden som via mail. Får opprette meg en e-postkonto og prøve igjen
Eve Luna Skrevet 28. november 2006 #155 Skrevet 28. november 2006 Nå har jeg og meld meg som blodgiver. Jeg har fått svar på mine spørsmål i denne tråden, men også fått avklart enkelte påstander min mor kom med. Har funnet ut at å gi blod kan ikke være så farlig, siden det er så mange mennesker som gjør det over hele verden. Verden hadde stoppet opp uten blodgivere. Har prøvd å overtale samboeren også, men han er skeptisk.
Gjest Virvel Skrevet 28. november 2006 #156 Skrevet 28. november 2006 Ok, hvis noen er interesserte: Nå har jeg lest igjennom det jeg har av bøker om hematologi, har også søkt en del på nettet, og finner ikke et eneste ord om at blodgiving kan føre til polycytemi. :icon_smile: Det som kan skje, og som jeg har erfart selv, er at dersom man ikke får i seg tilstrekkelig med jern etter en tapping, kan hemoglobinkonsentrasjonen bli forhøyet. (Jeg ligger f.eks. normalt på omtrent 14, men har vært oppe i 15,5 når jeg ikke har tatt jerntilskudd etter tapping. Dette normaliseres med en gang jeg tar jern igjen.)
Orestes Skrevet 28. november 2006 #157 Skrevet 28. november 2006 Vondt og vondt... Det som kan være ubehagelig ved aferese er at du får i deg antikoagulant (citrat) når du får blodet ditt i retur, og ettersom antikoagulanten binder kalsium kan mange oppleve symptomer på kalsiummangel ("Prikking", særlig i ansiktet, men jeg får det i hele kroppen, jeg... ganske ubehagelig. Også blir jeg for sikkerhets skyld litt kvalm av kalsiumtablettene jeg får for å forebygge også. ). ← Nei nettopp, derfor stusset jeg på at noen kalte det "vondt". Den prikkingen får jeg hovedsaklig rundt munnen, men synes ikke det er så ille. Tar likevel kalsium så snart jeg setter meg i stolen, de brusetablettene er jo litt gode. Synes jeg da.
Gjest Virvel Skrevet 28. november 2006 #158 Skrevet 28. november 2006 Jeg har tatt tyggetablettene hittil, men må ta såpass mange (minst en per retur) at jeg lett blir uvel. Kanskje brusetablettene er bedre... Blir du kvalm av dem?
Orestes Skrevet 28. november 2006 #159 Skrevet 28. november 2006 Jeg drikker små slurker om gangen og har hittil klart meg med én per tapping, så noe kvalme har jeg ikke merket.
Gjest Virvel Skrevet 28. november 2006 #160 Skrevet 28. november 2006 Hehe ok, jeg må garantert ha mer enn én, men så kan jeg ikke drikke for mye mens jeg sitter der heller, for da må jeg bare tisse. Skulle tatt seg ut om de måtte komme med et bekken til meg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå