Gå til innhold

Veninne som vil bake "posekake" til mitt bryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
FionaLi skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er en halvveis perifer person uten selvinnsikt egentlig invitert i dette bryllupet?

Trodde sikkert hun bakte fra bunnen..

Anonymkode: 1a40b...acd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har hun en historie med å insistere på å hjelpe til/gjøre ting for deg som du ikke ønsker/trenger, tilsynelatende i beste mening? Kanskje også bli uproporsjonalt skuffet/såret ved et eventuelt avslag?

Hun høres litt ut som min eks-svigermor. Det skal sies at jeg tror selv hun ville spurt hvilken kake vi ønsket. Samtidig hadde hun fort litt snurt/fornærma hvis vi foreslo noe hun ikke ville/kunne bake(eller i det hele tatt hatt andre preferanser enn hun det hun selv mener er godt nok), og kommet med et "nei men hvis vi skal være såå kresne på det kan vi bake selv" eller "uff, det var da bare et spørsmål😤" ved et eventuelt avslag på "tilbudet". Hvis vi takker ja, må vi velge en kake hun liker å lage, skryte og takke omhyggelig i flere uker både før og etter hendelsen, og hun kunne kommet til å sette kaka si så langt frem og så fort som mulig, helst sammen med middagen. (Hun har faktisk prøvd på akkurat det i en barnedåp, men ble heldigvis omdirigert fra et familiemedlem på dåpsbarnets andre side av familien.) Og slik er hun på så mange områder. Insisterer, tilbyr og tilbyr, noen ganger bare "ordner opp" uoppfordret, blir såret og vonbroten hvis hun ikke får hjelpe til, samtidig som at hun klager til resten av verden om alt hun må ofre for disse håpløse barna/svigerbarna sine hvis hun "får lov" til å "hjelpe til". I verste fall kunne hun dukket opp i siste liten med en kake, og fremstilt det som at bruden hadde glemt at brudgommen er så glad i denne kaka, eventuelt at "jeg bakte denne jeg, siden ingen andre gadd å ...". (Hun har faktisk uoppfordret bakt kake til bursdager, og fremstilt det som at hun måtte stille opp og fikse det siden "ingen andre gadd å tenke på det".) Og for å unngå oppstyr/for fredens skyld må man da takke varmt for kaka og sette den på bordet som om det var meningen at den skulle være der. Hver enkelt slik situasjon er ofte så "liten" at hver for seg kan de fort avskrives med "hun vil bare hjelpe, ta nå imot med et smil og la henne få føle seg nyttig" eller "herregud, gud forby at noen skulle ønske å hjelpe et par nybakte foreldre!" eller "jeg tror dette er et deg-problem som ikke liker svigermor, dette er da noe alle andre hadde tatt imot med åpne armer". Eller "Hvorfor gjøre en så stor greie ut av et ekstra skopar? Jeg ser ikke problemet, hvilken skade gjør det at ungen har to par joggesko, liksom?" Så da ender man opp med å la seg kontrollere og overkjøre da, samtidig som at du fremstilles som et håpløst tilfelle som ikke klarer noenting selv, eventuelt som utakknemlig og sær. Dobbel straff, er det ikke det det heter? 

En bruker tidligere i tråden kalte muffinsene som "drittpakke forkledd som omsorg". Basert på både mine og resten av eks-svigerfamilien sine erfaringer med min eks sin mor(for det skal hun ha, hun gjør ikke forskjell på svigerdatter og egne barn), skjønner jeg nøyaktig hva hun mener med uttrykket. Det er ikke sikkert at det handler om å ville bidra for venninnen, men at hun ser sitt snitt til å få det hun anser som "sin del" av oppmerksomheten. Hun må være en del av det som skjer, der det skjer. Eller kanskje det er noe helt annet, hva vet jeg. Det kan godt hende det er virkelig omsorg som bare har gått seg bort. Uansett lander den jo ikke som genuin omsorg og hjelp hos ts. 

Om det er slitsomt å måtte tolke alt og alle i slikt dårlig lys, sier dere? Ja, det er det. Samtidig, etter 14 år med slike erfaringer, hvor det er flere enn bare meg som blir behandlet sånn, så lærte jeg på den harde måten at slike mennesker faktisk finnes, og at de er veldig flinke til å få ting til å fremstå som altruistisk omsorg.

Anonymkode: 35a48...8cd

Ja hun er en slik person som trer meningene sine nedover hodet ditt, og som gjør ting hverandre mener er av beste mening, men som mottaker ikke ønsker.

Ts

Anonymkode: 44362...17d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men du har bedt denne perifere venninnen i bryllupet.

Anonymkode: 51be4...5b6

Det hadde blitt rabalder hvis hun ikke hadde blitt bedt

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Venninnen din høres veldig irriterende ut og dårlig til å ta signaler. Jeg ville heller ikke hatt noe pose-skvip i bryllupet mitt så skjønner deg godt.

Når det er sagt ville jeg neppe brukt mange kalorier på dette. Enten får du si takk men nei takk (jeg ville nok gjort det), eller bare sette frem de muffinsene og la det stå til.

Anonymkode: 6116a...eaa

Har sagt neitakk

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du ikke noen oversikt over hvordan kake du lnsker i bryllupet? Det er veldig dumt hvis de som skal hjelpe kan bake det de ønsker selv. Kan ende med de samme kakene. Til en viss grad bør du styre litt over hvilket kaker du ønsker. 

Syntes ikke muffens passer i bryllup. Bare si det som det er..

Anonymkode: 22df6...211

Har du lest hovedinnlegget mitt?

Da skriver jeg hvilke kaker vi skal ha i bryllupet, og hvem som baker.

Ts

Skrevet

Jeg skjønner deg godt ts. Jeg er selv glad i å bake, og er opptatt av at kaker både skal smake godt og se bra ut. Du skriver at hun ikke pynter muffinsene heller. Jeg ser for meg slappe Toro-muffins som flyter ut i en tynn form, det ser rett og slett fælt ut, og jeg ville absolutt lagt merke til de på et ellers flott kakebord. Hjemmelagde muffins som er høye og stilig pyntet er noe helt annet. Toro-muffinsene smaker i tillegg kunstig. Det er din og mannens store dag og den skal være slik dere bestemmer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg tror det handler om at min venninne vil bli sett, da hun har et stort behov for oppmerksomhet, og nå er det jeg som tar oppmerksomheten i forbindelse med bryllup, og det tror jeg hun takler dårlig.

Hun prøver ofte å få oppmerksomheten settet mot seg selv, iselskaper der vi er samlet for å feire noen andre.

Hun er elendig på bake og sier selv at hun ikke interesserer seg for å bake, derfor lagar hun alltid TORO muffins.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du lest hovedinnlegget mitt?

Da skriver jeg hvilke kaker vi skal ha i bryllupet, og hvem som baker.

Ts

Men jeg regner med du har skrevet om litt? For ellers må jo dette være ganske så gjenkjennelig 🙈 Alle som skal i bryllup neste måneden kikker etter for å se om det står ett brett med upynta muffins på kakebordet. 

Anonymkode: bb171...144

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Si du ikke trenger bakehjeøp allikevel, og så kjøper du kaker fra konditori. De er ultraprosesserte de og, men smaker hvert fall bedre enn toromiks…… 

Men hva faen skal dere med MUFFINS i bryllup, er dere 7 år?’

Anonymkode: af163...849

Så negativ da. Kaker fra ett ordentlig bakeri er ikke mer ultraprosessert eller mindre gode enn hjemmelagede kaker. Du har nok ikke smakt kaker fra konditori av særlig kvalitet. 

Idag er ikke lengre muffins/cupcakes bare for barnebursdag. Det har jo vært trendy i flere år og det finnes utsalgssteder som bare selger cupcakes for en latterlig høy pris. De er ikke bare tiltenkt 7 åringer. Det kan jo og hende det er mange barn som deltar i bryllupet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er mest bekymra for hvordan i alle dager du tror 7kaker skal rekke til 65 gjester!!!!

og dette med disse muffinsene er et IKKe -problem…. Kjære vene.

• Liker 10
Skrevet

Vi skal gifte oss neste helg og jeg skal bake noen kaker på fredag.

En venninne har tilbudt seg å bake muffins og sier hun bruker Toro bakemiks når hun baker, for det gir perfekt resultat hver gang.

Jeg har laget muffins fra disse ferdigposene en gang, og første ingrediens i pakken er sukker og ikke mel, og det smaker altfor sött og kunstig.

Jeg ønsker at kakene skal smake hjemmebakt, og har ikke behov for muffins og har sagt at hun ikke trenger å bake, men hun sier hun ønsker det.

Hun sier at alle baker med Toro bakemix nå, og det er like godt som en hjemmebakt kake, men jeg er overhodet ikke enig og ønsker ikke det i mitt bryllup.

Vi skal ha suksessterte, gulrotkake, kransekake, Oreokake, ostekake, tropisk aroma og bryllupskake selvfølgelig.

Hva gjør jeg🤷‍♀️?

Det er overhode ingen som kommer til å bry seg on dette. Du har konstruertt ett problem som gjør at du mister gleden ved eget bryllup. La denne bake de muffinsene og ikke tenk mer på det. 

• Liker 3
Skrevet

La henne lage de og levere de på kjøkkenet til dem som setter ut kakene. 
Gi beskjed til de som hjelper til på kjøkkenet om å prioritere de andre kakene. 

Pene pyntede cupcakes er fint i et bryllup. Og tidkrevende å lage. 
Men dersom de ikke ser ut, så er det bare til å la være å ta de fram.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke muffins, men hun mener det passer i bryllup.

Har sagt nei til det, og da kunne hun bake noen annet sa hun, men vil bruke ferdigmiks, noe jeg ikke ønsker.

Ja hun skal i bryllupet.

Ts

Si at du ikke trenger bakehjelp likevel, men hvis hun vil bidra, så spør om hun kan lage jordbær dyppet i sjokolade. Det kan stå seg fint på et kakebord og er ikke pose-variant:-) 

Anonymkode: f8e7c...866

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts

Og så?

Anonymkode: 51be4...5b6

• Liker 3
Skrevet
Rullerusk skrev (9 minutter siden):

Jeg er mest bekymra for hvordan i alle dager du tror 7kaker skal rekke til 65 gjester!!!!

og dette med disse muffinsene er et IKKe -problem…. Kjære vene.

Det kommer etter middag så det er mer nok

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke muffins, men hun mener det passer i bryllup.

Har sagt nei til det, og da kunne hun bake noen annet sa hun, men vil bruke ferdigmiks, noe jeg ikke ønsker.

Ja hun skal i bryllupet.

Ts

Uten disrepsekt så er jeg glad jeg ikke er din vennine. Det er ok å være regelstyrt til et visst nivå på din store dag, men her her du en vennine som ØNSKER å hjelpe til og du stenger henne ned. Jeg hadde blitt lei meg. Desuten, av alle kakene du har ramset opp er det for min smak bare 2 som er gode. Er dette er barnefritt bryllup forresten?? Barna vil kose seg med muffins eller en langpanne og husk på at endel voksne kan ha en barnslig smak og derfor vil sette pris på noe enklere enn pasjonsfrukt kake. 

Anonymkode: 57c3e...a9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (13 minutter siden):

Så negativ da. Kaker fra ett ordentlig bakeri er ikke mer ultraprosessert eller mindre gode enn hjemmelagede kaker. Du har nok ikke smakt kaker fra konditori av særlig kvalitet. 

Idag er ikke lengre muffins/cupcakes bare for barnebursdag. Det har jo vært trendy i flere år og det finnes utsalgssteder som bare selger cupcakes for en latterlig høy pris. De er ikke bare tiltenkt 7 åringer. Det kan jo og hende det er mange barn som deltar i bryllupet. 

Det er ikke pyntede muffins hun ønsker å lage, men helt vanlig beige muffins.

Det er ingen barn som kommer i bryllupet og ingen under 20 år.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uten disrepsekt så er jeg glad jeg ikke er din vennine. Det er ok å være regelstyrt til et visst nivå på din store dag, men her her du en vennine som ØNSKER å hjelpe til og du stenger henne ned. Jeg hadde blitt lei meg. Desuten, av alle kakene du har ramset opp er det for min smak bare 2 som er gode. Er dette er barnefritt bryllup forresten?? Barna vil kose seg med muffins eller en langpanne og husk på at endel voksne kan ha en barnslig smak og derfor vil sette pris på noe enklere enn pasjonsfrukt kake. 

Anonymkode: 57c3e...a9f

Barnefritt.

Nå er det meg og min manns bryllup og ingen andres, og da synes jeg at jeg/vi må få lov til å bestemme hva som skal serveres.

Ts

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (5 minutter siden):

Det kommer etter middag så det er mer nok

Ja vi har regnet ut at det er nok, og i tillegg blir det også nattmat.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja hun er en slik person som trer meningene sine nedover hodet ditt, og som gjør ting hverandre mener er av beste mening, men som mottaker ikke ønsker.

Ts

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her

Jeg tror det handler om at min venninne vil bli sett, da hun har et stort behov for oppmerksomhet, og nå er det jeg som tar oppmerksomheten i forbindelse med bryllup, og det tror jeg hun takler dårlig.

Hun prøver ofte å få oppmerksomheten settet mot seg selv, iselskaper der vi er samlet for å feire noen andre.

Hun er elendig på bake og sier selv at hun ikke interesserer seg for å bake, derfor lagar hun alltid TORO muffins.

Ts

Kan jeg få kondolere med et giftig vennskap? (Meg som spurte om historien hennes.) Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men basert på erfaringene mine med eks-svigermor kommer hun til å bli verre med årene.

Lyslys skrev (3 minutter siden):

La henne lage de og levere de på kjøkkenet til dem som setter ut kakene. 
Gi beskjed til de som hjelper til på kjøkkenet om å prioritere de andre kakene.

Dette forslaget liker jeg. Basert på egne erfaringer lurer jeg dog på hvordan håndtere det hvis muffinsene ikke blir satt frem, og venninnen lager rabalder i etterkant? Hun er jo med i bryllupet, så hun kommer jo garantert til å få med seg om hennes bakst blir satt frem eller ikke?

(Joda, jeg katastrofetenker sikkert, men ei som er troendes til å lage rabalder av ikke å bli invitert til bryllupet høres jo da ut til å være minst like troendes til å lage rabalder over at muffinsene ikke ble servert engang, eller at de ble tatt frem helt til slutt eller lignende. Jeg kjenner igjen typen.)

Anonymkode: 35a48...8cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...