Gå til innhold

Veninne som vil bake "posekake" til mitt bryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er så vanskelig med å si sannheten? Jeg hadde sagt klart fra at ferdig miks er ikke noe jeg ønsker. Det er så enkelt å bake noe fra bunnen. 

Anonymkode: e79ce...f5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

7 kaker på 65 gjester?? Nå er jeg fra kakebord Norge så kanskje det er litt kulturforskjell, men er ikke det utrolig lite?

Anonymkode: d6450...dab

Det er veldig lite. Vi hadde 7 på 26 i konfirmasjon. Sendte litt med ene gjesten, hadde restefest dagen etterpå og så hadde vi en kakebit noen dager til. Og da var det spist opp. Og det var store kaker altså. Blant annet en svær marsipankake.

Anonymkode: 5648d...f17

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har sagt til min venninne at jeg ikke trenger at hun baker, og at vi heller ikke ønsker muffins i bryllupet

Ts

Anonymkode: 44362...17d

I min slekt tar så og si alle med et eller annet til kakebordet.

Man vet aldri hva som dukker opp utover det som er absolutt påkrevd av diverse kakeslag.

Det er kjempekoselig.

Anonymkode: 053c8...bb1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke litt merkelig av en venninne å insistere på å ta med et fat muffins ( eller hvilken som helst rett), når bruden / verten ikke har spurt om det? Tenker folk dette er vanlig? Jeg har bidratt til kakebordet eller buffé selv, men da har jo verten spurt… At hun tilbyr er flott, men å insistere når hun får et nei takk, det er ikke nødvendig, det er jo ganske snodig. 

Anonymkode: bb171...144

Det er helt vanlig å tilby seg å hjelpe til uten at man blir bedt om det. 

Noen har som høflighetsnorm at de takker nei, selv om de kanskje egentlig gjerne skulle hatt hjelp, og det fører til at andre parten kanskje må insistere å hjelpe - og er det er det en slik dynamikk så er det vinn-vinn.

Her later det imidlertid til at venninnen til TS er av den insistrende typen, men at hun møter feil person å insistre å hjelpe da TS virkelig ikke ønsker her muffins. 

Anonymkode: fbf70...920

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok nå skal jeg stille deg et spørsmål:

Hvis du fyller 40 år og en av dine venninner spør hva du ønsker deg, og du sier at du IKKE ønsker gavekort på Dressmann, for det blir ikke brukt, men du har veldig lyst på et sjal fra Zara, og viser venninnen din bilde av sjalet.

Hva får du av din veninne til din fødselsdag?

Jo du får et gavekort på Dressmann.

Hadde det vært greit?

Ts

Dette er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt. For det første er ikke dette hennes gave til deg, det er et frivillig bidrag til selskapet. For det andre vet du faktisk ikke at muffinsene ikke blir spist, det er en antagelse du gjør. Du vet at DU ikke kommer til å spise dem, men du har 65 gjester som alle sammen potensielt kan være glad i muffins. 

Jeg kan fremdeles ikke fatte hvorfor du henger deg sånn opp i dette. Jeg ser du skriver at du har sagt fra at du ikke vil ha muffins, men hvorfor er det så farlig om de står der på bordet? Det verste som kan skje er jo at de ikke blir spist. Hva er det du bekymrer deg for?

Anonymkode: bf753...7f0

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke litt merkelig av en venninne å insistere på å ta med et fat muffins ( eller hvilken som helst rett), når bruden / verten ikke har spurt om det? Tenker folk dette er vanlig? Jeg har bidratt til kakebordet eller buffé selv, men da har jo verten spurt… At hun tilbyr er flott, men å insistere når hun får et nei takk, det er ikke nødvendig, det er jo ganske snodig. 

Jeg synes det er kjedelig å måtte spørre om sånt, og synes det er veldig positivt når noen tilbyr seg. Vi er nå der at det er mer konfirmasjoner enn bryllup, men tilbyr alltid familie og andre å bake en kake om det er i nærheten. Jeg blir hellere skuffet når noen aldri tilbyr seg tilbake faktisk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke akkurat vanlig, men denne venninna virker jo også litt sær. Kanskje det er for å sikre at hun selv får en type kake hun vet hun liker? 🤷‍♀️

Anonymkode: 67a11...883

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud så utrolig mange merkelige folk det var her da. Har folk glemt at nei betyr nei?

Det spiller da ingen rolle at dere ikke ser problemet med å ha muffins i bryllupet. Ts vil ikke ha det i sitt selskap. Det er da selvsagt de som arrangerer selskapet som bestemmer dette. At bryllupet er gjennomtenkt er tydeligvis viktig for Ts og da lytter man selvfølgelig til hennes ønsker angående hennes bryllup. 

Ærlig talt folk. Nei betyr nei! Hilsen en som elsker muffins.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Du er heldig som har en venninne som ønsker å gjøre noe fint for deg. Ta deg sammen. Du behøver ikke å spise de muffinsene, men det kan godt hende de andre gjestene liker de. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Et litt halvveis perifert vennskap der hun ser på meg som en tettere venninne enn hva jeg gjør.

Hun har litt dårlig selvinnsikt

Ts

Dette var bare trist å lese. Du ser ned på henne, på vennskapet og på muffinsene hun ønsker å tilby. Det er ikke muffinsene som er problemet, det er at du har invitert en person du ikke respekterer og knapt liker til bryllupet ditt.

Anonymkode: f5bb5...a04

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er egentlig problemet her? Jeg skjønner det rett og slett ikke. La venninnen bake disse muffinsene, sett dem bakerst i et hjørne på kakebordet, og drit i resten.

På hvilken måte kan det velte et bryllup? 

Det må i så fall være et sykt kjipt og dårlig bryllup i utgangspunktet, om et brett med muffins er det som velter lasset. 

Ingen kommer til å bry seg om muffinsene. Om de ikke liker muffinsene, spiser de dem ikke. På samme måte som man heller ikke trykker i seg noen av de andre kakene, om heller ikke de faller i smak. Skjønner virkelig ikke at det er verdt å bruke kapasitet på dette. 

Anonymkode: 78b1f...85e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt vanlig å tilby seg å hjelpe til uten at man blir bedt om det. 

Noen har som høflighetsnorm at de takker nei, selv om de kanskje egentlig gjerne skulle hatt hjelp, og det fører til at andre parten kanskje må insistere å hjelpe - og er det er det en slik dynamikk så er det vinn-vinn.

Her later det imidlertid til at venninnen til TS er av den insistrende typen, men at hun møter feil person å insistre å hjelpe da TS virkelig ikke ønsker her muffins. 

Anonymkode: fbf70...920

Ja, jeg mente det ikke helt bokstavelig. Jeg har også tilbudt meg sånn generelt å hjelpe til «Si fra dersom du trenger hjelp til kakebordet / buffeen.»  Jeg mente jeg har aldri insistert på å ta med en spesifikk rett dersom ikke verten har vist tegn til å ønske det. Og hverfall ikke nærmest kranglet meg til å ta det med 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo ikke akkurat vanlig, men denne venninna virker jo også litt sær. Kanskje det er for å sikre at hun selv får en type kake hun vet hun liker? 🤷‍♀️

Ja, ok - det kan det jo være. Men da hadde hun egentlig fremstått mindre merkelig dersom hun bare hadde sagt det rett ut. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Et litt halvveis perifert vennskap der hun ser på meg som en tettere venninne enn hva jeg gjør.

Hun har litt dårlig selvinnsikt

Ts

Hvorfor i alle dager har du invitert henne i bryllupet ditt da? Dere har «bare» 65 gjester, og da er det vel ingen grunn til å invitere halvveis perifere venner. Hadde vært noe annet dersom det hadde vært et stort bryllup på 150-200 gjester, men når det er snakk om 65 gjester, er det litt spesielt å inkludere folk man egentlig ikke anser som venner. 

Anonymkode: 78b1f...85e

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er kjedelig å måtte spørre om sånt, og synes det er veldig positivt når noen tilbyr seg. Vi er nå der at det er mer konfirmasjoner enn bryllup, men tilbyr alltid familie og andre å bake en kake om det er i nærheten. Jeg blir hellere skuffet når noen aldri tilbyr seg tilbake faktisk. 

Ja, jeg ser jeg burde skrevet litt mer utfyllende. Jeg har også tilbudt meg å ta med noe, men mer generelt. «Trenger dere hjelp med noe? Skal jeg ta med noe?». Jeg mente opplever ikke at det er vanlig å insistere på å ta med noe dersom verten har takket nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker ikke muffins, men hun mener det passer i bryllup.

Har sagt nei til det, og da kunne hun bake noen annet sa hun, men vil bruke ferdigmiks, noe jeg ikke ønsker.

Ja hun skal i bryllupet.

Ts

Dette burde du faktisk visst fra før hvis du kjenner henne så godt at hun er på bakelisten din. 

Anonymkode: 1a40b...acd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, ok - det kan det jo være. Men da hadde hun egentlig fremstått mindre merkelig dersom hun bare hadde sagt det rett ut. 😊

Ikke uenig i det 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi skal gifte oss neste helg og jeg skal bake noen kaker på fredag.

En venninne har tilbudt seg å bake muffins og sier hun bruker Toro bakemiks når hun baker, for det gir perfekt resultat hver gang.

Jeg har laget muffins fra disse ferdigposene en gang, og første ingrediens i pakken er sukker og ikke mel, og det smaker altfor sött og kunstig.

Jeg ønsker at kakene skal smake hjemmebakt, og har ikke behov for muffins og har sagt at hun ikke trenger å bake, men hun sier hun ønsker det.

Hun sier at alle baker med Toro bakemix nå, og det er like godt som en hjemmebakt kake, men jeg er overhodet ikke enig og ønsker ikke det i mitt bryllup.

Vi skal ha suksessterte, gulrotkake, kransekake, Oreokake, ostekake, tropisk aroma og bryllupskake selvfølgelig.

Hva gjør jeg🤷‍♀️?

Forresten...

Er bryllupskaken også hjembakt eller er den bestilt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette burde du faktisk visst fra før hvis du kjenner henne så godt at hun er på bakelisten din. 

Hun er ikke på noen bakeliste. Hun har funnet på dette helt selv.

Anonymkode: 1a6ef...1f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare si det rett ut til meg om at du ikke ønsker det i bryllupet? Istedenfor å skrive det på kvinneguiden. Greit jeg dropper med å bake noe som helst! 

Anonymkode: 6d05a...f59

🤣🤣🤣🤣🤣

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...