Gå til innhold

Veninne som vil bake "posekake" til mitt bryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det ikke litt merkelig av en venninne å insistere på å ta med et fat muffins ( eller hvilken som helst rett), når bruden / verten ikke har spurt om det? Tenker folk dette er vanlig? Jeg har bidratt til kakebordet eller buffé selv, men da har jo verten spurt… At hun tilbyr er flott, men å insistere når hun får et nei takk, det er ikke nødvendig, det er jo ganske snodig. 

Anonymkode: bb171...144

Jo, det er merkelig og det er merkelig å lage muffins til et bryllup. Det er ikke barnebursdag eller noen vanlig bursdagsfeiring heller. Det er et voksenselskap og i tillegg en høytidelig anledning. Kunne aldri falt meg inn.

Anonymkode: 1a6ef...1f5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Et litt halvveis perifert vennskap der hun ser på meg som en tettere venninne enn hva jeg gjør.

Hun har litt dårlig selvinnsikt

Ts

Anonymkode: 44362...17d

Det tror jeg du også har. 

Anonymkode: 1a40b...acd

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi skal gifte oss neste helg og jeg skal bake noen kaker på fredag.

En venninne har tilbudt seg å bake muffins og sier hun bruker Toro bakemiks når hun baker, for det gir perfekt resultat hver gang.

Jeg har laget muffins fra disse ferdigposene en gang, og første ingrediens i pakken er sukker og ikke mel, og det smaker altfor sött og kunstig.

Jeg ønsker at kakene skal smake hjemmebakt, og har ikke behov for muffins og har sagt at hun ikke trenger å bake, men hun sier hun ønsker det.

Hun sier at alle baker med Toro bakemix nå, og det er like godt som en hjemmebakt kake, men jeg er overhodet ikke enig og ønsker ikke det i mitt bryllup.

Vi skal ha suksessterte, gulrotkake, kransekake, Oreokake, ostekake, tropisk aroma og bryllupskake selvfølgelig.

Hva gjør jeg🤷‍♀️?

Har aldri bakt toro til andre. Fint at hun tilbyr seg. Si at dere har nok og ikke trenger det. Sier hun noe så sier du barr at du vil ha hjemmelaget så slutter hun å mase? 

Anonymkode: abdaa...cc9

Skrevet

Du lar ho bake muffins og lar andre folk ete dei. Om du syns det er så pinleg med Torokake så ber du toastmaster la vere å informere folk om posemiksen. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

:opplyser:

I call BS!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er litt rare begge to. Forstår at du ikke liker posekaker,og føler at muffins ikke er fint nok i bryllup. Men det står jo ikke "Toro" på dem,og jeg regner med at de ikke blir pynta med gul og grønn melis og nonstop. Det finnes jo masse fine cupcakes,de kan jo pyntes veldig flott. På den andre siden er det rart at hun ikke tar hintet og insisterer på å lage noe du sier du ikke vil ha... 

Anonymkode: 086ac...96a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke muffins, men hun mener det passer i bryllup.

Har sagt nei til det, og da kunne hun bake noen annet sa hun, men vil bruke ferdigmiks, noe jeg ikke ønsker.

Ja hun skal i bryllupet.

Ts

Her bør du lese definisjonen av bridezilla og se om dette uttrykket gjelder for deg (spoiler: it does! Du er en bridezilla).

så bør du tenke på hvor heldig du er som har venner som tilbyr seg å bake for å gjøre deg en tjeneste. Etter det bør du takke venninnen din for hjelpen uansett om muffinsene/kaken er laget med posemix og kjip glasur. Hun er glad i deg og ønsker å bidra. Du er heldig som har en venninne som forsøker å hjelpe deg.

Anonymkode: ba90b...b40

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

7 kaker på 65 gjester?? Nå er jeg fra kakebord Norge så kanskje det er litt kulturforskjell, men er ikke det utrolig lite?

Anonymkode: d6450...dab

Ikke etter en tre-retters inkl dessert 🤣 

Anonymkode: af163...849

Det hadde vært meget i minste laget her. Kakene settes jo tross alt ut ganske lenge etter middagen.. 

Og så er det noe med at ikke alle liker "bakt fra bunnen"-kaker best. Klarer ikke i min villeste fantasi å se at det er problematisk at det brettet med muffins står på det kakebordet. 

Anonymkode: b61b6...811

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva er det du ikke forstår?

Har du lest alle svarene mine ?

Har du lest hva jeg har sagt til venninnen min?

Ts

Det jeg forstår er at du ikke virker å være en særlig god venninne til denne personen, og hadde jeg vært henne hadde jeg sterkt vurdert om jeg i det hele tatt ville komme i bryllupet ditt om jeg hadde visst hvordan du omtalte meg. En posemix fra toro er nok ikke det eneste problemet med denne relasjonen. Du omtaler henne selv som en perifer venninne, med lite selvinnsikt,  som tror dere er tettere venner enn dere er. Så hvis du har selvinnsikt, bør du forstå hva jeg mener. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen din høres veldig irriterende ut og dårlig til å ta signaler. Jeg ville heller ikke hatt noe pose-skvip i bryllupet mitt så skjønner deg godt.

Når det er sagt ville jeg neppe brukt mange kalorier på dette. Enten får du si takk men nei takk (jeg ville nok gjort det), eller bare sette frem de muffinsene og la det stå til.

Anonymkode: 6116a...eaa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Klarer ikke i min villeste fantasi å se at det er problematisk at det brettet med muffins står på det kakebordet. 

Anonymkode: b61b6...811

Nei, muffins er ikke problemet. Problemet er at venninnen overkjører og ikke respekterer det som blir sagt.

Anonymkode: 1a6ef...1f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Et litt halvveis perifert vennskap der hun ser på meg som en tettere venninne enn hva jeg gjør.

Ts

Har hun en historie med å insistere på å hjelpe til/gjøre ting for deg som du ikke ønsker/trenger, tilsynelatende i beste mening? Kanskje også bli uproporsjonalt skuffet/såret ved et eventuelt avslag?

Hun høres litt ut som min eks-svigermor. Det skal sies at jeg tror selv hun ville spurt hvilken kake vi ønsket. Samtidig hadde hun fort litt snurt/fornærma hvis vi foreslo noe hun ikke ville/kunne bake(eller i det hele tatt hatt andre preferanser enn hun det hun selv mener er godt nok), og kommet med et "nei men hvis vi skal være såå kresne på det kan vi bake selv" eller "uff, det var da bare et spørsmål😤" ved et eventuelt avslag på "tilbudet". Hvis vi takker ja, må vi velge en kake hun liker å lage, skryte og takke omhyggelig i flere uker både før og etter hendelsen, og hun kunne kommet til å sette kaka si så langt frem og så fort som mulig, helst sammen med middagen. (Hun har faktisk prøvd på akkurat det i en barnedåp, men ble heldigvis omdirigert fra et familiemedlem på dåpsbarnets andre side av familien.) Og slik er hun på så mange områder. Insisterer, tilbyr og tilbyr, noen ganger bare "ordner opp" uoppfordret, blir såret og vonbroten hvis hun ikke får hjelpe til, samtidig som at hun klager til resten av verden om alt hun må ofre for disse håpløse barna/svigerbarna sine hvis hun "får lov" til å "hjelpe til". I verste fall kunne hun dukket opp i siste liten med en kake, og fremstilt det som at bruden hadde glemt at brudgommen er så glad i denne kaka, eventuelt at "jeg bakte denne jeg, siden ingen andre gadd å ...". (Hun har faktisk uoppfordret bakt kake til bursdager, og fremstilt det som at hun måtte stille opp og fikse det siden "ingen andre gadd å tenke på det".) Og for å unngå oppstyr/for fredens skyld må man da takke varmt for kaka og sette den på bordet som om det var meningen at den skulle være der. Hver enkelt slik situasjon er ofte så "liten" at hver for seg kan de fort avskrives med "hun vil bare hjelpe, ta nå imot med et smil og la henne få føle seg nyttig" eller "herregud, gud forby at noen skulle ønske å hjelpe et par nybakte foreldre!" eller "jeg tror dette er et deg-problem som ikke liker svigermor, dette er da noe alle andre hadde tatt imot med åpne armer". Eller "Hvorfor gjøre en så stor greie ut av et ekstra skopar? Jeg ser ikke problemet, hvilken skade gjør det at ungen har to par joggesko, liksom?" Så da ender man opp med å la seg kontrollere og overkjøre da, samtidig som at du fremstilles som et håpløst tilfelle som ikke klarer noenting selv, eventuelt som utakknemlig og sær. Dobbel straff, er det ikke det det heter? 

En bruker tidligere i tråden kalte muffinsene som "drittpakke forkledd som omsorg". Basert på både mine og resten av eks-svigerfamilien sine erfaringer med min eks sin mor(for det skal hun ha, hun gjør ikke forskjell på svigerdatter og egne barn), skjønner jeg nøyaktig hva hun mener med uttrykket. Det er ikke sikkert at det handler om å ville bidra for venninnen, men at hun ser sitt snitt til å få det hun anser som "sin del" av oppmerksomheten. Hun må være en del av det som skjer, der det skjer. Eller kanskje det er noe helt annet, hva vet jeg. Det kan godt hende det er virkelig omsorg som bare har gått seg bort. Uansett lander den jo ikke som genuin omsorg og hjelp hos ts. 

Om det er slitsomt å måtte tolke alt og alle i slikt dårlig lys, sier dere? Ja, det er det. Samtidig, etter 14 år med slike erfaringer, hvor det er flere enn bare meg som blir behandlet sånn, så lærte jeg på den harde måten at slike mennesker faktisk finnes, og at de er veldig flinke til å få ting til å fremstå som altruistisk omsorg.

Anonymkode: 35a48...8cd

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

På den andre siden er det rart at hun ikke tar hintet og insisterer på å lage noe du sier du ikke vil ha... 

Nettopp!

Anonymkode: 35a48...8cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

norgesmøllene muffins var mye bedre, synes jeg. bakte med toro her om dagen og de var ikke noe gode. norgesmøllene sine er veldig luftige dagen de blir bakt men nammi dagen etterpå. 

Anonymkode: 56d5f...d63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Men du har bedt denne perifere venninnen i bryllupet.

Anonymkode: 51be4...5b6

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Ts

Hvorfor er en halvveis perifer person uten selvinnsikt egentlig invitert i dette bryllupet?

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet med muffins, og jeg vil tro tanken kommer fra et god sted! Hun ønsker å bidra ☺️ Om du absolutt ikke ønsker muffins, kanskje du kan finne en annen oppgave hun heller kan hjelpe med? 
«Nå ser det ut til at vi kommer til å få mer enn nok med kaker i bryllupet, kanskje du heller hadde hatt mulighet til å hjelpe oss med å 🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️i stedet? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noen oversikt over hvordan kake du lnsker i bryllupet? Det er veldig dumt hvis de som skal hjelpe kan bake det de ønsker selv. Kan ende med de samme kakene. Til en viss grad bør du styre litt over hvilket kaker du ønsker. 

Syntes ikke muffens passer i bryllup. Bare si det som det er..

Anonymkode: 22df6...211

• Nyttig 1
Skrevet

Ønsker ikke muffins overhodet i bryllupet 

Ts

Dere er jo rare begge to. Hun fordi hun ikke respekterer et avslag og du fordi du har så sterke meninger om hva som ikke passer. Av din kakeliste hadde jeg kun spist muffinsene. Folk er nemlig ulike. 

Og hvis det kun handler om at du vil hun skal vise respekt, hvorfor henger du deg da opp i om det er Toro eller ikke? Det fremstår bare snobbete. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er så vanskelig med å si sannheten? Jeg hadde sagt klart fra at ferdig miks er ikke noe jeg ønsker. Det er så enkelt å bake noe fra bunnen. 

Anonymkode: e79ce...f5f

Har sagt det

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...