Hensatt Skrevet lørdag kl. 22:43 #161 Skrevet lørdag kl. 22:43 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg vet at det er riktig i følge norsk lov, jeg spurte om hva dere synes var mest rettferdig. Hvis vi skilles så skal alt jeg har betalt ekstra deles likt, men likevel skal hun ha arven utenfor. Anonymkode: 296c6...b4e Det samme vil jo gjelde det du evt arver en dag også. La oss si du arver en hytte en dag, mener du at hun skal ha sin del av den også?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:49 #162 Skrevet lørdag kl. 22:49 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg bidrar da med cirka 20 000 mer i måneden enn henne, hun mener det ikke er riktig da arv er personlig og særeie. ned. Hva tenker dere? Anonymkode: 296c6...b4e Alt likt heretter. Hun bør bruke arven på å tlbaketale deg det du har betalt skjevt tidligere. Det har du sikkert dokumentasjon på. Anonymkode: d32b9...473
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:00 #163 Skrevet lørdag kl. 23:00 Hensatt skrev (16 minutter siden): Det samme vil jo gjelde det du evt arver en dag også. La oss si du arver en hytte en dag, mener du at hun skal ha sin del av den også? TS skrev i et av innleggene at han ikke har noen arv i vente. Anonymkode: 7430a...582
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:01 #164 Skrevet lørdag kl. 23:01 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Min kone og jeg har felles eie og økonomi på alt og ingen barn. Jeg bidrar da med cirka 20 000 mer i måneden enn henne, noe som er greit siden jeg tjener mer. Nå har hun arvet 1 million og jeg mener at hun kan bruke det til å betale ned på huslånet, men hun mener det ikke er riktig da arv er personlig og særeie. Jeg sa at det er greit, men da begynner vi å dele likt på utgiftene noe hun synes var urettferdig da jeg tjente mer og ville sitte igjen med mer hver måned. Hva tenker dere? Anonymkode: 296c6...b4e Er du blåst? Dere er gift, ikke samboere. Med mindre dere har ektepakt bidrar ikke du med 20k mer enn henne. Det hun tjener er ditt, og det du tjener er hennes. Om dere har skrevet en ektepakt som unngår dette, er det jo så klart innafor. Men veldig rar ting fra din side å melde. Dersom du ønsker en annen ordning får dere skille dere, og fortsette som samboere. Hadde jeg vært kona di, hadde jeg gått. Om jeg hadde stilt et slikt krav til mannen, håper jeg han hadde forlatt meg. Makan til smålig oppførsel. Anonymkode: 60cfd...3c4 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:05 #165 Skrevet lørdag kl. 23:05 Når man arver fra en forelder, så er det både sårt og vanskelig. Var dette et spørsmål rett etter hun fikk pengene, eller fikk dødsfallet og slikt synke litt inn? Etter hvert så vil hun nok syns det er en god ide! Kan bare snakke for meg selv, jeg brukte 300.000.- på ny bil (som en gave/minne fra min pappa) betalte inn en del på huslånet, og resten i fond. Greit å ha litt igjen for arven når man først får det. Men enig i at en del burde gå inn i huslån for å få ned mnd kostnader, men ikke alt Anonymkode: 30b30...85c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:14 #166 Skrevet lørdag kl. 23:14 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde jeg vært kona di, hadde jeg gått. Anonymkode: 60cfd...3c4 Du vil bli påspandert og beholde inngående penger selv? Anonymkode: d32b9...473 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 04:27 #167 Skrevet søndag kl. 04:27 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har selvsagt tenkt til å fortsette å betale mest, og vi skal ha felles økonomi, men for meg ligger det i ordet felles økonomi, felleskap Men synes du det er riktig at jeg skal betale 20 000 mer i måneden. 2.4 milioner på 10 år, mens hun har investert 1 million alene? Anonymkode: 296c6...b4e Dere burde kjøpt en bolig hvor begge kan betale like mye i måneden. Da hadde dere sluppet alt dette med at du påpeker at du MÅ betale så mye mer enn henne og prøve å legge deg opp i hva hun bruker sin arv på. Kunne aldri vært sammen med en mann som minner meg på at han betaler så mye mer enn meg. Jeg ville hatt det likt for begge så hadde vi sluppet sånt. Anonymkode: a645e...b6c 1
Brunello Skrevet søndag kl. 08:16 #168 Skrevet søndag kl. 08:16 Hensatt skrev (9 timer siden): Det samme vil jo gjelde det du evt arver en dag også. La oss si du arver en hytte en dag, mener du at hun skal ha sin del av den også? Mange tenker sånn. 1
Brunello Skrevet søndag kl. 08:20 #169 Skrevet søndag kl. 08:20 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er du blåst? Dere er gift, ikke samboere. Med mindre dere har ektepakt bidrar ikke du med 20k mer enn henne. Det hun tjener er ditt, og det du tjener er hennes. Om dere har skrevet en ektepakt som unngår dette, er det jo så klart innafor. Men veldig rar ting fra din side å melde. Dersom du ønsker en annen ordning får dere skille dere, og fortsette som samboere. Hadde jeg vært kona di, hadde jeg gått. Om jeg hadde stilt et slikt krav til mannen, håper jeg han hadde forlatt meg. Makan til smålig oppførsel. Anonymkode: 60cfd...3c4 Her er det vel du som er blåst og ikke kan ekteskapslovens bestemmelser. Når man er gift, disponerer man fritt egne midler med begrensningen at man har forsørgerplikt overfor ektefelle og barn. Det betyr at basisbehovene skal være tilfredsstilt. Ut over det bruker man egne penger som man vil.
Hengebuksvinet Skrevet søndag kl. 09:06 #170 Skrevet søndag kl. 09:06 Jeg fikk først inntrykk av at dere var godt voksne, men så leser jeg på et sted at dere er nyetablerte. Tråden fikk meg til å reflektere litt. Først tenkte jeg på en mann som har betalt 20 000,- mer i mnd i 30 år, og på at alt blir litt annerledes for barnløse. Jeg har alltid tenkt at man gir videre like mye som man får, da vi har flere barn. Hvor lenge har dere hatt denne ordningen? Vi har alltid fordelt litt prosentvis, og hatt egne forbrukskontoer. Men ser jo at mannen ofte kommer best ut av det. Siden jeg alltid er den som kjøper inn til barna, kjøper gaver og er den som lager til sosiale ting for oss. Mannen arvet en million da vi var nyetablerte, og jeg har alltid tenkt det var greit å holde den utenfor vår økonomi. Ville ikke ha den inn i huset, der der er viktig for meg å eie 50/50. Så han kjøpte hytte. Hytta har nok gått utover fellesøkonomi av og til, men har også gitt oss mange gode familieøyeblikk. Jeg synes du skal gi kona di litt tenketid. Og kanskje tenke litt selv. Ikke lag konflikter unødvendig, og ikke begynn å true med en ny fordeling av økonomi. Arv er penger som kommer med sorg og krever litt tid. 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:29 #171 Skrevet søndag kl. 09:29 Hengebuksvinet skrev (14 minutter siden): Jeg fikk først inntrykk av at dere var godt voksne, men så leser jeg på et sted at dere er nyetablerte. Tråden fikk meg til å reflektere litt. Først tenkte jeg på en mann som har betalt 20 000,- mer i mnd i 30 år, og på at alt blir litt annerledes for barnløse. Jeg har alltid tenkt at man gir videre like mye som man får, da vi har flere barn. Hvor lenge har dere hatt denne ordningen? Vi har alltid fordelt litt prosentvis, og hatt egne forbrukskontoer. Men ser jo at mannen ofte kommer best ut av det. Siden jeg alltid er den som kjøper inn til barna, kjøper gaver og er den som lager til sosiale ting for oss. Mannen arvet en million da vi var nyetablerte, og jeg har alltid tenkt det var greit å holde den utenfor vår økonomi. Ville ikke ha den inn i huset, der der er viktig for meg å eie 50/50. Så han kjøpte hytte. Hytta har nok gått utover fellesøkonomi av og til, men har også gitt oss mange gode familieøyeblikk. Jeg synes du skal gi kona di litt tenketid. Og kanskje tenke litt selv. Ikke lag konflikter unødvendig, og ikke begynn å true med en ny fordeling av økonomi. Arv er penger som kommer med sorg og krever litt tid. Det er en liten stund siden hun fikk pengene, men det er helt greit, jeg tror ikke at hun vil bare bruke de opp, hun er mer fornuftig enn det. Vi skal heller ikke lage en ny økonomisk ordning, jeg lever fint med at vi deler alt. Jeg er også enig i at jeg ikke vil bo et sted hvor jeg ikke eier halvparten og det synes jeg er riktig for henne og eie også. Som jeg har skrevet tidligere også så har jeg tenkt at det er en økonomisk diskusjon, men tror nå at det er mer en diskusjon rundt følelse av at vi er et felleskap. Har sett at mange også referer til loven, og den er jeg fullstendig klar over hvordan fungerer, jeg har egentlig tenkt på svar om hva som de synes er riktig og rettferdig. Men tenker at det beste er om de blir brukt til noe som kan gi nytte for begge to, få får vi ta en diskusjon på hvordan eierforhold det eventuelt skal være. Ser at flere har sagt at de mener hun skal kjøpe en hytte eller noe, problemet da er jo at jeg også må dekke alle andre kostnader til den, inkludert lån, siden hun ikke har mulighet til det. Jeg har synes det har vært helt greit å dekke mer av utgiftene til en bolig vi eier halvparten hver, men tror ikke jeg er så veldig interessert i å dekke alle utgifter til en hytte som jeg ikke eier noe av, selvom jeg vet at gevinst opparbeidet innen ekteskapet skal deles likt. De ble litt et svar til deg, og litt til flere selvom jeg siterte deg. Anonymkode: 296c6...b4e 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:22 #172 Skrevet søndag kl. 10:22 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg synes det har noe å si om hun ligger an til å få lav pensjon. Da kan det være et bedre valg at hun sparer til pensjon. Forhåpentligvis vil det komme dere begge til gode senere i livet. Anonymkode: 32bff...b6a Vil hu få en pensjon som hun kan leve greit av om hun blir alene på sine eldre dager? Hvis ikke la pengene vokse til det. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dere burde kjøpt en bolig hvor begge kan betale like mye i måneden. Da hadde dere sluppet alt dette med at du påpeker at du MÅ betale så mye mer enn henne og prøve å legge deg opp i hva hun bruker sin arv på. Kunne aldri vært sammen med en mann som minner meg på at han betaler så mye mer enn meg. Jeg ville hatt det likt for begge så hadde vi sluppet sånt. Anonymkode: a645e...b6c 100% enig meg deg. Jeg skjønner heller ikke hvordan dere har valgt å gjøre dette. Dere har tydeligvis en livsstil som er over hennes inntekt , hvis hun ikke kan dele 50/50. Da er dette forhåpenligvis et valg dere har tatt sammen? Da må du også godta at du skal betale mer enn henne, siden dette var en forutsetning når dere giftet dere/ kjøpte bolig. Da kan du heller ikke komme nå og klage på at du betaler mer enn henne. Arven er en bonus og den er hennes. Jeg tenker at hun skal kunne bruke den til det HUN ønsker Anonymkode: e5e53...b5c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:42 #173 Skrevet søndag kl. 10:42 Brunello skrev (2 timer siden): Her er det vel du som er blåst og ikke kan ekteskapslovens bestemmelser. Når man er gift, disponerer man fritt egne midler med begrensningen at man har forsørgerplikt overfor ektefelle og barn. Det betyr at basisbehovene skal være tilfredsstilt. Ut over det bruker man egne penger som man vil. Det kan godt hende du og jeg ble gift av ulike årsaker, det høres hvertfall slik ut. I de fleste ekteskap er målet å skape et liv sammen, og de fleste har en felles inntekt. At du tenker å straffe henne økonomisk dersom hun ikke bruker arven sin slik du ønsker, synes jeg er ufint. Det kan godt hende du er komfortabel med å behandle din kone slik, men jeg tror de færreste er komfortabel med å oppføre seg slik mot sin partner. Jeg håper min partner hadde kasta meg på dør om jeg fikk et slikt innfall. Anonymkode: 60cfd...3c4 3
Brunello Skrevet søndag kl. 11:22 #174 Skrevet søndag kl. 11:22 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det kan godt hende du og jeg ble gift av ulike årsaker, det høres hvertfall slik ut. I de fleste ekteskap er målet å skape et liv sammen, og de fleste har en felles inntekt. At du tenker å straffe henne økonomisk dersom hun ikke bruker arven sin slik du ønsker, synes jeg er ufint. Det kan godt hende du er komfortabel med å behandle din kone slik, men jeg tror de færreste er komfortabel med å oppføre seg slik mot sin partner. Jeg håper min partner hadde kasta meg på dør om jeg fikk et slikt innfall. Anonymkode: 60cfd...3c4 Hvem har sagt at jeg har det slik. Jeg skriver hvordan ekteskapsloven er, noe du tydelig vis har misforstått. Mange som er gift har ikke felles økonomi. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:27 #175 Skrevet søndag kl. 19:27 Brunello skrev (8 timer siden): Hvem har sagt at jeg har det slik. Jeg skriver hvordan ekteskapsloven er, noe du tydelig vis har misforstått. Mange som er gift har ikke felles økonomi. Du setter åpenbart loven foran kona di, det kommer tydelig fram. Jeg synes det er trist at du truer henne økonomisk for å få viljen din, men det er bare meg. Du har åpenbart ikke noe problem med å behandle henne slik, og det kan verken jeg eller noen andre her inne gjøre noe med. Anonymkode: 60cfd...3c4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:31 #176 Skrevet søndag kl. 19:31 AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 10.45): Vil delt alle utgifter likt. Så kan du spare det du har til overs. Anonymkode: 97f3a...fcf Som han må dele med henne ved skillsmisse. Anonymkode: efc7c...4b0
Brunello Skrevet søndag kl. 20:58 #177 Skrevet søndag kl. 20:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du setter åpenbart loven foran kona di, det kommer tydelig fram. Jeg synes det er trist at du truer henne økonomisk for å få viljen din, men det er bare meg. Du har åpenbart ikke noe problem med å behandle henne slik, og det kan verken jeg eller noen andre her inne gjøre noe med. Anonymkode: 60cfd...3c4 Jeg er ikke ts. Jeg har utelukkende forklart deg hvordan loven fungerer. Hvordan jeg har innrettet min privatøkonomi sammen med min kone avviker vesentlig fra det jeg skriver er rettferdig fordeling i denne tråden og andre om eksempelvis kostnadsfordeling ved samboerskap. Årsaken til det er at vi ble sammen da ingen av oss hadde noe. Vi var studenter og har skapt livet sammen. Senere har vi samarbeidet om karriere og tre barn, slik at livet har optimalisert seg for oss ut fra våre forutsetninger. Hvordan man deler kostnader og innretter seg blir noe helt annet når man flytter samen etter at man har etablert seg hver for seg tidligere eller om man ikke har felles barn. Jeg synes det er ganske oppsiktsvekkende at så mange ikke ser at ts bidrar desidert mest og at hans samboer ville vært tjent med å legge arven i felles-potten.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:37 #178 Skrevet søndag kl. 21:37 Jeg tjener en god del mer enn kona, og jeg arvet 500 000. Hun kommer bare til å arve småpenger. Jeg betaler en god del mer enn kona av utgiftene, men jeg gidder ikke å bruke tid på å regne ut hvem som betaler hva. Vi er gift, så det spiller ingen rolle. Faktisk fikk jeg et stort beløp av feriepengene hennes både i år og i fjor. Snill som hun er. Vi kommer heldigvis godt overens, så det er ikke noe krangling hvis en av oss kjøper noe ekstra til seg selv heller. Og arven sendte jeg rett inn i huset. Vi trives godt med denne løsningen, og blir det skilsmisse, så blir det ikke noe krangling da heller. Da deler vi etter loven. Anonymkode: 26372...162 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:45 #179 Skrevet søndag kl. 21:45 AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 10.19): Min kone og jeg har felles eie og økonomi på alt og ingen barn. Jeg bidrar da med cirka 20 000 mer i måneden enn henne, noe som er greit siden jeg tjener mer. Nå har hun arvet 1 million og jeg mener at hun kan bruke det til å betale ned på huslånet, men hun mener det ikke er riktig da arv er personlig og særeie. Jeg sa at det er greit, men da begynner vi å dele likt på utgiftene noe hun synes var urettferdig da jeg tjente mer og ville sitte igjen med mer hver måned. Hva tenker dere? Anonymkode: 296c6...b4e Jeg er kanskje litt streng her Ts, men jeg tror faktisk jeg ville skilt meg fra kona. Ikke pga beløpet, men fordi hun ikke anerkjenner ditt bidrag over mange år. For meg ville dette vært et tegn på at partner ikke har "lagånd" med meg. Jeg har en lignende erfaring med en eks. Jeg tok mer av lasset en periode han var arbeidsledig. Men når han etterhvert fikk muligheten til å bidra var han opptatt av å holde de større pengebeløpene sine for seg selv. For meg er dette superegoistisk. Er man et team, er begge med i teamet 100%. Raushet bør gå begge veier. her melder hun seg ut når hun har mulighet til å bidra. Hilsen kvinne (som heldigvis ikke er sammen med eksen lengre) Anonymkode: 560b1...eab
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:12 #180 Skrevet mandag kl. 08:12 Jeg synes det er riktig at arv holdes utenfor. Det er annerledes enn lønn eller bonus eller lottogevinst for eksempel, siden det er det som er etterlatt etter hennes foreldre. Det er det som er igjen etter et helt liv, jeg synes det er riktig at det beskyttes så det beholdes i familien. Hvis du nå skal begynne å omorganisere hele ekteskapet og økonomien pga dette så vil det ødelegge mye. Er det virkelig verdt det? Skal dere flytte til noe billigere så hun faktisk har råd til 50% og skal du begynne med dyre hobbyer for å bruke opp det ekstra for å sørge for at det ikke går til sparing? Eller skal du fortsette å bidra mer til felleskassa, bare at hun må være bevisst og evig takknemlig og underdanig fordi du bidrar mest. Anonymkode: 76278...4b1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå