AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:43 #181 Skrevet mandag kl. 10:43 Føler det er mer enn økonomi som er problemet her. Jeg er ufør, mannen tjener nærmere 1.5M og har høy formue. Vi er i tillegg en kombinert familie med 3 særkullsbarn. For, spesielt han, var det viktig at vi ble en enhet og hadde samme levestandard. Jeg klarte meg fint økonomisk, men hadde ikke muligheten til dyre ferier etc. Jeg var alenemor med fullt foreldreansvar og var da i tillegg ufør og hadde et barn med spesielle behov. Det var jo uaktuelt for mannen å ikke ha oss med på ferier. Bonusbarna ønsket jo også at vi dro samlet steder. I tillegg så ga jeg ham mer frihet mht jobb da jeg hovedsakelig var hjemme og sørget for at barna kom seg avgårde på morgenen, var hjemme når de kom hjem, hjalp med lekser, mat, fikk de avgårde på fritidsaktiviteter etc. Og var hjemme med dem om de ble syk. I tillegg så tar jeg meg av hus, vask, handling, middager etc. Han så verdien av det jeg bidrar med og har da en ordning der han betaler inn en større sum til en familiekonto jeg fritt disponerer til meg selv, barna(klær, sko, aktiviteter etc). Han gir meg rom til å bruke litt mer på meg selv, samt spare i fond. I tillegg har vi samboerkontrakt og testamenter som sikrer alle parter uavhengig av brudd eller død. Lånet eier vi 50/50. Han hadde aldri i verden krevd at jeg skulle satt inn arv til felles. Han hadde ønsket jeg skulle gjort som jeg ville. Jeg hadde personlig betalt ned på min halvpart av boliglånet. Hadde jeg arvet MYE(som jeg ikke gjør) hadde jeg nok betalt ned hele lånet for oss begge(og satt resten inn til både felles og til egen sparing). Nå er han ekstremt raus og generøs. Kanskje det føles bedre mht oss fordi vi har like grunnleggende verdier og syn på økonomi og barneoppdragelse etc? Ingen av oss føler iallefall at vi "skylder" hverandre noe eller holder regnskap. Vi bidrar etter evne mht alt. Ikke bare økonomisk, men mht egentid, barna og alt annet. Anonymkode: 211b3...0ad 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #182 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 10.38): Jeg vet at det er riktig i følge norsk lov, jeg spurte om hva dere synes var mest rettferdig. Hvis vi skilles så skal alt jeg har betalt ekstra deles likt, men likevel skal hun ha arven utenfor. Anonymkode: 296c6...b4e Det samme gjelder jo deg og din eventuelle arv. Så hvis du plutselig arver 5 millioner så tenker du å gi 2,5 av disse til kona? Anonymkode: e2575...153
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #183 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det samme gjelder jo deg og din eventuelle arv. Så hvis du plutselig arver 5 millioner så tenker du å gi 2,5 av disse til kona? Anonymkode: e2575...153 Her betaler han jo mye ekstra fra før av. Jeg tenker at begge betaler etter evne. Han har vært raus, og da synes jeg hun kan være det også nå som hun får arv. Anonymkode: 560b1...eab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå