Gå til innhold

Rettferdig bruk av arv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min kone og jeg har felles eie og økonomi på alt og ingen barn. Jeg bidrar da med cirka 20 000 mer i måneden enn henne, noe som er greit siden jeg tjener mer. Nå har hun arvet 1 million og jeg mener at hun kan bruke det til å betale ned på huslånet, men hun mener det ikke er riktig da arv er personlig og særeie. Jeg sa at det er greit, men da begynner vi å dele likt på utgiftene noe hun synes var urettferdig da jeg tjente mer og ville sitte igjen med mer hver måned. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 296c6...b4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan betale ned på huslånet, men da på sin del da arv er særeie. Del opp huslånet i hver deres del, men hvert deres lån og så kan hun betale ned på sin del og dermed få mindre utgifter på lånet. 

Jeg tenker det høres ut som du nærmest straffer henne fordi hun har arvet. 

Anonymkode: bcd5a...20c

• Liker 32
  • Nyttig 12
Skrevet

Da må dere i så fall skrive avtale på at hun får igjen 1 mill (+/- verdistigning) mer hvis dere skiller dere og selger huset.

Arv er forresten ikke særeie med mindre arvelater at bestemt det. Arv inngår i felleseie, men kan kreves skjevdelt på visse vilkår ved skilsmisse.

Du har forsørgelsesplikt.

Det kan være en ide å lese ekteskapsloven når man er gift.

Anonymkode: 4587c...74c

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Kona høres egoistisk ut.

Begynn å sette de 20K ekstra på sparekonto, slik at du har en buffer når hun kaster deg ut.

Anonymkode: 1d48c...9b6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun kan betale ned på huslånet, men da på sin del da arv er særeie. Del opp huslånet i hver deres del, men hvert deres lån og så kan hun betale ned på sin del og dermed få mindre utgifter på lånet. 

Jeg tenker det høres ut som du nærmest straffer henne fordi hun har arvet. 

Anonymkode: bcd5a...20c

Hvordan straffer jeg henne for å ha arvet? Hvis du mener at vi skal dele opp huslånet og hun skal betale ned på sin del, så regner jeg du mener vi også må dele opp inntektene. På sikt så vil det sannsynligvis være en fordel for meg da.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan straffer jeg henne for å ha arvet? Hvis du mener at vi skal dele opp huslånet og hun skal betale ned på sin del, så regner jeg du mener vi også må dele opp inntektene. På sikt så vil det sannsynligvis være en fordel for meg da.

Hva mener du med dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kona høres egoistisk ut.

Begynn å sette de 20K ekstra på sparekonto, slik at du har en buffer når hun kaster deg ut.

Anonymkode: 1d48c...9b6

Oppsparte midler i løpet av ekteskapet deles lik ved skillsmisse 🤷‍♀️

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Oppsparte midler i løpet av ekteskapet deles lik ved skillsmisse 🤷‍♀️

Nettopp, og arv gjør ikke.

Dette er helt i følge med norsk lov TS. 

Anonymkode: 4e395...733

• Liker 9
Skrevet

Enig med deg. Begynn å dele utgiftene likt. Hun får finne en bedre betalt jobb da, hvis hun ikke tjener nok. Evt leve av arven. 

Anonymkode: da003...f72

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du med dette?

Hvorfor skal hun ha 1 million ekstra hvis vi skilles. Hun har betalt 1 million mer, men sannsynligvis har jeg likevel betalt mer enn henne. Mener du at hennes penger som arv er mer verdt enn mine penger som jeg jobber for? 

Jeg svarte en som sa at vi burde dele opp lånet tid hun betale ned ekstra på din del, og da spurte jeg om vi også burde dele opp inntektene, og det ville være en fordel for meg på sikt, da forskjellen vil bli større en 1 million på under 5 år 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei men herregud, alle vet da at arv er personlig. Det har ingen ting å gjøre med hverdagsøkonomien.

Det samme vil jo gjelde deg når den tid kommer.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp, og arv gjør ikke.

Dette er helt i følge med norsk lov TS. 

Anonymkode: 4e395...733

Jeg vet at det er riktig i følge norsk lov, jeg spurte om hva dere synes var mest rettferdig. Hvis vi skilles så skal alt jeg har betalt ekstra deles likt, men likevel skal hun ha arven utenfor. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor skal hun ha 1 million ekstra hvis vi skilles. Hun har betalt 1 million mer, men sannsynligvis har jeg likevel betalt mer enn henne. Mener du at hennes penger som arv er mer verdt enn mine penger som jeg jobber for? 

Jeg svarte en som sa at vi burde dele opp lånet tid hun betale ned ekstra på din del, og da spurte jeg om vi også burde dele opp inntektene, og det ville være en fordel for meg på sikt, da forskjellen vil bli større en 1 million på under 5 år 

Les ekteskapsloven og arveloven.

Hvorfor i huleste giftet du deg uten å sette deg inn i hva som står i ekteskapsloven?

• Liker 12
Skrevet

Jeg vet at det er riktig i følge norsk lov, jeg spurte om hva dere synes var mest rettferdig. Hvis vi skilles så skal alt jeg har betalt ekstra deles likt, men likevel skal hun ha arven utenfor. 

Du har giftet deg frivillig.

• Liker 5
Skrevet
Elle Melle skrev (1 minutt siden):

Nei men herregud, alle vet da at arv er personlig. Det har ingen ting å gjøre med hverdagsøkonomien.

Det samme vil jo gjelde deg når den tid kommer.

Det vil ikke gjelde noe av i fremtiden. Mine foreldre er døde og det var ingenting og arve, vi kommer ikke fra velstående familier. Men hvorfor hennes penger som hun har arvet, mer verdt enn mine penger som jeg har jobbet for. Jeg kan være med på at man skal dele utgifter etter inntekt, det er det vi gjør. 

Jeg vet hvordan loven er, spurte hva dere mente er rettferdig 

• Liker 2
Skrevet

Du har giftet deg frivillig.

Som jeg skrev jeg vet hvordan arveloven fungerer, og jeg vet at jeg har giftet meg frivillig. 

Nå er forresten ikke lønn felleseie når man er gift heller, så da er det vel greit at vi deler likt og jeg bruker mine ekstra penger på meg selv da?

• Liker 2
Skrevet

Det vil ikke gjelde noe av i fremtiden. Mine foreldre er døde og det var ingenting og arve, vi kommer ikke fra velstående familier. Men hvorfor hennes penger som hun har arvet, mer verdt enn mine penger som jeg har jobbet for. Jeg kan være med på at man skal dele utgifter etter inntekt, det er det vi gjør. 

Jeg vet hvordan loven er, spurte hva dere mente er rettferdig 

Du gnåler om nå-status, men plutselig skjer det en ulykke og du blir ufør. Da blir rollene kanskje snudd og hun tjener mest.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil delt alle utgifter likt. Så kan du spare det du har til overs.

Anonymkode: 97f3a...fcf

• Liker 3
Skrevet

Som jeg skrev jeg vet hvordan arveloven fungerer, og jeg vet at jeg har giftet meg frivillig. 

Nå er forresten ikke lønn felleseie når man er gift heller, så da er det vel greit at vi deler likt og jeg bruker mine ekstra penger på meg selv da?

Hvordan dere bidrar må dere jo bli enige om, så lenge du oppfyller plikten til forsørgelse av ektefelle.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker jo at hun kunne betalt litt ned på lånet så beholdt litt selv, tenker også du kunne gjort det samme den gang eller når du arvet.  Så sånn sett er ikke jeg enig med noen av dere. Samtidig så er jo ikke arv felleseie.

Personlig ville jeg betalt inn litt av det på lånet iallefall, men ikke alt.

Anonymkode: fd393...b81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...