Gå til innhold

Rettferdig bruk av arv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde rett og slett sluttet å betale inn ekstra, siden begrunnelsen for det i utgangspunktet var at han hadde best økonomi. 

Anonymkode: dc1d4...5ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvorfor skal hun ha 1 million ekstra hvis vi skilles. Hun har betalt 1 million mer, men sannsynligvis har jeg likevel betalt mer enn henne. Mener du at hennes penger som arv er mer verdt enn mine penger som jeg jobber for? 

Jeg svarte en som sa at vi burde dele opp lånet tid hun betale ned ekstra på din del, og da spurte jeg om vi også burde dele opp inntektene, og det ville være en fordel for meg på sikt, da forskjellen vil bli større en 1 million på under 5 år 

Anonymkode: 296c6...b4e

Fordi norsk lov sier det. Til å dra inn så enormt mye penger så virker du litt enkel. Kanskje det er noe i white, male privilege.

Anonymkode: ab230...597

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi norsk lov sier det. Til å dra inn så enormt mye penger så virker du litt enkel. Kanskje det er noe i white, male privilege.

Anonymkode: ab230...597

Jeg vet veldig godt hva loven sier, jeg spurte hva dere mente var riktig. Loven sier også at jeg ikke er pliktig til å betale mer, og at lønn er personlig når man er gift. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er du ts? 

Anonymkode: 4587c...74c

Jeg er TS og mente akkurat det han skrev 

Skrevet
Elle Melle skrev (16 minutter siden):

Ignorer at hun har fått de pengene. Lev som vanlig.

Om dere har helt felles økonomi kommer det trolig uansett til å gavne deg på sikt at hun har ekstra midler. 

Hvorfor begynne å styre med å endre hele økonomi deres og fremstå som grådig og smålig, når du aldri har vært det tidligere? Fordi du har fått det for deg at penger som etter loven er hennes alene burde være felles? 

Vet du at hun ikke kommer til å bruke pengene på fellesgoder? 

At du mener nedbetaling av lån er best bruk, betyr jo ikke at hun synes det, og det er jo ikke greit at det er du som skal bestemme over hennes arv.

Jeg har ikke sagt noe om å endre hele økonomien. Jeg har tenkt at det er en riktig at man skal bidra etter evne, derfor har det vært helt greit for meg å betale mest. Synes det er ganske rart at noen synes det er helt greit at jeg bidrar mest når jeg har mest, men ikke vil bidra selv når de har mulighet 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg spurte hva ts mente.

Det var ikke vanskelig å forstå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er TS og mente akkurat det han skrev 

Som overhode ikke var svar på det jeg spurte om.

På hvilken måte vil det sannsynligvis være en fordel for deg på sikt?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet veldig godt hva loven sier, jeg spurte hva dere mente var riktig. Loven sier også at jeg ikke er pliktig til å betale mer, og at lønn er personlig når man er gift. 

Loven er gjerne rettferdig. La henne beholde arven, men slutt å betale inn ekstra på daglige utgifter. 

Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Det var ikke vanskelig å forstå.

Javel, hvilke fordel er det for ts på sikt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som overhode ikke var svar på det jeg spurte om.

På hvilken måte vil det sannsynligvis være en fordel for deg på sikt?

Hadde du lest hele det innlegget så var det snakk  om å dele opp lånet. At vi skulle ha hver vår del, men da også dele opp økonomien og dele kostnadene. 
du bør lese hele teksten før du skriver 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det lønner seg også for den som går minst på butikken og handler dagligvarer, den som spiser mest eller lasser mest kjøtt på tallerkenen. Derfor betaler mange kvinner altfor mye om de deler 50/50. 😉

Hvis vi skal gå på det toget. Anbefaler ikke det. Det er døden for et forhold. Hvis man ikke kan være et lag og være partnere er det bedre å la være.

Anonymkode: 00da0...31e

Ser man på SSB sitt normalbudsjett er forskjellene på menn og kvinners kostnader minimale. Mange kvinner spiser også mye dyrere mat enn menn (sunn mat er dyrt), er oftere ute og spiser og bruker mer penger på kaffe og annet i hverdagen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde du lest hele det innlegget så var det snakk  om å dele opp lånet. At vi skulle ha hver vår del, men da også dele opp økonomien og dele kostnadene. 
du bør lese hele teksten før du skriver 

Hvilke fordel er det for deg på sikt?

Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Ser man på SSB sitt normalbudsjett er forskjellene på menn og kvinners kostnader minimale. Mange kvinner spiser også mye dyrere mat enn menn (sunn mat er dyrt), er oftere ute og spiser og bruker mer penger på kaffe og annet i hverdagen.

Spiser kvinner oftere ute enn menn? Prøvde å søke, men fant bare gammel statistikk som sa det motsatte. Uansett tenker jeg man bør betale for seg selv når man spiser ute.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Javel, hvilke fordel er det for ts på sikt?

På sikt vil ts ha 20’ ekstra hver eneste måned. De kan han bruke på det han vil. Er han glad i Golf, kan han spare til en helt sinnsyk dyr golftur i året med gutta. Eller annet som koster penger. Eneste begrensningen er ved skilsmisse. Da må han dele det som står på konto. 

Skrevet

Er ikke rettferdig at kona skal gjøre det henne har lyst til med den millionen, om ts må betale 20 000 mer i måneden. Kan jo hende ts har lyst til å bruke noen av pengene til noe annet. Enten så får din kone bruke arven på noe felles, eller får du slutte å betale 20 000 mer. Da hadde jeg tatt 10 000 i måneden og satt på min egen konto. 

Anonymkode: d8ab5...2c5

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

På sikt vil ts ha 20’ ekstra hver eneste måned. De kan han bruke på det han vil. Er han glad i Golf, kan han spare til en helt sinnsyk dyr golftur i året med gutta. Eller annet som koster penger. Eneste begrensningen er ved skilsmisse. Da må han dele det som står på konto. 

Er du ts?

Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Tenker vi snakker en fotballtur til England i måneden. Kunne vært fint det. Kanskje jeg skal komme med det forslaget 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg og min mann har også felles alt. Hadde jeg fått arv så hadde jeg brukt den til felles'n, betalt ned på lånet og kanskje kjøpt noe vi trenger ( oppussing, møbler osv) det hadde uansett blitt våre penger. Ikke mine selv om loven sier det er det.. 

Ja, det kunne jo vært kjipt hvis det gikk galt, men jeg satser på at det ikke gjør det..  Vet at min mann hadde gjort det samme. 

Endret av Perfume
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiser kvinner oftere ute enn menn? Prøvde å søke, men fant bare gammel statistikk som sa det motsatte. Uansett tenker jeg man bør betale for seg selv når man spiser ute.

I den statistikken er det sikker innberettet restaurantbesøk i jobbsammenheng. Damer har mer sosial kontakt med andre herunder spiser de mest ute på fritiden. 
Når man har felles økonomi betaler begge for restaurantbesøk til den ene. Helt greit for meg, men slikt kan skape krangling dersom folk har felles økonomi og den ene bidrar mest mens den add der bruker mest.

Skrevet
Perfume skrev (Akkurat nå):

Jeg og min mann har også felles alt. Hadde jeg fått arv så hadde jeg brukt den til felles'n, betalt ned på lånet og kanskje kjøpt noe vi trenger ( oppussing, møbler osv) det hadde uansett blitt våre penger. Ikke mine selv om loven sier det er det.. 

Ja, det kunne jo vært kjipt hvis det gikk galt, men jeg satser på at det ikke gjør det.. 

Da er det ditt valg, ikke noe din partner bestemmer for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...