AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:50 #21 Skrevet lørdag kl. 08:50 Jeg hadde ikke betalt inn på lånet hvis min partner hadde begynt å mene noe om bruken av min arv. Anonymkode: 4587c...74c 12
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:52 #22 Skrevet lørdag kl. 08:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal hun ha 1 million ekstra hvis vi skilles. Hun har betalt 1 million mer, men sannsynligvis har jeg likevel betalt mer enn henne. Mener du at hennes penger som arv er mer verdt enn mine penger som jeg jobber for? Jeg svarte en som sa at vi burde dele opp lånet tid hun betale ned ekstra på din del, og da spurte jeg om vi også burde dele opp inntektene, og det ville være en fordel for meg på sikt, da forskjellen vil bli større en 1 million på under 5 år Anonymkode: 296c6...b4e Det er ikke relevant fordi at etter loven har ektefeller felleseie og en felles underholdsplikt (etter loven har de også en felles plikt for arbeidet som kreves for det felles hushold). I loven står det også at «Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen» dersom man går fra hverandre. Så en slik rett har hun etter loven uansett. Etter min mening er det helt håpløst å være gift og drive og regne på ditt og datt i hverdagen. Da spiser vel sikkert du mer enn henne, kanskje spiser du mer kjøtt og kjøtt koster mer. Eller jeg vil dit i ferien men det har ikke den andre råd til - jeg kan spandere på deg, så kan du gå i takknemlighetsgjeld i 14 dager. Kjører man i gang det der, er forholdet ikke liv laga på sikt etter min mening. Man må være et lag og være partnere. Men arv for barnløse er noe annet, synes jeg. Hun kan risikere å måtte betale ut andre arvinger dersom du har søsken/ nevøer/nieser. Det kan bli en stor økonomisk belastning i en ellers vanskelig situasjon om noe skjer med deg. Hvis hun dør kan det også være urimelig om arv fra hennes side havner hos dine slektninger. Dersom dere ikke har ordnet disse tingene med arv, testamente osv., så bør dere spandere en advokat og få det på plass mens det er tid. Har dere gjeld kan det være en god ide å få ned gjeldsgraden og spare renteutgifter, men du taper rent faktisk ikkeno på at hun da får det som en andel i huset om dere går fra hverandre. For den retten har hun uansett. Du bare virker mer som en raus type, og det har du garantert mer igjen for. Anonymkode: 00da0...31e 4 1 3
Brunello Skrevet lørdag kl. 08:54 #23 Skrevet lørdag kl. 08:54 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da må dere i så fall skrive avtale på at hun får igjen 1 mill (+/- verdistigning) mer hvis dere skiller dere og selger huset. Arv er forresten ikke særeie med mindre arvelater at bestemt det. Arv inngår i felleseie, men kan kreves skjevdelt på visse vilkår ved skilsmisse. Du har forsørgelsesplikt. Det kan være en ide å lese ekteskapsloven når man er gift. Anonymkode: 4587c...74c Han har forsørgelsesplikt, men den begrenser seg til at hun har et sted å bo, klær og mat. Siden hun jobber, er nok det i orden. Når to voksne uten barn bor sammen, er det helt greit å betale likt så lenge begge har råd til det. Den som tjener mest kan da bruke mer penger på seg selv eller det hen ønsker å bruke penger på. 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:54 #24 Skrevet lørdag kl. 08:54 TS, når du skriver du bidrar med 20 000 mer enn henne, inkluderer dette nedbetaling av gjeld? Betaler du på begges andel? Eller hvordan ser budsjettet deres ut? Hvor mye betaler hun i måneden på deres felles utgifter? Anonymkode: dc1d4...5ed 2
Brunello Skrevet lørdag kl. 08:56 #25 Skrevet lørdag kl. 08:56 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva mener du med dette? Anonymkode: 4587c...74c Han mener at det er han som betaler desidert mest. Han legger inn 20’ mer hver måned. Det er 240’ i året. I løpet av 10 år nesten 2,5 millioner. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:57 #26 Skrevet lørdag kl. 08:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS, når du skriver du bidrar med 20 000 mer enn henne, inkluderer dette nedbetaling av gjeld? Betaler du på begges andel? Eller hvordan ser budsjettet deres ut? Hvor mye betaler hun i måneden på deres felles utgifter? Anonymkode: dc1d4...5ed Vi har 100 % felles økonomi. Du kan si så enkelt at vi har en felles konto hvor begge setter inn sin lønn. Der setter jeg inn 20 000 mer hver måned. Alle utgifter blir trukket derfra også lånet. Vi eier også alt likt. Anonymkode: 296c6...b4e 1
Brunello Skrevet lørdag kl. 08:59 #27 Skrevet lørdag kl. 08:59 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du har giftet deg frivillig. Anonymkode: 4587c...74c Her er vel svaret på hvorfor en del ikke vil gifte seg. 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:03 #28 Skrevet lørdag kl. 09:03 Hei ts. Hva tenker hun å gjøre med arven sin da? Hvis hun betaler inn dette på lånet så kan hun og ta disse pengene med seg ved et eventuelt brudd. Kanskje det gjør det lettere for henne å ta en avgjørelse. Når det gjelder deres hverdag så tjener du rett og slett mye mer noe som ikke er uvanlig. Min mann tjener og langt mer enn meg og vi deler og på utgiftene og eier like mye. Når jeg arver så vil jeg nok bruke en million til å betale ned på lån Anonymkode: 66a55...ec8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:03 #29 Skrevet lørdag kl. 09:03 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har 100 % felles økonomi. Du kan si så enkelt at vi har en felles konto hvor begge setter inn sin lønn. Der setter jeg inn 20 000 mer hver måned. Alle utgifter blir trukket derfra også lånet. Vi eier også alt likt. Anonymkode: 296c6...b4e Hvor mye setter hun inn? Og hva har dere i utgifter? Anonymkode: dc1d4...5ed
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:04 #30 Skrevet lørdag kl. 09:04 Brunello skrev (6 minutter siden): Han mener at det er han som betaler desidert mest. Han legger inn 20’ mer hver måned. Det er 240’ i året. I løpet av 10 år nesten 2,5 millioner. Er du ts? Anonymkode: 4587c...74c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:04 #31 Skrevet lørdag kl. 09:04 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du ts? Anonymkode: 4587c...74c Han trenger jo ikke være ts for å regne ut dette. Anonymkode: dc1d4...5ed 1
Brunello Skrevet lørdag kl. 09:04 #32 Skrevet lørdag kl. 09:04 Elle Melle skrev (23 minutter siden): Nei men herregud, alle vet da at arv er personlig. Det har ingen ting å gjøre med hverdagsøkonomien. Det samme vil jo gjelde deg når den tid kommer. Alle vet ikke det. Men selv om man vet det, er det ikke gitt at man synes det er en god løsning i alle tilfeller. Personlig mener jeg ekteskapslovens regler for økonomi passer mye bedre på folk med barn enn for gifte. Det er først når det er barn inne i bildet det er relevant å måle noe annet enn begges inntekt når en ser på den enkeltes bidrag. 2
Brunello Skrevet lørdag kl. 09:05 #33 Skrevet lørdag kl. 09:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du ts? Anonymkode: 4587c...74c Nei
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:06 #34 Skrevet lørdag kl. 09:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han trenger jo ikke være ts for å regne ut dette. Anonymkode: dc1d4...5ed Jeg spurte hva ts mente. Anonymkode: 4587c...74c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:08 #35 Skrevet lørdag kl. 09:08 Jeg er enig med deg. så lenge alt annet har vært felles i alle år, bør også arv være felles. Hun må gjerne beholde sin million til eget forbruk, men da er det også rett og rimelig at hun bidrar med sitt hver eneste måned. Eier man huset 50/50, betaler man 50/50 Anonymkode: 57f42...ade 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:16 #36 Skrevet lørdag kl. 09:16 Det er derfor jeg alltid sier at ekteskap kun lønner seg for den som tjener minst. Jeg tjener langt mer enn samboeren og kommer aldri til å gifte meg. Anonymkode: 49b81...9b6 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:16 #37 Skrevet lørdag kl. 09:16 Jeg tenker det rette her er at hun setter halvparten inn på lånet og resten i buffer/fond. Kanskje hun trenger å vite at hun har litt hun også. Så vil jeg anbefale deg å bygge opp en egen buffer/fond utenom felles hushold. Anonymkode: 840c6...7f5
Elle Melle Skrevet lørdag kl. 09:20 #38 Skrevet lørdag kl. 09:20 Ignorer at hun har fått de pengene. Lev som vanlig. Om dere har helt felles økonomi kommer det trolig uansett til å gavne deg på sikt at hun har ekstra midler. Hvorfor begynne å styre med å endre hele økonomi deres og fremstå som grådig og smålig, når du aldri har vært det tidligere? Fordi du har fått det for deg at penger som etter loven er hennes alene burde være felles? Vet du at hun ikke kommer til å bruke pengene på fellesgoder? At du mener nedbetaling av lån er best bruk, betyr jo ikke at hun synes det, og det er jo ikke greit at det er du som skal bestemme over hennes arv. 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:20 #39 Skrevet lørdag kl. 09:20 Enig med TS! Det oppleves veldig urettferdig å bidra med mye mer hver måned av hardt tjente penger, så skal ikke kona dele arven. Hadde krevd nedbetaling av lån, hvis ikke må utgiftene deles 50/50 fremover. Anonymkode: d60f6...19f 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:21 #40 Skrevet lørdag kl. 09:21 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er derfor jeg alltid sier at ekteskap kun lønner seg for den som tjener minst. Jeg tjener langt mer enn samboeren og kommer aldri til å gifte meg. Anonymkode: 49b81...9b6 Det lønner seg også for den som går minst på butikken og handler dagligvarer, den som spiser mest eller lasser mest kjøtt på tallerkenen. Derfor betaler mange kvinner altfor mye om de deler 50/50. 😉 Hvis vi skal gå på det toget. Anbefaler ikke det. Det er døden for et forhold. Hvis man ikke kan være et lag og være partnere er det bedre å la være. Anonymkode: 00da0...31e 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå