AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:00 #61 Skrevet lørdag kl. 10:00 Denne tråden er en fin påminner om at hvis man gjør avtale om at den ene skal betale mye mer av utgiftene, bør man samtidig avtale at det selvsagt bare gjelder så lenge den ene har mye bedre økonomi. Hva hvis kona plutselig fikk en kremjobb og tjente 20 000 mer enn han i mnd. Anonymkode: dc1d4...5ed 2
Perfume Skrevet lørdag kl. 10:01 #62 Skrevet lørdag kl. 10:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er det ditt valg, ikke noe din partner bestemmer for deg. Anonymkode: 4587c...74c Absolutt! Ingen av oss hadde krevd det..
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:02 #63 Skrevet lørdag kl. 10:02 Brunello skrev (1 minutt siden): I den statistikken er det sikker innberettet restaurantbesøk i jobbsammenheng. Damer har mer sosial kontakt med andre herunder spiser de mest ute på fritiden. Hvor fant du den statistikken? Anonymkode: dc1d4...5ed 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:03 #64 Skrevet lørdag kl. 10:03 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker vi snakker en fotballtur til England i måneden. Kunne vært fint det. Kanskje jeg skal komme med det forslaget 😊 Anonymkode: 296c6...b4e Bare kjør på med det og plutselig har du hele lønna di for deg selv. Anonymkode: 4587c...74c 4 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:04 #65 Skrevet lørdag kl. 10:04 Mannen min og jeg har arvet litt hist og her. Vi har begge satt inn på lånet. Jeg innbiller meg at dette er ganske vanlig. Hva annet er det kona di tenker å bruke pengene på da? Fond? Ferier? Dyre vesker? Hvis det er fond, feks for sparing til pensjonisttilværelsen, så er jo det fornuftig bruk av pengene. Særlig hvis hun ikke tjener så bra og per i dag ikke hadde særlig god pensjonssparing. Hvis de går til forbruk, så er det ufornuftig bruk av pengene. Jeg tenker som så at hvis hun setter de på fond, så får du akseptere det. Holder dere sammen til evig tid, så vil disse pengene mest sannsynlig gavne deg også når dere blir pensjonister. Prøv å tenke langsiktig. Anonymkode: 5c918...88f 3
Gjest Polette Skrevet lørdag kl. 10:04 #66 Skrevet lørdag kl. 10:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min kone og jeg har felles eie og økonomi på alt og ingen barn. Jeg bidrar da med cirka 20 000 mer i måneden enn henne, noe som er greit siden jeg tjener mer. Nå har hun arvet 1 million og jeg mener at hun kan bruke det til å betale ned på huslånet, men hun mener det ikke er riktig da arv er personlig og særeie. Jeg sa at det er greit, men da begynner vi å dele likt på utgiftene noe hun synes var urettferdig da jeg tjente mer og ville sitte igjen med mer hver måned. Hva tenker dere? Anonymkode: 296c6...b4e Hva med en ektepakt der dere eier hver deres del av boligen? Kjøp noen timer hos advokat og be hen hjelpe dere å fordele verdiene mellom dere. Du din del der du betaler inn ditt ekstra avdrag (?) på boligen og hennes del der hun betaler inn hele eller deler av millionen hun har arvet. Hva hadde hun tenkt å bruke denne millionen til? Hun bør jo investere den.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:05 #67 Skrevet lørdag kl. 10:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare kjør på med det og plutselig har du hele lønna di for deg selv. Anonymkode: 4587c...74c Tja, hvis kona drar fordi de må dele utgiftene likt når de har råd til det, var det kanskje ikke så mye der i utgangspunktet? Anonymkode: dc1d4...5ed
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:06 #68 Skrevet lørdag kl. 10:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare kjør på med det og plutselig har du hele lønna di for deg selv. Anonymkode: 4587c...74c Du burde skjønne at det var et tulle svar til den brukeren. Men det er faktisk sannheten at jeg betaler så mye ekstra hver måned, derfor synes jeg det er riktig at hun også bidrar ekstra når hun har mulighet Anonymkode: 296c6...b4e
Brunello Skrevet lørdag kl. 10:07 #69 Skrevet lørdag kl. 10:07 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare kjør på med det og plutselig har du hele lønna di for deg selv. Anonymkode: 4587c...74c Det kan jo også snus. Plutselig har kona hele arven for seg selv og må dekke alle kostnader selv. Ts kommer best ut av det. 1
Blåttvann Skrevet lørdag kl. 10:12 #70 Skrevet lørdag kl. 10:12 (endret) Du betaler 20k mer i måneden, på ca 4år blir det 1mill. Jeg mener din kone burde betale ned på huslånet med arven sin. Kanskje ikke med hele arven, men med kanskje 0,75mill. På den måten har hun ganske mange tusen igjen som hun kan bruke på det hun vil. Jeg hadde investert. Om hun kjøper seg vesker og dilldall hadde jeg blitt mektig irritert om jeg var deg. Hadde ikke giddet bidra mer lenger om det skjedde. Men gjør dere like mye av det 2. og 3. skiftet hjemme? Mange kvinner som er gift med mannfolk med høy lønn gjør svært mye ubetalt arbeid i hjemmet for at mannen skal kunne jobbe mye og stige i gradene. Så hvis hun gjør det meste av 2 og 3 skift så mener jeg hun burde få beholde hele arven. Det er mange faktorer her som avgjør hva jeg mener er rettferdig. Endret lørdag kl. 10:18 av Blåttvann 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:12 #71 Skrevet lørdag kl. 10:12 Polette skrev (3 minutter siden): Hva med en ektepakt der dere eier hver deres del av boligen? Kjøp noen timer hos advokat og be hen hjelpe dere å fordele verdiene mellom dere. Du din del der du betaler inn ditt ekstra avdrag (?) på boligen og hennes del der hun betaler inn hele eller deler av millionen hun har arvet. Hva hadde hun tenkt å bruke denne millionen til? Hun bør jo investere den. Takk for svar. Kunne selvsagt vært en mulighet, men synes det er viktig at vi eier bolig likt. Jeg kunne aldri bodd i en bolig jeg ikke eier halvparten av, og samme for henne. Kunne kanskje vært en mulighet at hvis hun betalte inn ekstra så kunne det vært hennes til jeg hadde utjevnet det med lønn. Men der vil ikke løse hele problemet. Det som gnager er at jeg ser det som naturlig at jeg betaler mest når jeg tjener mest, men hun ikke vil bidra når hun kan. Og på sikt vil vi jo være det at jeg betaler mest igjen. Kommer selvsagt ikke til å skille av den grunn, men det gnager litt og synes det er urettferdig Anonymkode: 296c6...b4e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:16 #72 Skrevet lørdag kl. 10:16 Blåttvann skrev (1 minutt siden): Du betaler 20k mer i måneden, på ca 4år blir det 1mill. Jeg mener din kone burde betale ned på huslånet med arven sin. Kanskje ikke med hele arven, men med kanskje 0,75mill. På den måten har hun ganske mange tusen igjen som hun kan bruke på det hun vil. Men gjør dere like mye av det 2. og 3. skiftet hjemme? Mange kvinner som er gift med mannfolk med høy lønn gjør svært mye ubetalt arbeid i hjemmet for at mannen skal kunne jobbe mye og stige i gradene. Så hvis hun gjør det meste av 2 og 3 skift så mener jeg hun burde få beholde hele arven. Det er mange faktorer her som avgjør hva jeg mener er rettferdig. Tenker vi er ganske enige om at vi deler husarbeid likt. Vi har ikke barn. Jeg jobber litt mer enn henne, men går tidlig så begynner å jobbe rundt 6 så er stort sett hjemme til klokken 17, så er vel hjemme til ganske normal tid. Anonymkode: 296c6...b4e
Gjest Polette Skrevet lørdag kl. 10:17 #73 Skrevet lørdag kl. 10:17 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar. Kunne selvsagt vært en mulighet, men synes det er viktig at vi eier bolig likt. Jeg kunne aldri bodd i en bolig jeg ikke eier halvparten av, og samme for henne. Kunne kanskje vært en mulighet at hvis hun betalte inn ekstra så kunne det vært hennes til jeg hadde utjevnet det med lønn. Men der vil ikke løse hele problemet. Det som gnager er at jeg ser det som naturlig at jeg betaler mest når jeg tjener mest, men hun ikke vil bidra når hun kan. Og på sikt vil vi jo være det at jeg betaler mest igjen. Kommer selvsagt ikke til å skille av den grunn, men det gnager litt og synes det er urettferdig Anonymkode: 296c6...b4e Jeg forstår godt at du synes det er urettferdig. Dere, og særlig hun, burde få kartlagt deres økonomiske mål. Hun burde også bli mer bevisst sin økonomiske rolle i et ekteskap med felleseie. Vet du hvorfor hun ikke vil bidra og bare få? Endret lørdag kl. 10:18 av Polette
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:18 #74 Skrevet lørdag kl. 10:18 Brunello skrev (7 minutter siden): Det kan jo også snus. Plutselig har kona hele arven for seg selv og må dekke alle kostnader selv. Ts kommer best ut av det. Økonomisk kanskje, men en partner som vil straffe kona fordi hun ikke lar seg overkjøre til å bruke sin arv som han vil, er ikke noe å samle på. Anonymkode: 4587c...74c 1 1
Brunello Skrevet lørdag kl. 10:18 #75 Skrevet lørdag kl. 10:18 Polette skrev (12 minutter siden): Hva med en ektepakt der dere eier hver deres del av boligen? Kjøp noen timer hos advokat og be hen hjelpe dere å fordele verdiene mellom dere. Du din del der du betaler inn ditt ekstra avdrag (?) på boligen og hennes del der hun betaler inn hele eller deler av millionen hun har arvet. Hva hadde hun tenkt å bruke denne millionen til? Hun bør jo investere den. Å komme med ektepakt langt inn i ekteskapet er starten på skilsmissen. 2 2
Blåttvann Skrevet lørdag kl. 10:19 #76 Skrevet lørdag kl. 10:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker vi er ganske enige om at vi deler husarbeid likt. Vi har ikke barn. Jeg jobber litt mer enn henne, men går tidlig så begynner å jobbe rundt 6 så er stort sett hjemme til klokken 17, så er vel hjemme til ganske normal tid. Anonymkode: 296c6...b4e Da synes jeg det er utrolig spesielt at hun holder arven utenfor "dere" og beholder alt selv. Det hadde jeg ikke hatt hjerte til å gjøre.
Brunello Skrevet lørdag kl. 10:20 #77 Skrevet lørdag kl. 10:20 Blåttvann skrev (7 minutter siden): Du betaler 20k mer i måneden, på ca 4år blir det 1mill. Jeg mener din kone burde betale ned på huslånet med arven sin. Kanskje ikke med hele arven, men med kanskje 0,75mill. På den måten har hun ganske mange tusen igjen som hun kan bruke på det hun vil. Jeg hadde investert. Om hun kjøper seg vesker og dilldall hadde jeg blitt mektig irritert om jeg var deg. Hadde ikke giddet bidra mer lenger om det skjedde. Men gjør dere like mye av det 2. og 3. skiftet hjemme? Mange kvinner som er gift med mannfolk med høy lønn gjør svært mye ubetalt arbeid i hjemmet for at mannen skal kunne jobbe mye og stige i gradene. Så hvis hun gjør det meste av 2 og 3 skift så mener jeg hun burde få beholde hele arven. Det er mange faktorer her som avgjør hva jeg mener er rettferdig. Det tredje skiftet er ganske begrenset uten barn. Husarbeid deler man stort sett ganske likt uten barn. Er i alle fall mye enklere. Mye mindre av alt.
Gjest Polette Skrevet lørdag kl. 10:20 #78 Skrevet lørdag kl. 10:20 Brunello skrev (Akkurat nå): Å komme med ektepakt langt inn i ekteskapet er starten på skilsmissen. Nei, det er jeg ikke enig i. Hvorfor skulle det det?
Blåttvann Skrevet lørdag kl. 10:22 #79 Skrevet lørdag kl. 10:22 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Økonomisk kanskje, men en partner som vil straffe kona fordi hun ikke lar seg overkjøre til å bruke sin arv som han vil, er ikke noe å samle på. Anonymkode: 4587c...74c Straffe og straffe... Jeg forstår TS godt jeg. Hvis du gir og gir til en person med dårlig råd for så å ikke få noe til ake når personen plutselig har god råd er ingen god følelse. Det handler ikke om penger, det gjelder jo i alle situasjoner der man gir mer enn man får.
Blåttvann Skrevet lørdag kl. 10:24 #80 Skrevet lørdag kl. 10:24 Brunello skrev (1 minutt siden): Det tredje skiftet er ganske begrenset uten barn. Husarbeid deler man stort sett ganske likt uten barn. Er i alle fall mye enklere. Mye mindre av alt. Jeg glemte at de ikke hadde barn. 😅 Men tro meg, en rotete mann som ikke tar sin del av husarbeidet gjør at man kan stå ganske mange ekstrq timer med husarbeid enn om man var enslig altså...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå