Keaton Skrevet 29. august #141 Skrevet 29. august (endret) Tronarvingen blir opplært og trent, heldigvis. Det kan hende andre enn tronarvingen ville hatt et annet liv dersom disse var tronarvingen. (for øvrig er jeg svært kritisk til å mennesker fødes inn i slike roller). Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret torsdag kl. 12:44 av Perelandra 6 2
Hebbe-lille Skrevet 29. august #142 Skrevet 29. august (endret) Og derfor er ikke monarki en garanti på at det er en samlende styreform. I UK har kong Charles en oppslutning på litt over 50%, viser det at man bør tenke nytt om monarki som en samlende funksjon? Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret torsdag kl. 12:44 av Perelandra 6 1
Keaton Skrevet 29. august #143 Skrevet 29. august Hebbe-lille skrev (3 minutter siden): Poenget gikk over hodet ditt. Les innlegget jeg svarte på, og svaret mitt igjen. Bare du kan svare på det du ønsker selv? 🧐 (Du vet sikkert også at Islands presidenter kan nekte å skrive under lover? Skjedd minst 3 ganger siden 2004. Det er en politisk avgjørelse fra presidenten.) 3 2
Gregarious Skrevet 29. august #144 Skrevet 29. august Harald viste at vi er fullt i stand til å se og anerkjenne en fantastisk person. Det er et godt argument for å stole mer på vår evne til å velge enn på tilfeldighetene i en arverekke. 1 4
Keaton Skrevet 29. august #145 Skrevet 29. august Gregarious skrev (1 minutt siden): Harald viste at vi er fullt i stand til å se og anerkjenne en fantastisk person. Det er et godt argument for å stole mer på vår evne til å velge enn på tilfeldighetene i en arverekke. Jeg har alltid vært for republikk og stemmer på partier som ønsker det samme, men med FrP i dag som landets største parti; nei, beklager. 4 3
Bel_La Skrevet 29. august #146 Skrevet 29. august Durex skrev (1 time siden): Det skumle med å skifte til republikk er at man kommer til å ha en kø av avdankede, kriminelle AP-oligarker, som kommer til å stå i kø for å lure seg inn som statsoverhode. Samtidig virker Haakon også tilbøyelig til å bli en del av et korrupt system. Enig. Derfor er det viktig å ha en god plan som begge parter kan betrygges med. Siden dette mangler fullstendig, ligger det an til at vi kan ende opp med en president hvis fremste egenskap er å pisse folk fra tvilsomme nettverk opp etter ryggen. Som jeg var inne på tidligere, er det fryktelig arrogant å bare ture på videre som om denne 1/3-delen av befolkningen er umyndiggjort. Et monarki er ikke nødvendigvis samlende bare fordi en gruppe mennesker samles i sorg eller hyllest, eller bare fordi NRK og Harald Stanghelle har tatt på seg definisjonsmakten over hva "alle i Norge" føler. 3 1 3
-Pusheen- Skrevet 29. august #147 Skrevet 29. august Med det harde politiske landskapet som er idag, som stadig skyver seg lengre og lengre vekk fra et inkluderende samfunn for alles meninger og livssyn, er jeg neimen ikke sikker på om jeg ønsker en president akkurat nå. Da er en politisk nøytral regent å foretrekke. 4 5
Keaton Skrevet 29. august #148 Skrevet 29. august Bel_La skrev (2 minutter siden): Enig. Derfor er det viktig å ha en god plan som begge parter kan betrygges med. Siden dette mangler fullstendig, ligger det an til at vi kan ende opp med en president hvis fremste egenskap er å pisse folk fra tvilsomme nettverk opp etter ryggen. Som jeg var inne på tidligere, er det fryktelig arrogant å bare ture på videre som om denne 1/3-delen av befolkningen er umyndiggjort. Et monarki er ikke nødvendigvis samlende bare fordi en gruppe mennesker samles i sorg eller hyllest, eller bare fordi NRK og Harald Stanghelle har tatt på seg definisjonsmakten over hva "alle i Norge" føler. Vel. Når Norge historisk sett kan la mindretallsregjeringer styre landet, da kan det hende at det alltid eksisterende mindretallet som vil ha republikk må finne seg i det. Det er demokrati. 4
Morgan Le Fay Skrevet 29. august #149 Skrevet 29. august Keaton skrev (1 minutt siden): Vel. Når Norge historisk sett kan la mindretallsregjeringer styre landet, da kan det hende at det alltid eksisterende mindretallet som vil ha republikk må finne seg i det. Det er demokrati. Vi må nok finne oss i det selv om vi skulle bli i flertall. 2 4
Keaton Skrevet 29. august #150 Skrevet 29. august Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden): Vi må nok finne oss i det selv om vi skulle bli i flertall. Tviler. Da tenker jeg at flere partier hiver seg på. 2 2
SusieDerkins Skrevet 29. august #151 Skrevet 29. august (endret) Gulline skrev (1 time siden): Folk sørger idag over Harald. Ikke fordi han var medlem av kongehuset - men fordi har var den mannen han var. En mann med hjerte på utsiden. Og sammen med Sonja har de to utført sine plikter prikkfritt i alle år. Det har ikke virket som om det var deres plikt - det har virket som om de elsker det de gjør. Folk merker fort om noe er genuint eller ikke. Haakon skal holde sin første tale som konge idag - er litt spent på hva han kommer til å si. Et kongehus er like avhengig av personene som innehar rollene som en republikk er av presidenten. Fordelen med sistnevnte er at folket får stemme. Det er folkets stemmer som avgjør hvem som får inneha rollen som president. En president er avhengig av å prestere for å bli gjenvalgt. Som du selv sier - en president er avhengig av å prestere for å bli gjenvalgt, mens det folk sørger over idag er en mann med hjertet på utsiden. Jeg tenker jo at det kun er monarkiet som kan løfte en mann med hjertet på utsiden til toppen, fordi republikk er et system som verdsetter andre egenskaper. Endret 29. august av SusieDerkins 3 3
Aricia Skrevet 29. august #152 Skrevet 29. august SusieDerkins skrev (2 minutter siden): Som du selv sier - en president er avhengig av å prestere for å bli gjenvalgt, mens det folk sørger over idag er en mann med hjertet på utsiden. Jeg tenker jo at det kun er monarkiet som kan løfte en mann med hjertet på utsiden til toppen, fordi republikk er et system som verdsetter andre egenskaper. Godt sagt - helt enig! 2
CeXNS Skrevet 29. august #153 Skrevet 29. august Scenene som utspiller seg i disse dager viser hva monarki kan være. Det er samlende, det er noe som forener ulike mennesker. Men det er uten tvil knyttet til hvilken monark vi har. Kong Harald har fremstått samlende, fokuset har vært på Norge, og fellesskapet. Han har vært nær folket sitt, møtt alle på likefot. Leser akkurat nå «Konge for sin tid» av Christian Borch, og det fremgår der akkurat hvorfor folk har trykket ham til sitt hjerte. Det trekkes frem at våre monarker hittil har skjønt den norske nøkternheten. De har skjønt at som monark i Norge må du tone ned kongelige privilegier, være var på strømninger i tiden. I dårlige tider så holder også de seg unna overdådighet. 5 1
Gregarious Skrevet 29. august #154 Skrevet 29. august Keaton skrev (28 minutter siden): Jeg har alltid vært for republikk og stemmer på partier som ønsker det samme, men med FrP i dag som landets største parti; nei, beklager. Jeg ser problemstillingen, men det blir et demokratisk problem dersom man mener at flertallet bare skal få bestemme når det er enig med en selv. 9
SusieDerkins Skrevet 29. august #155 Skrevet 29. august (endret) Hebbe-lille skrev (45 minutter siden): Og derfor er ikke monarki en garanti på at det er en samlende styreform. I UK har kong Charles en oppslutning på litt over 50%, viser det at man bør tenke nytt om monarki som en samlende funksjon? Tallet ditt er feil. Den siste målingen viser at kong Charles har 68% oppslutning, prinseparet av Wales har 74-76% og monarkiet som styreform 64%. https://yougov.com/en-gb/articles/55269-royal-family-favourability-trackers-july-2026 Endret 29. august av SusieDerkins 3
Pilaff Skrevet 29. august #156 Skrevet 29. august (endret) enkefru skrev (1 time siden): Det er jo ikke en tilfeldig person, det er tronarvingen, en som har blitt trent for dette hele livet og som ikke drives av en politisk motivasjon, akkurat DET tror jeg er det viktigste. Det der er en floskel jeg ikke kjøper. Hvilken kompetanse ligger i å vite fra barnsben av at man skal bli landets viktigste person, at man er den eneste som blir født med gullskje i munnen? Hvilken fordel er det å bli passet på av sikkerhetsfolk kontinuerlig fra man er baby, og aldri måtte ta ansvar selv i situasjoner man havner i? Hvilken fordel er det å aldri måtte streve med å finne løsninger, for man har 140 tjenere til å hjelpe seg med alt man trenger hjelp til? Hva er bra med å aldri måtte kjempe for en jobb? Hva er bra med bli forsynt med uendelige millioner, samtidig som man kan drive business uten å betale skatt? Hva er bra med å stå over lov og rett fra fødselen? Hva i alt dette gjør personen i stand til å representere et folk han/hun aldri virkelig har vært en del av? Nei, takke meg til mennesker som har tatt ansvar for eget liv, og gjennom det har bygget karakter, vilje og styrke. Å spise mange retter med kniv og gaffel riktig kan alle lære seg. Endret 29. august av Pilaff 3 8
Keaton Skrevet 29. august #157 Skrevet 29. august Gregarious skrev (1 minutt siden): Jeg ser problemstillingen, men det blir et demokratisk problem dersom man mener at flertallet bare skal få bestemme når det er enig med en selv. Veldig langt unna det jeg skrev, faktisk. FrP er vel for øvrig veldig monarkiske. 2
CeXNS Skrevet 29. august #158 Skrevet 29. august Pilaff skrev (4 minutter siden): Det der er en floskel jeg ikke kjøper. Hvilken kompetanse ligger i å vite fra barnsben av at du skal bli landets viktigste person, at du er den eneste som blir født med gullskje i munnen? Hvilken fordel er det å bli passet på av sikkerhetsfolk kontinuerlig fra du er baby, og aldri måtte ta ansvar selv i situasjoner man havner i? Hvilken fordel er det å aldri måtte streve med å finne løsninger, for du har 140 tjenere til å hjelpe deg med alt du trenger hjelp til? Hva er bra med å aldri måtte kjempe for en jobb? Hva er bra med bli forsynt med uendelige millioner, samtidig som du kan drive business uten å betale skatt? Hva er bra med å stå over lov og rett fra fødselen? Hva i alt dette gjør personen i stand til å representere et folk han/hun aldri virkelig har vært en del av? Nei, takke meg til mennesker som har tatt ansvar for eget liv, og gjennom det har bygget karakter, vilje og styrke. Å spise mange retter med kniv og gaffel riktig kan alle lære seg. Det fremheves i boken jeg henviste til at noe av det som formet Harald til folkekonge var at Olav krevde at han skulle behandles som en vanlig gutt på skolen. Da lærte han hvordan vanlige folk lever og tenker. 3 2
Pilaff Skrevet 29. august #159 Skrevet 29. august CeXNS skrev (Akkurat nå): Det fremheves i boken jeg henviste til at noe av det som formet Harald til folkekonge var at Olav krevde at han skulle behandles som en vanlig gutt på skolen. Da lærte han hvordan vanlige folk lever og tenker. Det stemmer sikkert. Og jeg tror nok alle årene der han kjempet for å få Sonja var med å danne karakter. 3
CeXNS Skrevet 29. august #160 Skrevet 29. august Pilaff skrev (Akkurat nå): Det stemmer sikkert. Og jeg tror nok alle årene der han kjempet for å få Sonja var med å danne karakter. Ja, det beskrives at han lærte mye om følelser som han senere tok med seg inn i møtet med vanlige folk. Anbefaler boka! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå