Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Det er snakk om å bli hørt. Og akkurat nå er det snakk om en ganske stor del av befolkningen som opplever å ikke bli hørt. 

Det er virkelig ikke sant. Stortinget stemmer over dette forslaget hver gang.  Det skjer regelmessig. Det at et mindretall blir nedstemt betyr ikke at det ikke blir hørt. Det betyr bare at det ikke blir fulgt. Og hvorfor skulle det bli fulgt!

Vi har jo demokrati. Flertallet bestemmer.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Det kan være en stor risiko å ta for partiene dersom de fortsetter å ignorere at en av tre nordmenn ønsker en slutt på monarkiet etter kong Harald. 

https://www.nrk.no/norge/1-av-3-mener-monarkiet-bor-avskaffes-etter-kong-harald-1.17896524

Hvis 2 av 3 ønsker å beholde monarkiet så er det flertall. Mange politiske motsetninger har mye mindre margin enn det.

Men det teller nok mer hvor viktig det er for folk å få det endret. Jeg tror at for langt de fleste så har det lite betydning og man ønsker ikke alt styret og konfliktene som vil følge et valg og et skifte. Om vi har monarki eller republikk har i praksis veldig lite betydning for de fleste.

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (48 minutter siden):

Det er snakk om å bli hørt. Og akkurat nå er det snakk om en ganske stor del av befolkningen som opplever å ikke bli hørt. 

Hvis du spør befolkningen hva de vil ha endrer så er det nok for de fleste helt andre saker de ville prioritert.

• Liker 3
Skrevet
Brutex skrev (7 minutter siden):

Hvis du spør befolkningen hva de vil ha endrer så er det nok for de fleste helt andre saker de ville prioritert.

Helt enig. Det er ikke viktig. Det som er viktig er at vi har et demokrati.

Og den eneste saken som er viktig nok til at den er verd alt styret og splittelsen som følger med en folkeavstemning, er EU-spørsmålet. Mener jeg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Det er ikke viktig. Det som er viktig er at vi har et demokrati.

Og den eneste saken som er viktig nok til at den er verd alt styret og splittelsen som følger med en folkeavstemning, er EU-spørsmålet. Mener jeg.

Det mener jeg også.

• Liker 4
Skrevet
Brutex skrev (4 timer siden):

Hvis 2 av 3 ønsker å beholde monarkiet så er det flertall. Mange politiske motsetninger har mye mindre margin enn det.

Men det teller nok mer hvor viktig det er for folk å få det endret. Jeg tror at for langt de fleste så har det lite betydning og man ønsker ikke alt styret og konfliktene som vil følge et valg og et skifte. Om vi har monarki eller republikk har i praksis veldig lite betydning for de fleste.

Akkurat dette er jo fordi ingen har laget en plan for hvordan det skal foregå smertefritt og uten støy. Som jeg var inne på og mente i forrige innlegg. I tillegg til noen gode lover og regler i den forbindelse for å forhindre maktmisbruk av type Putin/Trump.

Dessuten er det veldig arrogant av dem å gi blaffen i 1 av 3.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Bel_La skrev (1 time siden):

Akkurat dette er jo fordi ingen har laget en plan for hvordan det skal foregå smertefritt og uten støy. Som jeg var inne på og mente i forrige innlegg. I tillegg til noen gode lover og regler i den forbindelse for å forhindre maktmisbruk av type Putin/Trump.

Dessuten er det veldig arrogant av dem å gi blaffen i 1 av 3.

Hvem skal legge en plan for at det offentlige ordskifte skal foregå smertefritt og uten støy? Hvordan tenker du egentlig det skal gå til?

Alle som husker folkeavstemningen om EU skjønner jo at en folkeavstemning om statsformen, med den uunngåelige offentlige debatten i forkant, kommer til å dra ut over mange år og generere enormt mye støy og splittelse.

Det er virkelig ikke verd det for å bytte ut et statsoverhode uten makt med et annet statsoverhode uten makt.

Forøvrig er det ikke "arrogant å gi blaffen i 1 av 3" - det er tvertimot demokratisk å følge 2 av 3.

Endret av SusieDerkins
  • Nyttig 6
Skrevet
Brutex skrev (6 timer siden):

Tror ikke nødvendigvis at politikerne har berøringsangst. Det er vel mer snakk om å ikke kaste bort tid og energi på saker som ikke er viktige og som det er liten sjanse for at man får gjennomført.

Jeg, og mange med meg, synes det er viktig. For meg handler det hovedsakelig om det prinsipielle. Jeg vil bo i et land der vi velger våre ledere, jeg tenker det bør være en selvfølgelighet i et moderne demokrati. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
zemer skrev (På 2.8.2026 den 18.47):

Nå er det såpass mange som ikke vil ha monarkiet, disse blir ikke hørt. De bare setter opp tempoet og må skal det liksom bli så bra?

De kjører over oss.

Husker ikke hvem som sa det eller den korrekte ordlyden, men det var noe à la at monarki er samlende hvis man ser bort fra de som ikke føler seg samlet. 

Jeg føler meg ikke samlet av etterkommerne til Sonja og Harald. Jeg føler bare sinne og skam.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilaff skrev (13 minutter siden):

Jeg, og mange med meg, synes det er viktig. For meg handler det hovedsakelig om det prinsipielle. Jeg vil bo i et land der vi velger våre ledere, jeg tenker det bør være en selvfølgelighet i et moderne demokrati. 

Du skriver at mange med deg synes det er viktig. Et sentralt spørsmål er hvor mange det er. Jeg har ikke sett noe tall på det. Ut fra de jeg omgås er inntrykket at langt de fleste gir blaffen.

• Liker 2
Skrevet
Brutex skrev (15 minutter siden):

Du skriver at mange med deg synes det er viktig. Et sentralt spørsmål er hvor mange det er. Jeg har ikke sett noe tall på det. Ut fra de jeg omgås er inntrykket at langt de fleste gir blaffen.

De siste meningsmålingene viser at 1 av 3 nordmenn vil ha monarki etter Harald. Blant de unge er det bare halvparten som ønsker det. Oppslutningen går nedover og nedover og nedover...

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/JOxjzP/ny-maaling-rekordlav-stoette-til-monarkiet

https://www.nrk.no/norge/1-av-3-mener-monarkiet-bor-avskaffes-etter-kong-harald-1.17896524

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Pilaff skrev (51 minutter siden):

De siste meningsmålingene viser at 1 av 3 nordmenn vil ha monarki etter Harald. Blant de unge er det bare halvparten som ønsker det. Oppslutningen går nedover og nedover og nedover...

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/JOxjzP/ny-maaling-rekordlav-stoette-til-monarkiet

Dette er kjent. Spørsmålet er hvor mange som synes dette er viktig?

• Liker 1
Skrevet
Brutex skrev (46 minutter siden):

Dette er kjent. Spørsmålet er hvor mange som synes dette er viktig?

Jeg vil jo tro at de fleste oppegående mennesker synes statsform og styresett i sitt eget land har betydning. De som ønsker republikk har aktivt tatt stilling til at de ønsker endring. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilaff skrev (16 minutter siden):

Jeg vil jo tro at de fleste oppegående mennesker synes statsform og styresett i sitt eget land har betydning. De som ønsker republikk har aktivt tatt stilling til at de ønsker endring. 

Generelt sett så har du rett i at folk er opptatt av styresett. I vårt tilfelle er forskjellen på monarki og republikk liten.  Kongen har nærmest ingen makt. Makt forvaltes gjennom demokratiske organer. Dermed har nok mange en forholdsvis likegyldig holdning til dette.

Hvor viktig det er for de som sier de vil ha republikk, er umulig å si.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Brutex skrev (23 minutter siden):

Generelt sett så har du rett i at folk er opptatt av styresett. I vårt tilfelle er forskjellen på monarki og republikk liten.  Kongen har nærmest ingen makt. Makt forvaltes gjennom demokratiske organer. Dermed har nok mange en forholdsvis likegyldig holdning til dette.

Hvor viktig det er for de som sier de vil ha republikk, er umulig å si.

Når det er tilfelle at bare halvparten av dagens unge ønsker å videreføre monarki, så bør det etter mitt syn tas på alvor. Da kan man ikke bare gjemme seg på Stortinget og håpe at det  går over. En skikkelig utredning av Norge som republikk hadde vært supert. 

Endret av Pilaff
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Gregarious skrev (På 20.6.2026 den 14.54):

Monarkiet bør absolutt avskaffes. Det representerer mye av det vi ikke lenger anser som verdier vi ønsker å ha i samfunnet.

• Det er udemokratisk.
  • Det er basert på et system der noen er født mer verdifulle enn andre, som i tittelen "kongelig høyhet". Det bidrar til å hjernevaske både samfunnet og de kongelige selv til å se på dem som en klasse over alle andre.
  • Man er prisgitt tilfeldighetene, enten man får en fornuftig person eller en øglesjaman.
  • Monarkiet står i praksis over loven og er selve definisjonen på spesialbehandling.
  • Det er også en stor kostnad for samfunnet. I tillegg kan man havne i den ironiske situasjonen at fellesskapet(oss) i realiteten betaler for erstatninger for kriminelle handlinger utført av medlemmer av kongefamilien.

Monarki er udemokratisk, og bør absolutt avskaffes. 
Dette oppsummerer også mine synspunkter. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilaff skrev (2 timer siden):

Når det er tilfelle at bare halvparten av dagens unge ønsker å videreføre monarki, så bør det etter mitt syn tas på alvor. Da kan man ikke bare gjemme seg på Stortinget og håpe at det  går over. En skikkelig utredning av Norge som republikk hadde vært supert. 

Men er det riktig å ta opp dette spørsmålet mens den vestlige verden er så ustabil som nå? 

• Liker 1
Skrevet
Pilaff skrev (2 timer siden):

Siden 2 av 3 vil beholde det vi har og det er uklart hvor mange som opplever det som en viktig sak så tenker jeg en utredning nå vil være bortkastede penger. Men jeg støtter en undersøkelse for å finne ut hvor viktig det er for folk. Jeg opplever et veldig avvik mellom det republikkengasjementet jeg ser på KG og den likegyldigheten jeg møter blant folk ellers. Jeg lurer derfor seriøst på hvor viktig dette er for folk flest. Også de jeg møter privat som er for republikk, synes det ikke er en viktig sak.

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av -Pusheen-
Den andre tråden åpnet
Skrevet (endret)

Fra Dagbladet

«Rødt-politiker Mímir Kristjánsson mener det norske folk har vært «utrolig heldige med det kongehuset vi har valgt».

Partiet, og Kristjánsson selv, er prinsipielle motstandere av monarki som styringsform. De har programforpliktet seg til å avskaffe monarkiet og innføre republikk.»

- Prinsipielt er det i mine øyne umulig å være noe annet enn republikaner. Men det norske kongehuset har gjort det umulig å være republikaner i Norge. Verden er ikke prinsipiell, den finnes på ekte. Og i den virkelige verden har Kongen og hans forgjengere gjort en så strålende jobb som folkets monarker at vi ikke har hatt behov for noen republikk, skriver  Kristjánsson på Facebook. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/avlyser-og-haster-hjem/85068910

Endret av enkefru
  • Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...