timbar Skrevet 20 timer siden #81 Skrevet 20 timer siden HungryTiger32 skrev (På 3.7.2026 den 1.43): Jeg har en litt spesiell tilnærming til det. Kongehuset symboliserer fred, fordragelighet og medmenneskelighet, samt menneskets iboende mulighet til å strekke seg etter noe større, til å vokse. Det er et samlende symbol som alle påvirkes av bevisst og underbevisst hele livet. Å Kongen holder inkluderende, jordnære taler som reflekterer verdigheten i det å være et menneske. Kongen blir en ytre representasjon for våre indre edleste egenskaper. Jeg synes vi er heldige som har Kongefamilien som et symbol vi forholder oss til i dette lille samfunnet. Jeg tror det er sunt og jeg har enorm respekt for det oppdraget denne familien tar på seg for oss alle. Ja til Monarki slik det er i dag i Norge. Håper du er klar over at det er ikke Harald selv som skriver disse fine talene, men talentfulle taleskrivere. Han går sikkert gjennom de for å sjekke om han står inne for det, men er altså ikke han selv som skriver de da. 3 2 3
Perine Skrevet 20 timer siden #82 Skrevet 20 timer siden timbar skrev (8 minutter siden): Håper du er klar over at det er ikke Harald selv som skriver disse fine talene, men talentfulle taleskrivere. Han går sikkert gjennom de for å sjekke om han står inne for det, men er altså ikke han selv som skriver de da. Taleskrivere er flinke med ord, så de kan jo formulere det oppdragsgiveren ønsker å formidle. Det er vel det som er hensikten? Altså å være et godt hjelpemiddel. Det er mange av oss som gjerne skulle ha vært bedre til å formulere oss for å få frem hva vi mener og forhindre misforståelser. Det gjelder i hvert fall meg selv. Nå kan vi hjelpe oss selv litt med å bruke KI, men likevel. Selv har jeg ikke talent for slikt. 1 1
Pilaff Skrevet 19 timer siden #83 Skrevet 19 timer siden Perine skrev (49 minutter siden): Taleskrivere er flinke med ord, så de kan jo formulere det oppdragsgiveren ønsker å formidle. Det er vel det som er hensikten? Altså å være et godt hjelpemiddel. Det er mange av oss som gjerne skulle ha vært bedre til å formulere oss for å få frem hva vi mener og forhindre misforståelser. Det gjelder i hvert fall meg selv. Nå kan vi hjelpe oss selv litt med å bruke KI, men likevel. Selv har jeg ikke talent for slikt. Folka rundt har ganske sikkert større innvirkning enn det. Det handler jo om å treffe folket, å få folkets tillit, som kongehuset er helt avhengig av. Man har ikke en kommunikasjonsavdeling til pynt. Jeg hørte på podcasten Avhørt i går, om om Marius Borg Høiby som det ble snakket om i en annen tråd. Jeg drev med vedlikeholdsgreier uten mulighet til å røre telefonen, og avspillingen gikk over i en episode med intervju avTove Taalesen fra januar. Jeg har aldri skjønt meg på henne, og har tenkt at hun er en som bare snur kappa etter vinden. Men det var en artig episode som sikkert kan være interessant både om man elsker kongehuset eller mener det må bort. Hun er liksom et sted midt imellom. Dagens tips! 2
Karnanna Skrevet 19 timer siden #84 Skrevet 19 timer siden Just now, Pilaff said: Folka rundt har ganske sikkert større innvirkning enn det. Det handler jo om å treffe folket, å få folkets tillit, som kongehuset er helt avhengig av. Man har ikke en kommunikasjonsavdeling til pynt. J Folk rundt har helt klart mer kontakt med virkeligheten enn det kongeparet og spesielt kronprinsparet har. De synes å ha mistet bakkekontakten for lenge siden, hvis de noen gang har hatt den. 5 2
Bbbb Skrevet 19 timer siden #85 Skrevet 19 timer siden (endret) Jeg tenker ikke monarki hører hjemme i et moderne samfunn. Jeg tror ikke fremtidige generasjoner, forsåvidt ikke nødvendigvis min heller, ser kongehuset som samlende. Politikerne snakker om at man kanskje må kutte i velferdsytelser som f.eks sykepenger, og unge som begynner i jobb nå, må belage seg på å stå lengre i arbeid og også selv spare til pensjon. Samtidig som det brukes skattepenger på medlemmer av kongefamilien kun fordi de er født i eller har giftet seg inni familien. Det å være kongelig må også være en utfordrende rolle. Endring av styreform tar selvfølgelig tid, men jeg tenker det hadde vært et naturlig skille etter Harald og Sonja. Endret 19 timer siden av Bbbb 7 2
Gulline Skrevet 18 timer siden #86 Skrevet 18 timer siden Bbbb skrev (24 minutter siden): Jeg tenker ikke monarki hører hjemme i et moderne samfunn. Jeg tror ikke fremtidige generasjoner, forsåvidt ikke nødvendigvis min heller, ser kongehuset som samlende. Politikerne snakker om at man kanskje må kutte i velferdsytelser som f.eks sykepenger, og unge som begynner i jobb nå, må belage seg på å stå lengre i arbeid og også selv spare til pensjon. Samtidig som det brukes skattepenger på medlemmer av kongefamilien kun fordi de er født i eller har giftet seg inni familien. Det å være kongelig må også være en utfordrende rolle. Endring av styreform tar selvfølgelig tid, men jeg tenker det hadde vært et naturlig skille etter Harald og Sonja. Helt enig. Vi ser en familie med utrolige privilegier. Som lever på folks skattepenger - samtidig som de ikke betaler en krone i skatt selv, posisjoner går i arv. Skulle ikke tro at adelen var avskaffet i Norge.. 6 1 2
timbar Skrevet 16 timer siden #87 Skrevet 16 timer siden (endret) Jeg personlig synes monarki er en utdatert og udemokratisk styreform. De siste årenes skandaler viser til fulle hvor tullete dette er, selv om verken kongeparet eller kronprinsen selv er blant de verste. Det finnes for øvrig en organisasjon man kan melde seg inn i som jobber for å få endret styreform. Den heter Norge som republikk, så anbefaler alle som ønsker endring å melde seg inn, alternativt finnes det også flere FB grupper om tema, en heter " 1.Avskaff monarkiet 2.Vi som ønsker Norge som republikk 3.Republikk styrt av folket Muligens flere også så her kan tilhengere av republikk hente støtte. Jeg er for øvrig skremt over nivået på noen av disse debattene. Og de som skremmer meg mest er de såkalte royalistene som driver med hersketeknikk og personangrep. Det er helt greit å ønske at vi fortsetter med monarkiet, men hvorfor kan ikke folk diskutere saklig istedenfor å kaste seg over meningsmotstandere som ulver. Det er også tilhengere av republikk som ikke klarer å styre seg. Begge deler er ikke greit. Kan heller ikke forstå hvorfor endel av disse rojalistene blir så desperate for det er ingen qik fix å kvitte seg med monarkiet. Uansett vil dette ta tid, så ingen grunn til panikk for å si det sånn. Endret 16 timer siden av timbar 3 1 2
blvck Skrevet 16 timer siden #88 Skrevet 16 timer siden Republikk helt klart. Jeg skjønner ikke hvordan vi kan forsvare at hvem som er statsoverhode i et demokratisk land er noe som skal arves, og ikke velges av folket. Vi fratar samtisig en liten gruppe mennesker helt grunnleggende rettigheter som religionsfrihet. De lever også opp i det offentlige uten mulighet for at foreldrene kan skjerme dem, og den førstefødte står ovenfor et nærmest umenneskelig valg hvis de tviler på om de faktisk vil ta over tronen. Og sikkert på grunn av alt dette, og så klart fordi de skal representere landet, gir vi denne lille gruppen ekstreme priviligerer både i form av penger, rikdom og andre fordeler. Uten at det offentlige har innsyn i hvordan rikdommen forvaltes og hvilke bindinger som skapes. Samtidig er det andre som både kunne, og villet, gjort oppgaven som statsoverhode - for en periode, valgt av folket, på en ypperlig måte. Jeg håper vi kan få en politisk debatt om styresformen i Norge. Vi har lenge hatt som hvilepute at Konge er så hyggelig og koselig, men nå går han snart ut av tiden, og da er det kanskje på tide å spørre seg om monarki er en styresform vi skal fortsette med i Norge, eller om det finnes bedre løsninger for landet vårt. 5 3
blvck Skrevet 16 timer siden #89 Skrevet 16 timer siden timbar skrev (12 minutter siden): Jeg personlig synes monarki er en utdatert og udemokratisk styreform. De siste årenes skandaler viser til fulle hvor tullete dette er, selv om verken kongeparet eller kronprinsen selv er blant de verste. Det finnes for øvrig en organisasjon man kan melde seg inn i som jobber for å få endret styreform. Den heter Norge som republikk, så anbefaler alle som ønsker endring å melde seg inn, alternativt finnes det også flere FB grupper om tema, en heter " 1.Avskaff monarkiet 2.Vi som ønsker Norge som republikk 3.Republikk styrt av folket Muligens flere også så her kan tilhengere av republikk hente støtte. Jeg er for øvrig skremt over nivået på noen av disse debattene. Og de som skremmer meg mest er de såkalte royalistene som driver med hersketeknikk og personangrep. Det er helt greit å ønske at vi fortsetter med monarkiet, men hvorfor kan ikke folk diskutere saklig istedenfor å kaste seg over meningsmotstandere som ulver. Det er også tilhengere av republikk som ikke klarer å styre seg. Begge deler er ikke greit. Kan heller ikke forstå hvorfor endel av disse rojalistene blir så desperate for det er ingen qik fix å kvitte seg med monarkiet. Uansett vil dette ta tid, så ingen grunn til panikk for å si det sånn Jeg er medlem Jeg må innrømme at jeg syns Norge som republikk blir litt useriøse av og til, men det er vel fordi de forsatt er såpass små og ikke har ressursene de trenger for å løfte seg opp på et høyt politisk nivå. Ellers tenker jeg det er viktig å snakke med mennesker rundt seg og spre sine tanker og meninger - enten det er på ineternett eller i det virkelig liv. Påvirkning er utrolig viktig, og jo mer man snakker om det jo flere vil begynne å tenke over probemstillingen. jeg tror veldig mange ikke en gang tenker over hvilken styresform vi har fordi "kongen er jo så snill og koselig" - og ja, vi har vært veldig heldig med han, men han går snart ut av tiden. Bare det å få en del mennesker til å reflektere over probelmstillinger knyttet til monarkiet tror jeg er en start, og er viktig. Som du sier er det ikke slik at vi går over til rebublikk over natta akkurat 😅 5 1
timbar Skrevet 15 timer siden #90 Skrevet 15 timer siden blvck skrev (1 time siden): Jeg er medlem Jeg må innrømme at jeg syns Norge som republikk blir litt useriøse av og til, men det er vel fordi de forsatt er såpass små og ikke har ressursene de trenger for å løfte seg opp på et høyt politisk nivå. Ellers tenker jeg det er viktig å snakke med mennesker rundt seg og spre sine tanker og meninger - enten det er på ineternett eller i det virkelig liv. Påvirkning er utrolig viktig, og jo mer man snakker om det jo flere vil begynne å tenke over probemstillingen. jeg tror veldig mange ikke en gang tenker over hvilken styresform vi har fordi "kongen er jo så snill og koselig" - og ja, vi har vært veldig heldig med han, men han går snart ut av tiden. Bare det å få en del mennesker til å reflektere over probelmstillinger knyttet til monarkiet tror jeg er en start, og er viktig. Som du sier er det ikke slik at vi går over til rebublikk over natta akkurat 😅 Veldig enig med deg, dessverre måtte det skandaler til for at mange begynte å sette seg inn i dette. Personlig har jeg aldri brydd meg om dette med konge og monarki, og ville neppe stått først i køen om han besøkte stedet jeg kommer fra, noe han faktisk har gjort. Har hatt et veldig likegyldig forhold til dette, men alt som har skjedd de siste årene har fått meg til å sette meg mer inn i hvor sprøtt det er at vårt høyeste embete( selv om de ikke har politisk makt) er at det er arv ved fødsel. Tror nok det gjelder mange, og virker som mange med meg er i ferd med sette seg inn i det. Så føler det går litt fremover sakte men sikkert. Men mye eldre mennesker inkludert meg selv som ikke kan tenke seg forandring. Henger kanskje mest sammen med Harald som det ikke har vært så mange skandaler med såvidt vi vet da. Tror nok mye har vært dysset ned tidligere som er i ferd med å proppe frem, uten at jeg skal påstå det har noe med Harald og gjøre da. . 5 1
blvck Skrevet 14 timer siden #91 Skrevet 14 timer siden timbar skrev (3 minutter siden): Veldig enig med deg, dessverre måtte det skandaler til for at mange begynte å sette seg inn i dette. Personlig har jeg aldri brydd meg om dette med konge og monarki, og ville neppe stått først i køen om han besøkte stedet jeg kommer fra, noe han faktisk har gjort. Har hatt et veldig likegyldig forhold til dette, men alt som har skjedd de siste årene har fått meg til å sette meg mer inn i hvor sprøtt det er at vårt høyeste embete( selv om de ikke har politisk makt) er at det er arv ved fødsel. Tror nok det gjelder mange, og virker som mange med meg er i ferd med sette seg inn i det. Så føler det går litt fremover sakte men sikkert. Men mye eldre mennesker inkludert meg selv som ikke kan tenke seg forandring. Henger kanskje mest sammen med Harald som det ikke har vært så mange skandaler med såvidt vi vet da. Tror nok mye har vært dysset ned tidligere som er i ferd med å proppe frem, uten at jeg skal påstå det har noe med Harald og gjøre da. . Jeg er veldig enig med deg. Jeg hadde heller ikke så mange tanker omkring styresformen vår før jeg ble litt tvunget til å tenke over det gjennom en rekke, hva jeg vil si er skandaelr, og det fikk meg til å relektere omrking styresform, makt og demokrati. For å snakke i smått store ord Mine besteforeldre som er begge over 90 nå er faktisk veldig for republikk nå. De har hele tiden hatt et godt inntrykk av Harald (som alle andre tror jeg), men mener at nå er tiden inne for et skifte. Og når de på over 90 mener det tenker jeg det er håp På en måte er det nok også bra det går litt sagte. Jeg tror ingen er tjent med en typ revulsjon, og siden jeg tror det er ganske lite bevissthet om vårt styresett i Norge, tror jeg det er viktig at denne bevisstheten bygges opp gradvis. 3 1
timbar Skrevet 14 timer siden #92 Skrevet 14 timer siden blvck skrev (13 minutter siden): Jeg er veldig enig med deg. Jeg hadde heller ikke så mange tanker omkring styresformen vår før jeg ble litt tvunget til å tenke over det gjennom en rekke, hva jeg vil si er skandaelr, og det fikk meg til å relektere omrking styresform, makt og demokrati. For å snakke i smått store ord Mine besteforeldre som er begge over 90 nå er faktisk veldig for republikk nå. De har hele tiden hatt et godt inntrykk av Harald (som alle andre tror jeg), men mener at nå er tiden inne for et skifte. Og når de på over 90 mener det tenker jeg det er håp På en måte er det nok også bra det går litt sagte. Jeg tror ingen er tjent med en typ revulsjon, og siden jeg tror det er ganske lite bevissthet om vårt styresett i Norge, tror jeg det er viktig at denne bevisstheten bygges opp gradvis. Enig at det er en fordel å ta seg god tid, når det er sagt tenker jeg vel at IA bør ha en plan B i fremtiden for tviler på at det holder frem til hun tiltrer da, men hvem vet? En plan B er nok uansett lurt 2
blvck Skrevet 14 timer siden #93 Skrevet 14 timer siden timbar skrev (5 minutter siden): Enig at det er en fordel å ta seg god tid, når det er sagt tenker jeg vel at IA bør ha en plan B i fremtiden for tviler på at det holder frem til hun tiltrer da, men hvem vet? En plan B er nok uansett lurt Ja, jeg tror det. Uansett vil ingen av den nåværende kongefamilien lide noen nød tror jeg. Ved en eventeull endring av stresett så vil de nok bli godt ivaretatt på alle måter tror jeg. 3
timbar Skrevet 14 timer siden #94 Skrevet 14 timer siden blvck skrev (Akkurat nå): Ja, jeg tror det. Uansett vil ingen av den nåværende kongefamilien lide noen nød tror jeg. Ved en eventeull endring av stresett så vil de nok bli godt ivaretatt på alle måter tror jeg. Ja de har etter sigende en stor formue så økonomisk nød vil de såklart ikke lide, er nå muligens tap av klasse, men så får de til gjengjeld større frihet da. Vet hva jeg ville valgt. 2
Pilaff Skrevet 8 timer siden #95 Skrevet 8 timer siden blvck skrev (7 timer siden): Jeg er medlem Jeg må innrømme at jeg syns Norge som republikk blir litt useriøse av og til, men det er vel fordi de forsatt er såpass små og ikke har ressursene de trenger for å løfte seg opp på et høyt politisk nivå. Ellers tenker jeg det er viktig å snakke med mennesker rundt seg og spre sine tanker og meninger - enten det er på ineternett eller i det virkelig liv. Påvirkning er utrolig viktig, og jo mer man snakker om det jo flere vil begynne å tenke over probemstillingen. jeg tror veldig mange ikke en gang tenker over hvilken styresform vi har fordi "kongen er jo så snill og koselig" - og ja, vi har vært veldig heldig med han, men han går snart ut av tiden. Bare det å få en del mennesker til å reflektere over probelmstillinger knyttet til monarkiet tror jeg er en start, og er viktig. Som du sier er det ikke slik at vi går over til rebublikk over natta akkurat 😅 Jeg er enig i absolutt alt du skriver. Jeg tror jeg har vært republikaner i sjela bestandig. Både moren min og jeg husker at jeg som ganske liten reagerte med vantro da vi snakket om at det fins konger, dronninger, prinser og prinsesser helt på ordentlig, men at de ikke går rundt med krone, og de bestemmer egentlig ikke noe. "Hæ? Hvorfor DET da?" Det lurer jeg fremdeles på. 😄 1
Pilaff Skrevet 8 timer siden #96 Skrevet 8 timer siden (endret) timbar skrev (6 timer siden): Ja de har etter sigende en stor formue så økonomisk nød vil de såklart ikke lide, er nå muligens tap av klasse, men så får de til gjengjeld større frihet da. Vet hva jeg ville valgt. Det er jo ikke mulig å få innsyn i noe som helst, men her regner man seg frem til godt over 2,5 milliarder i verdier. De skal nok klare seg greit. https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977 Endret 8 timer siden av Pilaff 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå