AnonymBruker Skrevet 20. juni #101 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk. Men jeg føler meg som tidenes slemmeste hvis jeg bestemmer meg for å gå. Hun har opplevd traumer tidligere, seneste traume skjedde 5 måneder før vi ble sammen. Jeg vil ikke være en grunn til at hun blir såret igjen. Hun har sagt at livet er ikke verdt å leve hvis vi går fra hverandre Anonymkode: 930f5...7bc Herregud, du må virkelig jobbe med deg selv du også. Du er jo totalt underdanig og et lett offer, noe hun åpenbart har skjønt for lenge siden. Dette er dumsnilt, selvutslettende og potensielt ekstremt ødeleggende for deg i ditt voksenliv. Har du alltid vært sånn, tenkt på andres behov før dine egne? Dere er ikke bra for hverandre, uansett hva hun sier, og å true med selvmord er enda et tegn på den ekstreme manipulasjonen hun holder på med av deg og totalt ugreit i et forhold! Du skylder å ta deg selv og dine egne følelser på alvor først. Snakk med familien din, jeg kan tenke meg de virkelig har et og annet viktig å si deg her. Anonymkode: b0a2b...fdf 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #102 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Takk! Jeg sliter bare innmari med å ta kontrollen selv, fordi jeg kan være litt distre. Hun er god til å argumentere, noe jeg sliter med. Derfor er det lettere for meg å se hennes side og forstå hvorfor hun oppfører seg slik. Hun har jo gode poeng og jeg sliter med å komme med poeng til min side av saken. Mulig det er noe mindre med meg. Det har også vært snakk om mulig bil og huskjøp. Jeg er veldig interessert i begge delene, men merker at når jeg prater med henne om dette, så skyver jeg det unna. Jeg vil ikke at vi skal kjøpe sammen… Anonymkode: 930f5...7bc Det er ikke sånn at den som får frem de beste argumentene vinner. Er du lykkelig? Er du glad? Det er det eneste som betyr noe. Gå hvis ikke du er det. Kanskje du med denne damen siden hun er så manipulerende, skal rett og slett finne deg en annen plass å bo uten å fortelle det til henne. Og så flytter du når hun ikke er hjemme eller du får med deg en gjeng fra familie og venner som hjelper deg sånn at du ikke er alene når hun finner ut hva som skjer. Og så flytter du og blokkerer henne samtidig overalt. Hvis du gjør det slutt nå så er jeg redd hun blir plutselig gravid. Er det hun som styrer prevensjonen? Slutt å ha sex med henne. Anonymkode: 07e04...5f2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #103 Skrevet 20. juni Dette er ikke et kjæresteforhold, det er en GISSELSITUASJON. Hun har definitivt kontroll over deg, og bestemmer hva du har lov til, når, og med hvem. Jeg forstår at du har blitt så trykket ned i søla at du ikke ser sannheten selv, men du lever altså i et voldelig, kontrollerende forhold. Hun spytter på deg, for faen??!! Nå ringer du til en av brødrene dine, og forteller hvordan du EGENTLIG har det i forholdet. Fortell om spyttingen, body shamingen («klyper deg i fettet»???), den psykelige kontrollen hun har over deg, trusler om selvmord/at livet ikke er verdt å leve uten deg m.m. Få broren din til å hjelpe deg, og la han fortelle videre til foreldrene dine, den andre brorene din etc hvordan du har det. Du klarer ikke å komme deg ut av dette helvete alene. Anonymkode: 7eced...3a1 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #104 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei, men føler selv at det ikke er vold og at jeg overreagerer. Det er kanskje ikke så ille som jeg tror Anonymkode: 930f5...7bc Det er typisk sånn en person i et voldelig forhold tenker. Overdriver jeg? Er det meg det er noe galt med? Mange begynner til og med å ta samtaler opp på bånd for å så spørre en tredjepart om råd. Jeg selv gjentok samtaler ord for ord til en psykolog som sa det ikke var meg det var noe i veien med. Likevel så syntes jeg det var vanskelig å forstå. I dag så ser jeg selv at selvfølgelig var det ikke meg, med den andre. Du må gå i fra henne og få henne på avstand. Da vil du etterhvert se hva du har opplevd klarere. Men det tar tid. Men det er viktig at du går og kutter henne helt ut for alltid. Anonymkode: 07e04...5f2 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #105 Skrevet 20. juni Hun høres veldig utrygg ut og virker ikke som hun klarer å regulere følelsene sine. I tillegg slår det meg at hun sikkert ikke har så mange venner og at du er hennes største trygghet? At hun spytter på deg mener jeg er grunn nok i seg selv til å gå fra henne. Sånt er ikke akseptabelt! Men det er noen ting som du gjør jeg synes er ugreit også. Du prater med søstrene hennes om henne? Det virker som et ganske stort svik mot noen du er glad i. Hvorfor må du fortelle henne at du ble sjekket opp? Om du du har en utrygg kjæreste er sånne ting bensin på bålet. Anonymkode: 6c1c9...530
AnonymBruker Skrevet 20. juni #106 Skrevet 20. juni Macro skrev (35 minutter siden): Det nytter ikke å hjelpe slike som TS før de har innsett ting selv. Ønsket om å bryte opp må være 100% tilstede før det er hjelp i å veilede og hjelpe. Min mann var sammen med ei bipolar trollkjerring i 3 år. Jeg brukte rundt 2 år på å trygge han om at han var elsket og en fri mann, DPS og FVK måtte også hjelpe. Han var livredd for å ha egne ønsker og meninger. Skaden av slike forhold er enorm. Selvfølgelig må man hjelpe folk som sitter fast i et voldelig og kontrollerende mønster. Jeg har selv vært fast i flere sånne forhold pga min ekstremt voldelige, kontrollerende og undertrykkende oppvekst. Og hvis jeg kan befri meg til slutt, ikke bare fra samboere, men fra familien som jeg var livredd så kan alle få hjelp. Glad ikke psykologen min tenkte som deg at det ikke nytter. Han ga aldri opp og jeg lever et fritt liv i dag. Ts: Jeg leste meg opp om psykopater og narsissister. Og forstår i dag bedre hva jeg har vært utsatt for og jeg er veldig var på røde flagg hos andre. Og jeg vet i dag med mye trening at jeg kan bare snu meg og gå hvis ikke vil snakke med noen. Jeg kan bare legge på om jeg ikke vil snakke. Jeg kan blokkere. Og jeg er ikke ansvarlig for andre menneskers følelser. Alle mennesker er ansvarlig for sine egne følelser. Så ingen kan utnytte meg på samme måte i dag. Anonymkode: 07e04...5f2 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #107 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (35 minutter siden): SNakk med dem! Fortell åpent og ærlighvordan du har det, de kommer garantert til å si deg noen sannhetens ord du virkelig trenger å høre. Du blir drøyt manipulert, ikke bare blir du fysisk mishandlet (spytting og å mobbe deg for fett er IKKE greit!) samtidig er hun så god på å snakke deg trill rundt at du ikke en gang klarer å stole på egne følelser og begynner å tro på hennes scenario. Les litt om narsissisme, traumebånd og psykisk vold i forhold, det vil gå noen lys opp for deg. Du er ung og naiv, du har ikke lært hvordan et godt forhold skal være ennå, det skal IKKE være sånn. Og du skylder deg selv å få deg et godt liv, ikke å være noen andres slave. Du må ta tak nå og for all del ikke binde deg mer til dette kontrollerende mennesket som åpenbart trenger psykologhjelp! Anonymkode: b0a2b...fdf Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg overreagerer uansett og at det ikke er så ille. Jeg har sikkert gjort ting som har gjort henne usikker (merk, aldri utro eller noe sånn). Anonymkode: 930f5...7bc
AnonymBruker Skrevet 20. juni #108 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dette er ikke et kjæresteforhold, det er en GISSELSITUASJON. Hun har definitivt kontroll over deg, og bestemmer hva du har lov til, når, og med hvem. Jeg forstår at du har blitt så trykket ned i søla at du ikke ser sannheten selv, men du lever altså i et voldelig, kontrollerende forhold. Hun spytter på deg, for faen??!! Nå ringer du til en av brødrene dine, og forteller hvordan du EGENTLIG har det i forholdet. Fortell om spyttingen, body shamingen («klyper deg i fettet»???), den psykelige kontrollen hun har over deg, trusler om selvmord/at livet ikke er verdt å leve uten deg m.m. Få broren din til å hjelpe deg, og la han fortelle videre til foreldrene dine, den andre brorene din etc hvordan du har det. Du klarer ikke å komme deg ut av dette helvete alene. Anonymkode: 7eced...3a1 Jo, men er det så ille? Jeg sa forrige lørdag at jeg ikke skulle på dagens fest, fordi jeg dro ut sist helg og hun satt å gråt. Jeg nevner det ikke iløpet av uka og sier omgår kveld at jeg likevel ønsker å dra. Det er dårlig løst av meg, det vet jeg, dette var mest sannsynlig min egen feil og jeg må bare stå i den situasjonen nå. Anonymkode: 930f5...7bc
Macro Skrevet 20. juni #109 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig må man hjelpe folk som sitter fast i et voldelig og kontrollerende mønster. Jeg har selv vært fast i flere sånne forhold pga min ekstremt voldelige, kontrollerende og undertrykkende oppvekst. Og hvis jeg kan befri meg til slutt, ikke bare fra samboere, men fra familien som jeg var livredd så kan alle få hjelp. Glad ikke psykologen min tenkte som deg at det ikke nytter. Han ga aldri opp og jeg lever et fritt liv i dag. Ts: Jeg leste meg opp om psykopater og narsissister. Og forstår i dag bedre hva jeg har vært utsatt for og jeg er veldig var på røde flagg hos andre. Og jeg vet i dag med mye trening at jeg kan bare snu meg og gå hvis ikke vil snakke med noen. Jeg kan bare legge på om jeg ikke vil snakke. Jeg kan blokkere. Og jeg er ikke ansvarlig for andre menneskers følelser. Alle mennesker er ansvarlig for sine egne følelser. Så ingen kan utnytte meg på samme måte i dag. Anonymkode: 07e04...5f2 Jeg sier ikke at man ikke skal hjelpe, jeg sier den som skal få hjelp må ønske det selv. Ikke vri på det jeg sier. Du ser jo her i tråden, et prakteksempel. Jo flere som sier han må gå, jo nærmere kommer han konklusjonen om at han har overdrevet. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #110 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun høres veldig utrygg ut og virker ikke som hun klarer å regulere følelsene sine. I tillegg slår det meg at hun sikkert ikke har så mange venner og at du er hennes største trygghet? At hun spytter på deg mener jeg er grunn nok i seg selv til å gå fra henne. Sånt er ikke akseptabelt! Men det er noen ting som du gjør jeg synes er ugreit også. Du prater med søstrene hennes om henne? Det virker som et ganske stort svik mot noen du er glad i. Hvorfor må du fortelle henne at du ble sjekket opp? Om du du har en utrygg kjæreste er sånne ting bensin på bålet. Anonymkode: 6c1c9...530 Hun har ingen søstre, jeg har ikke pratet med søstrene hennes om henne? Hun krever å vite alt fra dagen hvis jeg har vært på en fest uten henne. Får hun vite at jeg ble sjekket opp uten å fortelle henne dette, vil hun trolig gråte, tvinge meg til å ligge på sofaen og etter dette nekte å snakke med meg. Hun har også nektet meg å dra på fest uten henne i fremtiden og krever at hun skal få være med på alle fester i fremtiden. Jeg sier jeg vil gjerne ha henne med, men da må jeg høre med vertskap og slikt. Anonymkode: 930f5...7bc
AnonymBruker Skrevet 20. juni #111 Skrevet 20. juni Hvor er den dritlange tråden som var festet øverst her på forumet? Den om voldelige relasjoner? Den burde ts lest.. noen som kan finne den? Anonymkode: cd37b...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #112 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Tusen takk. Men jeg føler meg som tidenes slemmeste hvis jeg bestemmer meg for å gå. Hun har opplevd traumer tidligere, seneste traume skjedde 5 måneder før vi ble sammen. Jeg vil ikke være en grunn til at hun blir såret igjen. Hun har sagt at livet er ikke verdt å leve hvis vi går fra hverandre Anonymkode: 930f5...7bc Så du skal være i et dårlig forhold resten av livet fordi du ikke kan gjøre noen lei seg? Hvordan skal du klare å leve livet ditt godt uten å noen gang ta hensyn til seg selv, kun andre? Du vil aldri bli lykkelig. Er ikke din lykke viktig for deg? Er du ikke glad i deg selv? Hva hvis jeg kommer hjem til deg og så låner jeg bilen din. Og hver gang du vil ha den tilbake så begynner jeg å gråte og forteller hvor dårlig livet har behandlet meg og hvor lite jeg ønsker å leve ute en bil. Får jeg bare beholde bilen din da? Du er jo den perfekte personen for alle uten empati å tråkke på. NÅR SKAL DU BEGYNNE Å VÆRE SNILL MOT DEG SELV? Hadde forresten blitt forbanna hvis jeg fant ut at en person ikke gjorde det slutt med meg fordi jeg hadde opplevd traumer tidligere i livet mitt. Hva i all verden har det ene med det andre å gjøre??? Anonymkode: 07e04...5f2 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #113 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo, men er det så ille? Jeg sa forrige lørdag at jeg ikke skulle på dagens fest, fordi jeg dro ut sist helg og hun satt å gråt. Jeg nevner det ikke iløpet av uka og sier omgår kveld at jeg likevel ønsker å dra. Det er dårlig løst av meg, det vet jeg, dette var mest sannsynlig min egen feil og jeg må bare stå i den situasjonen nå. Anonymkode: 930f5...7bc Ja, det ER SÅ ILLE. Du lever i et voldelig forhold. Hvordan hadde du reagert om en av brødrene dine eller vennene dine hadde fortalt deg at samboeren deres SPYTTET på dem???! Hadde du tenkt at de fortjente det? Jeg har vært sammen med mannen min i 17 år. ALDRI har en av oss spyttet på den andre. Aldri har en av oss truet med selvmord/sagt at livet ikke er verdt å leve uten den andre. ALDRI har en av oss prøvd å kontrollere hvem den andre møter, eller nektet den andre å gjøre noe. Det er slik et NORMALT forhold skal være. Anonymkode: 7eced...3a1 6
Diry72 Skrevet 20. juni #114 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 12.47): Er invitert til en bursdag nå til helga. Var borte forrige lørdag på en jobbfest. Er det da slemt av meg å gå på denne? Hun nekter meg nemlig å dra. Hun liker ikke en av de kvinnelige deltakerne på festen. Problemet er at jeg har vært god venn med henne, lenge før jeg ble sammen med dama. Skal jeg avslutte vennskapet? Dama mener at jeg skal det og sier at det går på gjensidig respekt for hverandre og at jeg bare skal avslutte vennskapet fordi hun ikke liker vennen min… Anonymkode: 930f5...7bc Nei, du må ikke finne på å avslutte vennskapet med venninna di. Dama di er sjalu, men hun har vel ingen grunn til å være sjalu når hun tilbringer det meste av døgnet til å være med deg. Dere burde begynne på parterapi eller så får hun gå til psykolog. For hun må tydeligvis ha problemer med seg selv. Men dere er også to vidt forskjellige personer som ikke passer sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #115 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det ER SÅ ILLE. Du lever i et voldelig forhold. Hvordan hadde du reagert om en av brødrene dine eller vennene dine hadde fortalt deg at samboeren deres SPYTTET på dem???! Hadde du tenkt at de fortjente det? Jeg har vært sammen med mannen min i 17 år. ALDRI har en av oss spyttet på den andre. Aldri har en av oss truet med selvmord/sagt at livet ikke er verdt å leve uten den andre. ALDRI har en av oss prøvd å kontrollere hvem den andre møter, eller nektet den andre å gjøre noe. Det er slik et NORMALT forhold skal være. Anonymkode: 7eced...3a1 Men hun spytter LITT på meg bare når jeg kommer med en vits hun ikke liker (spesifikk vits hun har bedt meg om å ikke komme med). Jeg sier ikke vitsen 98% av tiden men jeg glemmer meg av og til. Det hender ofte at jeg og min venn forteller en slik vits som hun hører, derfor blir en spyttet på når vi er alene igjen. Jeg spyttet tilbake en gang, fordi jeg var så møkka lei. Fikk en større klase tilbake i ansiktet Anonymkode: 930f5...7bc
AnonymBruker Skrevet 20. juni #116 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jo, men er det så ille? Jeg sa forrige lørdag at jeg ikke skulle på dagens fest, fordi jeg dro ut sist helg og hun satt å gråt. Jeg nevner det ikke iløpet av uka og sier omgår kveld at jeg likevel ønsker å dra. Det er dårlig løst av meg, det vet jeg, dette var mest sannsynlig min egen feil og jeg må bare stå i den situasjonen nå. Anonymkode: 930f5...7bc JA, DET ER SÅ ILLE! Anonymkode: fe734...1c5 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #117 Skrevet 20. juni Diry72 skrev (4 minutter siden): Nei, du må ikke finne på å avslutte vennskapet med venninna di. Dama di er sjalu, men hun har vel ingen grunn til å være sjalu når hun tilbringer det meste av døgnet til å være med deg. Dere burde begynne på parterapi eller så får hun gå til psykolog. For hun må tydeligvis ha problemer med seg selv. Men dere er også to vidt forskjellige personer som ikke passer sammen. Jeg skal aldri avslutte vennskap. Hun sa i går at jeg slapp å avslutte eller snakke med hun, men jeg kan aldri være sosial med henne eller dra to henne på fest Anonymkode: 930f5...7bc
AnonymBruker Skrevet 20. juni #118 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hun spytter LITT på meg bare når jeg kommer med en vits hun ikke liker (spesifikk vits hun har bedt meg om å ikke komme med). Jeg sier ikke vitsen 98% av tiden men jeg glemmer meg av og til. Det hender ofte at jeg og min venn forteller en slik vits som hun hører, derfor blir en spyttet på når vi er alene igjen. Jeg spyttet tilbake en gang, fordi jeg var så møkka lei. Fikk en større klase tilbake i ansiktet Anonymkode: 930f5...7bc Åh, hun spytter bare litt? Ja, da er det jo helt greit. Du kan jo aldri gjøre det slutt med henne, for da blir hun lei seg. Så da må du bare finne deg i bli spyttet på, å bli bestemt over og bli undertrykt. Du vl jo ikke gjøre noe med det likevel. Hva ER det med enkelte mennesker...?! Anonymkode: fe734...1c5 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #119 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 10.04): Hei, vet ikke hvor jeg skal putte dette innlegget men jeg prøver meg. Jeg og min samboer har vært i et forhold i snart 4 år. Det har vært til tider krevende og jeg har flere ganger tatt runder med meg selv om det er verdt å fortsette forholdet og har følt på en konstant indre uro og usikkerhet rundt forholdet i rundt 1.5 - 2 år nå. Jeg føler vi er to VELDIG ulike personer som har veldig ulike behov. Hun liker å ligge inne å se på tv, dag inn, dag ut. Jeg ønsker å besøke venner og familie og være ute. Hennes idé av kvalitetstid sammen er når vi kun ligger å ser på tv vi to. Jeg mener kvalitetstid er all tid vi har sammen, uansett hva vi gjør. Om det er besøk hos familie, venner eller fester. Det mener ikke hun og forlanger at vi bruker 2-4 dager i uken hvor vi ligger å ser på tv når jeg ikke er på jobb. Om jeg sier jeg har lyst til å f.eks dra ut med venner får jeg en regle om at vi aldri bruker tid sammen og at hun blir nedprioritert. Jeg har vært til tider opptatt mye med skole så jeg skjønner litt hvor dette kommer fra, men totalt i uken er jeg med venner/familie 7-12 timer. Resten er det kun vi to. Mine nærmeste har også snakket med meg om at hun virker irritert og sur, både generelt og på meg. I tillegg har en av mine venner sagt rett ut han han ikke liker henne. Jeg blir kontrollert over hvem jeg får være med. Jeg får sjeldent lov til å dra på fest uten henne, selv om det er i jobbsammenheng. Da må jeg fortelle hvem jeg skal være med og at jeg ikke får prate med andre jenter. Jeg har ikke gitt henne noen grunn til å tvile på min lojalitet til henne. Sist fest ble jeg sjekket opp. Jeg sa jeg hadde kjæreste og dro fra situasjonen. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem, var å fortelle om dette til dama. Hun blir blodrød og sur og nekter meg å dra på fest uten henne, noensinne igjen. Tidligere den kvelden hadde hun revet av dynetrekket på dyna mi, fordi jeg ikke svarte henne raskt nok på Snap. Hun kreerer også at jeg svarer henne ofte på Snap om jeg er borte fra henne. Jeg har kjent lenge på en mistrivsel i forholdet men jeg vet ikke om jeg skal slå opp eller fortsette. Vil ikke at hun skal være lei seg og opprørt over noe jeg har gjort. Anonymkode: 930f5...7bc Det der er ikke normalt eller sunt. Hun legger ansvaret for seg selv og sitt velvære, og det er i hovedsak hennes ansvar. Det er normalt å ha ulike ønsker ohmg behov i forhold,men det er ikke normalt å nekte partner å dra ut alene i blant. Det er sykelig sjalusi. Jeg synes ikke du skal bli i et forhold der du blir utsatt for psykisk vold. Anonymkode: 9d13c...83c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #120 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hun spytter LITT på meg bare når jeg kommer med en vits hun ikke liker (spesifikk vits hun har bedt meg om å ikke komme med). Jeg sier ikke vitsen 98% av tiden men jeg glemmer meg av og til. Det hender ofte at jeg og min venn forteller en slik vits som hun hører, derfor blir en spyttet på når vi er alene igjen. Jeg spyttet tilbake en gang, fordi jeg var så møkka lei. Fikk en større klase tilbake i ansiktet Anonymkode: 930f5...7bc Leser hva du selv skriver? Det er greit fordi det bare er LITT spytt? Du er jo helt hjernevasket! Man spytter ALDRI på noen. Ikke en gang noen man misliker, og definitivt ikke noen man elsker. Hadde mannen min spyttet på meg, så hadde det blitt skilsmisse. Vær så snill å ring noen du stoler på og fortell hvordan du blir behandlet. Anonymkode: 7eced...3a1 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå