AnonymBruker Skrevet 20. juni #81 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 9.14): Jojo, sant det. Jeg vet bare ikke om det er riktig å slå opp med henne Anonymkode: 930f5...7bc Tro meg det er riktig. Anonymkode: 07e04...5f2 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #82 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 9.47): Men hva om jeg overdriver? Hva om jeg i mitt sinn har svartmalt henne? Hun er jo god og snill, men hver dag så er det noen stikk mot meg, i form av kommentarer av størrelse, gjøremål i huset og klyping i sidefett. Hun gjør svært lite når hun har fri fra sin deltidsjobb, ligger i sengen hele dagen og rydder litt overfladisk på kjøkkenet. Når jeg kommer hjem må jeg si selv at «wow, kjøkkenet var fint», hvis ikke så får jeg høre at jeg aldri gjør noe hjemme. Merk; jeg tar maskinen hver dag, henger opp klær, ut med søpla, støvsuger, bytter støvsugerposer +++. I tillegg har hun det for seg at hvis jeg gjør en spesifikk ting hun ikke liker (humormessig) og er glemmer meg å vitser om det, så spytter hun på meg. Ikke mye spytt, men nok til at det merkes. Anonymkode: 930f5...7bc Marius Borg Høiby spytter på sine kjærester også. For å gi deg et syn på hva som foregår her. Du blir utsatt for vold. Alt det du nevner er vond. Alt fra klyping i sidefett, nedsettende kommentarer og spytting. Så hun er jo tydeligvis ikke snill. Du gaslighter deg selv. Det er vanlig når man er i et voldelig forhold. Anonymkode: 07e04...5f2 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #83 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 9.13): Takk! Problemet mitt er at jeg ikke takler at folk er lei seg. Jeg får fullstendig kollaps selv og begynner å komme med lovnader jeg vet er urimelige. Jeg føler meg veldig splittet. På en side vil jeg avslutte forholdet, på den andre siden er jeg glad i henne og ønsker henne ikke noe vondt. Hun har vært gjennom en del traumer tidligere jeg ikke vil rippe opp i Anonymkode: 930f5...7bc Du er medavhengig.. Anonymkode: cd37b...ba9 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #84 Skrevet 20. juni "Traumebonding". Les om det. Anonymkode: 63cc9...045 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #85 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan jeg bare møte opp med dama på bursdagsselskap? Jeg aner ikke Anonymkode: 930f5...7bc Tuller du nå? Du vet ikke om du kan møte opp i en bursdag med damen din? Selvfølgelig skal du det. Det er det som er normalt. Har du gått på alle disse festene og aldri invitert henne med??? ikke rart hun er blitt usikker isåfall. Anonymkode: 07e04...5f2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #86 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er en fest for kolleger og medstudenter (er relativt unge). Mange som har partnere som ikke tar de med Anonymkode: 930f5...7bc Ok. Noen nevnte bursdagsfest. Jeg trodde det var bursdag med venner. Anonymkode: 07e04...5f2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #87 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, hvis jeg glemmer meg å forteller en vits om et tema hun ikke liker. Det er ikke mye spytt, men nok til at jeg merker det. Anonymkode: 930f5...7bc Dette er vold. Hvorfor finner du deg i det? Ble du utsatt for vold i barndommen? Anonymkode: 07e04...5f2 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #88 Skrevet 20. juni Salamandra skrev (37 minutter siden): Kjære TS, jeg skjønner at hun har gode sider også, ellers ville du vel aldri blitt sammen med henne. Men de tingene du forteller oss at hun gjør; spytter på deg, manipulerer og kontrollerer deg skal du IKKE finne deg i. Jeg tror jeg har et godt råd til deg som ikke innebærer at du må sette deg ned med henne for å ta en prat og gjøre det slutt. Det jeg tror må til her er at du slutter å bry deg så innmari om hun gråter og reagerer, la det prelle av. Du er jo ikke redd for å miste henne så du har jo ingenting å tape og alt å vinne på å la vær å danse etter hennes pipe. La henne bare gråte og styre på, skap avstand til henne så slipper du å gå fra 100 til null, fra full dedikasjon til brudd, men likevel starte løsrivelsesprosessen. Du er ung, ikke kast bort disse verdifulle årene av ditt liv på å forsøke å behage andre, du kommer til å ende opp bitter og deprimert. Lov meg at du ikke bare fortsetter å la dette skure å gå, du kan ikke tillate andre å behandle deg sånn uansett hvem de er. Første spyttklysa hennes skulle vært kroken på døra. Neste gang spytter du en svær slimete klase i trynet hennes tilbake, du er nødt til å ta igjen med henne. Takk! Jeg sliter bare innmari med å ta kontrollen selv, fordi jeg kan være litt distre. Hun er god til å argumentere, noe jeg sliter med. Derfor er det lettere for meg å se hennes side og forstå hvorfor hun oppfører seg slik. Hun har jo gode poeng og jeg sliter med å komme med poeng til min side av saken. Mulig det er noe mindre med meg. Det har også vært snakk om mulig bil og huskjøp. Jeg er veldig interessert i begge delene, men merker at når jeg prater med henne om dette, så skyver jeg det unna. Jeg vil ikke at vi skal kjøpe sammen… Anonymkode: 930f5...7bc
AnonymBruker Skrevet 20. juni #89 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er vold. Hvorfor finner du deg i det? Ble du utsatt for vold i barndommen? Anonymkode: 07e04...5f2 Nei, men føler selv at det ikke er vold og at jeg overreagerer. Det er kanskje ikke så ille som jeg tror Anonymkode: 930f5...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #90 Skrevet 20. juni Har du kompiser du kan prate med? Eller som kan støtte deg i løsrivelsesprossssen? Hva med å vise denne tråden til dem? Jeg tror det er første skritt for å komme deg ut. Anonymkode: 8c9b3...46c 2
Salamandra Skrevet 20. juni #91 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk! Jeg sliter bare innmari med å ta kontrollen selv, fordi jeg kan være litt distre. Hun er god til å argumentere, noe jeg sliter med. Derfor er det lettere for meg å se hennes side og forstå hvorfor hun oppfører seg slik. Hun har jo gode poeng og jeg sliter med å komme med poeng til min side av saken. Mulig det er noe mindre med meg. Det har også vært snakk om mulig bil og huskjøp. Jeg er veldig interessert i begge delene, men merker at når jeg prater med henne om dette, så skyver jeg det unna. Jeg vil ikke at vi skal kjøpe sammen… Anonymkode: 930f5...7bc Du må få ballen over på din banehalvdel, du kommer aldri til å "vinne" om hun får legge premisset for diskusjonen. La oss ta eksempelet med den festen du hadde lyst å gå på, i stedet for å diskutere det med henne gir du henne bare beskjed om at på lørdag skal jeg på fest, vi skal være der og der og jeg regner med å komme hjem i *whatever*-tiden. Når hun starter spetakkelet sitt beholder du roen og sier at dette ikke er oppe for diskusjon, du er en voksen mann som tar disse avgjørelsene selv, hun kan mislike det men hun kan ikke stoppe deg. Gå i dusjen, gjør deg klar og dra på festen, sett tlf på lydløs om hun bombarderer deg med meldinger og telefoner. Du er NØDT til å stå opp for deg selv! Og jeg er sikker på det er mange flere episoder og hendelser med henne du ikke har fortalt oss om, men basert på det du har fortalt alene er det ingen tvil om at det ikke bare er så ille som du tror. Det er verre. Og ikke bare at det er ille, men det kommer bare til å bli verre. Å la vær å gjøre noe er også et valg med konsekvenser, ikke glem det. Jeg tenker dette pratet om huskjøp er en perfekt anledning til å fortelle henne at du ikke ser noen framtid for dere når ting er som de er. Du blir kvalt og dette forholdet kommer til å ende i elendighet uansett, bedre å ta det nå før du kaster bort mer av din dyrebare tid. Hva om drømmedama di er der ute og leter etter mannen i sitt liv, ei som ikke oppfører seg som om du er hennes private eiendel men får deg til å føle deg respektert og forstått og som du kunne bygget et fantastisk liv med. Hun glipper mens du fortvilet prøver å trøste og behage et utrøstelig og ubehagelig menneske. 3 1
Macro Skrevet 20. juni #92 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår ikke at vi må bruke side opp og side ned for å forklare et menneske at dette ikke er greit. Enten trolletråd eller ikke oppegående person. Få profesjonell hjelp eller snakk med foreldre og venner. Så de kan hjelpe deg ut. Hvis du ikke kødder med oss. Anonymkode: 63cc9...045 Jeg har gitt meg😅 folk velger selv hvor dårlig de vil ha det i livet. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #93 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, men føler selv at det ikke er vold og at jeg overreagerer. Det er kanskje ikke så ille som jeg tror Anonymkode: 930f5...7bc Det er verre enn du tror. Fordi du bagatelliserer det. Anonymkode: fe734...1c5 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni #94 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det har også vært snakk om mulig bil og huskjøp. Jeg er veldig interessert i begge delene, men merker at når jeg prater med henne om dette, så skyver jeg det unna. Jeg vil ikke at vi skal kjøpe sammen… Anonymkode: 930f5...7bc Det er dette som er fasiten her. Uansett hva annet du tenker, føler, tror du tenker og føler, dette er fasiten. Du vil ikke binde deg mer til henne, du vil ikke fortsette, du vil ikke binde deg ned. Gjør det slutt før dere sitter der med hus, bil og i verste fall barn, da sitter du i det da. Anonymkode: cd37b...ba9 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #95 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du kompiser du kan prate med? Eller som kan støtte deg i løsrivelsesprossssen? Hva med å vise denne tråden til dem? Jeg tror det er første skritt for å komme deg ut. Anonymkode: 8c9b3...46c Kanskje et godt poeng, har to brødre + svigersøstre jeg kan prate olm dette med. De har tidligere uttrykt sine meninger om forholdet vårt og spurt om jeg virkelig er fornøyd med slik det er nå Anonymkode: 930f5...7bc 2
Macro Skrevet 20. juni #96 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er verre enn du tror. Fordi du bagatelliserer det. Anonymkode: fe734...1c5 Det nytter ikke å hjelpe slike som TS før de har innsett ting selv. Ønsket om å bryte opp må være 100% tilstede før det er hjelp i å veilede og hjelpe. Min mann var sammen med ei bipolar trollkjerring i 3 år. Jeg brukte rundt 2 år på å trygge han om at han var elsket og en fri mann, DPS og FVK måtte også hjelpe. Han var livredd for å ha egne ønsker og meninger. Skaden av slike forhold er enorm. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #97 Skrevet 20. juni Salamandra skrev (8 minutter siden): Du må få ballen over på din banehalvdel, du kommer aldri til å "vinne" om hun får legge premisset for diskusjonen. La oss ta eksempelet med den festen du hadde lyst å gå på, i stedet for å diskutere det med henne gir du henne bare beskjed om at på lørdag skal jeg på fest, vi skal være der og der og jeg regner med å komme hjem i *whatever*-tiden. Når hun starter spetakkelet sitt beholder du roen og sier at dette ikke er oppe for diskusjon, du er en voksen mann som tar disse avgjørelsene selv, hun kan mislike det men hun kan ikke stoppe deg. Gå i dusjen, gjør deg klar og dra på festen, sett tlf på lydløs om hun bombarderer deg med meldinger og telefoner. Du er NØDT til å stå opp for deg selv! Og jeg er sikker på det er mange flere episoder og hendelser med henne du ikke har fortalt oss om, men basert på det du har fortalt alene er det ingen tvil om at det ikke bare er så ille som du tror. Det er verre. Og ikke bare at det er ille, men det kommer bare til å bli verre. Å la vær å gjøre noe er også et valg med konsekvenser, ikke glem det. Jeg tenker dette pratet om huskjøp er en perfekt anledning til å fortelle henne at du ikke ser noen framtid for dere når ting er som de er. Du blir kvalt og dette forholdet kommer til å ende i elendighet uansett, bedre å ta det nå før du kaster bort mer av din dyrebare tid. Hva om drømmedama di er der ute og leter etter mannen i sitt liv, ei som ikke oppfører seg som om du er hennes private eiendel men får deg til å føle deg respektert og forstått og som du kunne bygget et fantastisk liv med. Hun glipper mens du fortvilet prøver å trøste og behage et utrøstelig og ubehagelig menneske. Tusen takk. Men jeg føler meg som tidenes slemmeste hvis jeg bestemmer meg for å gå. Hun har opplevd traumer tidligere, seneste traume skjedde 5 måneder før vi ble sammen. Jeg vil ikke være en grunn til at hun blir såret igjen. Hun har sagt at livet er ikke verdt å leve hvis vi går fra hverandre Anonymkode: 930f5...7bc
AnonymBruker Skrevet 20. juni #98 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk. Men jeg føler meg som tidenes slemmeste hvis jeg bestemmer meg for å gå. Hun har opplevd traumer tidligere, seneste traume skjedde 5 måneder før vi ble sammen. Jeg vil ikke være en grunn til at hun blir såret igjen. Hun har sagt at livet er ikke verdt å leve hvis vi går fra hverandre Anonymkode: 930f5...7bc Så hun truer indirekte med selvmord, da må du si at du kommer til å involvere lege og helsevesen. Det er ikke du som skapte traumene, noen med traumer vil ha det vondt pga det til de får hjelp uansett, du hverken kan eller skal prøve å fikse det ved å kaste vekk deg selv. Du får føle deg som verdens slemmeste da, følelser er ikke fakta og det går over. Du har forresten egne problemer du burde søke terapi for, denne tankegangen er ikke sunn.. Anonymkode: cd37b...ba9 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni #99 Skrevet 20. juni Salamandra skrev (1 time siden): Neste gang spytter du en svær slimete klase i trynet hennes tilbake, du er nødt til å ta igjen med henne. Nei. Det kan han ikke gjøre. Han skal gjøre det slutt. Ikke lage en spyttefest.. Mine foreldre ga hverandre tilbake med samme mynt og de slåss regelmessig. Veldig skremmende for et lite barn. Han må gå i fra henne. Ikke synke på hennes nivå. Anonymkode: 07e04...5f2 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #100 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kanskje et godt poeng, har to brødre + svigersøstre jeg kan prate olm dette med. De har tidligere uttrykt sine meninger om forholdet vårt og spurt om jeg virkelig er fornøyd med slik det er nå Anonymkode: 930f5...7bc SNakk med dem! Fortell åpent og ærlighvordan du har det, de kommer garantert til å si deg noen sannhetens ord du virkelig trenger å høre. Du blir drøyt manipulert, ikke bare blir du fysisk mishandlet (spytting og å mobbe deg for fett er IKKE greit!) samtidig er hun så god på å snakke deg trill rundt at du ikke en gang klarer å stole på egne følelser og begynner å tro på hennes scenario. Les litt om narsissisme, traumebånd og psykisk vold i forhold, det vil gå noen lys opp for deg. Du er ung og naiv, du har ikke lært hvordan et godt forhold skal være ennå, det skal IKKE være sånn. Og du skylder deg selv å få deg et godt liv, ikke å være noen andres slave. Du må ta tak nå og for all del ikke binde deg mer til dette kontrollerende mennesket som åpenbart trenger psykologhjelp! Anonymkode: b0a2b...fdf 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå