Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du lærer henne jo at du tolererer drittoppførselen hennes, så hvorfor skal hun endre seg?? Hun får jo viljen sin som et barn i trassalderen.. 

Du bør avslutte forholdet, og hun bør oppsøke hjelp.

Anonymkode: 4c768...d15

Jajo, takk. Har aldri slått opp med noen før. Aner ikke hva jeg skal gjøre eller si. Eller om det virkelig er det jeg vil

Anonymkode: 930f5...7bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm okei, men er så jævli skeptisk til å slå opp også. Føler jeg har svartmalt henne, men samtidig ikke. Dette er en meget vanskelig situasjon 

Du må ikke starte med å slå opp, sett noen harde grenser, finn ut dine behov og stå for dem før hennes oppførsel gjør at du gir etter for alt og utsletter deg selv. Du svartmaler ikke noe her, jeg kjenner igjen denne oppførselen for jeg har har vært sånn selv, det krever selvinnsikt og terapi. 

Det er du som sitter her og prøver å fikse ting, og ikke hun. Sier det deg noe? 

Anonymkode: cd37b...ba9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spytter kun hvis hun blir sur på meg når jeg sier tingen hun ikke liker.

Kva? 
Spytter ho på deg? Reint fysisk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må ikke starte med å slå opp, sett noen harde grenser, finn ut dine behov og stå for dem før hennes oppførsel gjør at du gir etter for alt og utsletter deg selv. Du svartmaler ikke noe her, jeg kjenner igjen denne oppførselen for jeg har har vært sånn selv, det krever selvinnsikt og terapi. 

Det er du som sitter her og prøver å fikse ting, og ikke hun. Sier det deg noe? 

Du har rett. Føler at hver gang jeg kommer med mine behov og følelser så blir sånn akkurat forstått og respektert, samtidig ikke. Hun sier for eksempel at jeg kan dra ut med enkelte venner, men da skal hun sende meg meldinger ofte, og skal vite hvem jeg satt ved siden av. Nåde meg hvis jeg satt atme en jente. Da er det silenttreatment resten av dagen/kvelden. Hun er god til å argumentere og jeg føler at hun får sagt sine behov på en god måte, so mgjør at jeg ikke kommer godt ut av situasjonen. Håper dette gav mening, måtte prøve å få ned tankene i ordformat.

AnonymBruker
Skrevet
Smascha skrev (2 minutter siden):

Kva? 
Spytter ho på deg? Reint fysisk?

Ja, hvis jeg glemmer meg å forteller en vits om et tema hun ikke liker. Det er ikke mye spytt, men nok til at jeg merker det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har rett. Føler at hver gang jeg kommer med mine behov og følelser så blir sånn akkurat forstått og respektert, samtidig ikke. Hun sier for eksempel at jeg kan dra ut med enkelte venner, men da skal hun sende meg meldinger ofte, og skal vite hvem jeg satt ved siden av. Nåde meg hvis jeg satt atme en jente. Da er det silenttreatment resten av dagen/kvelden. Hun er god til å argumentere og jeg føler at hun får sagt sine behov på en god måte, so mgjør at jeg ikke kommer godt ut av situasjonen. Håper dette gav mening, måtte prøve å få ned tankene i ordformat.

Nei det gir ikke mening. Dette er kontrollerende adferd og er ikke normalt.  Hvor gamle er dere? Hun stoler ikke på deg, her er det null tillit.  

Jeg har tydeligvis misforstått, trodde du skulle i en venns bursdag, men siden dette dreier seg om kollegaer/medstudenter er det helt innafor å gå på fest uten dama. Det som ikke er innafor er hyling, skriking, gråting og silent treatment fordi du ønsker å gå. Kjenner jeg får vondt av hele situasjonen din. Hvor gamle er dere?

Anonymkode: 628ed...e5d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, hvis jeg glemmer meg å forteller en vits om et tema hun ikke liker. Det er ikke mye spytt, men nok til at jeg merker det.

Beklager, men dette hadde jeg aldri tolerert og det bør ikke du heller. 
Når jeg skulle si til mannen at jeg ville skilles så sa jeg: Jeg vil ikke mer. Jeg vil ikke være kona di lenger. Jeg er glad i deg, men liker deg ikke lenger. Vi er ferdige og det nytter ikke å kjempe. Han begynte å gråte og motargumentere. Sa det var ingen vits i å si meg imot. Dette må du bare akseptere. Så forlot jeg diskusjonen. Dagen etterpå bestilte jeg meklings-time hos FVK (pålagt pga barn under 16 år). Og begynte å pakke ned livet mitt. Jeg overlot hus, bil og hytte til han. Jeg var så ferdig at jeg gadd ikke engang å dele verdiene vi hadde opparbeidet i løpet av 26 års samliv. Jeg var også slik du er i dag, livredd for å såre mannen, dårlig samvittighet av å forlate han, om jeg ville angre eller det var en feil, om det var en midtlivskrise som gjorde at jeg ikke tenkte rasjonelt. Men spørsmålet jeg stilte meg var: vil jeg ha det slik resten av livet ? Vil jeg bli gammel med han ? Ville jeg bli trist hvis han døde eller gikk fra meg ? Svaret var tydelig nei (kjente det i magen) og da måtte jeg faktisk dumpe han. 

Du er jo ikke der, men du er ferdig og det må du formidle til henne. De fleste tåler kjærlighetssorg (inkludert henne), men de fleste klarer ikke å leve i et voldelig forhold uten å bli ødelagt fysisk og psykisk (du vil bli ødelagt). 

Anonymkode: 201f3...093

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en fest for kolleger og medstudenter (er relativt unge). Mange som har partnere som ikke tar de med

Så dere har fest flere helger på rad på jobben? Kan være derfor at samboeren din protesterer, fordi hun tenker at du allerede har vært på fest med den gjengen bare for kort tid siden? Og hun er klar over at du skal møte en dame som du har et veldig godt forhold til, samtidig som du og samboeren din sliter i forholdet.

Du skrev bare bursdagsselskap, derfor virket det som at det var et bursdagsselskap for familie eller venner.

Men, det synes som at du er lei av forholdet til damen din, og da må du vel bare ta konsekvensen og bryte ut.

Anonymkode: 08034...3b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dine behov og følelser blir ikke sett og hørt i det hele tatt, at det starter med at du "kan" dra ut så er det hun som spinner hele situasjonen. Dette er veldig, veldig kontrollerende oppførsel, hun spytter på deg og. (Litt spytt er også spytt) dette eskalerer i takt med at du gir etter, og du gir jo etter ved å bli, ved å akseptere vilkårene ( du kan gå på fest men nåde deg dersom a,b,c eller d, skjer).

Når man lever under kontroll på denne måten så er det ikke bare her og nå det skjer, du kommer til å ha en del å jobbe med også når det blir slutt fordi du har blitt utsatt for et jevnt høyt press. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at hun ønsker kvalitetstid bare dere to, er forståelig. Må ikke nødvendigvis være å se på tv selvsagt, men kanskje kommer hun ikke på andre aktiviteter akkurat nå grunnet manglende interesse fra din side med å bare være dere to? Hva om du blir flinkere til å finne andre aktiviteter for bare dere to, og viser oppriktig interesse med å være sammen med bare henne?

Så jeg kan forstå at hun kan synes det er veldig sårende at du ikke vil være sammen med bare henne, men hele tiden ønske å inkludere familie og venner når dere er sammen, og dra på fester. Du beskriver det tross alt at hun må forlange tid dere bare dere to er sammen, og det er klart hun har merket denne uviljen hos deg. 

Og kanskje gjør nettopp dette henne så usikker på forholdet, at hun blir så sjalu når du skal ut alene? Kanskje ble hun derfor ekstra sjalu når en annen dame prøvde seg, i frykt for at du skal synes hun er mer spennende å være sammen med? For det er ikke rart at hun føler usikkerhet rundt akkurat dette.

For den sjalusien og usikkerheten hun viser i forholdet er selvsagt ikke bra for noen av dere. Kontrollbehovet og usikkerheten bare øker hos henne, og det er åpenbart at hverken hun eller du har det bra i forholdet slik det er i dag. 

At andre oppfatter henne som generelt sur, kan også ha sammenheng med at hun føler seg nedprioritert i forholdet. Har man det ikke bra, blir man jo gjerne sur. 

Så dere bør egentlig ha en skikkelig prat sammen, og finne ut av veien videre. Kanskje er dere så forskjellige og har så ulike behov, at dere ikke passer sammen som et par, fordi dere ender opp med å såre hverandre og skape generelt negative følelser både hos dere selv og partneren.

Anonymkode: 60683...f7e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei det gir ikke mening. Dette er kontrollerende adferd og er ikke normalt.  Hvor gamle er dere? Hun stoler ikke på deg, her er det null tillit.  

Jeg har tydeligvis misforstått, trodde du skulle i en venns bursdag, men siden dette dreier seg om kollegaer/medstudenter er det helt innafor å gå på fest uten dama. Det som ikke er innafor er hyling, skriking, gråting og silent treatment fordi du ønsker å gå. Kjenner jeg får vondt av hele situasjonen din. Hvor gamle er dere?

Anonymkode: 628ed...e5d

23 og 24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 12.48):

Aner ikke. Er redd for at hun kommer til å klikke. Er jo glad i henne og svigerfamilien. Hater å gjøre andre sure og lei seg

Da vil du bli styrt av andres følelser resten av livet ditt. Istedenfor at du lever ditt beste liv. 

Ikke dra barn inn i dette. 

Anonymkode: 07e04...5f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så dere har fest flere helger på rad på jobben? Kan være derfor at samboeren din protesterer, fordi hun tenker at du allerede har vært på fest med den gjengen bare for kort tid siden? Og hun er klar over at du skal møte en dame som du har et veldig godt forhold til, samtidig som du og samboeren din sliter i forholdet.

Du skrev bare bursdagsselskap, derfor virket det som at det var et bursdagsselskap for familie eller venner.

Men, det synes som at du er lei av forholdet til damen din, og da må du vel bare ta konsekvensen og bryte ut.

Anonymkode: 08034...3b5

Siste fest jeg var på, var i februar, også sammen med jobben. Pleier aldri å dra på fest, men jeg ønsker å være sosial med mine kolleger. Det har aldri skjedd at jeg har vært på fester to helger på rad, men omstendighetene gjorde det slik denne gangen. Beklager misforståelsen med hvilken type bursdag det var

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det at hun ønsker kvalitetstid bare dere to, er forståelig. Må ikke nødvendigvis være å se på tv selvsagt, men kanskje kommer hun ikke på andre aktiviteter akkurat nå grunnet manglende interesse fra din side med å bare være dere to? Hva om du blir flinkere til å finne andre aktiviteter for bare dere to, og viser oppriktig interesse med å være sammen med bare henne?

Så jeg kan forstå at hun kan synes det er veldig sårende at du ikke vil være sammen med bare henne, men hele tiden ønske å inkludere familie og venner når dere er sammen, og dra på fester. Du beskriver det tross alt at hun må forlange tid dere bare dere to er sammen, og det er klart hun har merket denne uviljen hos deg. 

Og kanskje gjør nettopp dette henne så usikker på forholdet, at hun blir så sjalu når du skal ut alene? Kanskje ble hun derfor ekstra sjalu når en annen dame prøvde seg, i frykt for at du skal synes hun er mer spennende å være sammen med? For det er ikke rart at hun føler usikkerhet rundt akkurat dette.

For den sjalusien og usikkerheten hun viser i forholdet er selvsagt ikke bra for noen av dere. Kontrollbehovet og usikkerheten bare øker hos henne, og det er åpenbart at hverken hun eller du har det bra i forholdet slik det er i dag. 

At andre oppfatter henne som generelt sur, kan også ha sammenheng med at hun føler seg nedprioritert i forholdet. Har man det ikke bra, blir man jo gjerne sur. 

Så dere bør egentlig ha en skikkelig prat sammen, og finne ut av veien videre. Kanskje er dere så forskjellige og har så ulike behov, at dere ikke passer sammen som et par, fordi dere ender opp med å såre hverandre og skape generelt negative følelser både hos dere selv og partneren.

Anonymkode: 60683...f7e

Prøver å være en best mulig kjæreste og samboer og har genuin interesse for henne og hennes verdier og behov. Jeg har muligens formulert meg feil. Jeg drar ikke familie og venner inn hele tiden. Sist gang vi hadde venner over var desember 2025 til tross for at jeg har foreslått kvelder med venner (ikke fest, men typ vinkveld, filmkveld). Får da regla om at vi aldri er alene sammen og at hun ønsker å være alene. Jeg forstår situasjonen og kommer med flere forslag. Kino, gåturer, kjøreturer, piknik, overnattingsturer i telt etc… får alltid samme svar, nei det vil hun ikke. Derfor ender vi opp i sengen/ sofaen og ser å prøv. Jeg syns dette er greit av og til, men hver dag, flere timer om dagen er drøyt. Vi har veldig ulikt syn på kvalitetstid sammen. Jeg mener det er tid vi bruker sammen, men også sammen med andre. Det er godt å være sosial og finne på ting. Jeg liker også å være kun oss to, men det er godt å kunne ta henne med bort hos andre og samtidig regne det som kvalitetstid. Faktum er at om vi selv er til på besøk hos hennes familie i flere timer, så forlanger hun at vi skal se på tv eller lignende når vi kommer hjem. Det er greit det, men jeg har også andre behov som må tilfredsstilles (gaming med kompiser, sosial med andre).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 12.47):

Er invitert til en bursdag nå til helga. Var borte forrige lørdag på en jobbfest. Er det da slemt av meg å gå på denne? Hun nekter meg nemlig å dra. Hun liker ikke en av de kvinnelige deltakerne på festen. Problemet er at jeg har vært god venn med henne, lenge før jeg ble sammen med dama. Skal jeg avslutte vennskapet? Dama mener at jeg skal det og sier at det går på gjensidig respekt for hverandre og at jeg bare skal avslutte vennskapet fordi hun ikke liker vennen min…

Du skal ikke be om lov til å gå på fest. Men dere to er altfor forskjellige til å fortsette å være sammen. Du må finne deg en som enten liker å gå på fest med deg eller liker å leve sitt eget liv mens du fester. Alt ettersom hva du foretrekker.

Like barn leker best.

Og ikke få barn med denne personen. Da er du låst til henne for alltid. Og jeg tror ikke det vil bli enkelt for deg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun spytter på deg og kontrollerer hvem du får være med og hvor mye du må "melde hjem" - og du mener det er en "vanskelig situasjon"? Dette er psykisk vold og du bør komme deg langt bort fra henne med en gang.

Det at du i det hele tatt unnskylder og bagatelliserer denne type oppførsel viser hvor langt hun har klart å ødelegge deg og trekke deg ned allerede.

Anonymkode: fe734...1c5

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke at vi må bruke side opp og side ned for å forklare et menneske at dette ikke er greit. Enten trolletråd eller ikke oppegående person.

Få profesjonell hjelp eller snakk med foreldre og venner. Så de kan hjelpe deg ut. Hvis du ikke kødder med oss.

Anonymkode: 63cc9...045

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjære TS, jeg skjønner at hun har gode sider også, ellers ville du vel aldri blitt sammen med henne. Men de tingene du forteller oss at hun gjør; spytter på deg, manipulerer og kontrollerer deg skal du IKKE finne deg i.

Jeg tror jeg har et godt råd til deg som ikke innebærer at du må sette deg ned med henne for å ta en prat og gjøre det slutt. Det jeg tror må til her er at du slutter å bry deg så innmari om hun gråter og reagerer, la det prelle av. Du er jo ikke redd for å miste henne så du har jo ingenting å tape og alt å vinne på å la vær å danse etter hennes pipe. La henne bare gråte og styre på, skap avstand til henne så slipper du å gå fra 100 til null, fra full dedikasjon til brudd, men likevel starte løsrivelsesprosessen. Du er ung, ikke kast bort disse verdifulle årene av ditt liv på å forsøke å behage andre, du kommer til å ende opp bitter og deprimert. Lov meg at du ikke bare fortsetter å la dette skure å gå, du kan ikke tillate andre å behandle deg sånn uansett hvem de er.

Første spyttklysa hennes skulle vært kroken på døra. Neste gang spytter du en svær slimete klase i trynet hennes tilbake, du er nødt til å ta igjen med henne.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du virker til å være en fin partner, som prøver å få forholdet til å fungere, du lytte, justerer deg men du får på akkord med egne ønsker og behov. 

Du må øve deg på å tåle ubehag og dårlig stemning, for din egen del. Du krever ikke for mye. 

Anonymkode: 4c768...d15

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 9.13):

Takk! Problemet mitt er at jeg ikke takler at folk er lei seg. Jeg får fullstendig kollaps selv og begynner å komme med lovnader jeg vet er urimelige. Jeg føler meg veldig splittet. På en side vil jeg avslutte forholdet, på den andre siden er jeg glad i henne og ønsker henne ikke noe vondt. Hun har vært gjennom en del traumer tidligere jeg ikke vil rippe opp i

Gå til psykolog og få hjelp for det jeg har uthevet. Hvis ikke blir du en slave for andres følelser resten av livet ditt.

Du er ikke ansvarlig for andres følelser. Du er ansvarlig for å gi deg selv et godt liv. 

• Liker 6
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...