Gå til innhold

Bobler i barnebursdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Totalt unødvendig. 

Klarer man ikke én anledning/samling uten alkohol, bør man revurdere all alkohol. 

Anonymkode: 74d4e...fb1

Klarer ikke nordmenn å ta ett - 1 - glass bobler uten "å drikke", bør man definitivt vurdere forholdet man har til alkohol. 

Drikkekulturen i Norge burde ha gått ut på dato or lenge siden. Alkohol forbindes omtrent utelukkende med "drikking" og fylla. 

Anonymkode: 0cf3f...a35

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at barn foretrekke edru foreldre. Det er klart at når man som voksne er vant til å snorte kokain på fest,blir litt sprudlevann i barnebursdag ingenting å henge seg opp i. 

Anonymkode: f8986...798

Hvorfor orker du kokainfester og kojainmiljø når du generet er så imot rus? Jeg hadde funbet meg nye venner.

Anonymkode: 9a5cc...a6b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor orker du kokainfester og kojainmiljø når du generet er så imot rus? Jeg hadde funbet meg nye venner.

Anonymkode: 9a5cc...a6b

Jeg henviste til denne bloggeren og hennes krets. Det er da viden kjent at de bruker kokain og diverse rusmidler. Jeg har selv aldri rørt narkotika og er sterk motstander av den typ rusmidler. Også imot å normalisere rus rundt barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt kontinentale vaner har vi ikke vondt av. Nedover i Europa ville de ledd av at det er fyll å ta en øl eller glass vin. Eller at barna merker noe av det. 
Og fest og champagnefrokoster på 17 mai blant unge var helt vanlig for 30 år siden også. 

Anonymkode: 34dde...265

• Liker 4
Skrevet

Vi har gjerne spruddel i familiebursdager, selv om det er barn som feires. Har ikke tenkt på det som noe problematisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt kontinentale vaner har vi ikke vondt av. Nedover i Europa ville de ledd av at det er fyll å ta en øl eller glass vin. Eller at barna merker noe av det. 
Og fest og champagnefrokoster på 17 mai blant unge var helt vanlig for 30 år siden også. 

Kontinentale vaner er utrolig skadelige. Hvis du googler alkoholrelaterte sykdommer i europeiske land,er dette et stort problem. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg henviste til denne bloggeren og hennes krets. Det er da viden kjent at de bruker kokain og diverse rusmidler. Jeg har selv aldri rørt narkotika og er sterk motstander av den typ rusmidler. Også imot å normalisere rus rundt barn. 

Når ting lærer hjemmefra at alt sånt er forbudt, så blir det veldig spennende å prøve ut når de kan bestemme selv. Det både drikkes og brukes kokain i ungdomsmiljøer allerede på ungdomsskolen. Tilogmed rektor tok opp det på foreldremøter, og dette er ute på bygda.

Det som fungerer er å fortelle om farene ved narkotika/røyking og normalisere bruken av alkohol. Helt greit å ta seg et glass å kose seg med, men unødvendig å helle nedpå. 

Da jeg var ung var det innbakt i skolen å besøke behandlingssteder for narkomane og høre de fortelle. 

Anonymkode: c53af...8cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når ting lærer hjemmefra at alt sånt er forbudt, så blir det veldig spennende å prøve ut når de kan bestemme selv. Det både drikkes og brukes kokain i ungdomsmiljøer allerede på ungdomsskolen. Tilogmed rektor tok opp det på foreldremøter, og dette er ute på bygda.

Det som fungerer er å fortelle om farene ved narkotika/røyking og normalisere bruken av alkohol. Helt greit å ta seg et glass å kose seg med, men unødvendig å helle nedpå. 

Da jeg var ung var det innbakt i skolen å besøke behandlingssteder for narkomane og høre de fortelle. 

Anonymkode: c53af...8cc

Ja, det tror jeg de fleste forstår. Det mange av oss derimot IKKE forstår det er hvordan i all verden man kommer på at champagne er en grei drikke i et barneselskap for å feire et lite barn. 

At man tar seg et glass øl eller vin julaften, nyttårsaften el. er forståelig. Å i det hele tatt tenke på champagne når man feirer fødselsdagen til en 2-åring er så fjernt for mange av oss at jeg for min del tenker at Sophie Elise har tatt opp dette er for å provosere, for å vekke oppsikt, som igjen bunner i et ønske om flere følgere og mer penger i kassen. 

Anonymkode: 81b57...1c5

• Nyttig 1
Skrevet

Alt sånt er forbudt? Omg... alkohol er lovlig i Norge. Narkotika derimot er ulovlig. Selfølgelig må man lære barna sine å ligge unna narkotika. Akkurat som at man lærer å ikke stjele etc.  Hvis du leser statistikk på blant annet kokain,så er det ca rundt 5%av unge som bruker dette. Det vil si at 95 % av norske unge mennesker IKKE ruser seg på dette! 

• Liker 2
Skrevet

Helt ok.

Anonymkode: 876cc...487

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alkistendenser. Samme med folk som drikker på barnas dag, 17. mai.

Anonymkode: da5af...a42

"Alkistendenser" er noe bare en moraliserende fanatiker vil utbryte.

17. mai er IKKE barnas dag - det er nasjonaldagen, Norges bursdag.

Med det sagt, så kan jeg også si at jeg forstår ikke helt hvorfor noen drikker alkohol i barnebursdag, dåp eller konfirmasjon - for disse er nemlig barnas dag.

Men det er min mening, og jeg har overhodet ikke noe med hva andre gjør - så lenge de ikke forvolder skade.

Anonymkode: 90281...61a

• Liker 2
Skrevet

Nei dette syns jeg ikke er innafor. Jeg er glad i å ta meg et glass jeg, men jeg synes at barnebursdager, konfirmasjoner o.l burde være  alkoholfrie. En ungdom eller et barn skal da ikke læres opp til at en må drikke alkohol hver gang noe skal feires. 
når bonusdattera mi skulle konfirmeres for noen år siden så ble min samboer + eks enige om at det skulle serveres vin. Jeg husker jeg synes det var veldig merkelig. Konfirmanten skal jo være i fokus, hvorfor trenger man alkohol da? 

Anonymkode: f6601...b15

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Greit nok. Ikke krise, men jeg ser heller ikke poenget  

Vi kan drikke vin til maten. Og noen ganger i helgen. 

Men jeg tenker man skal være forsiktig med å lære barn at kos=alkohol. Ser jeg har venninner som snakker litt mye om alkohol og hvor koselig det er. Ikke som å drikke seg full, men at venninnetur og bobler hører sammen. At hyttekos er automatisk god vin.

Jeg tilhører sikkert samme sosiale lag som Sophie, men er eldre. Og mer opptatt av hva ungdom plukker med seg av hva vi gjør (mer enn hva vi sier om alkohol). Det blir litt hult å snakke om hvordan alkohol ikke er nødvendig for å ha det gøy når man selv aldri har det koselig/gøy uten alkohol 

Anonymkode: 19448...4c2

Skrevet
Gaia skrev (19 timer siden):

Innafor eller ikke? 

Sophie Elise mener at det er det. Er du enig eller uenig? 

Synes det er helt innafor og har selv servert alkohol i barnebursdag. Noen foreldre tar et glass, andre ikke. Serverer da noe litt «ekstra godt» som man kan nippe til, og skjenker ikke store mengder. 

Anonymkode: 4626e...7f3

• Liker 1
Skrevet
Gaia skrev (19 timer siden):

Innafor eller ikke? 

Sophie Elise mener at det er det. Er du enig eller uenig? 

En rosablogger som har sniffet kokain på direkten og operert hele trynet er ikke akkurat et godt eksempel til etterfølgelse. Ja, vi vet at hun har slitt med rusmidler. Det betyr ikke at vi skal følge rådene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei dette syns jeg ikke er innafor. Jeg er glad i å ta meg et glass jeg, men jeg synes at barnebursdager, konfirmasjoner o.l burde være  alkoholfrie. En ungdom eller et barn skal da ikke læres opp til at en må drikke alkohol hver gang noe skal feires. 
når bonusdattera mi skulle konfirmeres for noen år siden så ble min samboer + eks enige om at det skulle serveres vin. Jeg husker jeg synes det var veldig merkelig. Konfirmanten skal jo være i fokus, hvorfor trenger man alkohol da? 

Anonymkode: f6601...b15

Personlig mener jeg at denne holdningen til alkohol bidrar til å gjøre alkohol skummelt og/eller spennende. Man skaper et enten eller forhold, i stede for både og i normale mengder.

Hvorfor kan ikke konfirmanten være i fokus selv om det er alkohol i glasset til enkelte gjester?

Hvorfor lærer dette barn/ungdom opp til at man MÅ drikke alkohol fordi det serveres?

Tvert i mot synes jeg det er viktig å vise fremtidig generasjon at alkohol er tillatt, og akseptert i de fleste situasjoner. Og at selv om det er alkohol tilgjengelig så betyr det ikke at man MÅ drikke alkohol. Samtidig lærer jeg generasjonen opp til at det er dårlig adferd som er forbudt, ikke alkoholen.

Skrevet

Hele greien er tatt ut av proporsjoner, synes jeg. Er snakk om at de voksne fikk 1 glass hver. 🤷🏻‍♀️ Man blir ikke full av det og kan lovlig kjøre etter 1 glass. 🤦🏻‍♀️ Folk har blitt ekstremt hysterisk og moraliserende 🤷🏻‍♀️ 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Greit nok. Ikke krise, men jeg ser heller ikke poenget  

Vi kan drikke vin til maten. Og noen ganger i helgen. 

Men jeg tenker man skal være forsiktig med å lære barn at kos=alkohol. Ser jeg har venninner som snakker litt mye om alkohol og hvor koselig det er. Ikke som å drikke seg full, men at venninnetur og bobler hører sammen. At hyttekos er automatisk god vin.

Jeg tilhører sikkert samme sosiale lag som Sophie, men er eldre. Og mer opptatt av hva ungdom plukker med seg av hva vi gjør (mer enn hva vi sier om alkohol). Det blir litt hult å snakke om hvordan alkohol ikke er nødvendig for å ha det gøy når man selv aldri har det koselig/gøy uten alkohol 

Anonymkode: 19448...4c2

Jeg mener du er nærmest til å treffe kjernen av diskusjonen:

At alle sosiale situasjoner krever alkohol for at det skal bli hyggelig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå bare moraliserer du. 

Anonymkode: e1f09...b29

Hva er egentlig galt med det?

Anonymkode: b31d0...712

Skrevet

Det er så tullete å si at konfirmanten eller barnet ikke er i fokus fordi det serveres velkomstdrikk eller vin til en bedre middag. Hvordan i alle dager kommer man til den konklusjonen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...