Gå til innhold

Bobler i barnebursdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Nei, hvorfor MÅ man liksom? Kan man ikke møtes uten å drikke alkohol? Ta heller noen glass brus/saft/vann eller 1-3 kopper kaffe/te? 

Ingen som tvinger deg. Du MÅ ikke hvis du ikke vil.

Ta deg heller noe glass brus/saft/vann eller 1-3 kopper kaffe/te.

Anonymkode: e1f09...b29

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fighter83 skrev (24 minutter siden):

Nei, hvorfor MÅ man liksom? Kan man ikke møtes uten å drikke alkohol? Ta heller noen glass brus/saft/vann eller 1-3 kopper kaffe/te? 

Hvis noen tvinger deg til å drikke er det på tide å finne nye venner.

Vennene mine og jeg velger noen ganger å drikke vin når vi møtes og andre ganger velger vi å ta en kaffe når vi møtes.

Anonymkode: 1c45d...2b9

• Nyttig 3
Skrevet
Gaia skrev (8 timer siden):

Innafor eller ikke? 

Sophie Elise mener at det er det. Er du enig eller uenig? 

Det er ikke vanlig her i Norge å drikke alkohol i en barnebursdag! Dette er det noe de færreste faktisk gjør. Å normalisere at dette er helt vanlig blir å ta grovt i.

Jeg forstår behovet for å prøve å normalisere dette men dette faller ikke i god jord. Og om vi i tillegg ser på historikken foreldre, familie og deres venner o.l har til rusmidler... Denne diskusjonen faller ikke I Sofie Elise sin favør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

dumme folk som ikke vet at man blir påvirket av alkohol.

Anonymkode: c5787...e69

• Liker 1
Skrevet

Her i Norge er alkohol forbundet med å drikke seg full/dritings/fra sans og samling 🙄 

Mange som ikke skjønner at man bare kan ta seg ett glass, og ikke bli påvirket i det hele tatt. Ikke rart det er mange ungdommer som blir fulle hver helg, med foreldre som ikke har et normalt forhold til alkohol! 

Nei, kos dere med litt bobler og lær barna/ungdommene at slikt ikke er skummelt. Så fort det blir oppfattet som det, så blir det spennende og må utforskes i ukontrollerte former. 

Anonymkode: c53af...8cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

dumme folk som ikke vet at man blir påvirket av alkohol.

Anonymkode: c5787...e69

Vet du ikke det?

Skrevet

For meg er det ikke naturlig å servere/drikke alkohol når hovedpersonen/den som feires er under 18. Heller ikke på 17. mai etter at jeg fikk barn.

Jeg var en skikkelig party-jente før jeg fikk barn, da jeg var 30. Roet veldig ned etter det. Hadde rast fra meg.

Anonymkode: 8fe04...163

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er helt greit og det er helt tullete at noen synes det er omsorgssvikt omtrent. Heller et glass bobler, takk, enn den evinnelige grusomme sure kaffen. Dette er ikke et problem! Man drikker seg ikke synlig beruset av et glass eller to med champagne/cremant osv.

Anonymkode: 147ed...891

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at barn foretrekke edru foreldre. Det er klart at når man som voksne er vant til å snorte kokain på fest,blir litt sprudlevann i barnebursdag ingenting å henge seg opp i. 

Anonymkode: f8986...798

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tenker at barn foretrekke edru foreldre. Det er klart at når man som voksne er vant til å snorte kokain på fest,blir litt sprudlevann i barnebursdag ingenting å henge seg opp i. 

Man blir ikke påvirket av ETT LITE GLASS bobler! Og hva i all verden har kokain med dette å gjøre?! Du høres ikke helt god ut, håper ikke du har barn som du kan overføre disse fanatiske mørkemannstankene dine til.

Anonymkode: 9b3c9...d82

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man blir ikke påvirket av ETT LITE GLASS bobler! Og hva i all verden har kokain med dette å gjøre?! Du høres ikke helt god ut, håper ikke du har barn som du kan overføre disse fanatiske mørkemannstankene dine til.

Anonymkode: 9b3c9...d82

Men hvorfor blande rusmidler inn i en barnebursdag? Og jo...et par glass prosecco vil ofte et barn merke. De merker forandring i oppførsel lenge før du tenker at du er påvirket selv. Itillegg er alltid noen som drikker mere enn bittelitt. Jeg mener at rusmidler ikke har noe i en barnebursdag å gjøre. Poenget mitt med kokain var at i hennes krets så er det helt vanlig med narkotika,så litt alkohol blir som vann. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det er helt ute og hadde vel ikke kommet på det heller. 

Jeg kan dessuten bekrefte at barn merker endring i oppførselen tidlig, ofte bare vedvar ideen om alkohol blir lansert. Jeg har mye utrygg pga dette i oppveksten. 

Endret av Kålrota
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gaia skrev (17 timer siden):

Innafor eller ikke? 

Sophie Elise mener at det er det. Er du enig eller uenig? 

enig. 

Anonymkode: d2a11...134

Skrevet
sommermor skrev (17 timer siden):

Nei selvfølgelig. Det burde ikke være et tema engang. Å servere og drikke alkohol i en 2 års dag er så feil som det kan få blitt.

Hadde ikke gjort det selv men syns ikke det er galt så lenge det bare er ett glass

• Liker 2
Skrevet
Kålrota skrev (26 minutter siden):

Jeg synes det er helt ute og hadde vel ikke kommet på det heller. 

Jeg kan dessuten bekrefte at barn merker endring i oppførselen tidlig, ofte bare vedvar ideen om alkohol blir lansert. Jeg har mye utrygg pga dette i oppveksten. 

Det var snakk om ett glass her. ETT

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Absurd å servere sentralstimulerende middel når hedersgjesten er et barn vel?

Anonymkode: e1f09...b29

Hvor kul følte du deg med dette argumentet? Sånn siden du hadde behov for å gjemme brukernavnet ditt i  tillegg?

Skrevet

Er vant til dette fra lenger sør i Europa, og ser ikke problemer med dette.

Vi nordmenn må slutte å være så selvhøytidelige prektige og tro vi er bedre enn alle andre! Norske barn og unge er så skjøre, det er helt ekstremt med psykiske problemer blant ungdom i Norge, er det fordi vi voksne skåner dem fra verden, og luller dem inn i et barnevennlig teppe av beskyttelse fra de er pur unge? Det er helt fint å velge å avstå fra alkohol i alle sammenhenger med barn tilstede, men det må også være toleranse andre veien for at andre serverer gjestene sine et glass bobler på en feiring når foreldrene samles mens det er barnebursdag. 

I Nederland der jeg har bodd i mange år var det KOSELIG å bli invitert i barnebursdag. Foreldrene hygget seg, og ble gjerne sittende lenge mens barna lekte, vi ble kjent med hverandre mer enn et hastig hei og hadet etter nøyaktig 1 1/2 times barnebursdag. Man kunne også invitere en og annen arbeidskollega, som tok med seg sin frue og en gave til barnet, og kunne ta en øl i hagen mens barna løp rundt. Og jeg kan love at barn og ungdom i Nederland ikke er blitt skadet etter disse barnebursdagene. De har derimot blitt del av et sterkt nabolag og foreldrenes vennekrets, og denne sosiale robustheten er noe mange norske barn og unge mangler.

Anonymkode: 2ac66...8e6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er veldig glad i øl og liker en god fest. Likevel så blir alkohol på barnefester, 17. Mai, julaften, nyttår osv helt feil for meg. I barndomsårene feiret jeg jo alt dette alkoholfritt og det har blitt med inn i voksenlivet. For meg hører det ikke sammen, og så får folk ta de vurderingene som passer best for seg selv😊

Anonymkode: 9a5cc...a6b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Useriøst.

Jeg reagerer ikke veldig på et glass bobler i denne sammenhengen, men jeg har aldri prøvd eller vært i nærheten av å prøve kokain.

Skrevet

Jeg syns det er en god idé. Herregud så slitsomt det er for voksne å delta i barnebursdager😩🙈 Høyt støynivå, kaos, gris over alt og unger som flyr rundt som gærninger på speed (sukker). Et glass med bobler hadde antagelig hjulpet kraftig på for de voksnes velvære. Og barn har det best med voksne som har det bra. Man blir verken full eller brisen av ett glass. 

De fleste kan ta seg et glass til maten sammen med barna en gang i blant, så ser ikke helt den store forskellen. 

Anonymkode: a21d7...66d

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...