AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:39 #81 Skrevet søndag kl. 19:39 https://avogtil.no/tips-og-rad/rad-om-alkoholbruk-rundt-barn/ Anonymkode: 77c88...cb9 2
Tomas77 Skrevet søndag kl. 19:40 #82 Skrevet søndag kl. 19:40 Ser ikke problemet. Har vært i mange barnebursdager der man blir tilbudt en øl eller et glass prosecco og mange der man ikke blir det. Kjører ofte uansett så da blir det ikke så aktuelt.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:41 #83 Skrevet søndag kl. 19:41 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor har de som drikker alkohol i denne typen anledning slikt behov for å poengtere hvor sofistikerte og «fine» de er? At man mener det er en uting å servere alkohol i barneselskaper/barnedåper/konfirmasjoner betyr ikke at man ellers drikker seg dritings og ikke klarer å styre seg. Hensyn til barn er viktig for mange. Barn er sensitive ovenfor foreldre eller andre voksne som blir beruset, og det skal ikke mye til før barn merker at noe er annerledes med de voksne. Det kan oppleves som skremmende og ubehagelig for barna. Og det er ikke sikkert de voksne forstår at barna merker noe og blir utrygge. Anonymkode: 77c88...cb9 Hvor poengtere de at de er sofistikerte? Jeg har ikke hørt eller lest at noen gjør det. Anonymkode: 1c45d...2b9 1
Gaia Skrevet søndag kl. 19:55 Forfatter #84 Skrevet søndag kl. 19:55 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi drakk hele natten til 17. mai da jeg var ungdom, så det er ikke nytt å være full på 17. mai. Anonymkode: 1c45d...2b9 Det er nytt å drikke fra morgenen av på 17.mai og være bælfull i barnetoget. For alle andre enn russen i alle fall. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:57 #85 Skrevet søndag kl. 19:57 Gaia skrev (7 timer siden): Innafor eller ikke? Sophie Elise mener at det er det. Er du enig eller uenig? Et halvt til et glass er innafor. Er det voksne med selvbeherskelse er det helt innafor. Dette er ikke det verste med SE. Mye annet å klage på enn dette ved henne, altså Anonymkode: ef1eb...bcb 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:57 #86 Skrevet søndag kl. 19:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ser virkelig ikke problemet. Vi har servert alkohol i familiebursdager og i våre barns konfirmasjon. Ingen har tatt skade av det. Og barna våre har et naturlig forhold til alkohol, de er unge voksne nå og forbinder ikke alkohol med fyll. De tar gjerne et glass vin eller en øl og stopper der, det må ikke konsumeres flere enheter om man først er i gang. De har venner som kommer fra hjem hvor det knapt har blitt servert vin til maten noen gang, og de har et helt annet forhold til alkohol. De drikker for å bli fulle, og mulig det er fordi de forbinder alkohol med fest? Anonymkode: c3f3c...083 Mine barn har også et helt normalt forhold til alkohol selv om vi foreldre har drukket svært lite/sjelden, og de kan kose seg med venner både med litt og helt uten alkohol. De har venner der foreldrene har drukket mye og barna selv også gjør det. Så jeg tror ikke det ene er noe mer vanlig enn det andre. Anonymkode: c31ce...d03
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:57 #87 Skrevet søndag kl. 19:57 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor poengtere de at de er sofistikerte? Jeg har ikke hørt eller lest at noen gjør det. Anonymkode: 1c45d...2b9 Dette er det flere som poengterer jo. En skrev til og med at det er et klasseskille mellom de som er rike og serverer alkohol i alle slags selskaper og de som er imot blanding av alkohol og barn. Anonymkode: 77c88...cb9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:58 #88 Skrevet søndag kl. 19:58 Gaia skrev (1 minutt siden): Det er nytt å drikke fra morgenen av på 17.mai og være bælfull i barnetoget. For alle andre enn russen i alle fall. Det har ikke skjedd her, så det er nok mer et by-fenomen. Og noe få som ødelegger (som alltid). Anonymkode: 1c45d...2b9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:58 #89 Skrevet søndag kl. 19:58 Jeg ser ikke problemet med å ta seg ett glass rundt barn, om en er på grillparty hos naboen eller på camping i Sverige. Men jeg ser ikke poenget med å servere det i en barnebursdag, det er jo en bursdag for barna. Anonymkode: 5aed1...d6e 3
Mollie Skrevet søndag kl. 19:59 #90 Skrevet søndag kl. 19:59 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Endret søndag kl. 20:00 av Mollie
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:59 #91 Skrevet søndag kl. 19:59 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det noen av dem i denne tråden? Eller er det bare at du ikke tåler at folk har andre meninger enn deg? Anonymkode: 1c45d...2b9 Jeg tåler det helt fint, det er ikke jeg som bruker ord som hysteri om meningsmotstandere. Anonymkode: 5fea2...712
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:00 #92 Skrevet søndag kl. 20:00 Gaia skrev (3 minutter siden): Det er nytt å drikke fra morgenen av på 17.mai og være bælfull i barnetoget. For alle andre enn russen i alle fall. Vi ventet til middagen på 17. mai før i tiden. Så ble det folkefest med danseband. Det var skikkelig fyll. Anonymkode: e1f09...b29
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:00 #93 Skrevet søndag kl. 20:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er det flere som poengterer jo. En skrev til og med at det er et klasseskille mellom de som er rike og serverer alkohol i alle slags selskaper og de som er imot blanding av alkohol og barn. Anonymkode: 77c88...cb9 Det er en beskrivelse av observasjoner vedkommende har gjort. Jeg har gjort de samme observasjoner. Anonymkode: 1c45d...2b9 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:07 #94 Skrevet søndag kl. 20:07 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tåler det helt fint, det er ikke jeg som bruker ord som hysteri om meningsmotstandere. Anonymkode: 5fea2...712 Nei, du skriver "bare" at noen kommer alltid i forsvarsposisjon ved tanken på å måtte klare seg uten alkohol når man er sammen med barn. Denne type påstander kommer alltid i tråder med alkohol. At folk syns det er greit med et glass bobler betyr ikke at de at de ikke klarer seg uten. Anonymkode: 1c45d...2b9 1 2
vafle Skrevet søndag kl. 20:16 #95 Skrevet søndag kl. 20:16 (endret) Her tror jeg det er stor forskjell fra bygd til by, for å si det svart/hvitt. Dette hadde ikke skjedd her hos oss da vi faktisk må kjøre bil hvor enn vi skal. Forstår at det er andre alkoholvaner i f. eks. i Oslo - der folk faktisk sliter med å ha hvit måned 😅🙈 Har ikke problemer med et glass bobler i en barnebursdag, men det er del av et større bilde, som for meg virker skremmende. Fra mitt eget ståsted - aldri alkohol sammen med barn. Endret søndag kl. 20:17 av vafle
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:18 #96 Skrevet søndag kl. 20:18 Husker foreldrene fikk tilbud om øl i en barnebursdag jeg var i, foreldrene var tyske. Det var uvant men helt greit synes jeg, ingen drakk jo mye. Ingenting å lage ramaskrik over, i alle fall. Det finnes ulike drikkekulturer, alle forbinder ikke et glass vin eller en øl med fyll. Anonymkode: 8e5ee...f0d 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:26 #97 Skrevet søndag kl. 20:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette vil nok provosere litt, men men. Jeg ser et klart skille blant de jeg kjenner. De mer utdannede og eller "rike" serverer gjerne alkohol. 1 eller to glass, ingen problemer. De andre er sterkt imot (og nå blir dere ihvertfall forbanna), og det er veldig tydelig at kretsen her ikke klarer å nyte ett glass vin. Det er ingenting eller fylla. Det er rett og slett et klasseskille i de situasjonene jeg har observert. Det er de som drikker seg dritings i ny og ne og ellers ikke drikker som har alkoholfritt og så har du de som drikker oftere, men kun ett glass eller to som gjerne serverer det. Selv hadde jeg ikke servert alkohol, men jeg har ingen problemer med de som gjør de (velkomstdrink naturligvis og ikke fri flyt). Anonymkode: 4b7c9...8ea Morsomt at du forsøker å fremstille dette som noe de "sofistikerte og rike" gjør... Min erfaring er at det evige jaget etter alkohol i alle sammenhenger gjerne henger sammen med folk som er noe "enkle" i topplokket, og det kan man faktisk være selv om man har karret seg til en Master, eller har arvet noen penger. Jeg har en forholdsvis stor bekjentskapskrets, og familie både i Norge og Tyskland, men alle har til felles at de er svært måteholdne med bruk av alkohol, og særlig i sammenhenger med barn. Dette er mennesker der mange har høy utdanning, og det samme har de fleste i min omgangskrets. Folk som jobber som leger, psykologer osv., har gjerne sett hva alkoholbruk medfører av konsekvenser, det samme har folk som jobber innen for eksempel politiet. Det er ufattelig mye tragisk som foregår bak hjemmets låste dører, og der barn er involvert. I iveren etter å oppnå rusen sin, gir mange blaffen i dette. Det er en uendelig egoisme. Noen klarer å ta ett glass for "kosens del" som de hevder, men altfor mange tar den lenger. Anonymkode: eb8c7...d9a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:28 #99 Skrevet søndag kl. 20:28 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi drakk hele natten til 17. mai da jeg var ungdom, så det er ikke nytt å være full på 17. mai. Anonymkode: 1c45d...2b9 Det har skjedd en tydelig forverring de siste årene, dette har også politi og helsevesenet bekreftet. Anonymkode: 5d2c0...ad2 1
Fighter83 Skrevet søndag kl. 20:32 #100 Skrevet søndag kl. 20:32 Gaia skrev (8 timer siden): Innafor eller ikke? Sophie Elise mener at det er det. Er du enig eller uenig? Nei, hvorfor MÅ man liksom? Kan man ikke møtes uten å drikke alkohol? Ta heller noen glass brus/saft/vann eller 1-3 kopper kaffe/te? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå