Gå til innhold

Bobler i barnebursdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Greit nok. Ikke krise, men jeg ser heller ikke poenget  

Vi kan drikke vin til maten. Og noen ganger i helgen. 

Men jeg tenker man skal være forsiktig med å lære barn at kos=alkohol. Ser jeg har venninner som snakker litt mye om alkohol og hvor koselig det er. Ikke som å drikke seg full, men at venninnetur og bobler hører sammen. At hyttekos er automatisk god vin.

Jeg tilhører sikkert samme sosiale lag som Sophie, men er eldre. Og mer opptatt av hva ungdom plukker med seg av hva vi gjør (mer enn hva vi sier om alkohol). Det blir litt hult å snakke om hvordan alkohol ikke er nødvendig for å ha det gøy når man selv aldri har det koselig/gøy uten alkohol 

Anonymkode: 19448...4c2

I mitt hode er det ikke kos=alkohol, men motsatt. Alkohol=kos.

Altså jeg koser meg med vin, men jeg må ikke ha vin for å kose meg.

Nå tror jeg artikkelen på nettet er et stunt fra Sophie Elise for å få litt oppmerksomhet. Kanskje det har blitt litt lite av det i det siste.

Anonymkode: 1c45d...2b9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (23 minutter siden):

Personlig mener jeg at denne holdningen til alkohol bidrar til å gjøre alkohol skummelt og/eller spennende. Man skaper et enten eller forhold, i stede for både og i normale mengder.

Hvorfor kan ikke konfirmanten være i fokus selv om det er alkohol i glasset til enkelte gjester?

Hvorfor lærer dette barn/ungdom opp til at man MÅ drikke alkohol fordi det serveres?

Tvert i mot synes jeg det er viktig å vise fremtidig generasjon at alkohol er tillatt, og akseptert i de fleste situasjoner. Og at selv om det er alkohol tilgjengelig så betyr det ikke at man MÅ drikke alkohol. Samtidig lærer jeg generasjonen opp til at det er dårlig adferd som er forbudt, ikke alkoholen.

Hvorfor skal vil lære ungdommer at det ALLTID skal være alkohol med en gang man samles sammen? Hvorfor ikke lære dem at man kan ha det like hyggelig uten alkohol?

• Liker 2
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (50 minutter siden):

Hvorfor skal vil lære ungdommer at det ALLTID skal være alkohol med en gang man samles sammen? Hvorfor ikke lære dem at man kan ha det like hyggelig uten alkohol?

Det er jo det jeg sier - både og, i stede for enten eller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alkistendenser. Samme med folk som drikker på barnas dag, 17. mai.

Anonymkode: da5af...a42

17 mai er ikke barnas dag. Det er nasjonaldagen og den er for alle, både store og små. Mange som feirer uten barn også 

• Liker 3
Skrevet

Foreldrepolitiet er på plass. Er vel bare her på berget sånt blir en sak 

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (14 minutter siden):

Det er jo det jeg sier - både og, i stede for enten eller.

Men HVORFOR skal det alltid være alkohol? Det er ikke både-og, det er hver gang.

Skrevet
LilleMy_09 skrev (14 minutter siden):

Det er bare her på berget vi drikker som svamper i helgene og ikke klarer å ta oss et glass vin uten å bli dritafulle. Alkoholkultur i Frankrike og Spania er annerledes, men det ropes også varsko der om at folk drikker altfor mye. 

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (4 minutter siden):

Men HVORFOR skal det alltid være alkohol? Det er ikke både-og, det er hver gang.

Det MÅ ikke være det - men hvorfor er det et så stort problem at det er tilgjengelig for noen om de skulle ønske det?

• Liker 1
Skrevet (endret)
ItchyBitchySpider skrev (10 minutter siden):

Det må ikke alltid være det nei. Går mer på den moralske pekefingeren noen alltid må komme med når det er snakk om saker som dette. Hadde dette vært i f.eks Italia eller Spania hadde ikke folk reagert 

Endret av LilleMy_09
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (9 minutter siden):

For det er det kulturen har blitt her i Norge. Hvorfor må folk ha smarttelefon? Og ikke bare gå for en mobiltelefon som kun kan sende sms, ringe og motta? 

• Liker 1
Skrevet
Al34n0nym1 skrev (1 minutt siden):

For det er det kulturen har blitt her i Norge. Hvorfor må folk ha smarttelefon? Og ikke bare gå for en mobiltelefon som kun kan sende sms, ringe og motta? 

Alkohol er et rusmiddel. Det er ikke mobiltelefon.

Skrevet
LilleMy_09 skrev (3 minutter siden):

Det må ikke alltid være det nei. Går mer på den moralske pekefingeren noen alltid må komme med når det er snakk om saker som dette. Hadde dette vært i f.eks Italia eller Spania hadde ikke folk reagert 

Men Italia og Spania er heller ikke kjent for helgefylla til man spyr. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Spør heller hva som er galt med litt bobler når en har omsorg for så små barn. Og håp på gode argumenter.

Anonymkode: e1f09...b29

Jeg mener nei.

Argumenter

1. Jeg er oppvokst med at det var fokus på alkohol i alle anledninger inkludert bursdager. Ikke overstadig beruset nødvendigvis, men fokuset på seg selv og andre ble lagt merke til. Jeg avskyr familiesamlinger i dag, da spesielt min egen dag.

2. Ikke alle klarer å holde seg til ett glass. Nordmenn i et nøtteskall.

3. Hva får man egentlig ut av det. Hva er vitsen?

Anonymkode: c2f2d...78c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Men Italia og Spania er heller ikke kjent for helgefylla til man spyr. 

Nei og så? Hele denne saken er tatt ut av proporsjoner. Var snakk om et glass og ikke noe mer. Selv om andre land har en annen drikkekultur er dette ingenting å lage et stort problem ut av 

• Liker 2
Skrevet
LilleMy_09 skrev (29 minutter siden):

Ikke glem at TS spør om meninger. At noen har en mening som ikke samsvarer med din bør du respektere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke glem at TS spør om meninger. At noen har en mening som ikke samsvarer med din bør du respektere.

Handler ikke om å respektere andres meninger. Går mer på at alltid noen må moralisere over andres valg 

Skrevet

Pass på at ingen av ungene blir for drita, så er det greit synes jeg. 

Anonymkode: a4c31...b54

• Liker 1
Skrevet

Tar vi råd fra sophie Elise nå? Hva har skjedd med verden 🤪 men ja det er innafor

• Liker 1
Skrevet

Vi drikker alkohol med barn tilstede.

Men hadde ikke slått meg å servere alkohol i en barnebursdag 🤷

Anonymkode: 88353...866

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er umusikalsk …

Anonymkode: 0a2db...6f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...