AnonymBruker Skrevet 10. mai #61 Skrevet 10. mai Tenker det er ok, men hadde kanskje ikke gjort det selv. Men vi kan fint servere vin/øl når vi har middagsgjester en helg, griller på terrassen, til middag på ferie osv. Så det er jo ikke noe forskjell på de vi gjør kontra Sofie Elise. Er bare det at jeg sikkert ikke hadde tenkt over at velkomstbobler var noe å servere i barnebursdag. Samtidig, hadde litt barn hatt bursdag på sommeren og vi hadde vært ute i hagen og feiret, så kunne vi sikkert kommet på at det kunne vært godt med 1-2 kalde pils for de som ønsker. Når det er barn involvert både hos oss og andre, opplever jeg at ca 50/50 drikker. Ofte kjører en forelder, noen takker nei til alkohol osv. Og ingen drikker mye. Som en annen skrev, de blir utsatt for mye annet, som jeg mener kan være mer skadelig enn å se voksne drikke 1-2 enheter (man blir ikke full av dette, da er man i så fall en av få som tåler svært lite og da kan man ikke sammenligne seg med alle andre). Mobilbruk hos voksne og skjerm som barnevakt vil jeg tro er mye mer skadelig. For dette er noe noen barn opplever daglig. TVen blir barnevakt så foreldrene kan hvile eller gjøre andre ting. Og barna får problemer med å få kontakt med foreldrene fordi de sitter med nesen i mobilen og gjør noe "viktig". Anonymkode: 42e76...8bf 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #62 Skrevet 10. mai Jeg er halvt norsk og halvt et annet europeisk land. Vi har øl og vin tilgjengelig i barnedåper og kommer til å ha det i konfirmasjonen neste år. Vi er også vant til at slike familieselskap ikke er pliktløp, vi genuint liker å møtes og feire familien vår. Ingen ser på klokka eller teller minutter til det er over. Øl, vin og cider i moderate mengder. Ingen traumer. Ingen dritings. Ingen hysteriske. Null styr. Anonymkode: 2aa45...82a 4 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #63 Skrevet 10. mai Jeg ser virkelig ikke problemet. Vi har servert alkohol i familiebursdager og i våre barns konfirmasjon. Ingen har tatt skade av det. Og barna våre har et naturlig forhold til alkohol, de er unge voksne nå og forbinder ikke alkohol med fyll. De tar gjerne et glass vin eller en øl og stopper der, det må ikke konsumeres flere enheter om man først er i gang. De har venner som kommer fra hjem hvor det knapt har blitt servert vin til maten noen gang, og de har et helt annet forhold til alkohol. De drikker for å bli fulle, og mulig det er fordi de forbinder alkohol med fest? Anonymkode: c3f3c...083 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai #64 Skrevet 10. mai Ser ikke at det er noe å lage drama over. Har selv aldri opplevd at det har blitt servert alkohol i en barnebursdag, så tviler på at dette er særlig vanlig. Anonymkode: 75210...9c8 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #65 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser ikke at det er noe å lage drama over. Har selv aldri opplevd at det har blitt servert alkohol i en barnebursdag, så tviler på at dette er særlig vanlig. Anonymkode: 75210...9c8 Ikke jeg heller. Det er ihvertfall ikke vanlig i mine kretser. Anonymkode: 81b57...1c5 3
Gaia Skrevet 10. mai Forfatter #66 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får ikke barnløse markere 17. mai? Anonymkode: e1f09...b29 Det må de gjerne, men da jeg vokste opp var det ingen som drakk alkohol på 17.mai utenom russen. 17.mai var for familiene og for barna. Ikke for voksne på fylla. Dette er noe som er blitt stadig vanligere de siste årene bare. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva i all verden er det for slags logikk? Jeg serverer et glass vin eller champagne til de voksne som vil ha i alle de anledningene der. Ingen blir selvsagt fulle. Du må være miljøskadd ja. Anonymkode: 013f7...81a Jeg tror nok ikke at jeg ville kalle det miljøskadd, for jeg drikker jo alkohol selv, men har ikke gjort det mens barnet mitt var mindre, og hadde uansett aldri kommet til å gjort det i bursdagsfeiringene eller i konfirmasjonen til barnet mitt. AnonymBruker skrev (1 time siden): I vår familie, våre venners familier og alle vi kjenner: Absolutt ingen drikker alkohol i barnebursdager. Det er barnets dag, barnet er midtpunkt. Hvorfor skal de voksne ruse seg? Anonymkode: 77c88...cb9 Nemlig. Det finnes mange andre anledninger enn i barnebursdager der man kan drikke. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #67 Skrevet 10. mai Ingen fasitsvar, men jeg mener nei. Alkohol har ingenting blant barn å gjøre. Skal det på livet løs nytes alkohol får man skaffe seg barnevakt og ha en voksen kveld. Et glass eller ei. Et glass blir ofte to og tre glass. Ingen kan kjøre hjem etter selskapet for alle har drukket. jeg er vokst opp med en far som drakk, men han rørte aldri alkohol på våre bursdager, 17 mai, jul og barnas dag dager. som sagt ingen fasit, jeg og vi har ikke gjort det Anonymkode: d6b27...958 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #69 Skrevet 10. mai Gaia skrev (9 minutter siden): Det må de gjerne, men da jeg vokste opp var det ingen som drakk alkohol på 17.mai utenom russen. 17.mai var for familiene og for barna. Ikke for voksne på fylla. Dette er noe som er blitt stadig vanligere de siste årene bare. Jeg tror nok ikke at jeg ville kalle det miljøskadd, for jeg drikker jo alkohol selv, men har ikke gjort det mens barnet mitt var mindre, og hadde uansett aldri kommet til å gjort det i bursdagsfeiringene eller i konfirmasjonen til barnet mitt. Nemlig. Det finnes mange andre anledninger enn i barnebursdager der man kan drikke. Å ta et glass bobler på 17. mai er ikke fylla uansett om det er foreldre eller barnløse som tar det glasset. Anonymkode: 1c45d...2b9 1 4
elisabeth30 Skrevet 10. mai #70 Skrevet 10. mai Nå vet ikke jeg om SE er direkte sitert her, men jeg tror kanskje det kun er vanlig å servere et glass bobler i barnebursdager i svært få kretser. Jeg har vært i en del barnebursdager og har til gode å oppleve at det har blitt servert bobler (eller andre typer alkohol). Nå er selvsagt ikke min opplevelse det som er vanlig, men dette tror jeg ikke er normalt 1
Piggsopp Skrevet 10. mai #71 Skrevet 10. mai Akkurat her mener jeg at Sophie Elise har rett. Drikkekulturen i Norge er i endring. Mange pleier å ta seg et glass, og la det bli med det, i ulike festlige anledninger. I min familie pleier vi noen ganger å ha litt vin til maten når vi feirer barna. Overhodet ingen fyll eller feststemning, bare litt god drikke til de som ønsker det. Og barna får se at man kan nyte alkohol uten å bli fulle. 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #72 Skrevet 10. mai Dette vil nok provosere litt, men men. Jeg ser et klart skille blant de jeg kjenner. De mer utdannede og eller "rike" serverer gjerne alkohol. 1 eller to glass, ingen problemer. De andre er sterkt imot (og nå blir dere ihvertfall forbanna), og det er veldig tydelig at kretsen her ikke klarer å nyte ett glass vin. Det er ingenting eller fylla. Det er rett og slett et klasseskille i de situasjonene jeg har observert. Det er de som drikker seg dritings i ny og ne og ellers ikke drikker som har alkoholfritt og så har du de som drikker oftere, men kun ett glass eller to som gjerne serverer det. Selv hadde jeg ikke servert alkohol, men jeg har ingen problemer med de som gjør de (velkomstdrink naturligvis og ikke fri flyt). Anonymkode: 4b7c9...8ea 3 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai #73 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forstår at mennesker som er vant til at det enten er 0 alkohol eller flatfylla, og ingenting i mellom, synes det er merkelig og uansvarlig med alkohol i bursdag. Jeg kommer fra Danmark og der kan vi fint ta ett eller to glass vin eller øl, og stoppe. Vanlig med alkohol i bursdager, og til feiringer. Ingen problemer med det Anonymkode: 21118...4cc Jeg er gift med en danske og har gjennom flere år med ulike sammenkomster i Danmark, gjort meg noen betraktninger om deres drikkekultur. Har tilgode å se folk bli skikkelig fulle i Danmark, slik man ofte kan se her i Norge. Drikkekulturen deres er mer sofistikert, om man kan kalle den det. Men: Det drikkes ganske mye mange steder, det er det ingen tvil om. Og mange klarer å drikke mye uten å bli synlig beruset - fordi de er vant til å ha et ganske høyt alkoholkonsum. Det er garantert mange som sliter med alkoholinntaket i Danmark også, selv om det virker som ingen snakker særlig om det. Vi har i begge barnedåpene til våre barn gitt gjestene mulighet til å få et glass til maten. Det synes jeg er helt greit. Men jeg gidder ikke drikke i vanlige barnebursdager, være brisen på morgenkvisten på 17.mai, eller stå på kjøkkenet og sprette vinflasker på fredag etter jobb fordi at "Nå er det endelig helg". Jeg trenger det ikke. Det gir meg null og niks. Jeg vil våkne opp klar i hodet og heller trene eller være med ungene. Dette er det mange av våre danske venner som ikke helt forstår..Når anledningen byr seg så SKAL man drikke alkohol, uansett om det er unger tilstede. Fikk f.eks. en snap på nyttårsaften fra noen danske venner som hadde full fest med naboer mens ungene virret rundt dem. Da tenker jeg at det ikke er så underlig at danske ungdommer topper statistikken over de som drikker mest i Skandinavia. Det samme gjør dansker generelt. Så det er nok mer enn "bare" ett glass her og der. Når det blir daglig eller nesten daglig blir det en vane som ikke er bra, uansett om man ikke drikker seg dritings. Det gir en symboleffekt som barna får med seg. Anonymkode: 5d2c0...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #74 Skrevet 10. mai Jeg har aldri servert bobler i voksenbursdag, og aldri opplevd at det har skjedd hos andre, heller. Men i 1-årsdag og 2-årsdag er det ikke nødvendigvis krise med ett glass musserende - det er bare veldig uvant for meg. Anonymkode: fc0ee...71f
AnonymBruker Skrevet 10. mai #75 Skrevet 10. mai Jeg syns sophie elise er skikkelig irriterende. Men ett glass bobler med barn til stede må være greit. Så lenge det ikke er mer enn det. Jeg kan fint ta meg et glass øl til middagen hjemme innimellom, selv om jeg har små barn. Vi serverer ikke alkohol i barnebursdag da. Men er man litt "fin på det" slik som i sophie elises vennekrets så er det vel mer normalt med fancy, dyre champagner. Det handler nok mye om image. Anonymkode: b774e...7ff
AnonymBruker Skrevet 10. mai #76 Skrevet 10. mai Orker ikke bo i Norge mer. Hysterisk. Og Sophie Elise vet akkurat hva som gir henne klikk. Og vi går på, every time 🙉 Anonymkode: 922c5...e40 1 1
Gaia Skrevet 10. mai Forfatter #77 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Å ta et glass bobler på 17. mai er ikke fylla uansett om det er foreldre eller barnløse som tar det glasset. Anonymkode: 1c45d...2b9 Ett glass er ikke fylla. Jeg snakker om den sjampanjefrokost-kulturen som har sneket seg inn i 17.mai-tradisjonen. Det er unge voksne som har skapt denne tradisjonen. Unge voksne som raver dritings rundt i gatene blant barn og foreldrene deres, og som gauler og synger og spyr på fortauene. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #78 Skrevet 10. mai Gaia skrev (6 minutter siden): Ett glass er ikke fylla. Jeg snakker om den sjampanjefrokost-kulturen som har sneket seg inn i 17.mai-tradisjonen. Det er unge voksne som har skapt denne tradisjonen. Unge voksne som raver dritings rundt i gatene blant barn og foreldrene deres, og som gauler og synger og spyr på fortauene. Vi drakk hele natten til 17. mai da jeg var ungdom, så det er ikke nytt å være full på 17. mai. Anonymkode: 1c45d...2b9 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #79 Skrevet 10. mai Hvis det virkelig er snakk om kun ett glass,er det jo ikke krise. Men klarer alle å holde seg til det ene glasset? Det er ikke sikkert. Og for noen skal det ikke mye til før de forandrer seg,feks i måten å snakke på. Det kan gjøre barn usikre. Selv har jeg aldri blitt tilbudt alkohol i barnebursdag,og har heller aldri savnet det. Anonymkode: a4a46...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #80 Skrevet 10. mai Hvorfor har de som drikker alkohol i denne typen anledning slikt behov for å poengtere hvor sofistikerte og «fine» de er? At man mener det er en uting å servere alkohol i barneselskaper/barnedåper/konfirmasjoner betyr ikke at man ellers drikker seg dritings og ikke klarer å styre seg. Hensyn til barn er viktig for mange. Barn er sensitive ovenfor foreldre eller andre voksne som blir beruset, og det skal ikke mye til før barn merker at noe er annerledes med de voksne. Det kan oppleves som skremmende og ubehagelig for barna. Og det er ikke sikkert de voksne forstår at barna merker noe og blir utrygge. Anonymkode: 77c88...cb9 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå