AnonymBruker Skrevet 10. mai #22 Skrevet 10. mai Jeg er samboer med en franskmann, og har vært i mange barnebursdager og fått servert et glass champagne om jeg vil, eller juice om man heller vil det, til kaken. Nesten ingen forsyner seg mer enn en gang, maks to. Det syns jeg er helt greit. Problemet er jo om enkelte ikke klarer å begrense seg. Husker jeg feil, eller dro Sophie Elise selv på byen etter sønnens 1-årsdag (eller var det dåp?) Anonymkode: 1f29e...5d6 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #23 Skrevet 10. mai For meg så blir det fjernt. Jeg drikker ikke så ofte, så jeg hadde ikke tenkt tanken på det en gang. Men hva andre folk gjør er opp til dem. Så lenge dem ikke blir full så reagerer jeg ikke Anonymkode: 36dc9...e7e 2 1
Gaia Skrevet 10. mai Forfatter #24 Skrevet 10. mai I mitt hode så hører ikke barn og alkohol sammen, men så er jeg sikkert prippen i følge de liberale mammaene her på KG. Jeg er oppvokst med alkohol i alle slags sammenhenger, og har mange vonde minner knyttet til denne oppveksten, så det forklarer nok mitt standpunkt. Hvis det er ok med ett glass i bursdagen til en 2-åring; hvor mange glass er det ok med i bursdagen når barnet er 3, 5, 7? I konfirmasjonen? 5
blvck Skrevet 10. mai #25 Skrevet 10. mai Jeg er litt begge deler akkurat her kjenner jeg. På den ene siden ser jeg ikke noe feil med at voksne tar seg ett glass bobler i en barnebursdag. Samtidig er det noe med dette at det må være alkohol til absolutt alt og hele tiden. Det skal være bobler til boller, til vaffler til søndag og til mandag. I barnebursdag og i begravelser. 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai #26 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vel, det handler ikke bare om å være et godt eksempel, men om man endrer oppførsel/personlighet når man drikker. Små barn kan fort bli engstelige om foreldrene blir bittelitt annerledes enn de pleier. Selv blir jeg såpass redusert rent fysisk (søvnig og tung i hodet) at jeg får kortere lunte etter et halvt glass, og da er det ikke verdt det, særlig ikke i barnets fødselsdag. Anonymkode: 822c3...5db Høres ut som du bør holde deg edru om du får alt det der av et halvt glass, så kan resten kose seg☺️🥂 Anonymkode: 9a193...cb2 6 4
blvck Skrevet 10. mai #27 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er samboer med en franskmann, og har vært i mange barnebursdager og fått servert et glass champagne om jeg vil, eller juice om man heller vil det, til kaken. Nesten ingen forsyner seg mer enn en gang, maks to. Det syns jeg er helt greit. Problemet er jo om enkelte ikke klarer å begrense seg. Husker jeg feil, eller dro Sophie Elise selv på byen etter sønnens 1-årsdag (eller var det dåp?) Anonymkode: 1f29e...5d6 Det var dåpen 😅
AnonymBruker Skrevet 10. mai #28 Skrevet 10. mai Jeg har vært i barnebursdag og fått servert alkohol, og jeg ser ikke problemet med det. Ingen tok mer enn et par enheter, fordelt på flere timer, sammen med annet alkoholfritt drikke og mat, og ingen var beruset eller påvirket av noe slag. Men i bursdager jeg arrangerer for mine barn, serveres det ikke, og det ville ikke falt meg inn heller. Folk gjør som en vil, tenker jeg, de fleste av oss har masse sunt vett og klarer å bruke sunn fornuft i de fleste tilfeller. Fyll og barn hører så klart ikke sammen, men det betyr jo ikke at man ikke kan kose seg med en øl eller et glass vin med barn tilstede. Anonymkode: 2f29d...5b2 1 1
Bokormsen Skrevet 10. mai #29 Skrevet 10. mai Veldig rart å servere alkohol i en barnebursdag, ville aldri gjort det. Helt feil setting. Mange er nok mer glad i alkoholen enn de liker å innrømme. 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #30 Skrevet 10. mai Ingen i mine kretser har alkohol i barnebursdag, dåp eller konfirmasjon For meg høres det mer ut som slikt er vanlig i by og de som har ekstrem høy lønn Anonymkode: 113b9...f08 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #31 Skrevet 10. mai Alkistendenser. Samme med folk som drikker på barnas dag, 17. mai. Anonymkode: da5af...a42 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai #32 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alkistendenser. Samme med folk som drikker på barnas dag, 17. mai. Anonymkode: da5af...a42 Får ikke barnløse markere 17. mai? Anonymkode: e1f09...b29 7 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai #33 Skrevet 10. mai Nå har jeg ikke selv hatt behov for å feire med vin/bobler i mitt barns bursdager, mest fordi jeg ikke er så veldig glad i day time drikking. Men ser ikke problemet med å ta et glass vin i en barnebursdag. Faktisk tror jeg kanskje jeg hadde hatt godt av det, for jeg har som regel høye skuldre og stresser rundt for å sørge at alle har det bra. Et glass bobler hadde nok bare gjort meg litt mer avslappet, og da hadde jeg sannsynligvis også hatt en god dag. Det er veldig typisk norsk å moralisere over et glass alkohol Anonymkode: 72e89...5e4 6 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #34 Skrevet 10. mai Gaia skrev (32 minutter siden): I mitt hode så hører ikke barn og alkohol sammen, men så er jeg sikkert prippen i følge de liberale mammaene her på KG. Jeg er oppvokst med alkohol i alle slags sammenhenger, og har mange vonde minner knyttet til denne oppveksten, så det forklarer nok mitt standpunkt. Hvis det er ok med ett glass i bursdagen til en 2-åring; hvor mange glass er det ok med i bursdagen når barnet er 3, 5, 7? I konfirmasjonen? Hva i all verden er det for slags logikk? Jeg serverer et glass vin eller champagne til de voksne som vil ha i alle de anledningene der. Ingen blir selvsagt fulle. Du må være miljøskadd ja. Anonymkode: 013f7...81a 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #35 Skrevet 10. mai Sier mye om hennes omgangskrets når alle sybes dette var normalt 🤣 Anonymkode: 8e03d...407 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #36 Skrevet 10. mai Gaia skrev (38 minutter siden): I mitt hode så hører ikke barn og alkohol sammen, men så er jeg sikkert prippen i følge de liberale mammaene her på KG. Jeg er oppvokst med alkohol i alle slags sammenhenger, og har mange vonde minner knyttet til denne oppveksten, så det forklarer nok mitt standpunkt. Hvis det er ok med ett glass i bursdagen til en 2-åring; hvor mange glass er det ok med i bursdagen når barnet er 3, 5, 7? I konfirmasjonen? Ditt standpunkt med din bakgrunn er selvfølgelig helt forståelig, jeg ville ikke kalt deg prippen av den grunn. Men andre kan jo ha andre erfaringer. til ditt siste avsnitt, for min del er det selvsagt fortsatt bare greit med ett, maks to glass, fordi man har ansvar for barn enten de er 2 eller 7 eller 14. Anonymkode: 1f29e...5d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #37 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sier mye om hennes omgangskrets når alle sybes dette var normalt 🤣 Anonymkode: 8e03d...407 De henger neppe på KG i hvert fall. Anonymkode: e1f09...b29
AnonymBruker Skrevet 10. mai #38 Skrevet 10. mai Barnebursdag - men det er neppe barnet som er "hovedperson" i den alderen... Og vil nok ikke merke noe som helst om noen 1-2 glass... Om det er fra 3-4 år og oppover stiller det seg litt annerledes, da barnet i større grad er med. Ellers enig i at det etter hvert er blitt mange arenaer der det er blitt "naturlig" med alkohol - alkohol hos frisøren, på kino eller i klesbutikken fortår jeg ikke helt.. Anonymkode: 04ba3...714 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #39 Skrevet 10. mai Det hadde jeg ikke reagert på, er bare gammeldagse nordmenn fra bygda som forbinder alkohol med sprit og grøftefylla. Evt er de vokst opp i et samfunn preget av dyp tro, og alkohol blir sett på som en synd. Litt der samme synet som man enda ser i muslimske land. De fra mer dannede strøk skjønner at alkohol ikke er «enten alt eller ingenting.» Tror heller ikke noen blir full av et glass. Er nok kulturelt betinget. Anonymkode: 16cf7...1e2 7 3
Al34n0nym1 Skrevet 10. mai #40 Skrevet 10. mai Til dere som synes at dette er uting. Dere gjør nok ting som andre foreldre også synes er uting. Vedder på at en av dere ser på mobilen mens ungene leker, eller er hjemme mens ungene deres er i barnehagen. 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå