Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
lillemeg90 skrev (3 minutter siden):

Takk! Jeg kan få gratis på jobb men hun som vaksinerer er ikke der denne og neste uke. Tror kanskje jeg ringer bedriftshelsetjenesten og spør om jeg kan komme innom der 🙈

Ja, lurt! 🙏🏻

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente for all del ikke at vaksiner ikke bør tas, altså! Skriver det på lista over spørsmål å stille når jeg skal på helsestasjonen selv. 😊

Jeg er fortsatt i fin form, og begynner å bekymre meg for om det egentlig er liv der inne. Kjenner det litt i puppene, som sagt, og innimellom har jeg litt murringer nederst i magen. Ellers ingenting? 🤔🤔

Skrevet
sinusen skrev (10 minutter siden):

Mente for all del ikke at vaksiner ikke bør tas, altså! Skriver det på lista over spørsmål å stille når jeg skal på helsestasjonen selv. 😊

Jeg er fortsatt i fin form, og begynner å bekymre meg for om det egentlig er liv der inne. Kjenner det litt i puppene, som sagt, og innimellom har jeg litt murringer nederst i magen. Ellers ingenting? 🤔🤔

Jo, også er jeg sulten hele tiden 🙈🙈

Skrevet

Har faktisk ikke tenkt på dette med vaksine.. Har aldri vurdert det under tidligere graviditeter og er heller ikke en av dem som blir spesielt dårlig (bank i bordet!), men burde kanskje ta det opp med legen på mandag. 

@blåtimen Er formen like dårlig? 

sinusen skrev (13 minutter siden):

Forstår godt hvordan du har det. Det er krevende å ikke vite og gå og vente på bekreftelse. Men det er også helt vanlig å ikke ha de store plagene ❤️ 

Skrevet
sinusen skrev (44 minutter siden):

Nei, jeg forsto det ❤️ mest sannsynlig er det heller ikke nødvendig. Men føler meg utslått så tenker at influensa nok hadde slått meg mer ut enn vanlig også.  Forstår den bekymringen for å ikke kjenne noe. Men det er nok liv der inne ❤️

@Parvjeg har tatt de siste årene siden jeg jobber i helsevesenet. Forstår at det ikke er noe alle som ellers er friske tenker på. I 2018 da jeg gikk gravid med nr 2 var det en heftig influensa sesong. Alle i familien var syke rundt jul uten om meg og mamma som var vaksinert. Da var det i hvertfall tydelig at vaksinen hadde truffet 🙈 hvordan går det med deg på jobbtur? 

Og med dere andre? Hvordan er formen? Jeg har hatt noen gode dager men de siste gar vært ille 🤮 det blir nok bedre snart.

• Hjerte 1
Skrevet

@lillemeg90 Den har nok helt klart en god effekt ☺️ 
Her lå også hele familien rett ut tidligere i november, men jeg berget uten så mye som en nys 🙈 Også når jeg har vært gravid tidligere har jeg greid å hoppe bukk over alt av sykdom, så det kan virke som at immunforsvaret får superkrefter når jeg er gravid.. Men det trenger jo ikke å være sånn. 

Huff, kjedelig at formen skal være så elendig.. håper det snart har nådd toppen nå. ❤️

Jeg har hatt helt ok dager formmessig. har greid å holde kvalmen under kontroll ved hjelp av et «fornuftig» kosthold, men den har definitivt vært tilstedeværende. 
Var rimelig kjørt da jeg kom hjem i ettermiddag, men etter middag og legging av minstemann kom jeg meg faktisk inn på treningsrommet og fikk jogget i drøye 20 minutter, så kan virkelig ikke klage i dag. 

Skrevet

Takk for at dere spør, @Parv og @lillemeg90❤️

Jeg har klart å bli smittet av samboer på tross av vaksine, så nå har jeg den store glede av en hoste som gjør at jeg brekker meg hver gang jeg hoster 🤢 Mild feber foreløpig og veldig vond hals. Kvalmen har vært litt overkommelig et par dager, men nå merker jeg at det er tilbake for fullt, sikkert fordi jeg er maks utslitt. Håper den ekstra sykdommen blir en kortvarig affære.

• Hjerte 2
Skrevet
lillemeg90 skrev (22 timer siden):

Har noen av dere tatt influensavaksine? Legen sa jeg ikke trengte å ta i første trimester da min eneste risiko er at jeg er helsepersonell og jeg nå er sykemeldt. Men mange her er syke nå og 10 åringen er hjemme med noe uspesifikt. Kvalm, vondt i magen og lett feber. De han sitter med på skolen har visst vært borte en uke 🤪 så skal jo ikke se bort fra influensa. De sier jo det ikke er så farlig i første trimester, at det helst er når det nærmer seg fødsel det kan få konsekvenser.. men lurer virkelig på om jeg skulle fått tatt vaksinen asap likevel 😂 

Jeg tenker å ta den, men blir å ta den i andre trimester tenker jeg. Det blir nok fort over jul før jeg får tatt den da.

sinusen skrev (14 timer siden):

Vi er to om lite symptomer, og jeg kjenner meg igjen med bekymringene. Men hvis det er noe trøst så var alt fint her og det var liv, så det går det og. Tror kanskje man hører mest om de med mye symptomer for det er mer interessant å dele enn at man har lite symptomer kanskje. Blir spennende når vi etterhvert finner ut kjønn om det er noen sammenheng mellom de her inne som har mye symptomer og oss med lite. 

Skrevet
Overthinking skrev (24 minutter siden):

Jeg tenker å ta den, men blir å ta den i andre trimester tenker jeg. Det blir nok fort over jul før jeg får tatt den da.

Vi er to om lite symptomer, og jeg kjenner meg igjen med bekymringene. Men hvis det er noe trøst så var alt fint her og det var liv, så det går det og. Tror kanskje man hører mest om de med mye symptomer for det er mer interessant å dele enn at man har lite symptomer kanskje. Blir spennende når vi etterhvert finner ut kjønn om det er noen sammenheng mellom de her inne som har mye symptomer og oss med lite. 

Godt å høre! ❤️❤️ Har du tatt ultralyd? Hvor langt var du på vei når du gjorde det og hvor langt er du på vei nå?

Og enig! Veldig gøy hvis det faktisk er en sammenheng.

Skrevet
sinusen skrev (19 timer siden):

Godt å høre! ❤️❤️ Har du tatt ultralyd? Hvor langt var du på vei når du gjorde det og hvor langt er du på vei nå?

Og enig! Veldig gøy hvis det faktisk er en sammenheng.

Ja, jeg hadde ultralyd da jeg var 8+5 🙂 Nå er jeg 10+5.
Har du tatt ultralyd eller skal det før ordinær ultralyd?

Skrevet
Overthinking skrev (1 time siden):

Ja, jeg hadde ultralyd da jeg var 8+5 🙂 Nå er jeg 10+5.
Har du tatt ultralyd eller skal det før ordinær ultralyd?

Jeg er bare 6+5 eller noe sånn, men tenker å ta ultralyd privat i løpet av de neste to ukene. + De to ordinære på sykehuset.

• Liker 2
Skrevet
sinusen skrev (41 minutter siden):

Jeg er bare 6+5 eller noe sånn, men tenker å ta ultralyd privat i løpet av de neste to ukene. + De to ordinære på sykehuset.

Lurt :) ting føles mer ekte da. Spesielt om du ikke har noe særlig med symptomer.

Skrevet

Da er vaksinen tatt. 🤞🏻 fingrene for at jeg rekker å bli immunisert noe før den slår til for fullt her jeg bor 🙈  noe som er sykt er at jeg er 10 uker på søndag. Tiden går både fort og sent.

• Liker 1
Skrevet
lillemeg90 skrev (2 minutter siden):

Da er vaksinen tatt. 🤞🏻 fingrene for at jeg rekker å bli immunisert noe før den slår til for fullt her jeg bor 🙈  noe som er sykt er at jeg er 10 uker på søndag. Tiden går både fort og sent.

Så bra at du fikk tatt den! 

Jeg lå rett ut med feber i går. Røk på en dose paracet som man jo helst skal unngå, men hadde feber på over 39 og innmari verking i kroppen. Det hjalp og formen snudde like fort som jeg ble dårlig, er mye piggere i dag og feberfri. Så jeg liker å tro at vaksinen ga meg et mye mildere forløp enn jeg ville hatt uten! 

Og enig med deg i at tiden går både fort og sakte. Jeg er 9 fullgåtte uker i morgen. Begynner å vende meg til tanken på at jeg er gravid, går ikke rundt med den der "oi shit, jeg er gravid" tanken hele tiden som jeg gjorde de første ukene 😂 Og har mye lavere skuldre nå, går ikke konstant og er redd for SA/MA lenger, selv om det jo ligger i bakhodet likevel. Men det er deilig at gleden rundt det får ta større plass! Titter meg stadig i speilet og lurer på om jeg ser noen endring, men det er nok foreløpig bare 95% oppblåsthet fordi jeg bare får i meg tullemat 😅 Har faktisk gått ned et par kg fra før-graviditeten vekta.

Skrevet
blåtimen skrev (3 minutter siden):

Så bra at du fikk tatt den! 

Jeg lå rett ut med feber i går. Røk på en dose paracet som man jo helst skal unngå, men hadde feber på over 39 og innmari verking i kroppen. Det hjalp og formen snudde like fort som jeg ble dårlig, er mye piggere i dag og feberfri. Så jeg liker å tro at vaksinen ga meg et mye mildere forløp enn jeg ville hatt uten! 

Og enig med deg i at tiden går både fort og sakte. Jeg er 9 fullgåtte uker i morgen. Begynner å vende meg til tanken på at jeg er gravid, går ikke rundt med den der "oi shit, jeg er gravid" tanken hele tiden som jeg gjorde de første ukene 😂 Og har mye lavere skuldre nå, går ikke konstant og er redd for SA/MA lenger, selv om det jo ligger i bakhodet likevel. Men det er deilig at gleden rundt det får ta større plass! Titter meg stadig i speilet og lurer på om jeg ser noen endring, men det er nok foreløpig bare 95% oppblåsthet fordi jeg bare får i meg tullemat 😅 Har faktisk gått ned et par kg fra før-graviditeten vekta.

Håper du blir fort frisk ❤️ samboer da? Hvordan har han det? Er han vaksinert? Paracet skal ikke unngås, det er vel slik at de tenker så lite så mulig av alle medisiner. Om kan trenger smertelindring eller å få ned feber er paracet helt innafor. Men i så liten dose og så kort som mulig ❤️ 

Jeg er også sykt oppblåst! Ser ut som jeg er noen måneder på vei hver kveld 😂 jeg har gått opp en kg til tross for oppkast. Det er nok all småspisingen for å holde kvalmen i sjakk. Men når jeg ligger på ryggen klarer jeg å kjenne antydning til livmoren rett over skambenet nå faktisk. Men så er jeg tredjegangs! 

Skrevet
lillemeg90 skrev (18 minutter siden):

Håper du blir fort frisk ❤️ samboer da? Hvordan har han det? Er han vaksinert? Paracet skal ikke unngås, det er vel slik at de tenker så lite så mulig av alle medisiner. Om kan trenger smertelindring eller å få ned feber er paracet helt innafor. Men i så liten dose og så kort som mulig ❤️ 

Jeg er også sykt oppblåst! Ser ut som jeg er noen måneder på vei hver kveld 😂 jeg har gått opp en kg til tross for oppkast. Det er nok all småspisingen for å holde kvalmen i sjakk. Men når jeg ligger på ryggen klarer jeg å kjenne antydning til livmoren rett over skambenet nå faktisk. Men så er jeg tredjegangs! 

Samboer er heldigvis også på bedringens vei 🙏🏻 Han er vaksinert, så jeg tror det hjalp for han og, han var bare ordentlig dårlig i to dager. Hovedsakelig hoste og sår hals som henger igjen for oss begge.

Og det er sant det du sier om paracet! Er bare jeg som har en tendens til svart/hvitt tankegang når det gjelder sånt. 😅 

Ja, the bloat is real altså 😂 Men jeg gleder meg til å få ekte gravidmage altså! Har kjøpt meg et instax kamera som jeg skal prøve å dokumentere gravidmage og babytid med, håper det blir sjarmerende bilder i et babyalbum 🥰

Holder du kvalmen i sjakk eller kaster du fremdeles opp? ❤️

Skrevet
lillemeg90 skrev (5 timer siden):

Lurt :) ting føles mer ekte da. Spesielt om du ikke har noe særlig med symptomer.

Grugleder meg skikkelig, har booket nå. Krysser fingrene veldig for at alt er bra. 🤞🏼🤞🏼 

Jeg trodde også paracet var helt greit? Men Ibux skal unngås? Det er sykt mye å sette seg inn i (og jeg drakk jo tilogmed litt alkohol helt i begynnelsen, jeg trodde jo at jeg hadde mensen) - uffff.

• Hjerte 1
Skrevet
sinusen skrev (2 minutter siden):

Grugleder meg skikkelig, har booket nå. Krysser fingrene veldig for at alt er bra. 🤞🏼🤞🏼 

Jeg trodde også paracet var helt greit? Men Ibux skal unngås? Det er sykt mye å sette seg inn i (og jeg drakk jo tilogmed litt alkohol helt i begynnelsen, jeg trodde jo at jeg hadde mensen) - uffff.

Paracet er greit altså! Er bare denne artikkelen som peker mot risiko ved overdreven bruk. Så der jeg vanligvis ville tatt paracet for hodepine så bruker jeg ismaske og venter det ut liksom, prøver å være litt mer kritisk til når det faktisk trengs og ikke :) Mener absolutt ikke å spre noe fryktpropeganda her 😅

https://www.nrk.no/trondelag/90-forskere-star-sammen_-frarader-mye-bruk-av-paracetamol-under-svangerskap-1.15667333

• Liker 1
Skrevet
blåtimen skrev (1 minutt siden):

Paracet er greit altså! Er bare denne artikkelen som peker mot risiko ved overdreven bruk. Så der jeg vanligvis ville tatt paracet for hodepine så bruker jeg ismaske og venter det ut liksom, prøver å være litt mer kritisk til når det faktisk trengs og ikke :) Mener absolutt ikke å spre noe fryktpropeganda her 😅

https://www.nrk.no/trondelag/90-forskere-star-sammen_-frarader-mye-bruk-av-paracetamol-under-svangerskap-1.15667333

Ser den! Alltids lurt, befolkningen overforbruker sikkert paracet altfor mye. ☺️ Håper dere holder dere friske resten av vinteren. Og forsåvidt håper jeg for min egen del at det jeg hadde var influensa, så er jeg ferdig med det!

Tenk at hvis det ikke var for de eggløsningstestene, så hadde jeg mest sannsynligvis ikke visst at jeg er gravid enda...

Skrevet
sinusen skrev (1 minutt siden):

Ser den! Alltids lurt, befolkningen overforbruker sikkert paracet altfor mye. ☺️ Håper dere holder dere friske resten av vinteren. Og forsåvidt håper jeg for min egen del at det jeg hadde var influensa, så er jeg ferdig med det!

Tenk at hvis det ikke var for de eggløsningstestene, så hadde jeg mest sannsynligvis ikke visst at jeg er gravid enda...

Ja, krysser fingrene for lite sykdom i vinter på oss alle 🤞🏻

Haha, ja, det må være sprøtt å tenke på! Dama til kompisen til samboeren min fant ikke ut at hun var gravid før i 5. måned, det må være så sjuk opplevelse 😂 Hun bare hadde null symptomer og bortforklarte den lille vektoppgang. 

Det blir fint med første ultralyd da, Sinusen 🥰 Spent på dine vegne! 🤞🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...